Jump to content

Photo

Spartacus: War of the Damned - (Spartacus Säsong 3)


  • Please log in to reply
62 replies to this topic

#26 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 June 2013 - 23:38

Blood Brothers

 

Scenen i början lär väl slå någon form av rekord även i dom här sammanhangen. Den var bra blodig.

 

Spartacus går till havs, utan Crixus, för att förse sig av en matleverans på väg till Crassus läger. Måste säga att jag gillar den scenen sett ur ett estetiskt perspektiv. Riktigt snyggt gjord. Jag blev dock något förvånad över att den där matleveransen inte var mer bevakad än vad den var, men tanke på hur viktig den lär vara för Crassus mannar.

 

Crassus fick ett besök av Metellus och dom hade en riktigt intressant diskussion.

 

Och som XC var inne på i sitt omdöme till det förra avsnittet, så verkar det som att Crassus har förskjutit Tiberius helt. Och Tiberius hämnd på fadern lär väl knappast ses med blida ögon. För jag är rätt övertygad om att pappa får reda på vad som hände Kore. Om nu inte hon lyckas at dölja det. Men vi fick ju tydligt se hur Tiberius tappade den där vita stenen och det lär väl bli svårt även för Kore att förklara bort.

 

Spartacus har ännu en scen där han försöker se till att Gannius ska vara den som tar över om något händer den förste. Men han säger återigen att han inte är någon ledare.

 

Vi får en intressant scen då Naevia och Crixus ser spejare på väg mot Sinuessa och dom vill givetvis anfalla först. Spartacus dyker lyckligtvis upp precis i rättan tid och där och då verkar klyftan mellan dessa tre personer vara som störst. Så får man en efterföljande scen då Spartacus förklarar för Latea att han kommer gå till sjöss för att anfalla Crassus först, medans Crixus med mannar kommer att stanna kvar i staden på grund av deras meningsskiljaktigheter. Och man köper det, i typ ett par minuter tills det står klart att allt var ett spel för galleriet så att Laeta ska springa hem till Crassus och skvallra. Här hade jag önskat att man hade dragit ut på det hela lite till för att bibehålla spänningen lite.

 

Och så har vi Caesar som nu kör lite av sitt eget race, då han först avlägsnade Nemetes och sedan får ett seriöst försök att ta Spartacus av daga.

 

Scenerna mot slutet av avsnitt var lite oväntade. Jag trodde nog inte att piraterna skulle förråda Spartacus, men det blev precis så med tanke på att dom återvända till Sinuessa med en båtlast av soldater. Som tur är så får Spartacus hjälp av Crixus och Naevia, som för tillfället verkar stå enade i kampen mot romarna.

 

Och så hade Agron och Saxa det tufft mot Caesar, där han såg besegrad ut, men så stormar man den stora porten till staden och helt plötsligt så blev motståndet ännu större.



#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 June 2013 - 07:08

3 05: Jag tycker det känns som om avsnittet slår många rekord, för jag tror inte jag sett ett avsnitt av Sparty hittills annars som varit så ointressant. Väldigt lite snack och väldigt mycket verkstad. Det hände inte så mycket i avsnittet som var riktigt intressant, det var med viss lättnad som splitten mellan Sparty och Crixus kulminerade och slutligen övervanns. Jag är inte helt övertygad om att Sparacus medvetet planterat den, däremot så var det allt annat än en överraskning att Laeta och de överlevande romarna var ämnade att förse Crassius med information. Piraterna vände -- lite väntat -- Spartacus till slut ryggen och valde den sida som betalade snabbast. Det har man väntat på. Mest intressantast är kanske ändå besöket från Senator Metellus (tror jag det var), snacka om arrogans att rida in och slänga sig med frasen "rom gav dig en armé" när anledningen till att Crassius iöht  fick jobbet var för att han var en av de få som hade råd med egen armé. Politiker. :suck: Sedan har vi Tiberius, anar att det kommer bli mer problem med honom, han verkar ha stängt av och risken är väl att han blir en lydig soldat-maskin nu, och det skall bli lite intressant att se om det kommer till Crassius kännedom vad han gjorde med Kore.


Edited by XC, 07 July 2013 - 17:11.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 June 2013 - 14:26

Jaså, jag tyckte att det var ungefär lika bra som det brukar vara.

 

Den där schismen som finns mellan Sparty och Crixus känns som att den kanske inte är helt besegrad. Jag bara får en magkänsla av att den kanska blossar upp igen. Skulle inte bli förvånad om Naevia är den som "kastar bensin på elden" i sådant fall. Men vi får väl se.  

 

Och du verkar ha kunnat läsa mellan raderna betydligt bättre än mig, för en del av det som hände var överraskningar för mig. Jag trodde nog att Sparty skulle ta med sig Laeta när dom väl överger staden, och jag trodde nog att piraterna skulle hjälpa Sparty trots allt.



