Jump to content

Photo

Serier på svensk tv


  • Please log in to reply
73 replies to this topic

#1 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 04 January 2007 - 16:21


Jag läste i dagens arbetarbladet (gävletidning) att Dr Who ska sändas i mars på SVT. Det stod en massa andra serier (inte bara sf).

Vilka andra serier, länk?

Här är serierna som stod i pappersbilagan.

SVT
"Krönikan" (9/1)
"The Line of Beauty" 9/1
"Sex Traffic" 10/1
Antikrundan 11/1
"Lewis" 12/1
"Life On mars" 14/1
Så ska det låta 19/1
Saltön Nypremiär 29/1
Höök, ny drama serie 30/1
"The Corner" slutet av Februari
"Blind Jusitce" början av mars
"SFU" mitten av mars
"Clara Sheller" (fransk komediserie) mitten av mars
"Robinsons" - mitten av mars
"Bror och Syster" början av april

TV 3
"Shark" 16/1
"Men in trees" 14/2
Top Model 14/2
Blommor och bin (relationsprogram) 14/2

TV4
Drevet 3/1
Medium 25/1
Hjälp, svensk komediserie (26/1)
serier som återvänder Lost, 24, Anna Pihl

Kanal 5
100 höjdare, sköna människor i skandinavien
Mullvaden
Justice, rättegånsserie
Traveller, thriller ungdomar som råkar ut för terroristkonspiration
Black Donellys, ungdomar och organiserad brottslighet
What about brian, relationskomedi om att vara ensam singel i gänget
Återkommer, CSI serierna, cold case las vegas, desperate housewifes, greys anatomy, ugly betty

det står inga datum för kanal 5s serier.

Orkade inte skriva allt har tagit bort några dokusåpor och andra program.

kanal 5: "Jaws och Mini-me"
Jaws från bond och mini me från austin powers åker runt på varsin permobil genom sverige.
:lol: :unsure: :ph34r:

edit: inlägg 2700

Edited by GaterGirl, 04 January 2007 - 16:22.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 January 2007 - 16:27

SFU inte förrän i mars? Den har de alltid visat med start i januari förut.

Life on Mars ser jag fram emot och jag undrar över The Black Donellys (som Illyria är så lyrisk över) - för den har väl inte startat i USA ens ännu? :unsure:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 04 January 2007 - 16:36

Tänker Kanal 5 lägga sig så nära NBC när det gäller The Black Donnellys? Please say it's true, måste maila Kanal 5! :)

TBD börjar i mars på NBC.

De nämner ju Traveler också, en serie som det är väldigt oklart om den ens ska börja visas under vårsäsongen. Hade också en bra pilot, min andrafavorit bakom TBD, men TBD var verkligen i en klass för sig.

Och Men in Trees på Tv3, den serien passar säkert bra där. Snabb premiär också.

#4 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 04 January 2007 - 17:30

"The Corner" slutet av Februari

Nice! :thumbsup: (Och about damn time får man väl säga med tanke på att den gjordes för över sex år sen)

Men när ska SVT visa Epitafios? Dom har ju tydligen köpt in den.

Edited by Wylie Times, 04 January 2007 - 17:36.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#5 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 04 January 2007 - 17:38

Vad är The Corner?

SVT har väl även köpt in Carnivàle, men visar den aldrig...

#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 January 2007 - 17:39

Vad är The Corner?

Undrar jag med
???
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 04 January 2007 - 18:31

The Corner är en miniserie av Ed Burns och David Simon (The Wire) som handlar om familjen McCullough som bor i West Baltimore. (där även mkt av The Wire utspelas) Samtliga i familjen utom den yngste knarkar och/eller säljer knark. Det är filmat på semidokumentärt vis där varje avsnitt inleds och avslutas med intervjuer. Det är baserat på en bok av Burns och Simon. Väldigt bra serie. :)

The Corner på TV.com

Edited by Wylie Times, 04 January 2007 - 18:37.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#8 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 04 January 2007 - 19:18

Should've known. ;)

Men den låter klart intressant, jag gillar ju The Wire.

#9 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 January 2007 - 19:35

Varför har jag inte hört talas om The Corner förut? :huh: Det är ju precis my kind of series. Måste kolla efter den.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#10 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 04 January 2007 - 19:50

The Corner är en miniserie av Ed Burns och David Simon (The Wire) som handlar om familjen McCullough som bor i West Baltimore. (där även mkt av The Wire utspelas) Samtliga i familjen utom den yngste knarkar och/eller säljer knark. Det är filmat på semidokumentärt vis där varje avsnitt inleds och avslutas med intervjuer. Det är baserat på en bok av Burns och Simon. Väldigt bra serie. :)

Jaha, Khandi Alexander (Alexx, CSI Miami) är med. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#11 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 04 January 2007 - 20:21

Japp, ännu en duktig skådis som slösar bort sin talang i CSI: Miami :P (Även Emily Procter)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#12 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 January 2007 - 21:51

Tänkte på henne igår när jag upptäckte att första mordoffret i Kommissarie Lynley hette Emily Proctor. :P

Synd att hon fastnade i Miami-versionen. Hon började bra i Vita Huset annars. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#13 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 04 January 2007 - 22:51

Ja i WW var hon helt lysande. :wub:

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#14 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 04 January 2007 - 23:10

Vad är The Corner?

