Jump to content

Photo

Haj-sommar på SFN! Filmfest!


  • Please log in to reply
108 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 August 2013 - 19:02

Movies that will make your Jaws drop!

 

Garm, XC och jag tänker ha en Hajen/Jaws filmfest och vill givetvis bjuda in er andra att delta.

 

Filmena vi har tänkt se är då Hajen/Jaws filmerna!

 

Jaws (1975) - 2/9

Jaws 2 (1978) - 4/9

Jaws 3-D (1983) - 6/9

Jaws: The Revenge (1987) - 8/9

Samt, om vi får tag på den, den mer sällsynta:

Jaws 5: Cruel Jaws (1995) - 10/9 (Frivilligt!)

 

 

Ni som ser ut som ett frågetecken över den sista så handlar det om en in-officiell uppföljare gjord av den ökände Italienske skräckfilm-makaren Bruno Mattei. Han hade alltså inte rätten att göra en uppföljare men gjorde en ändå, om än fristående. :P

 

När vi ska börja och hur ofta få vi ta och bestämma tillsammans. :) Var god anmäl intresse här i tråden! :D


Edited by Crusader, 30 August 2013 - 15:36.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 August 2013 - 19:51

Var det den här sommaren vi skulle köra alltså? :blink: :P

 

Jag får hoppas jag kan få tag på dem bara, har dem inte tillgängliga just f.n.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 August 2013 - 20:19

Vi måste inte se dem just nu. Har ingen brottska. Tyckte bara att Haj-sommar lät bättre än Haj-höst eller Haj-vinter. ;) :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 August 2013 - 22:04

I'm in! :D

 

Jag ska kolla i min samling vilka filmer jag har. Den första vet jag, sedan är jag mer osäker kring film 2-4. Jag får leta lite helt enkelt.

 

Tillägg: Nu har jag kollat och jag har film 1-4. Och den femte (om jag vill se den) går säkert att hitta på Internetkanalen.

 

Jag hoppas att fler är intresserade av att se lite film tillsammans.


Edited by Garm, 17 August 2013 - 23:21.


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 August 2013 - 07:27

Jag är redo när ni är det. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 20 August 2013 - 14:51

Jag är med också om inget oväntat inträffar. Osäker på om jag ens sett uppföljarna, tvåan möjligtvis.


Winter is Coming


#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 August 2013 - 06:06

Alltid lika trevligt med filmfest här på forumet, dock tveksam om jag kan hänga med denna gång. Har varken filmerna (förutom den första då) eller tiden tror jag. Men have fun ni andra! :D


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 August 2013 - 23:00

Vad kan vara viktigare än att se filmer med oss? ;)

 

Så när ska vi se dem och hur ofta?


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 August 2013 - 15:39

Hmm. Jag har trollat fram de 4 originalfilmerna nu iaf så jag är redo när ni är det.

 

Varannan eller var 3e dag kanske? Jag pallar nog med att riva av dem på 4 dagar också om det är vad ni andra båda vill.

 

Garm har inte varit online på ett tag, så vi bör vänta in honom med ett startdatum iaf.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 August 2013 - 20:31

Hmm. Jag har trollat fram de 4 originalfilmerna nu iaf så jag är redo när ni är det.
 
Varannan eller var 3e dag kanske? Jag pallar nog med att riva av dem på 4 dagar också om det är vad ni andra båda vill.

Mig kvittar det. Jag kan se dem alla samma dag. :P
 

Garm har inte varit online på ett tag, så vi bör vänta in honom med ett startdatum iaf.


Jasså, Garm är en kille? Jag trodde det var en tjej. :blush:  Inte för att det är första gången jag gör den missen (säkert inte sista heller för den delen) på nätet. :P

Jo, vi får vänta in Garm och se. :) Ingen brottska för min del.

Edited by Crusader, 28 August 2013 - 20:32.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 28 August 2013 - 20:58

XC ska du inte lita på. Hon kallade mig för "henne" också... :D


Edited by Libby, 28 August 2013 - 22:09.


#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 August 2013 - 07:58

Det är kanske dags att vika sig för "hen" ordet. :P ^_^

 

Libby: Sorry 'bout that. Eftersom vi fortfarande pratar med varandra så tog du inte illa upp iaf. :)


Edited by XC, 29 August 2013 - 07:58.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 29 August 2013 - 08:15

Det finns ingen anledning att ta illa upp. Jag gillar tjejer alldeles för mycket för det. :lol:



#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 August 2013 - 10:29

Du slapp ju genomgå en omröstning iaf... som jag fick när åsikterna gick isär om huruvida jag var tjej eller kille. :P :lol:


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 August 2013 - 11:48

 

Garm har inte varit online på ett tag, så vi bör vänta in honom med ett startdatum iaf.


