Jump to content

Photo

Övrigt


  • Please log in to reply
434 replies to this topic

#26 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 April 2008 - 13:32

Detta inlägg har ändrats för att bli mer aktuellt.

Så, efter en massa trixande och krångel så är här den färdiga versionen av den första Serieskaparguiden. Den finns i tre smaker, som pdf med bilder, som rtf med bilder och lite knasig formattering och som worddokument med enbart text.

Säg gärna vilken variant ni laddar ner och/eller föredrar så jag vet om jag gör nån variant i onödan.

PDF-fil


Uppdateringar av dokumentet kommer ske efter behov, vilket jag antar främst kommer vara efter varje publicerad del.

Edited by DanielSchenström, 13 October 2008 - 09:00.


#27 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 06 April 2008 - 14:23

PDF nedladdad

#28 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 06 April 2008 - 14:38

Sådär. :) Tog en snabbtitt, och jag får nog säga att det är dags att man skriver en profil på Spore, så att hon/den/det blir mer definierad.

Sen kan jag ju nämna att jag heter Lars Johansson. :D

#29 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 06 April 2008 - 14:57

Är det bara jag, eller funkar inte bilderna i RTF? Nåja, jag brukar ändå alltid föredra PDF.

#30 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 06 April 2008 - 16:20

Sådärjan. :D Nu är en första profil färdig.