SVT har väl även köpt in Carnivàle, men visar den aldrig...


YES!!! Jag måste maila dem och be på mina bara knän...
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#15 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 08 January 2007 - 13:57

Fick ett väldigt kryptiskt svar av Kanal 5, vilket jag tolkar som de inte ens köpt in TBD och Traveler. Eller? Jag skrev att det stod i artikeln att de köpt in dem och frågade när de skulle börja visas.

Vi har inga planer på det.

:huh:

#16 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 08 January 2007 - 14:10

Weird. Vad menar de? Att de har köpt in serierna och inte planerar att visa dem? Eller att påståendet i artikeln är helt fel och de har inte alls köpt serierna? Det första känns som det minst troliga av de två alternativen iaf.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#17 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 08 January 2007 - 14:17

Att de köpt in serierna men inte planerar att visa dem låter ganska otroligt ja, men å andra sidan verkar de inte kunna svara ordentligt på mail heller. :P

Jag antar helt enkelt att de inte köpt in dem alls, eller att någon svarat som inte vet, får väl skicka ett mail till och be dem förklara sig.

#18 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 January 2007 - 15:12

Läste dagens TV fråga i Metro idag, och som sagt dumma frågor borde väl få dumma svar :rolleyes:
Fråga (på ett ungefär): 'När ska Desperate Housewifes börja visas igen på Kanal 5, och kan dom inte visa den på TV 4 i stället.'
:huh:

:lol2:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 January 2007 - 15:14

Dagens upplysta svenskar! :lol2:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 January 2007 - 17:55

Att de köpt in serierna men inte planerar att visa dem låter ganska otroligt ja, men å andra sidan verkar de inte kunna svara ordentligt på mail heller. :P

Inte så otroligt, faktiskt. Många gånger köper de in serier för att konkurenterna inte ska kunna visa dem. Sedan ligger de på lager i många år. Oftast slutar det med att de vid ett senare tillfälle visar serien på natten nångång eller säljer vidare rättigheterna när serien inte är aktuell längre.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 08 January 2007 - 18:33

Läste dagens TV fråga i Metro idag, och som sagt dumma frågor borde väl få dumma svar :rolleyes:
Fråga (på ett ungefär): 'När ska Desperate Housewifes börja visas igen på Kanal 5, och kan dom inte visa den på TV 4 i stället.'

:lol2: läste det.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#22 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 08 January 2007 - 18:40

Att de köpt in serierna men inte planerar att visa dem låter ganska otroligt ja, men å andra sidan verkar de inte kunna svara ordentligt på mail heller. :P

Inte så otroligt, faktiskt. Många gånger köper de in serier för att konkurenterna inte ska kunna visa dem. Sedan ligger de på lager i många år. Oftast slutar det med att de vid ett senare tillfälle visar serien på natten nångång eller säljer vidare rättigheterna när serien inte är aktuell längre.

Sorry Crusader, men det där tror jag är ens skröna och har väldigt lite med verkligheten att göra. Tv-serier är dyra att köpa och att göra det bara för att j*vlas med konkurrenterna kan jag inte tänka mig att kanalerna har råd med. Det man köper in har man för avsikt att visa.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#23 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 January 2007 - 19:24

Att de köpt in serierna men inte planerar att visa dem låter ganska otroligt ja, men å andra sidan verkar de inte kunna svara ordentligt på mail heller. :P

Inte så otroligt, faktiskt. Många gånger köper de in serier för att konkurenterna inte ska kunna visa dem. Sedan ligger de på lager i många år. Oftast slutar det med att de vid ett senare tillfälle visar serien på natten nångång eller säljer vidare rättigheterna när serien inte är aktuell längre.

Sorry Crusader, men det där tror jag är ens skröna och har väldigt lite med verkligheten att göra. Tv-serier är dyra att köpa och att göra det bara för att j*vlas med konkurrenterna kan jag inte tänka mig att kanalerna har råd med. Det man köper in har man för avsikt att visa.

Tja, TOM på TV4 skrev det som svar när någon frågade varför TV4 köper in serier som aldrig visas. Att det gör alla kanaler för att serierna inte ska kunna visas på andra kanaler och ta tittarsiffror. Kanaler kan gå rätt långt för att förstöra för andra kanaler.
Men visst har de avsikt att visa serien vid något tillfälle men det kan dröja år och blir oftast rätt dåliga tider och vid andra tillfällen säljer de serierna när de inte längre är aktuella.
När en populär serie finns till salu så köps den oftast så snabbt som möjligt innan de kollar om de har plats till den. Är den riktigt stor, som LOST, så gör de plats till den men är den mindre, som Traveler som nu är en miniserie, så kägger den den på lager. Det viktiga är att konkurenterna inte får en chans att visa det.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#24 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 08 January 2007 - 20:20

Fast Carnivále är inte populär och inte heller aktuell eftersom den är nerlagd i USA.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#25 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 January 2007 - 20:36

Nej, men det här gälde väl Traveler? Som visseligen inte har visats än men är rätt hypad.

Edited by Crusader, 08 January 2007 - 20:37.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif