Jump to content

Photo

Avengers: Age of Ultron


  • Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 August 2012 - 02:38

Då är det klart. Joss Whedon har skrivit på för att skriva och regisera Avengers 2 samt ett kontrakt som ansvarig för Marvel filmer tillochmed 2015. Det betyder att han kommer få ha något att säga till om även när det gäller de andra Marvel filmerna för att de ska passa med Avengers 2.

Som om det inte var nog så har han även fått rättigheterna att göra en Live-Action Avengers TV-serie för ABC som ska vara direkt kopplad till filmerna.


Källa


Edited by Garm, 04 December 2014 - 01:12.
Tillägg av tagg. Korrigering av trådtitel.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 August 2012 - 16:37

Bra nyheter :thumbsup:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 August 2012 - 21:17

(Världs)Premiär 1 maj 2015

Clear your calendar—Avengers 2 release date confirmed! | Blastr



Disney and Marvel Studios are wasting no time with their Avengers sequel. They've just announced the film's official release date, which will once again kick off the summer blockbuster season.


The film, which is being referred to as the Untitled Marvel's Avengers Sequel, will hit theaters May 1, 2015. This comes right on the heels of another major announcement—<a href="http://blastr.com/20...-back.php">Joss Whedon's return. The creative force behind the original blockbuster's success, will be back as both writer and director for its follow-up.

The Avengers has been a box office juggernaut earning over $1.4 billion worldwide. It's the highest-grossing superhero film of all-time and the third highest overall behind Titanic and Avatar.

The teams theatrical return will follow three solo outings: Iron Man 3 (May 3, 2013) Thor: The Dark World (Nov. 8) and Captain America: The Winter Soldier (April 4, 2014), plus the debut of Guardians of the Galaxy (Aug. 1, 2014).

Now if only we could get an Ant-Man release date.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 February 2014 - 19:12

Nu är det klart vem som kommer att spela Vision i filmen. Då det hela är en liten spoiler så spoilermarkerar jag det.

Paul Bettany, som gör rösten till Jarvis, kommer att spela Vision vilket avslöjar att Vision och Jarvis är samma karaktär! Och svarar på gåtan varför de valde att ha en vältränad muskelkille att göra rösten till Jarvis.

 

Källa


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 March 2014 - 22:57

Första bilderna på Quicksilver (och Scarlet Witch) visar en lite skabbig och nästan vildvuxen Quicksilver. Något många inte gillar då Quicksilver i serierna är väldigt nogrann, mån om sitt utseende och att alltid vara renrakad och stylat hår samt väldigt uptight. Det här ser, i första blicken, ut som totalt motsatsen.

 

Men så länge han och Scarlet Witch bara är syskon (och inget mer) så kan jag leva med det. Fast ingen som gillar Marvel kan väl indvika humorn i att samma skådespelare som spelar syskon här spelar ett gift par i Godzilla. :P


Edited by Crusader, 24 March 2014 - 23:00.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 October 2014 - 02:30

En awesome TEASER!

 


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 October 2014 - 19:24

Mycket bra, ja.. :)


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 October 2014 - 23:54

Awesome absolut! 

 

Yay Hulkbuster! :thumbsup:


Winter is Coming


#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 February 2015 - 23:59

I en intervju så har Joss Whedon bekräftat ryktet att orsaken att Hank Pym inte är med i filmen är för att Edgar Wright hade förtur på karaktären till Ant-Man och planerna passade inte med Avengers. Förutom viljan att inte trampa honom på tårna så var en annan orsak att Joss ville att Ultron skulle vara kopplad till Avengers vi redan känner för att göra det mer personligt än att slänga in en ny karaktär. Avengers, framför allt Tony Stark och Bruce Banner, skapade Ultron och nu måste de försöka fixa deras misstag och leva med vad de orsakade.

Han förklarar också att filmen kommer inte skapa Avengers som det var först trott utan de kommer ha skapats mellan filmerna och är nu ett team. Orsaken är för att kunna börja med action direkt och konsentrera filmen på att försöka förgöra dem som team istället för att föra samman dem.

Han berättar också att Ultron har andra krafter än i serierna för att göra honom mindre övermäktig och ostoppbar samt att han har mer av en personlighet för att göra hans fight mot Avengers mer personlig.