#29 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 June 2013 - 14:47

Vet inte jag hade svårt att behålla focus på avsnittet, det brukar jag inte ha.

 

Sparty och Crixus står ju lite på olika sidor på sin sida av konflikten. Sparty vill åstadkomma en varaktig förändring medan Crixus mer vill ha hämnd och ännu hellre slakta romare. Naevia förresten (apporopå Crixus) är nog en av de karaktärer som förlorat mest sedan första säsongen. Då var hon intressant och tillförde något men nu verkar hon mest vara den som eldar på Crixus.

 

Sparty kunde ju inte direkt betala för sig så jag hade på känn att romarna skulle lyckas muta till sig piraternas lojalitet. Däremot så förutspådde jag kanske inte att han skulle släppa Laeta, men det kom inte som någon överraskning heller. Som det var så var de överlevande romarna mer till besvär och åstadkom bara en massa jobbiga konflikter. Att släppa dem för att locka Crassius göra något överilar kändes som ett rätt logiskt beslut.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#30 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 June 2013 - 14:57

Hoppas att det bara var tillfälligt så du inte tappar lusten att se dom återstående fem avsnitten. :)

 

Håller med om att Naevia har förändrats. Till det sämre. Nog för att man förstår att dom vill utveckla karaktären, men jag tycker att det började gå utför redan när dom bytte skådespelare. Vet inte riktigt vad det kan bero på, kanske att dom har en baktanke beroende på vad som händer i dom återstående avsnitten, men det är ändå rätt otacksamt att använda den karaktären till sådant med tanke på vad hon har gått igenom. Och Crixus med känns som att han har utvecklats lite åt fel håll, där både han och Naevia (var för sig och tillsammans som ett par) var mer intressant tidigare.

 

Jo, jag förstår hur du tänker. Och med facit i handen så skulle man kanske ha insett det tidigare. Men jag var mer inne på att han skulle ta med sig Latea och övriga överlevande från staden och sedan utnyttja dom till sin fördel på något annat sätt.



#31 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 June 2013 - 22:49

Spoils of War

 

Återigen ett bra och intressant avsnitt. Bäst av allt var nog att fokus mer låg på Gannicus och att både Spartacus och Crixus fick stå tillbaka rätt mycket i avsnittets handling. Gannicus har jag alltid gillat och den karaktären kan definitivt fylla ut ett helt avsnitt själv, som han sånär gör här.

 

Men först så fick vi en del intressanta scener mellan Tiberius, Crassus och Kore. För mig verkar det som att Kore troligtvis inte kommer att säga något om vad Tiberius gjorde, för han verkar på egen hand vara på god väg att stoppa fingrarna i getingboet. Och Kore vågar nog inte riskera något eftersom hon troligtvis har det rätt bra som det är nu och inte vill återgå till ett liv som slav.

 

Man kan ju förstå den frustration och även sorg som han känner efter att bli behandlad illa av både sin far och inte minst Caesar. Där hade vi flera intressanta scener. Dels när dom pratar i Caesars rum när han ville dela en av sina kvinnor med Tiberius, men framförallt under avrättningarna där Tiberius hjälper Lugo av med handfängslet och med det får en ärlig chans att döda Caesar en gång för alla. Så blir det givetvis inte. Men det där lär ju inte Caesar låta gå ostraffat.

 

Och just mellan Tiberius och Caesar lär det väl vara oundvikligt med en ordentlig konfrontation framöver. Gillar för övrigt den scenen, dels hur brutala romarnas avrättningar var, men även allt rävspel som pågår. Tiberius hatar Caesar, och det är ömsesidigt. Metellus blir varse om att Crassus kommer att lägga beslag på Sinuessa helt själv, vilket kanske kan skapa en mer infekterad konflikt dom två emellan. Och så Caesar som inte fick döda Lugo, som istället tog sitt eget liv. Något som säkert sågs som en ren förolämpning av Caesar själv.

 

Och så har vi scenerna mellan Gannicus och Sybil, där det tycks finnas någon form av känslor. I alla fall från Sybils sida. Eller så är det bara något som jag har fått för mig.

 

Och Laeta tycker man nästan lite synd om. Hon har upplevt mycket, och inte blev det bättre av det öde som hon gick till mötes. Nu återstår det att se om hon över huvud taget kommer att klara sig.

 

Och slutet på avsnittet var intressant. Uppenbarligen så har Crassus planerat en hel del i förväg, för nu har han tillsynes Spartacus och hans mannar precis där han vill ha dom. Man undrar ju lite vad Spartacus kommer att göra nu. Ett slutgiltigt slag där är ju tänkbart, men det är ju flera avsnitt kvar så frågan är om han inte kommer på ett sätt att färdas vidare.