SPORE(Kosmisk, skapad av Lars Johansson)
Verkligt namn: Odefinierbart
Yrke: Odefinierbart, men tjänar som primär funktion som en avancerad sond
Ålder: Några få månader i jordtid.
Identitet: Odefinierbar, men Spore's existens kommer bli känd för allmänheten. Dom flesta tror dock att Spore är en robot av något slag.
Laglig status: Odefinierbart, då inga mänskliga lagar finns som definierar varelser som Spore.
Civilstånd: Odefinierbart
Kända släktingar: Spore är en del av en betydligt större bioteknisk kosmisk livsform.
Födelseort: Okänd, troligtvis utanför vårt existensplan
Operationsbas: Nordens Stjärnors HK, även mobil.
Första framträdande: -
Historia: En avancerad semi-artificiell livsform, del av en större, gudalik kosmisk varelse. Spore är sänt till vår multiversella nod för att studera den kosmiska livsform som utgör Nordens Stjärnors bas. Inte menad att ha en fullt utvecklad medvetenhet, så växer sig Spore ändock allt mer medveten och utvecklar en personlighet, ju mer Spore upplever med sina hypersinnen.
Spore kommer att ansluta sig några få avsnitt före Orientens Pärla pensionerar sig, på en mörk natt, utan nästan några stjärnor. När Spore kommer till jorden, liknar den mest ett tillplattat ägg med några insättningar, men efter att analysera människor tar den sin humanoida form.
Längd: ca 177 cm
Vikt: Odefinierbart, då Spore kan kontrollera sin massa och densitet delvis, och innehåller antigravitationsorgan.
Ögon: Ljusblå, utan iris eller andra synliga detaljer.
Hår: Delvis odefinierbart, då Spore har sensoriska utväxter istället för mänskligt hår. Dessa är mörkt guldfärgade.
Styrkenivå: Spore's naturliga styrkenivå ligger kring 50 ton, men kan ökas till okänd nivå genom manipulation av dom kosmiska energier Spore besitter.
Känd övermänsklig kraft: Spore är en kosmisk semi-artificiell livsform, bionisk i sin natur, och detta ger per automatik många, många egenskaper som människor skulle klassificera som superkrafter. Spore besitter supersinnen som primär superkraft, då Spore är en avancerad sond. Dessa kan då Spore fokuserar sig nå flera hundra mil, och innefattar områden långt utanför dom spektrum som mänskliga sinnen kan uppfatta. Spore besitter även ett okänt antal sinnen utöver dom som människor besitter, såsom förmågan att detektera psykiska urladdningar, "livsenergi" och ett rymdtidssinne som gör att hon närmast ter sig kunna se framtiden.
Spore består av ett för mänskligheten okänt material med extraordinära egenskaper. Det står emot enorma mängder kinetisk och elekromagnetisk energi, vilket gör Spore närmast oförstörbar med mänskliga medel. Spore har förmågan att både flyga snabbt och att sväva, genom att manipulera gravitationen omkring sig, och avge elektromagnetiska urladdningar. Topphastighet är okänd, men tycks ha förmågan att lämna jordens atmosfär. Spore kan på okänt vis hopa "ur led" delvis med vår verklighet, vilket gör att hon inte kan ses eller på något vis uppfattas av dom flesta jordiska livsformer, för att kunna studera sin miljö eller ett subjekt ostört. Slutligen besitter Spore många vilande kosmiska krafter, som förmåga att ändra form, men dessa visar sig först senare.
Spore kommunicerar dessutom inte mestadels genom ljud, utan genom dataöverföringar genom elektromagnetiska och psioniska urladdningar, hon besitter kort sagt, en "superröst".
Svagheter: Spore har få fysiska svagheter, då Spore är gjord för att tåla dom flesta påfrestningar som jorden kan ge, men är ändå inte oförstörbar, då Spore är gjord för utforskning av planeter, och inte rymden. Större kärnurladdningar av termonukleärt bombardemang, såväl som submolekylär destabilisering kan skada Spore. Spore's främsta svaghet ligger dock i att Spore har en väldigt omogen och närmast barnlik personlighet, och besitter därför ingen större list.
Personlighet: Spore visar sällan känslor och har ofta ett neutralt uttryck i ansiktet, men ibland ler hon ett något Mona-Lisa aktigt leende. Väldigt naiv, och oerfaren vad gäller mänskligt beteende. Hennes personlighet växer dock i takt med att hon absorberar mer data genom sina avancerade sensorer och sinnen. Hon blir ofta förvirrad över dom tabun som finns i samhället och dom subtila signaler som människor sänder ut mellan varann, då hon egentligen är konstruerad för att studera Basen, och inte människor. Spore's medvetenhet börjar växa då hon börjar studera människor för att förstå deras koppling till Basen, och finner dom mer intressanta.
Noteringar från skaparen: Spore kommer att utvecklas som sagt, till en annan karaktär, men innan dess inträffar händelser som får henne att aktivera flera av dom slumrande krafter hon har från "Central Kärnan" den obeskrivligt avancerade och mäktiga livsform som hon varit en del av, innan hon skapades som en sond. Dessa inkluderar förmågan att ändra sin fysiska form på en subatomär nivå, och därigenom omvandlas till en helt annan sorts livsform, en människa. Som det ser ut nu, blir det delvis för att Orientens Pärla pensionerar sig, och Sverige behöver någon som kan ta hennes plats, men mestadels för att kunna få besvarade känslor från en människa, som just nu lutar mot Johnny Rocker.

#31 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 06 April 2008 - 19:40

Whoa, nice profil! ^^ Kan knappt vänta att få se en avsnitt med henne!

Och Daniel, jag föredrar PDF:en men det är bara en smaksak, men jävla snygg gjort, speciellt med alla bilder, I feel special! :D

#32 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 07 April 2008 - 16:35

Är det bara jag, eller funkar inte bilderna i RTF? Nåja, jag brukar ändå alltid föredra PDF.


När jag först kollade genom rtf:en så kom inte Viktors bilder med, jag döpte om dem och då dök det upp, men inga bilder syns alltså i den här? (Fast om alla drar ner pdf:en så kan jag strunta i att bry mig om rtf-varianten.)

Herr Heter-precis-som-min-biologiske-far och hans skapelse får komma med i nästa revidering helt enkelt. Nu ska jag ta semester från serieskapandet nån vecka och ägna mig åt rollspel och tv-spel istället.