Han förklarar även att orsaken där finns fler fiender än Ultron är för att Ultron ska ha någon att prata med då hans Ultron-bots är han själv och därför inte behöver pratas med. Det är orsaken att Scarlet Witch och Quicksilver är med i filmen som skurkar.

Han berättade också att filmens intro-scen är inspirerad av James Bond-filmernas introsekvenser.


Källa

 

Det här var en gammal intervju som publiserats nu. Hade bara tänkt skriva om Hank Pym men bestämde mig att resten kanske var av intresse också?


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 April 2015 - 02:07

Avengers: Age of Ultron (2015)

Efter en lång jakt så har Avengers äntligen hittat Loki's Scepter och Tony Stark ser fram emot att dra sig tillbaka som superhjälte. Men först vill han lämna något kvar efter sig. Något som kan göra världen bättre. Tillsammans med Dr. Bruce Banner bestämmer han sig för att använda Loki's Scepter för att uppfylla sin dröm att skapa en äkta Artificial Intelligence han kallar Ultron som kan ta över jobbet att försvara Jorden mot alla hot. Vad han inte vet är att Wanda Maximoff har använt sina krafter för att sätta idén i hans huvud genom att visa honom hans skräck i hopp om att han ska starta Avengers' ungergång så att hennes bror Pietro och hon får sin hämnd för det lidande som de och deras hemstad har fått uppleva. När Ultron vaknar så har han ett mål: Att skapa fred på Jorden och förbättra mänskligheten, och i hans vision så finns det ett hot: Avengers!
Snart är det dags för Captain America, Iron Man, Hulk, Hawkeye och Black Widow att sammlas igen, den här gången för att rätta ett fel som de själva har orsakat.

Uppföljaren till Avengers som alla har väntat på, och Joss Whedon's sista film i Marvel universumet. Vilket också är hans 2:a film. Jag tycker det är synd och aldeles förtidigt att sluta men han tycker att pressen har varit förmycket och det får man väl respektera.

Alltid svårt att skriva om en film jag har sett på Bio men det blir inte lättare så jag ska försöka.

Filmen var mycket bra. Bättre och mer balanserad än första filmen som var 3 stora strider ihopsatta utan något mellanrum. Här har de lyckats få in några lugna scener med drama och karaktärsbyggande.
Framförallt får vi lära känna Hawkeye bättre och överaskas av att han har en gård på landet med en fru och 2 barn (med ett till påväg) som han balanserar med sitt liv som hjälte. Så slla som hoppas på att se honom som en återkommande i "Agent's of S.H.I.E.L.D." med en växande romans med Mockingbird kommer nog bli besvikna. Men det är svårt att inte gilla hans fru. Men över lag så kommer nog Hawkeye fans bli nöjda för han är verkligen en av huvudkaraktärerna här. Faktum är att filmen fokuserar mycket på honom så att han känns som minst lika viktig som Captain America och Iron Man. Som ett Hawkeye fan så gör det mig glad.

Filmen har också en romans mellan Dr. Bruce Banner och Natasha "Black Widow" Romanoff, något som har hintats om och gjorde alla Cap/Black Widow shippers besvikna. Visst var de söta tillsammans men den kändes aldrig rätt för mig. Men den slutade inte lycklig iheller. Bruce Banner ville att de skulle springa bort tillsammans men Natasha valde sitt jobb och förvandlade Bruce till Hulk mot hans vilja så sviken lämnade han henne och Avengers.

Filmens stora överaskning eller shock var när Quicksilver dog. Något jag inte tror att fans kommer att ta så värst bra. Det finns troligen en orsak bakom det. Jag tror att Marvel bara hade rätt till att använda karaktären i en film pga X-Men filmerna. Det var iallafall helt oväntat och även då han dog som en hjälte så var det en obehaglig scen, speciellt när han stirrade med tomma ögon och de sa att han var död. När man sedan fick se Hawkeye ligga bredvid honom och tittade på mannen som offrade sitt liv för att rädda honom så fick jag tårar i ögonen då det var en väldigt ångest laddad scen.