#32 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 July 2013 - 20:03

3 06: Ett avsnitt som var betydligt intressantare än förra avsnittet. Precis som föregående talare uppskattar jag fokuseringen på Gannicus och hans flykt tillsammans med Sybil och Laeta. Båda tjejerna verkar ha intressanta roller att spela framöver. Och visst är det något som pågår mellan Gannicus och Sybil - dock så känns den väldigt "syskonbetonad" än så länge. Återstår att se hur Laeta utvecklas, hon fick ju känna på nu hur falsk "Pax Romana" verkligen är. Crassius säljer henne verkligen utan att blinka. Är det bara jag eller är det något självdöende i Crassius/Tiberius-intrigen? Det kändes rätt väntat att Kore skulle tiga, troligtvis gör hon det för att hon vet att hon fortfarande inte är mer än en favoriserad slav. En favorisering som kan tas tillbaka väldigt fort. Caesar/Tiberius-intrigen had en del intressanta scener men i stort är den aningen avslagen eftersom man "vet" att Tiberius omöjligt kan vinna. (OM han nu inte är en av dem som sticker kniven i Casar längre fram). Det känns nästan som en lättnad att slavarmén/rebellerna lämnat staden...


Edited by XC, 07 July 2013 - 17:12.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#33 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 July 2013 - 23:09

Du har kommit efter i din numrering av avsnitten. Jag såg det tidigare när du angav 3 04 en gång för mycket. Igår sändes det sjunde avsnittet. Tänkte bara nämna det i förbigående.

 

Håller för övrigt med i det du skriver. Jag kan mycket väl läsa in för mycket i scenerna med Gannicus och Sybil, för det kanske är mer syskonbetonat som du påpekar. I vilket fall som helst så är Sybil intressant och det både på egen hand och i sällskap med Gannicus. Laeta ja, där kan det gå hur som helst känns det som. Man ska väl inte fästa för stor vikt vid hennes skada, för när Tiberius blev skadad i ett tidigare avsnitt så var han ju på benen redan i avsnittet efter. Men om Laeta får hänga med ett tag till så ska det bli spännande att se vilken inverkan som hon kommer att få på handlingen. Och det ligger något i det du skrev om intrigen mellan Tiberius och Crassus. Och så är ju frågan kring det du skrev på slutet, om intrigen mellan Caesar och Tiberius. Jag får ju känslan av att man inte kommer att låta Caesar dö under säsongen. Men, och det är ett lite större sådant, man har ju tagit med den karaktären trots att det i verkligheten inte går att bevisa att Caesar hade någonting som helst med Spartacus att göra. Således kan man ju med enkelhet även ta honom av daga och då skulle det inte förvåna mig det minsta om man får se en rejäl batalj mellan honom och Tiberius mot slutet av säsongen.


Edited by Garm, 06 July 2013 - 23:12.


#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 July 2013 - 17:20

Ojdå. Fixar det medan jag kommer ihåg det. :)

 

Väldigt lite är väl känt om mannen, myten och legenden Spartacus iöht. :) Caesar känns som en karaktär rätt självklar att plocka med eftersom han haft en viss inverkan på historien. :)

 

Jag har på känn att Caesar/Tiberius-intrigen riskerar bli rätt segdragen över säsongen, för ärligt så är Tiberius i sig själv inte särskilt intressant. Inte än så länge iaf. Kanske är det därför som Crassus/Tiberius-intrigen stadigt blir mindre och mindre intressant, den tar bara energi från resten av storyn; som om det är något man petat in för att Crassus inte skall framstå som helt ofelbar. Och det känns som om man kommer låta Caesar leva säsongen ut, främst för att det känsn fel att toppa Sparty med ett av världshistoriens kanske kändaste justitiemord.

 

Vem ver: Laeta är kanske Spartys nya kärleksintresse, han verkar ha en ny varje säsong att kämpa för. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 July 2013 - 13:57

Mmm. Jag har bara läst mig till att "förståsigpåare" menar att det inte finns några bevis för att Caesar hade någonting med Spartacus att göra. Men inget säger att det är helt korrekt. :)

 

Just Tiberius blir först intressant när han intrigerar med och mot någon. För på egna fötter så är han en rätt slätstruken karaktär. Jag håller med om att man har växlat över till Tiberius/Caesar nu och det känns bra tänkt, för intrigerna mellan far och son är på upphällningen (känns det som) och är inte lika intressanta. Men jag tror inte att det sista är sagt mellan Tiberius och Crassus, dom kommer säkert ha fler meningsskiljaktigheter innan säsongen är slut.

 

Och jag tror också att man låter Caesar leva säsongen ut och kanske även överleva den (tänker på pratet om en spin-off med den karaktären).