#33 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 April 2008 - 10:32

Kan vi inte förenkla projektet Nordens Stjärnor? Jag kan helt enkelt inte förmå mig att tränga igenom de 30 sidorna. Det borde gå att göra det mycket enklare.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#34 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 April 2008 - 12:08

Om man ignorerar bilderna och sånt som är referensmaterial (som beskrivningarna av hjältarna och skurkarna, som är det som tar upp överlägset störst sidantal), och det man kan läsa direkt på forumet så återstår ungefär 4-5 sidor. Att det är 4-5 sidor beror på att jag ville vara tydlig i förklarandet av arbetsgången och hur vi tänkt att världen ska fungera.

Det går att banta ner, men då blir alternativet att man får leta genom forumet och vår hemsida och sen själv föra anteckningar om vad som röstats vidare och inte exempelvis.

Har du, eller någon annan, några konkreta förslag på vad eller hur det skulle förenklas?

Själv tycker jag att det är väldigt enkelt som det är nu, men jag är ju van från världsbyggande och läsande från rollspelandet där en värld kan beskrivas på 1000-tals sidor.

#35 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 April 2008 - 12:27

Jag tycker att både guiden och projektet som sådant behöver bli enklare. Om projektet som sådant blir enklare så blir nog guiden enklare per automatik (eftersom den beskriver projektet).

Jag tror att vi bör tänka som så att en nybörjare (aspirerande medskapare av Nordens Stjärnor) ska kunna sätta sig in i projektet med lätthet.

Förslag:
1. Bort med erorna. De är krångliga. Att ha en enkel inledande historia är ok, men resten bör utspela sig i nutid.
2. Färre hjältar per skapare. Så att nytillkomna serieskapare kan tillföra nya hjältar utan att det blir överfullt. Jättemånga hjältar skulle ge gruppen en otydlig identitet.
3. En kärntrupp. Låt oss ha typ 2-3 hjältar som alltid är med för att visa att Nordens Stjärnor inte är vilka som helst.
4. Förenkla högkvarteret. Jag kan helt enkelt inte ta till mig konceptet. Det verkar krångligt. Vad är vitsen med det?
5. Förkorta/förenkla guiden. Jag kan inte reda upp innehållet för mig själv.

En lista över hjältarna vore bra.

Jag visste inte hur projektet skulle te sig i praktiken förrän nu, när jag sitter och ska skriva ett manus. Det är helt enkelt tungt att analysera 30 ganska komplicerade sidor för att skriva ett manus.

Nu är vi ju några stycken som ganska detaljerat mejslat ut en bakgrund till Nordens Stjärnor och dess värld. Bortsett från att det är ganska mycket att sätta sig in i för en nybörjare så måste vi fundera på hur det upplevs för denne att bidra till denna "färdiga" värld. Det är så mycket bestämt i förväg att det lämnar ganska liten frihet för nybörjaren, vilket kanske ger känslan av att inte vara riktigt delaktig.

Jag tycker att gruppen ska ha en enkel historia och ett enkelt högkvarter. 1-2 hjältar per medskapare. Möjligtvis flyttbart högkvarter, men inte ett levande som har nåt mystiskt utbyte med omgivningen och en dold agenda och fiender i rymden. Och så borde våra beskrivningar av hjältarna (och allt annat) vara kortare.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#36 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 April 2008 - 13:36

Jag tror att vi bör tänka som så att en nybörjare (aspirerande medskapare av Nordens Stjärnor) ska kunna sätta sig in i projektet med lätthet.

Jag tycker att gruppen ska ha en enkel historia och ett enkelt högkvarter. 1-2 hjältar per medskapare. Möjligtvis flyttbart högkvarter, men inte ett levande som har nåt mystiskt utbyte med omgivningen och en dold agenda och fiender i rymden. Och så borde våra beskrivningar av hjältarna (och allt annat) vara kortare.


Jag hoppas ingen som läser detta tror att det är nåt antagonistiskt mellan oss. Jag säger det så att det inte ska bli något missförstånd. Och alla som vill får och bör vara med och diskutera så det inte bli mellan mig och Thomas.