Ultron var mer komisk än jag hade väntat mig och mindre ond. Man känner att han menar väl men förstår bara inte, eller kanske förstår för bra men ser saker för svart och vitt. Samtidigt så bryr han sig om t ex Wanda och Pietro och tycker synd om människorna samtidigt som han har alla deras fel utan att förstå det. Han ljuger för sig själv och verkar inte ens vara medveten om vad han innerst inne planerar. En överaskande djup karaktär.

Slutet var bitter-sweet. De förlorade någon vilket tog dem alla hårt. Avengers är ett minne blott. Hulk lämnade dem då Wanda fick honom att förlora kontrollen och han kände sig sviken av Natasha. Tony Stark drog sig tillbaka från Avengers och sitt live som Iron Man vilket förklarade lite att han bara gjorde det här för att stoppa Hydra och ta tillbaka Sceptern. Man undrade lite i början varför han var Iron Man igen då han slutade i slutet på Iron Man 3 men uppenbarligen så var det så tanken var. Captain America, Black Widow och Hawkeye bildar New Avengers med Scarlet Witch, War Machine, The Falcon och Vision.
Det känns konstigt att Avengers redan är över och att det nu är New Avengers. Det är bara 2:a filmen!


När det gäller scen efter slut texterna så talade Joss Whedon sanning, där är ingen. Där är en scen mitt i mellantexterna men den var väldigt tråkig med Thanos som tar sin handske och säger att han får göra det själv.

En sak jag upptäkte var att där fanns ingen hint om den kommande "Captain America: Civil War" som ska ha premiär nästa år. Ännu ett bevis på att hela den idén var hastigt gjord utan någon förtids planering. Tony Stark har inga problem med att Captain America är ledaren, de trivs bra ihop och när filmen är slut så är allting bra. Inga liggande tvister eller problem. Ingen uppbygnad för ett Civil War överhuvudtaget. Tvärt om så har de löst alla tidigare problem och nu är allt bara bra. Jag har helatiden varit tveksam till att ha Civil War redan nu utan uppbygnad och i en Captain America film. Faktum är att hintarna här är att nästa Captain America film kommer att handla om Winter Soldier. Det här är nästa film (tekniskty sett är "Ant-Man" först men den kommer som bekant vara mer självständig).

Det här är iallafall en awesome film som jag kan varmt rekomendera till alla Marvel fans!

Betyg: 5 Avengers av 5 är sammlade!


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 27 April 2015 - 00:17

Lite tankar från min sida också, kanske milda spoilers, men har undvikit berätta om handlingen som vanligt. 

 

 

Avengers: Age of Ultron.  
 
Manus&Regi :Joss Whedon   I rollerna: Robert Downey Jr, Mark Ruffalo,Chris Hemsworth,Scarlett johansson,Chris Evans  m.fl  
 
Joss Whedons uppföljare till Avengers är en välgjord och skapligt underhållande Marvel-rulle. Jag vet inte om jag tycker den är bättre eller så mycket sämre som första.  Whedons styrka brukar vara karaktärer och hur karaktärer snackar med varandra. För det mesta är det kvar från första filmen men eftersom filmen är lite blandning av det som man förväntar sig och något "mörkare" så  blir det något lite mitt-i-mellan med filmen.  Den är inte dålig alls, men jag måste nog medge att den första hade mer charm.
 
Grundhandlingen är att Tony Stark(Downey) med hjälp av Dr.Banner (Ruffalo) skapar en android som kan tänka själv, och som kan skydda världen, de kallar den för "Ultron". Ultron får direkt spader(passande eftersom James Spader gör hans röst) och vill ta över världen/förinta världen/förinta Avengers.  Bland annat kan han hoppa in i vilken robot-kropp som helst och han har en arme av elaka robotar som ser lite ut som en blanding av Iron Man och Gremlins.
 
  Jag köper ju att en arrogant snubbe som Stark tror att han kan kontrollera sådan enorm kraft. Att han syslar med sånt är nästan passande, att han får hjälp av Banner är lite märkligt.  Visst , de två är vänner och vetenskapsmän.Men nuBanner vet att han har själv en enorm kraft i sig som int egår att kontrollera.  Jag tycker att den biten i filmen sköts lite för billigt. Banner är liksom lite emot det, men i ungefär 2 minuter. Sen är han på .  
 