 

Vet du, jag tänkte också i dom banorna när det gäller Spartacus och Laeta. Det känns kanske inte helt klockrent eftersom han alltid är så ilsken i scenerna med henne, men han har ju alltid haft ett kärleksintresse i dom tidigare säsongerna så hon kanske är hans i den här. Det känns inte helt omöjligt i varje fall.



#36 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 July 2013 - 20:47

3 07: Hmm. Lite av ett mellanavsnitt där många springer runt och grundar för vad som komma skall. Ytterligare ett avsnitt jag hade aningen svårt att behålla fokus under av någon anledning... Kanske beror på alla sexscenerna, kändes som om de var ovanligt många... Spartacus trollar med knäna och lyckas rädda sina medrebeller undan Crassius än en gång och det beslutet är minsann iskallt. Tiberius är fortsatt avslagen och roar sig ömsom med att frottera sig i pappas lovord och ömsom viska onda ting till Kore. Den sistnämnda skulle kunna varit intressant men har inte fått chansen riktigt ännu - få se om det blir någon bättring på saken nu iaf. Sedan kom så kollisionen mellan Spartacus och Crixus, den senare är lite för insnöad på Naevia för att agera riktigt rationellt - men så har det varit ett tag nu. Och det ser ut som om jag hade fel om Gannicus och Sybil... Skall bli intressant att se hur Gannicus skall balansera det hela nu med både henne och Saxa i knäet...


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#37 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 July 2013 - 00:29

Mors Indecepta

 

Det var en del sexscener i det här avsnittet, ja. Men den mellan Gannicus och Sybil var det i alla fall lite klass på. I övrigt så var det ett bra och intressant avsnitt. Så jag fick rätt där om Gannicus och Sybil alltså. Hade det lite på känn, men det var å andra sidan inte helt hugget i sten. Då får vi se hur Saxa ser på saken.

 

Och Tiberius verkar ha förlåtit sin far, något som jag fann lite överraskande. Jag trodde nog att han skulle ha ett litet horn i sidan till honom resten av säsongen ut. Men nu verkar det som att man helt har växlat över till Tiberius mot Caesar. En intrig som kan bli spännande.

 

Och så har vi Kore som smider ränker med Caesar. Där vet jag inte om jag missade något, eller om jag bara inte fattar. Men vad var poängen med att samarbeta med Caesar? Att få komma till Crassus, älska med honom och sedan smita iväg medans han sov för att sälla sig till Camp Sparty? Eller hade hon planer från början att berätta för Crassus vad Tiberius hade gjort, men sedan ångrade hon sig? Jag kan förstå att hon inte var alltför intresserad av att vara kvar som Vilica i Sinuessa. Visst, hon får en högre status men med Tiberius i faggorna så lär det inte bli så angenämnt. Sedan vet hon ju inte heller om Crassus ämnar att dyka upp regelbundet eller ej.

 

Och så hade vi vad dom verkade vara en liten dispyt mellan Crixus och Spartacus. Min teori om att lägret blir uppdelat känns avlägsen. Trots att dom har en hel del meningsskiljaktigheter så verkar dom i stridens hetta kunna lägga dessa åt sidan och kämpa sida vid sida.

 

Och slutet på avsnittet var intressant, när man fick se att Crassus bara bluffade och inte alls hade så mycket manskap som han ville ge sken av. Och sättet som Spartacus använde sig av för att komma över det där djupa diket var lite överraskande. Men nöden har ingen lag som man säger.



#38 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 July 2013 - 09:16

Jag är inte helt övertygad om att Tiberius redan grävt ned stridsyxan vad gäller hans far. En del av mig känner det som om han fortfarande väntar på något.

 

Vad gäller Kore fick jag intrycket av att hon ville säga sanningen, men fortfarande inte vågade. Dock så kände jag också att något i samtalet fick henne att se Crassius i ett nytt ljus. Skall bli intressant iaf att se vart det här leder, uppenbart är att det handlar om många personer som tror de för fördelar om det här spelar väl ut.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#39 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 July 2013 - 13:43

Nej, så kan det givitvis vara. Min magkänsla säger att det hela känns avblåst, men jag skulle inte heller bli förvånad om det är som du säger.

 

Mmm. Det var många bud när det gäller Kore. Ett tag, när hon tog upp kniven och gick mot en sovande Crassus, så fick man dessutom känslan av att hon skulle döda honom. Antar att dom ville lämna det lite öppet för oss som tittar. I varje fall tills slutet då man fick klarhet i att hon hade anslutit sig till Camp Sparty. Sedan återstår det att se vad hon ska göra där. Hon kanske är en av dom som hjälper till att få Spartacus på fall? Det skulle gynna både henne själv och Caesar, medan Tiberius får stå med skägget i brevlådan.