1. Bort med erorna. De är krångliga. Att ha en enkel inledande historia är ok, men resten bör utspela sig i nutid.


Problemet med detta är att vi redan har flera idéer, och påbörjade serier som utspelar sig i de olika erorna. Personligen gillar jag idén med dem som de är nu just för att de tillåter så pass olika stämning på berättelserna utan att det känns som karaktärerna byter personlighet, vilket det skulle göra ifall allt utspelade sig i samma tid. Jag ser också en fördel med att ha en "franchise" som använder det istället för att skapa ett nytt för varje gång man har en idé som passar in i en viss tids stämning.

2. Färre hjältar per skapare. Så att nytillkomna serieskapare kan tillföra nya hjältar utan att det blir överfullt. Jättemånga hjältar skulle ge gruppen en otydlig identitet.


Jag har väl egentligen inget emot att sätta upp en gräns, men jag tycker gruppen är rätt liten just nu. Jämfört med X-men eller Avengers så är den ju rätt pluttig (och de är i mina ögon tydligare i sin identitet än många små grupper). Isåfall måste man i alla fall godkänna alla dem som är med i påbörjade serier. (Vilket i dagsläget skulle ge Tin, Marshall Thunder, Superstjärnan, Vita Duvan II, Otroliga mannen, Pantern, Johnny Boy, Lon, Orientens Pärla och Nox. Och de som inte vart med än är Graviton, Jeanne Nocturne, Järnängeln, Liemannen, Personligheten och Plågaren. Av dem är två från skapare som inte haft en karaktär med i påbörjade serier, Liemannen och Järnängeln.) Det här är ju kopplat till din tredje punkt:

3. En kärntrupp. Låt oss ha typ 2-3 hjältar som alltid är med för att visa att Nordens Stjärnor inte är vilka som helst.


Vilkas 2-3 figurer skulle det vara, och vad händer då med de idéer som inte involverar någon av de figurerna? Det är ju hur som helst ganska många av figurerna som vart med hela tiden om man går efter eror-idén. (Så om den står kvar så är det Johnny Boy, Lon, Tin, Otroliga mannen, Orientens pärla och Nox.)

4. Förenkla högkvarteret. Jag kan helt enkelt inte ta till mig konceptet. Det verkar krångligt. Vad är vitsen med det?


Vitsen är att det är en cool idé med en levande bas, och dess tillhörande bakgrund.

5. Förkorta/förenkla guiden. Jag kan inte reda upp innehållet för mig själv.


Ja, det går ju, bara att ta bort bilderna, och allt det man kan läsa sig till på forumet så blir den några få sidor.

En lista över hjältarna vore bra.


En lista med namn, eller som nu, en beskrivning av dem samlade på ett ställe? Vilket är enklare för en nykomling, att läsa genom allt som skrivs i karaktärer-forumet eller samlat i skaparguiden?

Jag visste inte hur projektet skulle te sig i praktiken förrän nu, när jag sitter och ska skriva ett manus. Det är helt enkelt tungt att analysera 30 ganska komplicerade sidor för att skriva ett manus.


Då skulle jag se det som att jag misslyckats med att vara tydlig nog när jag sammanställt allt. Men jag antar att du menar att punkterna ovan är de du tycker är komplicerade?
Jag ska försöka förklara vad jag tycker gör det enkelt.
Först får jag en storyidé som jag tycker passas våra Stjärnor. Om det är en viss feel, stämning på det som passar bättre i säg den lite mer naiva Golden Age så sätter jag den där, och då vet jag också vilka karaktärer jag har att leka med. Sen är det bara att skriva.
Jag vet inte vilken typ av manus du funderar på. Jag har skrivit två, varav ett tecknas för tillfället. Jag vet inte om du läst dem, men komplicerade kan man absolut inte kalla nån av dem.