Jasså, Garm är en kille? Jag trodde det var en tjej. :blush:  Inte för att det är första gången jag gör den missen (säkert inte sista heller för den delen) på nätet. :P

 

 

Jag har länge undrat över hur det förhåller sig med den saken. Har dock för mig att det dök någon ledtråd om anatomi för ett tag sedan som fick mig att lista ut att det är som det är... eller åtminstone att gissa till att det är på det vis som XC antar att det är. Jag vet ju inte vad hon har för belägg för detta antagande. Och ej heller om jag tolkade sagda ledtråd rätt.

 

Hm... Vi kanske borde ha en särskild tråd för att diskutera forummedlemmarnas könstillhörighet...



#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 August 2013 - 15:22

Du slapp ju genomgå en omröstning iaf... som jag fick när åsikterna gick isär om huruvida jag var tjej eller kille. :P :lol:

Hmm, omröstning. Det kanske hade varit en idé. :P Startar du tråden, XC? :D


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 29 August 2013 - 19:07

För min del kan vi gärna köra igång nästa vecka :)


Winter is Coming


#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 August 2013 - 01:13

Jag är redo när ni är det. Jag kan se en film om dagen om ni andra vill det, men optimalt vore kanske det som XC skrev, att man ser en ny film varannan/var 3:e dag.



#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 August 2013 - 08:51

Du slapp ju genomgå en omröstning iaf... som jag fick när åsikterna gick isär om huruvida jag var tjej eller kille. :P :lol:

Hmm, omröstning. Det kanske hade varit en idé. :P Startar du tråden, XC? :D

Det får någon annan göra. Jag är fullt nöjd med min anpassade syn på forumet där Garm är kille, Libby tjej och Peak en krambjörn.

 

 

Jag är redo när ni är det. Jag kan se en film om dagen om ni andra vill det, men optimalt vore kanske det som XC skrev, att man ser en ny film varannan/var 3:e dag.

För min del kan vi gärna köra igång nästa vecka :)

Jupp. Jag jobbar hela helgen, men start nästa vecka passar mig bra. :)


Edited by XC, 30 August 2013 - 08:51.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 August 2013 - 15:33

Ska vi säga start på Måndag med varannan dag? Jag ändrar första inlä'gget. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 August 2013 - 16:42

Låter bra. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 August 2013 - 22:41

Jag nickar instämmande.

 

Trevligt att Rick Hunter hänger med och ser filmerna. :)


Edited by Garm, 30 August 2013 - 22:41.


#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 September 2013 - 18:30

FÖRST!
 

*


Hajen / Jaws (1975) [#01] [US]
I KORTHET: Amity Island har två stora dragplåster: det fantastiska vädret och de vita stränderna. Ett mystiskt dödsfall får polischefen Brody att vilja stänga stränderna, något handlarna - med borgmästaren i spetsen stoppar. Besökarna väller in för att fira nationaldagen och i vattnet väntar en ovälkommen gäst på att buffén skall dukas upp på stranden.
DET BRA: Storyn går inte av för hackor och har åldrats med värdighet, välskriven och välbalanserad. Den här hör till en av de få filmerna som inte lider av att vara av en annan tidsålder. Uppe på det så är det special effekter som håller måttet även idag.
DET DÅLIGA: Trots den gedigna storyn som det inte finns mycket att klaga på så känns filmen med sina 2 timmar aningen för lång. Några av filmens karaktärer skaver dessutom med min förmåga att överse med detaljer som är valda för sin dramatiska effekt och inte sin realism. Tex Quint: man vill att han skall vara för hajen vad Ahab var för Moby Dick; men han framstår som en skrävlande amatör som trampar folk på tårna. Och sedan borgmästaren: två gånger så kör han över Brody och håller stranden öppen, jag finner det svårt att tro att en borgmästare skulle göra utan utredningar som påvisar att vattnen är ofarliga.
SOM HELHET: När jag växte upp så var det här en favorit och jag har sett den många gånger. Trots det mindes jag inte mycket av den och speciellt skrämmande är den kanske inte; eller ens spännande om jag skall vara helt ärlig. Den är fortfarande klart sevärd, men har kanske inte riktigt samma dragningskraft på mig idag som då.
PS: Jag låter kanske lite onödigt negativ, jag gillar den faktiskt fortfarande.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 02 September 2013 - 22:08

Tog mig för att titta på den jag också, för sällskaps skull. Hade den på VHS, inspelad från TV 1991. Faktiskt rätt bra bildkvalitet fortfarande. Tycker också en sån här gång om matinékänslan när allt inte är så perfekt.