FIlmen har givetvis en galen mängd action för att visa upp de mäktiga hjältarna. En del av det registrerar bra, andra grejer lite mindre. Även den här filmen innehåller enorma mängder av scener där byggnader raseras och skit går sönder, och i måttliga doser tycker jag att det är kul och passande i den här genren. Men det blir oftast lite för mycket av det. Oavsett om det är Marvel eller DC på bio-affischen.  
 
Det är en behållning i action-scenerna att Whedon lyckas slänga in några roliga skämt här och där, det är han bra på,  filmen verkar dock annars ha en lite allvarligare ton, vilket jag tror gör att man tonat ner skämten också.  Det är inte mycket TV-spelsvarning här i många av team-up scenerna som i första filmen, men ibland blir det lite sådär CGI-fest som jag har svårt för. 
 
Man har bytt fotograf för denna film, och nu är det Ben Davis som sköter fotot. Davis har tidigare gjort grejer som t ex "Guardians of The Galaxy" men här så är det mer mörkare filter i filmen och det ser faktiskt lite mer "realistiskt" och t om mörkare ut. Nånstans som ett försök att vara mellan Captain America:The Winter Soldier, och Nolans Batman filmer(dagtids scener) i stil.  Jag gillar fotot här, men det är klart mörkare still än det som var i första filmen , då när Seamus Mcgarvey var DoP.  
 
Istället för Alan Silvestri så såg jag att Marvel hade anlitat Danny Elfman&Brian Tyler att göra musiken. Musiken är helt ok, men mycket känns som varianter av det som Alan Silvestri gjorde i första filmen.  
 
Filmen har många nya karaktärer, t ex Ultron spelad av James Spader. Det är en helt ok skurk med bra röst,  jag tycker dock att det blir lite tråkigt i längden med en oändlig mängd elaka robotar som anfaller och en stor dopad robot som står och snackar med elak sarkastisk röst. Det är inget fel med Spaders insats, och designerna på robotarna är bra. Bara att jag hade önskat något med mer karaktär.
 
Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) och Quicksilver (Aaron Taylor-Johnson) introduceras  och de funkar helt ok. Jag gillade X-Men:DoFP varianten av Quicksilver,  den här är annorlunda och helt ok också.  Scarlet Witch fungerar också, men krafterna de båda här kommer lite..hur ska jag säga försent? den typen av krafter de båda har ,har man redan sätt på t ex just X-men filmer eller TV-serien The Flash så det blir inget jag tycker är galet nyskapande eller så.
 
Filmens starkaste delar är ett långsamt parti i mitten av filmen som utspelar sig i en annorlunda miljö för teamet och har Hawkeye (Jeremy Renner) i centrum. Hawkeye som för det mesta var jäkligt tråkig, eller hade en tråkig roll i förra filmen för vara i rampljuset lite mer i den här filmen och det är jag nöjd över.  Hawkeye är en väldigt bra karaktär i den här filmen.   Annars så är scenerna mellan Black Widow(Johansson) och Hulk också sådana som jag uppskattade.  Finns egentligen små bra scener med alla, t ex Thors (Hemsworth) roll skulle kunna vara betydligt bättre, men i de få scener med han i fokus så är Hemsworth betydligt mer sympatisk och bättre än han var i hela Thor:The Dark World.   Pluspoäng för att Paul Bettany får vara med på "riktigt". 
 
Det är välproducerat och rätt snyggt. Storyn fungerar för vad det är, och skådisarna är bra i sina roller.  Sen gissade jag rätt tidigt vem av karaktärerna skulle åka illa ut. Pluspoäng för mig. 
 
Svårt egentligen att ge betyg här, skulle påstå att det är en stark trea. 

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 April 2015 - 07:18

Hmmm, jag måste (tyvärr) börja med att fråga Crusader, vilken film såg du? Du klagar på att allt bara är bra mellan Cap och Iron Man? De är ju i luven på varandra hela filmen, särskilt när de hugger ved, då flyger det nästan gnistor mellan varandra. Tycker det är väldigt tydligt att Steve och Tony har helt olika tankar med Avengers. Och Ultron inte särskilt ond? Okej, kan ge dig att han är som en treåring med en laddad pistol, men han planerar ju för bövelen folkmord. Då är man rätt ond. ;)

Sen behöver det inte nödvändigtvis vara New Avengers. Om du läser serier upptäcker du ganska snart att grupper som Avengers, X-Men och Justice League har stor omsättning av medlemmar. Så har det varit redan från början. New Avengers var ju Bendis serie, och den var något annat. Okej, slut på rant.