Nu är vi ju några stycken som ganska detaljerat mejslat ut en bakgrund till Nordens Stjärnor och dess värld. Bortsett från att det är ganska mycket att sätta sig in i för en nybörjare så måste vi fundera på hur det upplevs för denne att bidra till denna "färdiga" värld. Det är så mycket bestämt i förväg att det lämnar ganska liten frihet för nybörjaren, vilket kanske ger känslan av att inte vara riktigt delaktig.


Det kan man inte veta utan att fråga nykomlingarna. Men såhär blir det ju oavsett om det är en rollspelsvärld som Forgotten realms, en serievärld som DC:s eller en tv-serievärld som Star Treks. Alla har historia, och det är för många en del av lockelsen.
Friheten ligger i att kunna skriva historier av vilket slag man vill och ändå använda vår värld och gubbar om man vill och då bidra till ännu mer info till skaparguiden. Vill man inte använda det vi skapat då finns ju alltid möjligheten att hitta på nåt eget som Endeavour, Virtus, Golden Gang eller Mutagen talent.

Jag tycker att gruppen ska ha en enkel historia och ett enkelt högkvarter. 1-2 hjältar per medskapare. Möjligtvis flyttbart högkvarter, men inte ett levande som har nåt mystiskt utbyte med omgivningen och en dold agenda och fiender i rymden. Och så borde våra beskrivningar av hjältarna (och allt annat) vara kortare.


Så, det vi röstat fram, och diskuterat ska skrotas? Själva idén med skaparguiden är ju att samla all info på ett ställe så att istället för att leta på forumet och läsa de avsnitt där Stjärnorna är med så ska det finnas, lätt att hitta i en text.

Jag kan se flera enkla lösningar:

1. Alla skapar som de vill utifrån det de vill ta med sig från forumet. Dvs man väljer själv vad som stämmer av det som sagts, vilka hjältar Nordens Stjärnor består av etc etc.

2. Vi skapar två linjer. En som arbetar utifrån skaparguiden med intresse för etablerad kontinuitet och karaktärer och en som kör utifrån en annan, fortfarande gemensam, utgallrad version.

3. I en explosion av interna intriger och kosmiska superkrafter så dör hela projektet och det sista som hör är nån superskurks ondskefulla skratt.

Ja, det är det jag tycker. Nästa!

#37 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 April 2008 - 18:29

Tyvärr håller jag inte med TFels. :) Utan tycker att det funkar rätt bra just nu, anledningen till att jag tycker det är att om man jämför bibeln vi skrivit med t ex denna bibel, en bibel till en tecknad animerad serie, så är den ju faktiskt mindre än genomsnittet än så länge. ^^

http://www.he-man.or...ble-intro.shtml

Edited by PredaBot, 12 April 2008 - 18:35.


#38 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 13 April 2008 - 12:57

Jag tycker att både guiden och projektet som sådant behöver bli enklare. Om projektet som sådant blir enklare så blir nog guiden enklare per automatik (eftersom den beskriver projektet).

Jag tror att vi bör tänka som så att en nybörjare (aspirerande medskapare av Nordens Stjärnor) ska kunna sätta sig in i projektet med lätthet.

Förslag:
1. Bort med erorna. De är krångliga. Att ha en enkel inledande historia är ok, men resten bör utspela sig i nutid.
2. Färre hjältar per skapare. Så att nytillkomna serieskapare kan tillföra nya hjältar utan att det blir överfullt. Jättemånga hjältar skulle ge gruppen en otydlig identitet.
3. En kärntrupp. Låt oss ha typ 2-3 hjältar som alltid är med för att visa att Nordens Stjärnor inte är vilka som helst.
4. Förenkla högkvarteret. Jag kan helt enkelt inte ta till mig konceptet. Det verkar krångligt. Vad är vitsen med det?
5. Förkorta/förenkla guiden. Jag kan inte reda upp innehållet för mig själv.


1. Idéen med erorna var väl det som lockade mig till projektet (iom att jag hade liknande idéer). Tycker idén är kul och gör det enkelt att komma med olika historier när man har de olika "facken" att stoppa in dem i.

