Jump to content

Photo

The Vampire Ball


  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 24 November 2010 - 13:58

Precis som jag gjorde för 3 år sen (för er som inte vet vad jag talar om, kan ni läsa om det här) åker jag på torsdag till ett konvent i London. Sist var det Serenity Infinity, som hade Firefly-tema. Den här gången blir det däremot The Vampire Ball, där bl.a. skådisar från Buffy The Vampire Slayer och True Blood kommer att vara där:


http://www.seanharry...mpire/index.htm

Det verkar vara en kul samling gäster och dem jag ser mest fram emot att få se är Julie Benz och Georges Jeanty. Jag tänker ta med min DVD med Boondock Saints II respektive första volymen av Buffy The Vampire Slayer Season 8 för att få deras autografer. Några av mina online-kompisar som jag hängde med sist kommer att vara där också, så jag ser så klart fram emot att få träffa dem med. En skillnad blir att jag har bokat eget hotellrum på ett ställe betydligt närmare konventet, så förhoppningsvis slipper jag upprepa den där jobbiga bussresan jag gjorde förra resan. :P

Jag är inte riktigt lika nervös den här gången, men jag måste erkänna att det börjar pirra till en gnutta, eftersom jag kommer sitta på ett plan om drygt ett dygn. :thumbsup:
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 November 2010 - 20:41

Du får ha det riktigt kul därborta :thumbsup:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 November 2010 - 21:21

Jag läste om dina upplevelser från förra konventet och ser fram emot att ta del av dina berättelser om årets konvent. Du skrev verkligen bra och underhållande. Kul att läsa!

Ha det så bra!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 02 December 2010 - 23:45

Okej, så jag kom hem redan i måndags, men det har tagit lite tid för mig att logga in hit för att berätta om det. Nu är jag i alla fall här...

25 november, dagen före konventet:

Jag vaknar redan före kl. 5 på morgonen p.g.a. att en plogbil åker genom vårt kvarter och jag lyckas inte somna om. Det gör inte saken bättre att det hörs ljud från råttor nånstans i köket och man inte har en jäkla aning exakt var de håller till. :urk: Farsan planerar åtminstone att köpa råttfällor för att bli av med de små jäklarna medan jag är borta.
Det blir en hemskt lång väntan den morgonen innan han kör mig till Gävle Central för att ta tåget till Arlanda. Väl på centralen tar det ett tag innan tåget till slut kommer. Som tur är sitter jag på samma vagn som en gammal jobbarkompis till farsan och hans fru (jobbarkompisens fru alltså, inte farsans), så man får lite sällskap under resan. De är på väg till Malaysia och ska flyga i 13 timmar innan de är framme, så jag kan åtminstone tänka på att hur lång min dag ändå blir är det inget jämfört med hur de kommer ha det. :P

När jag kommit till Arlanda är jag rätt snabb med att checka in bagaget och få ett boarding card. Lite för snabb, eftersom det dröjer några timmar innan mitt flyg till Heathrow. (Jag hade varit orolig för tågförseningar och därför bokat ett väldigt tidigt tåg av den anledningen.) Efter att ha gått igenom metalldetektorn några gånger (förbannade vinterkängor!!!) gör jag inget särskilt mycket annat än att fika och ångrar att jag inte tagit med mitt ex av "Enemies & Allies" eller köper nåt att läsa i nån av butikerna. Sen får jag reda på att flyget blivit försenat i 25 minuter (jippie), så jag får vänta lite längre. Till slut släpps passagerarna ombord. Jag köper en pastasallad till middag och funderar på att beställa en burk pingvinlakrits till hemresan, men hoppar det. December är ju ändå inte så långt bort och jag tänker ändå köpa så mycket annat i London.

Äntligen framme i London. Efter passkontroll och bagagehämtning fixar jag en biljett till hotellbussen i en automat. Går fram till en väldigt hurtig busschaufför och visar upp biljetten. "Single ticket", noterar han. "Yeah, I just haven't found the right girl yet", svarar jag. Han fattar inte riktigt på en gång, så jag säger "Just a joke, nevermind". Till slut fattar han och säger "Oh, I got lost on that one" och garvar till.
Bussen åker förbi flera hotell. Mitt är väldigt nära Thistle Hotel där konventet den här gången, så jag behöver bara åka två gånger. Lite synd på sätt och vis, eftersom det är ganska trevligt att åka buss i London (så länge man kliver av där man ska :rolleyes: ). Bussen stannar vid Thistle Hotel och chaffisen ropar "The Thistle", varpå en kort dialog á la Abbott & Costello följer där jag förklarar att jag ska till Sheraton och han förklarar: "This is Sheraton" ett par gånger innan poletten trillar ner och jag fattar att han bara ropar upp namnet.

