Jump to content

Photo

Krönikorna om Thomas Covenant, den klentrogne


  • Please log in to reply
69 replies to this topic

#26 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 February 2007 - 17:48

Har för mig att Convenat böckerna är väldans bra - men även ganska tunglästa. :) Kampen om Mordant (av samma författare) tog jag mig tyvärr inte igenom. :( Kanske skulle försöka igen någon dag?? :P

Edited by XC, 17 February 2007 - 17:51.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#27 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 18 February 2007 - 07:44

Jag har hört att en del av storheten ligger i att Covenant är en direkt osympatisk protagonist; att man egentligen inte kan tala om den klassiska rättfärdigheten som man så ofta hittar inom fantasy? Snarare ett mänskligt moraliskt förfall av stora mått.

Är det det genomgående temat i hela serien eller bara Furst Nids förbannelse?
Climbing to the Moon...

#28 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 February 2007 - 08:17

Det stämmer att Convenat från går det klassiska hjälte temat, jag vet inte om jag skulle säga "i stora mått" men huvudpersonen är en människa - och utmålas inte som annat. En skillnad mellan första och andra trilogin är att huvudpersonens samvete får ett större utrymme i den andra trilogin. En hel del ego förekommer i första trilogin. (Det är ju å andra sidan omk 10 år sedan jag läste första trilogin, något kortare på andra, så jag kan ha fel här).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#29 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 18 February 2007 - 22:13

Det stämmer att Convenat från går det klassiska hjälte temat, jag vet inte om jag skulle säga "i stora mått" men huvudpersonen är en människa - och utmålas inte som annat. En skillnad mellan första och andra trilogin är att huvudpersonens samvete får ett större utrymme i den andra trilogin. En hel del ego förekommer i första trilogin. (Det är ju å andra sidan omk 10 år sedan jag läste första trilogin, något kortare på andra, så jag kan ha fel här).


Man kanske kan se det som en allegori för schizofreni? Världsuppfattningen har förskjutits och förvridits i en sådan utsträckning att den är snudd på att gå förlorad. Det verkar som om det finns en inneboende "fulhet" i lepra/spetälska som går så mycket djupare än det yttre förfallet; en högst verklig levande död. Lätt att tappa bort sig i egot.

(Spoiler)

Men ingenting ursäktar våldtäkt, även om det sker i detta förvirrade tillstånd. Början på det moralisk förfallet, antar jag...
Climbing to the Moon...

#30 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 February 2007 - 07:45

Han hade ju iaf vett och säga nej till dottern. :P Jag upplevde det som att i andra trillogin så var han mer harmoniskt inställd till sin sjukdom, i första trillogin finns fortfarande en hel del sårade känslor över det faktum att sjukdommen slog till (på just honom) och att hustrun tog första bästa ursäkt och stack med sonen. I andra trillogin är han fortfarande lite självcentrerad - men han har lärt sig leva med sjukdommen och han anstränger sig faktiskt för att ställa saker till rätta i landet.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#31 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 19 February 2007 - 10:06

Han hade ju iaf vett och säga nej till dottern. :P Jag upplevde det som att i andra trillogin så var han mer harmoniskt inställd till sin sjukdom, i första trillogin finns fortfarande en hel del sårade känslor över det faktum att sjukdommen slog till (på just honom) och att hustrun tog första bästa ursäkt och stack med sonen. I andra trillogin är han fortfarande lite självcentrerad - men han har lärt sig leva med sjukdommen och han anstränger sig faktiskt för att ställa saker till rätta i landet.


Ah, så det blir en dotter av det hela så småningom (är fortfarande på första boken)? Borde bli ett smått problematiskt förhållande, lite småstelt vid familjemiddagarna sådär.

Utan att avslöja för mycket: det är alltså en verkliga värld och inte bara något fantasifoster efter olyckan? Skulle bli grymt besviken om Donaldson drog en Bobby Ewing och Covenant kliver ut ur duschen i bok 6... Allt var bara en dröm...
Climbing to the Moon...