#40 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 July 2013 - 14:05

Kanske ett kärleksintresse till för Sparty att oroa sig för? :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#41 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 July 2013 - 23:08

Separate Paths

 

Ett till sådant där riktigt, riktigt bra avsnitt.

 

Hade man bara tittat på titlarna till avsnitten i denna säsong så hade man kunnat ana att det var här som Crixus och Spartacus skulle dela på sig. Men jag har inte tagit del av titlarna. Vi fick i varje fall en splittring, även om den var mer ömsesidig än vad jag trodde från början. Jag var mer inne på att dom skulle ryka ihop till den grad att Spartacus hade förvisat Crixus eller något liknande. Men det slutade inte så lyckligt för Crixus. Anade faktiskt inte att det skulle gå som det gör. Lite av en överraskning. Och kan faktiskt tycka synd om Naevia. I varje fall där och då. Gillar för övrigt hur dom gjorde den scenen. Att man får se Crixus halshuggning i reflektionen i Naevias öga och när hon sluter det så är Crixus liv till ända och så även avsnittet. Sjukt snyggt gjort. En annan sak som jag gillar med delen där Crixus och Spartacus delar på sig, är att man kör en ganska passande snabbgenomgång för Crixus del. Man får se lite slag här och där och vips så är dom framme vid Rom och den stundande striden. Det känns mer passande än att ha dragit ut det här över resterande avsnitt.

 

Och nu har väl ändå Tiberius skitit i det blå skåpet? Alla som tror att Caesar lär döda Tiberius innan säsongen är slut räcker upp en hand :räcker upp handen:. Måste säga att det är ett riktigt rävspel som pågår mellan Crassus-Tiberius-Caesar just nu. Väldigt intressant och bra skrivit rent manusmässigt sätt. Har suttit och väntat på att Caesar ska berätta för Tiberius att han vet om vad denne gjorde mot Kore. Och nu kom det. Och Crassus sedan. Att spöa upp Metellus kanske inte var en så bra idé? Antingen lyckades han med exakt det han vill uppnå, eller så kommer det här att slå tillbaka mot honom i slutänden.

 

Spartacus and Laeta sitting in a tree. K-I-S-S-I-N-G. XC var helt inne på rätt spår med att dom skulle få ihop det.

 

Och Kore blev avslöjad som en av Crassus slavar. Det är dock fortfarande oklart vad hon har i kikaren. Antingen nöjer hon sig som det är nu, eller så slöt hon ett avtal med Caesar och ämnar att fullfölja det framöver. Jag tycker att det känns som att det kan gå vilken väg som helst faktiskt. Men jag lägger en slant på att hon kommer att bistå Camp Caesar med en gärning som får Spartacus på fall.

 

Avsnittet hade flera fina och sorgliga scener. Utöver den med Crixus och Naevia i slutet av avsnittet, så fanns det en tidigare mellan Agron och Nasir där dom går skilda vägar. Speciellt med tanke på att Agron också stupar i slaget utanför Rom.

 

Nu är det bara att ge sig till tåls, nästan en hel vecka tills nästa avsnitt. Dom som är kvar nu kommer säkert att vara minst lika bra som det här.


Edited by Garm, 13 July 2013 - 23:09.


#42 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 July 2013 - 20:30

3 08: Hmm. Kanske är det tur att Tiberius fick tillbaka sin pappas svärd till slut så han slipper ränna sin lilla inbyggda dolk i folk som han vill visa sig stor och mäktig över? Det som förvånar mig är att Crassius som ändå är den mer erfarne av de tre inte ser att sonen är som en papegoja och ger svar som stryker honom medhårs. Jag har svårt att se att Caesar kommer låta detta gå förbi ostraffat, och även om jag inte är helt övertygad om att Caesar kommer vara den som bokstavligen ränner svärdet igenom Tiberius så tippar jag på att han kommer ha en fast hans i Tiberius (troliga) frånfälle. Det gäller ju att komma ihåg att Caesar senare kommer styra Rom tillsammans med Crassius och Pompejus. en sak jag har svårt för att bestämma mig för är om Kore lämnat Crassius av egna skäl (att slippa Tiberius mestadels) eller om det är ett ränkspel som hon driver med Caesar. Kanske behöver det enda inte utesluta det andra? Hon är ju i en sits som lätt kan utvecklas till en win-win-situation. Crixus dödsscen - som verkligen kommer överraskande fort - är antagligen säsongens hittills mest effektfulla scen. Och Saxas reaktion på Gannicus äventyr med Sybil var annorlunda: "Du kommer tillbaks". Räknar kallt med två fullmatade avsnitt innan vi passerar målsnöret.


