Jump to content

Photo

Iron Sky


  • Please log in to reply
73 replies to this topic

#51 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 January 2012 - 21:38

Nu är filmen officiellt klar och premiären kommer ske i Berlin på Berlins filmfestival i februari.

Ser riktigt bra ut av (den rykande färska) trailern att dömma iaf:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#52 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 26 January 2012 - 18:42

:lol2: Passande att ha premiär i Berlin.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#53 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 January 2012 - 20:48

Det känns så ja. :)

Det är tydligen väldigt ovanligt att filmer med nazist-tema visas i Berlin vad jag förstår.

Edited by XC, 28 January 2012 - 20:48.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#54 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 February 2012 - 21:00

Hubba


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#55 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 08 February 2012 - 22:07

Oja ser riktigt bra ut! :D

Winter is Coming


#56 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 February 2012 - 22:11

Lovande indeed. Och påkostad om inte annat! :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#57 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 February 2012 - 22:15

Japp, de gjorde ju underverk med mycket mindre pengar när de gjorde "Star Wreck", så jag förväntar mig inte annat.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#58 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 February 2012 - 16:23

Star Wreck är en modern klassiker. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#59 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 February 2012 - 19:57

Se där: svensk biopremiär 18 april! :)

Källa: moviezine

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#60 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 February 2012 - 20:18

På bio till och med? :blink: Me impressed!

Undrar om den kommer till biografen i XC-land... :) Eller om det här är en sån där "typ 3 sfbiografer i sverige"-premiär...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#61 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 February 2012 - 20:23

Lite förvånande eller hur? Men kul! :thumbsup:

Pst. Du får väl annars planera in en weekend-tripp till den kungliga hufvudstaden!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#62 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 February 2012 - 20:25

Mja. Lite i överkant för att se en film kanske... Troligtvis så väntar jag på dvdn i vilket fall. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#63 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 18 March 2012 - 21:03

De första fyra minuterna verkar ju lovande... :hurrah:

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#64 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 April 2012 - 06:30

Wow! Första spelfilmen ever på IMAX i Sverige (Cosmonova) blir..... Iron Sky! :D

Som första spelfilm någonsin visas "Iron Sky" i den enorma kupolen på Cosmonova med en över 17 meter bred visningsbild.

Dagen innan biopremiären, den 17 april, sker visningen med rymden som dekor och med en av Sveriges absolut vassaste ljudanläggningar som bakgrund, skriver Noble Entertainment i ett pressutskick.
Cosmonova, invigt 1992, är Sveriges enda biograf med IMAX-projektor, som använder världens största filmformat.

- "Iron Sky" är en av de effektfullaste filmerna nu och ett fantastiskt projekt. Vi är otroligt glada över att få chansen att visa en spelfilm och just "Iron Sky" passar perfekt mitt i rymden, säger Karina Lövgren, tillförordnad enhetschef för Cosmonova.

Biljetterna kostar 180 kronor.


Moviezine

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#65 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 April 2012 - 11:42

Det kom som en överraskning. :) Väldigt kul, bodde jag i Sthlm så skulle jag nog se den på Cosmonova. :)

Sedan är det extremt kul att den första spelfilmen på Cosmonova inte är en amerikansk actionrökare med megabudget.

Edited by XC, 13 April 2012 - 11:43.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#66 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 April 2012 - 19:38

Ja, visst var det en härlig överraskning - och förvånande! Håller med om att det är extra kul att det inte är en amerikansk blockbuster som blir den första som visas. Och särskilt denna finska film som ändå får ses som lite 'udda'. Kul!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#67 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 April 2012 - 20:24

Du kan väl gå på Cosmonova och se den åt mig? :) :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#68 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 03 May 2012 - 22:01

OK. Inget Cosmonova precis men nu har jag iaf sett den på bio. :lol2:

Helt klart värt biljettpriset och bensinpengar. :thumbsup:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#69 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 10 June 2012 - 23:04

Precis som alla skriver här i tråden såg jag trailern och blev väldigt sugen på att se filmen. Nazister från månen liksom. What's not to like? En hel del skulle det tyvärr visa sig. Iron Sky är tyvärr en film där trailern vida överträffar filmen. Ungefär som Hobo with a Shotgun.

För det räcker ju tyvärr inte att ha en kul idé. Man måste göra något roligt med den också. Det kanske låter svårt att misslyckas med ett sånt här koncept men det är det förstås inte. Det finns många sätt att göra en sån här film på. Överdriven tongue in cheek space action med mycket ultravåld är t.ex ett sätt som hade kunnat funka. Ett annat sätt är att göra det till en renodlad komedi vilket skulle kräva både ett roligt manus och roliga skådisar i nyckelroller. Våra nordiska grannar i öst som gjort filmen har ingen aning om vad dom ville göra för film. Dom hade idén. "Nazister på månen" sen gav någon dom en massa pengar till att göra filmen och helt plötsligt måste dom komma på en story till det hela och det är så all over the map att ingenting funkar. Den vill vara både sci fi action, fars och satir på samma gång utan att lyckas med nåt av det. Vad det mest påminner om är en mycket påkostad Troma produktion men utan deras tokroliga absurditeter. Troma har alltid väldigt låg humor i sina filmer och det finns försök till det här men det faller helt platt.