2. Håller med om att för många hjältar skulle kunna "ge gruppen en otydlig identitet". Vet inte riktigt var gränsen skulle dras dock, som skapare av en karaktär vill man ju att den ska komma med.

En annan sak som jag funderat över är också presentationerna av karaktärerna i äventyren. Har själv en idé till "origin" till min figur men inser också att om alla figurer skulle ha sin egen komplicerad "origin-berättelse" skulle det ta för stor plats i tidningen.
Kanske att man i varje nummer, förutom ett "Nordens Stjärnor" äventyr skulle få plats med en 2 sidor presentation av de olika figurerna, i still med DCs presentationer av origins på webben.
Och att ett längre origin kan finnas tillgänglig på Svenska Superseriers webbsida?

3. Menar du att de 2-3 hjältarna alltid skulle vara med i äventyren? Vet jag inte om det behövs, speciellt inte om vi ska ta bort erorna och krympa/införa restriktioner i gruppen. Som det är nu är väl några representerade i alla Eror, som en grund (rätta mig om jag har fel).

4. Vitsen är väl att det kan bli väldigt spännande historier som kretsar runt konceptet, resten av historierna behöver väl inte inbegripa just det elementet.

5. Nu har jag bara skummat igenom det hela (inte riktigt läst alla "character sheets") men jag tycker det ser övergripande och bra ut (nu har jag iof inte satt mig ner för att renskriva någon historia än, då kanske det blir krångligare).

#39 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 April 2008 - 13:57

Just detta att så få säger vad de tycker tror jag beror på att så få har orkat sätta sig in i alltihop.

Daniel har (med oss andra) gjort ett jättejobb. Naturligtvis måste detta fortsätta. Men jag tycker vi ska fundera igenom hur vi kan göra hela projektet med Nordens Stjärnor lättare att ta till sig för nybörjare (och gamla stötar som mig och Fredrik).

Förslag: Jag skapar en ny tråd. Den tråden innehåller bara ett inlägg. Nämligen en länk till "Skaparguide för Nordens Stjärnor light". En enkel version av skaparguiden som till och med jag kan förstå. I så fall kan den riktiga skaparguiden få vara riktigt omfattande och den som gäller. Light-versionen är en introduktion för nytt folk. En simpel översikt som baseras på den riktiga guiden.

Exempel på hur det kan se ut:
-----------------------------------
Plågaren (av Thomas Fels)
Gabriel Gabrielsson
Era 3 - 4
Viss superstyrka, uthållighet och vighet
Kan klättra på väggar
Använder klipulver
Tjurskalle

Superstjärnan (av Thomas Fels)
Sofia Kyros
Era 4
Enorm superstyrka och osårbarhet
Flygförmåga
Läkeförmåga
Ledare
-----------------------------------
Så kan t ex våra figurer presenteras. Eventuellt med små bilder. Den som vill läsa mer om dem hänvisas till den riktiga guiden.

En sådan light-version skulle innebära en del jobb i början. Vilka skulle vilja sköta det jobbet?

Vad tycker ni om förslaget?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#40 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 13 April 2008 - 14:24

Förslag: Jag skapar en ny tråd. Den tråden innehåller bara ett inlägg. Nämligen en länk till "Skaparguide för Nordens Stjärnor light". En enkel version av skaparguiden som till och med jag kan förstå. I så fall kan den riktiga skaparguiden få vara riktigt omfattande och den som gäller. Light-versionen är en introduktion för nytt folk. En simpel översikt som baseras på den riktiga guiden.
[...]
Vad tycker ni om förslaget?


Bra förslag tycker jag.

#41 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 April 2008 - 16:52

Jag tycker att det är ett bra förslag att ha två olika serie biblor, en för nybörjare och en för veteraner.