Edited by XC, 18 July 2013 - 20:31.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#43 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 July 2013 - 23:16

Sant. Tiberius borde nog använda sig av något annat än sin inbyggda dolk. Men han ville väl att det skulle svida lite extra och det kan jag nog säga å Caesars vägnar, att det gjorde. Synd bara att Tiberius inte fattar att det kommer att slå tillbaka dubbel mot honom själv. För inte ens han kan väl vara så självsäker på att han kan komma undan med en sådan sak. Håller med om att Caesar lär utkräva hämnd, sedan är det inte sagt att just han utdelar den som du påpekar.

 

Har inte tänkt på det så mycket, men du har helt rätt i att Crassus borde vara lite mer observant när det gäller sin son. Hade han lyssnat och observerat borde han ha anat oro vid det här laget och hållt lite mer kontrollerat i kopplet.

 

Instämmer helt i det som Kore ägnar sig åt. Antar att man har gjort ett bra jobb eftersom det är så öppet om varför hon gör det. Gillar att det blir lite mer nerv i det hela och att man tillåts spekulera lite innan svaret serveras.

 

Trevligt att du också gillade Crixus dödsscen. Jag tycker också att den var effektiv och kom snabbare än vad man hade kunnat förutse.



#44 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 July 2013 - 07:59

Tiberius är ung och oerfaren och verkar lida lite grann av ett herremans komplex, han tycker helt enkelt att han borde ha en särställning i folks medvetande eftersom hans pappa har pengar. Tiberius matar ut tomma repliker med en ännu tommare inlevelse, en erfaren politiker som Crassius borde höra det. Även om det är hans son det handlar om.

 

Mmm. Hon dolde ju inte att det är sonen och inte fadern hon flyer från, men det kan ju vara lite sanning för att ge fart åt eventuella lögner.

 

Crixus dödscen är dessutom snyggt designad eftersom vi slipper se en föga övertygande cgi-avrättning. :) En sak som slog mig när man började tala om att dela på sig var att Crixus skulle bli korsfäst som Spartacus (och Spartacus skulle ta sig över bergen och helt enkelt försvinna). Vi vet ju att Spartacus inte är hans riktiga namn och Spartys ansikte är långt ifrån allmänt känt.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#45 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 July 2013 - 16:01

Jag trodde nog att Crixus antingen skulle överleva serien eller råka illa ut först mot slutet. Typ att han skulle få en hjältedöd eller rent av bli korsfäst som du är inne på. Så man blev helt klart lite paff när så inte var fallet. Men det finns fler karaktärer som man ser fram emot att se vad dess öden blir. Tror ju inte att man låter alla få ett "och så levde dom lyckliga i alla sina dagar"-slut. Mest intressant ska det kanske bli att se om dom låter Spartacus överleva eller ej. Kan tyckas rätt givet om man ser till hur det slutade i verkligheten, men ingen säger ju att dom går en annan väg i den här serien. Och lite nyfiken blir jag även angående Kore. Om vi förutsätter att hon inte lyckas att fly till en frihet, kommer då Crassus att ta tillbaka henne eller kommer hon att straffas? Och så har vi Naevia som tidigare var helt skogstokig och med det verkligen utmanade ödet, men som var rätt laid back i det senaste avsnittet. Hade jag gissat innan förra avsnittet så skulle jag nog snarare trott att hon hade dött framför att Crixus hade gjort det. Och när det gäller Crixus dösscen så håller jag med dig. Ibland är less, more. Är glad att vi slapp se hela scenen då det hade funnits risk att den blivit dålig med CGI mått, mätt.



#46 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 July 2013 - 00:03

The Dead and the Dying

 

Ett klart intressant avsnitt, även om jag stundtals fann det nästan otroligt i vissa scener. Som att Spartacus med mannar t.ex. hittar en perfekt plats där dom kunde hålla sitt egna lilla gladiatorspel. Med sittplatser och allt. Men visst, sådana platser kanske fanns lite här och där på den tiden. Eller att dom lyckas att organisera den kupp som gör att dom kan fånga in Tiberius. Man fick ju lite kläder och rustningar, med tillhörande sigill, när man överföll soldaterna. Men var fick dom tält och annat ifrån. Även där kan det vara så att dessa soldater hade detta, men att det var utanför bild hela tiden. Men det kändes nästan för bra för att vara sant.

 

Sedan så har jag överlag haft lite svårt den här säsongen, för att dom som verkar bli allvarligt skadade i ena avsnitt, tillsynes verkar vara nästintill botade i avsnittet efter. Både Tiberius, Agron och Laeta har tillsynes varit nära att kasta in handduken, men sedan mirakulöst varit på fötter i avsnittet efter. Det känns inte speciellt trovärdigt.