Angående filmen så håller jag med XC om det mesta, filmen var fortfarande sevärd. Irriterar mig dock lite på att jaktexpeditionen var så dåligt föberedd. Det där fiskespöet var ju rätt löjeväckande, är lämpligt för fiske upp till några hundra kilo. Inte som i det här fallet när fisken väger flera ton. Och det borde dom ju ha vetat från början när dom hade bettstorlek osv.

Tycker mig minnas att dom byggde en fjärrstyrd hajrobot enkom för den här filmen. Det var ju rätt häftigt på den tiden.

 

Nåväl, nu får det vara nog med hajfilmer för min del på ett tag. Har lite svårt att tänka mig att se fyra på raken. Det ska i så fall vara att jag plockar fram någon av Highlanders-filmerna... :lol2:



#25 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 September 2013 - 22:56

VHS rules! :thumbsup2:

 

Jag tog också och såg den här filmen under kvällen, dessvärre inte på VHS, inspelade från tv någon gång på 90-talet, men likväl på DVD (30th Anniversary Edition). Och filmen är bra, om än inte fullt så bra som jag mindes den att vara. Framförallt så är handlingen lite väl klyschig och trovärdigheten är väl inte den bästa i vissa scener. Men visst, nu eftersträvade man säkert inte 100% realism heller. Det bästa är en välskapt film med ett spänningsmoment som håller än idag. Men det är inte lika effektivt som när jag såg denna film som liten unge och blev så påverkad att jag inte riktigt vågade att gå på toaletten för rädsla av att det där skulle finnas en haj. Fånigt, jag vet. Men jag och ett syskon hade en förkärlek att se skräck/rysare/chiller/thriller på den tiden och det satte väl sina spår då. Jag kan väl även skriva under på det XC nämner, att filmen känns aningen för lång. Man hade nog kunnat trimma till filmen genom att ta bort några scener som inte för handlingen framåt. Scener som jag gillar i filmen är dels när Brody (Scheider) och Hooper (Dreyfuss) är ute på sjön och stöter på Ben Gardners båt, tillsynes övergiven. Hooper ger sig ner i vattnet för att kolla upp en sak (vilket man säkert skulle göra) och finner där en hajtand och, :trumvirvel: Ben själv, död. Ingen speciellt scen egentligen, men det är en av få som fick mig att hoppa till lite till när jag nu såg om den. Den andra scenen som jag verkligen gillar är den på båten när Hooper (Dreyfuss) och Quint (Shaw) sitter och skrävlar över vem som har störst ärr. Det börjar hjärtligt men övergår snart till mer allvar då Quint berättar mer om sin bakgrund och hans besatthet av hajar. Riktigt välspelat och jag gillar hur man lyckas så bra med att gå från humor till allvar i en och samma scen. Jag tycker att samtliga tre är intressanta karaktärer och Quint är en sådan där ensam galning likt Ahab i Moby Dick. Och på tal om skådespelarna så gillar jag trion Scheider, Shaw och Dreyfuss där jag verkligen gillar den sistnämnda. Synd att han inte gör så mycket film nuförtiden. För att vara en film av Spielberg så är den välregisserad. Nu är han inte dålig, tro inte det. Men ojämn är han och långt ifrån allt han gör är sevärt. Han borde göra lite mer film av den här kalibern istället för prettofilmer som t.ex. Lincoln. Den visuella biten är bra och har åldrats med värdighet. Vid ett par scener med närbild på hajen blir det dock synligt att tekniken hade brister även på den tiden, men det är ju egentligen bara patina nu. På det hela taget fungerar specialeffekter och omgivningarna (både dom fiktiva och dom riktiga där man spelade in) är verkligen passande. Som sagt, en bra film som dock har en del skoskav här och där. Men jag är glad så långa gamla favoritfilmer inte blir urusla när man ser om dom X antal år senare. Och jag är nyfiken på film 2-4. Jag vet att jag har sett dom, men minns inte mer än så. Eller jo, det gör jag. I en av filmerna så dräper dom nog en haj med hjälp av en högspänningskabel som dom fiskar upp från havets botten och placerar i hajens mun som givetvis blir grillad. Eller så har jag bara fått för mig det. Hursomhelst så ska det bli intressant att få se dom andra filmerna med.