 

Vad tyckte jag om filmen då? Det måste ha varit svårt att följa upp Avengers. En monumental succé, som byggdes upp på ett sätt som gjorde att många längtade. Själv hade jag en ganska oviss förhoppning om Avengers 1, det kunde ju bli ganska dåligt, men jag älskade den. Så nu skulle Whedon alltså följa upp den filmen, utan att upprepa sig, och samtidigt hålla sig inom de långsiktiga planer Marvel har (Avengers: Infinity War är ju något alla Marvel-fantaster går och väntar på nu). Samtidigt kan jag gissa att Captain America: the Winter Soldier visade att man kanske ska försöka hålla sig "grounded" till en viss del. Cap 2 är nog den film jag har hört mest att *alla* gillar, även DC-fans. Dessutom skulle Whedon jonglera med att flera av de stora namnen, Downey jr, Evans och kanske Hemsworth kanske inte är med i all evinnerlighet? Tänker man på det tycker jag att han lyckades bra.

 

Jag håller med super85 om att den här filmen saknade en del av charmen som Avengers 1 och t ex Guardians of the Galaxy hade. Ibland trodde jag att den skulle bli för deppig, men den har ändå sina kul ögonblick och replikskiften. Det jag uppskattade mest av allt var nog ändå det underliggande temat med frågan "vad finns efter Avengers?". Tony Stark vill självklart "fixa allt" precis som vanligt, och grejen med Hawkeye (vilket även överraskade mig) fick många andra Avengers att tänka på hur de ser på att dra sig tillbaka och stadga sig. Skaffa barn och allt det där. Där blev jag riktigt rörd av vad Black Widow, Captain America och även Nick Fury hade att säga om det. Fury är med ganska lite, och är mer sårbar än vanligt. Jag gillade det. Ganska ovanligt med såna här filmer, men jag gillade faktiskt filmens klimax mer än andra delar. Särskilt tycker jag om hur det både lyckades vara ett bitterljuvt avsked och ett "Avengers! Yeah!" på samma gång.

 

Det här var ett episkt superhjälteäventyr (även om vi alla väntar på nästa fas nu) samtidigt som man lyckades vara väldigt mänsklig. Ibland trodde jag att de hade skurit ner för mycket på charmen, men det fanns absolut tillräckligt mycket att bry sig om, och visst flinade jag åt en del repliker och easter eggs. Allt som allt blir det en svag fyra av mig.

 

Crusader pratade mycket om filmens handling, super85 en del om regi, foto och musik, så jag tänkte jag skulle bidra med det jag tyckte var några starka teman.


*Hockey och superhjältar*

#13 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 April 2015 - 13:00

Jag uppfattade aldrig deras smågnabbande som direkta bråk men visst de är inte alltid sams men jag uppfattar det fortfarande som att de trivs ihop och att Iron Man har inget emot Cap som ledare. Möjligen är det att Tony will ha enkla lösningar medans Cap will göra det grundligt. Hur som helst så var allting bra i slutet.

 

När det gäller Ultron så gör han vad han tror är bäst för världen och för mänskligheten. Han vill rädda världen och mänskligheten. Han inser inte hur det motsäger sig själv med hans handlingar. Och de förklarar i filmen att han ljuger för sig själv och inser själv inte vad han igentligen kommer att göra. När Wanda konfronterar honom så blir han överaskad och menar att han aldrig skulle kunna göra något sådan men så bildas planen i hans huvud.

 

Jag vet att Avengers har en stor omsöttning medlemmar. Du är inte den ända som läser serier. ;) Men med tanke på att det stod med stora bokstäver "New Avengers Headquarters" på skärmen när de anlädde till den nya basen där Cap ska träna den nya gruppen så kändes det för mig rätt uppenbart. :P Det spekuleras förövrigt att Dr. Strange ska leda den gruppen.