 

På tal om gladiatorspelet så tyckte jag att det kanske tog upp lite för mycket plats i avsnittet. Och sedan så tycker jag att det går lite stick i stäv med hur Spartacus är annars. Att han inte bara vill döda romare om det inte finns en mening med det, för annars är dom inte bättre än romarna själva. Men nu verkade det vara helt okej att döda romare. Men kanske att det var för att stärka den stora gruppen.

 

Så Agron var alltså inte död. Det var lite oväntat måste jag säga.

 

Det var även något oväntat att det var Kore som slutligen fick Tiberius på fall. Men passande. Även om jag inte hade klagat om Naevia hade fått utdela det dödande hugget. Men på sätt och vis känns det nästan bättre att Kore fick göra det eftersom man sympatiserar mer med henne än Naevia.

 

Nu undrar jag om Caesar haft det här i baktanken hela tiden? För det är ju lite lustigt att han kunde klura ut att det skulle komma en perfekt tillfälle där han kunde skicka Tiberius raka vägen till efterlivet. Han ger ju sken av att han visste om detta i avsnittet. Antingen är han en jäkligt bra strateg, eller så är han bara bra på att gissa sig till saker. För mig framstår det som att det här hela tiden var en plan smidd av Caesar och Kore. Att någon av dom visste att Pompejus skulle komma och att det då skulle finnas en chans att eliminera dom som behövdes. Samtidigt så kan jag inte riktigt släppa det där med Kore och hennes flykt. Antingen spelar hon bra, eller så stämmer inte min teori. Men det faktum att hon nu är tillbaka hos Crassus gör att det mer känns planerat. Hoppas att XC fyller på med lite insikt i det hela och/eller att man får svar på detta i sista avsnittet.

 

Och jag gillade även slutet, när Spartacus eldar på sina mannar och medans man tar farväl av Crixus lite mer ordentligt, så passar man på att hedra andra hjältar som har stupat.

 

På tal om Pompejus, undrar om vi får se honom i det sista avsnittet.



#47 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 July 2013 - 23:04

Victory

 

Ibland när man ser på en film kan den bli så känslosam att man fäller en tår. När det gäller tv-serier så har samma sak bara hänt till två stycken (Xena: Warrior Princess och Lost) men det var svårt att hålla tillbaka i det här avsnittet, för det var riktigt känslosamt och vackert.

 

Och ett värdigt avslut på den här serien. Jag uppskattar att skaparna vågade ta beslutet att avsluta när man var på toppen. Som dom själva sa, det finns ingen anledning att dra ut på det oundvikliga när man känner att man har berättat det viktiga. Med tanke på hur populär som serien var och fortfarande är, så kunde dom säkert ha mjölkat ur ett par säsonger till. Men i dagens tv-klimat när få intressanta serier görs och många av dom läggs ner i förtid, så är det häftigt när någon går mot strömmen.

 

Jag gillar Spartacus brandtal i början av avsnittet. Där han sa att det var dags för den sista striden. Det var många som slöt upp bakom honom och dom som inte gjorde det hade hans välsignelse att påbörja sina steg mot ett nytt liv.

 

Det var lite oväntat med mötet mellan Crassus och hans närmaste och Spartacus med dito. Men det var lite gentlemannastil över det hela. Ännu mer förvånad blev jag när Crassus och Spartacus samtaldes enskilt. Lite vågat kan tyckas, även om man samtidigt kände att ingen av dom skulle försöka sig på något.

 

Scenen när Kore äntligen berättar för Crassus vad hans son Tiberius gjorde mot henne var stark. Crassus visade lite medkänsla även om jag ganska snabbt förstod att han skulle ha svårt att förlåta att det var just Kore som dödade hans son.

 

Slutstriden var verkligen episk av stora mått mätt. Speciellt eftersom det här är en tv-serier. Jag har nog inte sett en så fantastiskt strid tidigare i dom sammanhangen. Det var snyggt gjort, i allt från det visuella till dess innehåll och hur man utförde det hela. Jag uppskattar även att man återigen fick se vilken bra strateg som Spartacus var i den här serien. I allt från hur man stoppade romarnas framfart med långa diken försedda med sylvassa pålar, till när Gannicus med män kom inridandes bakom Crassus försvarslinje.

 

Striden mellan Crassus och Spartacus var även den bra. Men jag tyckte att det var något konstigt och även kanske lite opassande att Agron och Nasir valde att hjälpa Spartacus i första hand. Visst, dom är honom trogen, men dom borde ha insett att han var dödligt skadad och att Crassus vid tillfället hade varit ett lätt byte.

 

Och det var många andra som fick plikta med sitt liv, inte bara Spartacus. Att Naevia skulle stryka med hade jag nästan utgått ifrån. Och det var rätt väntat att Kore skulle straffas med. Jag hade väl dock inte gissat mig till att hon skulle korsfästas. Men jag blev lite besviken att Gannicus inte fick leva. Jag gillade den karaktären. Men han fick ett fint avslut när han korsfästes, dels fick han en syn av en leendes Oenomaus. Samt att han återigen fick uppleva sin storhetstid på arenan med folk som återigen skanderade hans namn.