#32 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 19 February 2007 - 11:29

Utan att avslöja för mycket: det är alltså en verkliga värld och inte bara något fantasifoster efter olyckan? Skulle bli grymt besviken om Donaldson drog en Bobby Ewing och Covenant kliver ut ur duschen i bok 6... Allt var bara en dröm...


Ja! (Om han inte ändrar det i sin nya triologi om Landet dvs. för den har jag inte läst.)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#33 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 19 February 2007 - 11:40

Bra... Har som sagt legat och samlat damm på hyllan i några år, skulle lätt kunna hamna där igen om han försökte sig på ett självmål.
Climbing to the Moon...

#34 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 19 February 2007 - 11:44

Utan att avslöja för mycket: det är alltså en verkliga värld och inte bara något fantasifoster efter olyckan? Skulle bli grymt besviken om Donaldson drog en Bobby Ewing och Covenant kliver ut ur duschen i bok 6... Allt var bara en dröm...


Ja! (Om han inte ändrar det i sin nya triologi om Landet dvs. för den har jag inte läst.)


"Last Chronicles" skall bli 4 böcker, inte 3. Sist jag hörde nåt iaf.

Mina åsikter:

1:a trilogin: Var beredd att bli ordentligt frustrerad på huvudpersonen. Utmärkt fantasy, men otroligt, otroligt frestande att ge Covenant på käften ett antal gånger.

2:a trilogin: Bättre än första (imho). Inte lika frustrerande och en logiskt fortsättning på första.

Den nya serien har jag inte börjat läsa än. Väntar på att fler böcker skall dyka upp först.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#35 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 February 2007 - 15:05

Ah, så det blir en dotter av det hela så småningom (är fortfarande på första boken)? Borde bli ett smått problematiskt förhållande, lite småstelt vid familjemiddagarna sådär.

:blush: Ber om ursäkt, hade jag kommit ihåg att du inte läst böckerna så hade jag lagt det där inom spoiler-taggar. :blush:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#36 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 19 February 2007 - 16:38

^ Ingen fara, har svårt att hålla mig från att markera och läsa spoilers ändå. Blev nästan mer nyfiken, intressant utveckling.


"Last Chronicles" skall bli 4 böcker, inte 3. Sist jag hörde nåt iaf.


Så sex böcker just nu, möjligtvis ytterligare en tetralogi? Då vet jag vad jag har att göra fram till midsommar i alla fall.

Trodde Covenant var en av de mer koncisa serierna... Så går det när man inte kollar upp antalet titlar innan man hoppar på första. :D

Edited by Thinice, 19 February 2007 - 16:38.

Climbing to the Moon...

#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 February 2007 - 18:19

Det är alltid lika kul när man uppmuntrar varandra till fortsatt läsande, men det jag tror det är dags att Krönikorna om Thomas Convenat, den klentrogne får en egen tråd nu. :)

Tack för att du inte tog illa upp för min fabläs ovan Thinice, jag skall försöka vara mer uppmärksam i fortsättningen. :)

Edited by XC, 19 February 2007 - 18:19.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 19 February 2007 - 18:22

^ Ingen fara, har svårt att hålla mig från att markera och läsa spoilers ändå. Blev nästan mer nyfiken, intressant utveckling.


"Last Chronicles" skall bli 4 böcker, inte 3. Sist jag hörde nåt iaf.


Så sex böcker just nu, möjligtvis ytterligare en tetralogi? Då vet jag vad jag har att göra fram till midsommar i alla fall.


Japp. Första boken i den sista serien har kommit ut. Boklista:

Thomas Covenant
1. Lord Foul's Bane (1977)
2. The Illearth War (1977)
3. The Power That Preserves (1977)
Gilden-Fire (1981)

Second Chronicles of Thomas Covenant
1. The Wounded Land (1980)
2. The One Tree (1982)
3. White Gold Wielder (1983)

Last Chronicles of Thomas Covenant
1. The Runes of the Earth (2004)
2. Fatal Revenant (2007)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#39 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 19 February 2007 - 19:13

Det är alltid lika kul när man uppmuntrar varandra till fortsatt läsande, men det jag tror det är dags att Krönikorna om Thomas Convenat, den klentrogne får en egen tråd nu. :)

Tack för att du inte tog illa upp för min fabläs ovan Thinice, jag skall försöka vara mer uppmärksam i fortsättningen. :)



Böckerna hade redan en egen tråd. Som jag skapade för mer än ett år sedan. Tror jag... :rolleyes:
"There once was a man from Nantucket..."