Jag har aldrig sett nåt fel med det som jag har sett i Daniels ständigt växande bibel, förutom det att om ens egna karaktär, i mitt fall Pantern, Nox och Jeanne Nocturne ska användas i andras avsnitt skrivna av andra, bör man ha som skapare en översyn på hur karaktären beter sig mer eller mindre.

Och jag gillade Sir-L s förslag att ha en två sidig intro av karaktärerna, men eftersom Jeanne Nocturne är en mystisk karaktär, blir det svårt då jag har en idé till en avsnitt då hon dyker upp för första gången.

#42 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 13 April 2008 - 21:34

Tycker det är vettigt med en introguide. Skaparguiden kommer ju växa med varje avsnitt och varje viktig detalj eller bakgrund.

Jag har skissat på en 1-2-sidorsintroserie vilket förklarar hela konceptet för läsarna, som jag har tänkt vi kunde köra som intro till första avsnittet vi publicerar, och sen kan den också ligga på hemsidan, på en egen sida för Nordens Stjärnor.

Det här med bakgrundsstorys som nämnts. Jag antar att en hel del av bakgrunderna kommer komma i själva serieavsnitten. För dem som kommer med utan förklarad bakgrund så är det som vanligt när det gäller alla serier för SSS, att man pitchar sin serieidé med bakgrundsstoryn till oss i redaktionen (främst Fredrik), och om vi tycker den håller bra kvalité så får den vara med och slåss om sidutrymmet.

De som vill göra introsidor för sina karaktärer är välkomna att göra det, och de skulle då också få plats där.

#43 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 13 April 2008 - 22:26

Okej, så om jag vill göra ett kort intro av Johnny Boy i stil med Tfels exempel, vart skickar jag det då? Tråden som TFels just pratade om att skapa/har skapat?

Edited by SwedishSuperhero, 13 April 2008 - 22:27.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#44 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 April 2008 - 05:41

Ställe 1 skulle vara karaktärsforumet, och steg 2 skulle vara mig då jag är webansvarig. Det kommer dock dröja innan en sida för Nordens Stjärnor kommer upp, utan det blir närmare utgivningen av första numret med en Nordens Stjärnor-serie i.

Min mail är slokum@hotmail.com, jag har ingen cool svenskasuperseriermailadress än.

#45 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 05 May 2008 - 14:24



Okej, jag har skrivit ihop min första manus till Nordens Stjärnor med Jeanne Nocturne som huvudperson baserat på Viktor Rydbergs "Tomten" Och här kommer själva utmaningen:
Om någon är intresserat av göra en serie, måste ni läsa och studera dikten jag har skrivit, och göra en serie baserat på er uttryck på dikten. Spelar ingen roll hur det ser ut, eller hur många sidor bara ni gör en serie med enbart dikten som grund. LYCKA TILL ^^

Edited by DarkPaladin300, 05 May 2008 - 14:26.


#46 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 31 May 2008 - 12:48

Jag gillar dikten, jag tror det skulle fungera bra att göra en serie där dikten är med i serien också som enda text. Jag gillar när superhjältemediumet bjuder på lite annorlunda grepp, som det här, eller X-raymonds psykologbesök från senaste numret.

#47 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 31 May 2008 - 19:47

Håller med. Bara dikten, i caption-skyltar och ingen annan text eller ljudeffekter. :)

#48 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 01 June 2008 - 10:50

Kul att ni gillade det :) Hoppas att det är nån som vill göra en serie på det

#49 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 20 June 2008 - 12:36

Min tecknare på Dedrups Dödliga Prisma var tvungen att hoppa av så om det finns nån ledig som vill teckna i 70-80-talsstil. Jag hoppas vi kan sikta på deadlinen för nummer 8 (som inte är fastställd än). Det finns viss frihet i sidantalet men minst är det 10 sidor. Jag har ritat skisser för de första sidorna.

#50 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 August 2008 - 20:17

Okej, det blir jag som tecknar min egen serie (vad ovanligt... :) ) med Thomas Fels troligen som tuschare på hälften av sidorna. Med tur kan den vara klar till kommande deadlinen.