 

Och så dök mycket riktigt Pompejus upp mot slutet av avsnittet. Han tog åt sig all ära, vilket man nog kan tillskriva Metellus då han var i dennes släptåg och om man även betänker hur Crassus betedde sig mot honom i ett tidigare avsnitt. Jag tycker att det var rätt passande att man lämnade både Crassus och Caesar där man slutade. Jag skulle inte ha något emot att få följa deras framtida liv i en spin-off serie som det har pratats lite om. Men det fungerar även bra med det avslut som man nu får.

 

Jag vill gärna ge några plus i kanten. Jag gillar hur bra man knyter ihop serien. Jag verkligen uppskattar hur bra hela serien har varit från start till slut. Här snackar vi om en produktion av klass. Manus har varit fantastiskt och med det en riktigt bra handling genom samtliga avsnitt. Även regi har varit bra. Skådespelarna är det världsklass på, genom hela serien. Och allt annat har varit på topp med.

 

Musiken i det här avsnittet var lika bra som alltid. Om inte bättre. Det märks att Joe DeLuca behärskar allt från subtila toner till mer bombastiska sådana.

 

Och det sista plusset är till det fantastiska bildkollaget i eftertexterna, där många av dom viktiga karaktärerna genom serien åter dyker upp och påminner oss om vad som tidigare har varit. Och jag verkligen älskar hur man valde arkivmaterial av Andy Whitfield i rollen som Spartacus och hur han fick vråla fram "I am Spartacus!" precis i slutet. Mycket passande och en vacker gest. En transcript av en podcast med skaparen Steven DeKnight avslöjar att det var Rob Taperts idé. Scenen kom från avsnitt sju i den första säsongen. Det var även Tapert som kom på att ha kollaget med tidigare karaktärer under extertexterna.

 

Tack till Starz, alla inblandade och TV6 för att jag fick möjlighet att se en så välskriven och fantastisk tv-serie.

 

Och tack till XC för sällskapet och alla diskussioner!


Edited by Garm, 26 July 2013 - 23:27.


#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 July 2013 - 11:52

3 09: Jag tycker personligen att det var kul att få återse gladiatorerna i rollen som just gladiatorer och jag upplever det heller inte som att det fick lite för stor plats. Jag har delade känslor för Tiberius öde, dels känns det rätt att Kore var hans banekvinna men samtidigt missunnar man inte direkt Naevia heller. Dock så stärkte det Naevias karaktär att hon prioriterade 500 fångar framför sin egen hämnd. Mycket i avsnittet tyder på att Caesar och Kore planerade Tiberius död, kanske inte så mycket att Caesar "förutspådde" att de skulle möta Pompejus; jag tror att Kore behövde slippa ifrån Tiberius och Caesar lovat att skicka Tiberius in i armarna på Team Sparty vid första bästa tillfälle. Med andra ord flykten, och behovet av flykt, var nog äkta men inte för evig. Tiberius, även om han själv inte insåg det, var ju extremt lättmanipulerad och det var en enkel sak att styra in honom på "rätt spår". Pompejus-intrigen var f.ö. ett välkommet inslag, vi vet ju redan på förhand att han tillsammans med just Caesar och Crassus kommer styra Rom i form av en triad. Att det var till synes enkelt för Sparty och hans mannar att komma över tält m.m. förklarade jag "internt" med att Pompejus skickat ut flera sändebud alla med en liten styrka och att det var ett av dem - fullt legitima - sändebuden som Sparty "rånade". (Om det sedan stämmer låter jag vara osagt). Sedan har vi slutscenen, som jag är väldigt tudelad inför. Dels tycker jag om att Crixus fick en storstilad resa in i nästa värld men samtidigt vet jag inte om jag riktigt hela "den okände soldatens grav"-temat man valt. Tycker helt enkelt att det var en simpel utväg att påminna tittaren om karaktärer från tidigare säsonger (som tex Varro, Barka och Mira).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 July 2013 - 22:56

Vi har lite delade åsikter om en del i det här avsnittet märker jag. Intressant.

 

Jag köper i varje fall ditt argument om att Caesar och Kore planerade Tiberius död framför att det mer skulle ha varit en slump som jag garderade med. Och det låter klart vettigt det där med att Pompejus skickade ut flera sändebud och att Spartacus helt enkelt korsade väg med en sådan och fick det han behövde i och med det.



#50 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 July 2013 - 09:31

Noterade det jag med. :)

 

Jag tror det till och med det nämndes någonstans att Pompejus skickar fler sändebud.

 

Skall försöka få tummen ur att se sista avsnittet nu. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)