 

Jag kom förövrigt på en sak som jag blev lite besviken över och det var att Age of Ultron var en väldigt kort age. :P Vad var det, 3 dagar? Jag hade väntat mig, och hoppats, att händelsen skulle ha utspelat sig under iallafall några veckor. 


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 April 2015 - 13:49

Jag uppfattade det som att Cap och Iron Man fortfarande tyckte olika. Visst har de respekt för varandra, men Tonys vilja att hela tiden hitta tekniska lösningar stör ju Cap, liksom att Tony känner att de andra är bakåtsträvare. Kan inte påstå att det är frid och fröjd i alla fall, även om de såklart inte slogs. De bråkade inte, men jag tycker att det syntes tydligt att de inte var överrens.

 

Ja, jag förstår vad du menar, men han ville fortfarande utrota mänskligheten. Det kallar jag ondska. :batman:

 

Men det stod väl "the New Avengers headquarter"? De syftade ju på att högkvarteret var nytt, inte att gruppen bytte namn till New Avengers.

 

man kan ju också tolka det som att Ultrons plan var att skapa en ny tidsålder, "the Age of Ultron", men att den misslyckades? ;)


*Hockey och superhjältar*

#15 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 May 2015 - 21:17

Jag uppfattade att det stod "New Avengers Headquarters" eller så.



Planerna var visst att Hulk skulle bli Grey Hulk när Wanda gör honom aggressiv och troligen så kom beslutet at han skulle förbli grön sent i productionen, gissningsvis beordrat från Marvel.

Källa

 

Lite synd kan jag tycka.

 

 

 

 

Jag måste säga att jag är minst sagt överaskad av alla negativitet mot filmen. T ex verkar många hata Ultron själv (samt några som tyckte Vision var irriterande) men många tyckte att filmen inte var lika kul som första filmen och saknade charmen. Några komentarer jag reagrerar starkast mot är de som menar att filmen saknade en handling och att det bara var action från början till slut utan dialog eller drama, något jag tyckte om första filmen men som jag anser de skötte otroligt mycket bättre här. Flera var serietidnings fantaster som tyckte filmen var OK och vissa som tyckte den var tillochmed usel. Folk som tidigare hyllade Joss Whedon tycker nu att det är skönt att han ska sluta. Samtidigt står jag och andra som älskade filmen och gapar i ofattbar förvåning. Blev folk överhypade eller vad är det som det är frågan om?


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#16 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 04 May 2015 - 16:44

Jag förstår inte varför man ska stå och gapa i förvåning? det är en uppföljare, och det är vanligt (inte att det händer alltid) att folk inte gillar uppföljaren lika mycket som de gjorde första.  

 

De civila jag pratat med har i stort sätt alla (nu har jag pratat med typ 4 pers, så inte världens bästa statistik kanske ) sagt att de gillade den men tyckte "Ettan var roligare/bättre". 

 

Filmen är en gigantisk hit, viktigaste är väl att du gillar den? 

 

Jag tyckte att den var rätt bra, men inte den bästa av Marvels filmer. En åsikt jag verkar dela med rätt många recensenter.  Och sådana här "event filmer"  måste liksom alltid vara "bäst på allt" för att vissa fans ska vara nöjd. 


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#17 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 May 2015 - 09:47

Jo, du har ju en poäng. Det viktigaste är att jag gillar den. Det negativa tog mig bara på sängen.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#18 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 May 2015 - 10:36

Det är ju ganska vanligt att folk som skriker högt på nätet plötsligt vänder sig mot något som har varit populärt. Som jag skrev tidigare tycker jag att Whedon hade en hel del saker att tänka på med den här uppföljaren, som hade kunnat vara problem, men det tycker jag att han skötte bra. "Den svåra andraskivan" brukar man säga i musikkretsar, man menar alltså att det är väldigt svårt att följa upp en monumental succé. The Dark Knight var ju en annan tokhyllad film i den här genren, men the Dark Knight Rises har vad jag har sett fått mycket mer blandad kritik, särskilt av fans på nätet. Det gäller ju som super85 säger att stå fast vid vad man själv gillar och tänka på att vad en del säger på nätet absolut inte är sant om vad alla tycker.