#40 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 February 2007 - 19:18

Äsh. Jag sökte bara på donaldson och hittade ingen tråd. Lessen. *Slår genast ihop ämena*

Tack för påbackningen. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#41 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 19 February 2007 - 21:20

Peak - Tack, har lagt upp den andra trilogin på bokrealistan, utifallatt (börjar nå sin gräns).
Climbing to the Moon...

#42 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 20 February 2007 - 01:28

Ojdå :blink: Jag hade ingen aning om att SD påbörjat en ny boksvit om Covenant.
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#43 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 20 February 2007 - 01:40

Finns en "trailer" för den på http://www.stephendo...ash_window1.htm

Ojdå, har visst kommit en trailer på bok 2 också:

http://www.stephendo...ash_window2.htm

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#44 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 20 February 2007 - 01:57

Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag. Inte minst att trailers inte funkar lika bra för böcker som för filmer... :P
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#45 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 20 February 2007 - 01:57

Haha, nä, det finns inte så mycket grafik att visa och sånt.. ;) Men kul grepp ändå.

*Dunkar huvudet i bordet*

Tentative Last Chronicles Dates
° The Runes of the Earth - Oct 2004
° Fatal Revenant - Oct 2007
° Should Pass Utterly - 2010
° The Last Dark - 2013


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#46 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 20 February 2007 - 02:01

Har inte läst "Gilden-Fire" heller. Måste åtgärdas! :blink:
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#47 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 08 March 2007 - 13:31

Har läst klart Furst Nids förbannelse - helt ok, gillar skarpt känslan av att allt som händer i Landet filtreras genom Covenants självhatande, cyniska grundinställning. Om jag inte visste bättre skulle jag absolut tro att allt som händer bara är en förlängning av hans egna rubbade verklighetsuppfattning, och det kanske det är till viss del. Intressant slut... hmm.

Har alltid haft en förkärlek för trasiga människor som lever lite i marginalen, allt från Patsy Stone i Absolutely Fabulous (evig hjältinna) till Dan Andersson kolvaktare. Så Thomas Covenant borde gå hem, och jo - det är en sjujävla intressant karaktär visar det sig. Rätt så unik också på så vis att det finns väldigt få försonande drag; han är på många sätt ett patetiskt svin som man tycker genuint illa om de första 300 sidorna. Visst, han har varit med om en hel del och Donaldson gör vissa försök att sålla bort de värsta klichéerna och skapa försoning, men känslan (efter första boken i alla fall) är ändå att Covenant inte direkt är någon man skulle vilja bjuda hem på kaffe och punchrulle.

Lite synd bara att Helgasten och Furstarnas råd faller lite platt och det blir viss standardfantasy mot slutet, men det håller ihop ändå och blir aldrig tråkigt på något vis.

Whoosh vidare till Ondskans sten...

Edited by Thinice, 08 March 2007 - 13:38.

Climbing to the Moon...

#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 March 2007 - 14:39

Jag kommer ihåg att jag gillade att Furst Nid inte hade svart som "sin färg" utan snarare associerades med grön. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 March 2007 - 15:20

Ondskans sten är nog den bästa av de tre första. Om jag inte minns helt fel så är Gilden-fire bara en bortklippt del från just den boken som getts ut separat.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#50 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 08 March 2007 - 20:22

Visar sig att jag inte har Ondskan sten, däremot Vanjordkrigen, Thomas Covenant den Vantro, bok 2... Så det blir svenska, norska, svenska, och sedan den andra trilogin på engelska. ^_^

Svänger förbi biblioteket i morrn tror jag.
Climbing to the Moon...