Satiren i filmen är ungefär lika rolig som den är subtil och det är inte speciellt överaskande heller. Satir kräver intelligens. Därmed inte sagt att man inte kan blanda det med väldigt låg humor. (Se South Park) men det krävs en intelligent humor till att börja med. Det här är bara så så dumt från början till slut. Och inte dumt på ett roligt sätt, bara genomkrokat. Jag skulle kunna skylla det på att dom finnarna inte har någon humor men det är inte heller sant. Se bara på Aki Karusmäkis filmer. Där rör det sig dock om väldigt torr humor och det tror jag hade kunnat funka här också men det är förstås besides the point. I slutändan är det bara en dålig b-film som gärna vill vara camp men den försöker alldeles för mycket så resultatet blir bara..dåligt. Riktigt riktigt dåligt.

Har inte Iron Sky några redeeming qualities då? Udo Kier kanske? Tyvärr inte. Han är den bästa skådisen men det säger så otroligt lite i den här filmen där alla bara spelar över utan något som helst engagemang. Men som trailern skvallrar om ser Iron Sky väldigt bra ut. Kulisser, kostymer och specialeffekter (för den här budgeten) ser väldigt bra ut. Men det är också allt. Jag skulle kunna ge cred för att nazisterna faktiskt pratar tyska men i en sån här film gör det varken från eller till. Inte när allt annat är så uselt.

Edited by Wylie Times, 10 June 2012 - 23:20.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#70 Jemhadar

Jemhadar

    Cadet First Year

  • Members
  • 7 posts
  • Gender:Male
  • Location:Malmö
  • Interests:Star Trek, Stargate, Star Wars, Roleplaying, Tabletop gamrs, figure playing games, Sci Fi-addict, UNIX & Tech-squabbling, Comics (Tales Of The Jedi), XBOX 360, Electronic music, Designing geeky t-shirts.

Posted 22 June 2012 - 10:54

Jag tyckte inte det framgick av trailern att Iron Sky är en (usel) komedi i Sci Fi-tappning. Storyn var bra och hade den inte varit en "komedi" hade den säkert varit riktigt bra.


Mitt betyg blir 4/10.
"All good things must come to an end..." - Q

#71 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 22 June 2012 - 23:28

Troma har alltid väldigt låg humor i sina filmer...

Surf Nazis Must Die? :huh:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#72 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 23 June 2012 - 01:02

Utom den förstås. Där snackar vi highbrow humor. ^_^

Edited by Wylie Times, 23 June 2012 - 01:21.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#73 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 19 August 2012 - 08:30

Jag såg den igår. Tyckte den var trevlig.

#74 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 October 2012 - 16:27

Iron Sky (2012) [FI/DE/AU]
VAD? Med-glimten-i-ögat-komedi som leker med tanken att Nazisterna i slutet på andra världskriget flyr till månens baksida och planerar den stora comebacken.
VEM? Timo Vuorensola som tidigare regisserat den väldigt underhållande Star Wreck: In the Pirkinning ger smilbanden ytterligare en workout.
VAR? Månens baksida, Jorden och det som återfinns däremellan.
HUR? Sci-fi och komedi är en kombo jag alltid är något avvaktande till, det kan bli bra men det kan också bli lite för löjligt; Star Wreck är ett exempel på där det blir ganska bra. Jag var ändå positiv när jag satte mig ned i favoritsoffan för att glutta igenom finlands senaste mästerverk. Och den är roligare än väntat - man har en fin balans på humorn och skådespelare som har vett att ta sina roller på allvar (och inte medvetet försöka vara roliga). Storyn (och det bakomliggande koncetet) är väldigt bra - Asylum mockbustade ju till och med den här med sin Nazis at the Center of the Earth. Givetvis måste den berömda Hitler-skäller-på-staben-scenen från Undergången / Der Untergang vara med, Peta Sergeants tolkning är kanske inte lika vass och passionerad som originalets Bruno Ganz men den är ärlig och framförallt rolig. Det är kanske främst visuellt som den här filmen plockar hem de stora poängerna: man har lagt ned en hel del tid att designa filmen och man leker friskt med den teknologi som var den gängse tillgängliga på 40-talet. Att man väljer att låta "slagskeppen" vara rymdanpassade zeppelinare är givetvis pricken över i. En avgjort underhållande film som inte alls dras ned av humor-delen, även om jag tror att den kanske varit vassare ändå med ett mer renodlat sci-fi tema.
NÄR? Filmen är kanske inte den kassasuccé den förtjänat vara men en remake/ripoff från Hollywood-hörnan lär komma som ett brev på posten. Vänta bara.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)