*Hockey och superhjältar*

#19 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 05 May 2015 - 11:33

Jo, bland fansen fick t ex The Dark Knight Rises (min favorit i trilogin) blandad kritik, men det var en gigantisk kiosvältare och fick allmänt väldigt bra kritik bland recensenter.

 

Har kommit fram till att fans gnäller alltid, oavsett vad det handlar om. Ofta börjar man gnälla  redan innan en film har släppts.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#20 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 May 2015 - 12:19

Ja, gud ja. Det kommer alltid att gnällas. Även av oss. Jag har ju t ex ingen jättekoll på Suicide Squad, kan typ namnge två karaktärer på det gruppfotot, men ändå har jag gnällt över Jared Letos Joker. Pratar ju också om BvS, en film jag knappast ens lär se på bio...så är inte så mycket bättre själv.


*Hockey och superhjältar*

#21 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 11 May 2015 - 12:13

Jo. Heath Ledgers Joker är ett annat exempel, det skulle vara kasst, och fram tills första trailern där man hörde hans skratt så tyckte "alla" att det sög. Sen förändrades det över en natt och alla tyckte att det var fantastiskt.  Ben Affleck fick enbart dynga på sig efter att han skrev på som Batman. Nu har det skeppet också ändrat håll och fanboys dreglar och vrålar om hur badass han verkar va i rollen. Allt detta då innan man ens sätt filmen.

 

Som jag själv sagt tidigare, jag tyckte att Whedon gjorde en rätt bra film med Age of Ultron, ettan var bättre. Att ettan var bättre  räcker för en viss del av fansen att  "hata" filmen, eller möjlgitvis "hata" regissören. Att Whedon sagt att han är verkligen trött och slutarbetad efter två stora Avengers-filmer verkar få en del av fansen arga också. Ostbågs-ätare vars största bedrifter verkar vara att anonymt skriva fula saker om folk de inte känner på nätet.


Edited by super85, 11 May 2015 - 12:13.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 May 2015 - 14:54

Ostbågar är gott, men jag vet vad du menar. Ostbågeätarnas starkaste sida är kanske inte att se nyanser. Tror jag också gillade Avengers 1 bättre, även om jag gillade den här, och det kändes verkligen som en Avengers-story. Alltså Marvelseriekänslan fanns där.


*Hockey och superhjältar*

#23 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 May 2015 - 06:33

"Problemet" är väl mest, tycker jag, att första Avengers var ett event, där en massa fristående karaktärer slutligen möttes upp.

Avengers 2 känns mer som ännu en i raden av Marvel-filmer nu för tiden. Inget ont om detta, men det är nog svårt att slå första filmens känsla av den anledningen.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#24 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 27 May 2015 - 23:26

Har precis sett den och jag gillade den skarpt, en jäkla röjarfilm med robotslakt med en återigen skön grupp skådespelare i högform. Men även lite bra lugnare delar t.ex den med Hawkeye. Jag håller egentligen inte med om nån av kritiken mot filmen t.ex att Ultron själv skulle vara en mesig skurk. Själv tyckte jag att Ultron faktiskt är en av de bästa skurkar som Marvel haft i sina filmer.

 

Undrar dock om alla Original-Avengers kommer vara med i Avengers Infinity War dock? Nått rykte jag läste nån gång i vintras var att flera av dem skulle saknas i första delen för att sedan återvända till del 2 av Infinity War vilket kanske inte vore så otroligt. Sen känns det som vi mycket väl kan ha ett dödsfall på nån av de stora karaktärerna i Civil War. Ska bli intressant att följa oavsett.


Winter is Coming


#25 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 May 2015 - 12:46

Ja, en del klagar ju på att skurkarna i just Marvels filmer har varit lite lama. Det beror ju till stor del på att man har fokuserat väldigt mycket på hjältarna, att man har fått lära känna dem, men jag skulle också placera Ultron som en av de absolut bästa skurkarna. Loki är väl fortfarande i särklass, men ändå.

 

Jag kan absolut tänka mig att den här nyare gruppen Avengers får storstryk av Thanos, och då får många av "de gamla" rycka in i tvåan. Sen dödsfall i Civil War, skulle ju inte bli förvånad om Steve Rogers dör och Bucky får ta över Cap-rollen. :)


*Hockey och superhjältar*