Framme vid Sheraton. Ställer mig framför den disk jag tror är incheckningen och efter två försök hamnar jag vid rätt del av receptionen. Jag blir incheckad av en kille som låter lite som att han fått ett par utskällningar av Basil Fawlty, men han är säkert bara trött. Han undrar om jag vill betala för nåt mer än rummet och snål som jag är svarar jag nej på en gång. Ingen minibar för mig, med andra ord, men det får jag försöka leva med. Inne på mitt rum tar jag det lugnt en stund och konstaterar att t-shirten under min tröja känns som jag har smugglat vattenballonger under armhålorna. Kollar hotell-TV'n och tänker på hur skönt det blir att få se mer än bara gamla repriser av Simpsons. Vad får jag se om inte The Jäkla Simpsons! De är överallt, de gulhyade, fyrfingrade kräken!

Efter att ha fräschat upp mig lite går jag ut till receptionen för att träffa Jamie Dalrymple igen. Det blir ett kärt återseende och det känns nästan som vi inte har skilts åt alls sen konventet för tre år sen. Vi sitter ett långt tag och snackar om hur vi har det och vad vi håller på med. Han visar upp sin iPhone, vilket får mig att känna mig som John Spartan i Demolition Man när han just blivit upptinad eller Marty McFLy när han rest till 2015. Han låter mig pröva ett spel på iPhonen där jag tar livet av gubben i spelet ett flertal gånger innan jag tröttnar.
Sedan talar Jamie om att Julie Benz (och Mariana Klaveno) lämnat återbud. "F*****k!!", stönar jag som svar. Känner mig rätt dum, med tanke på att jag hade gjort en ganska big deal av att jag skulle få se henne i en YouTube-video och i min recension av Vampyrer Suger. Det är åtminstone bättre att jag får veta det kvällen innan konventet än under konventet. Och jag som tagit med min DVD av Boondock Saints II. Oh well, sh*t happens. Inser att jag ändå inte är så värst förkrossad, förmodligen eftersom så många andra människor kommer vara där, inklusive ytterligare några kompisar jag inte träffat på tre år.

Det har varit en hemskt lång dag som känns både som att knappt någonting och väldigt mycket har hänt på en och samma gång. Jag kollar lite mer på TV, bl.a. brittiska versionen av Snacka om Nyheter, innan jag till slut går och lägger mig. Sängen är enormt stor jämfört med den jag har hemma. Det stora utrymmet och de mjuka lakanen gör att det inte tar lång stund innan jag gör en till resa, den här gången till Drömlandet.

Edited by SwedishSuperhero, 03 December 2010 - 09:19.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#5 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 03 December 2010 - 00:25

Kul läsning, surt att Julie Benz lämnat återbud dock :(

Winter is Coming


#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 December 2010 - 09:38

Håller med, kul att läsa! Keep up the good work! :thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 04 December 2010 - 00:39

26 november, första dagen på konventet:

Vaknar ganska tidigt, runt 6 eller 7. TV'n håller mig sällskap. Jag inser väldigt snabbt att det finns en hel del udda barnprogram i Storbritannien (vi är väl iofs inte så oskyldiga själva på den fronten). Gör inte mycket annat förutom att göra mig i ordning och brygga en kopp fruktte (blä), tills 10.30, då Jamie knackar på dörren och vi går ut.

Sen frukost/tidig lunch på McDonald's. Jag blir lite frestad att köpa ett Happy Meal eftersom de har MegaMind, men så inser jag hur hungrig jag är, och dessutom att jag är 27 år. Det blir en QP-meny. Konstaterar att engelska McDonald's smakar betydligt annorlunda. Deras pommes frittes har varit i fritösen betydligt längre, definitivt ett plus. Jamie oroar sig över bristen på kontakt från vår vän Mark och Sean Harry, arrangören till konventet. Möjligheten att allt blivit inställd börjar krypa upp på oss. Det blir knappast bättre av att vi märker att inget har förberetts i konferenssalen. Vi återvänder till hotellet tills Jamie fått in några nyheter.

En väldigt lång tid går medan jag väntar på en uppdatering. Blir riktigt uttråkad efter ett tag och tokzappar på TV'n. Tack och lov knackar Jamie på igen och talar om att vi kan gå och lösa in våra biljetter. Vi hade oroat oss helt i onödan, alltså.

Nere på Thistle Hotel får vi våra passerkort, program och booklets. Därefter beger vi oss till kära gamla puben White Horse. Vi sätter oss ner med varsit glas Foster's. Efter ett tag skymtar Susan, ytterligare en väns en tidigare, utanför fönstret. Vi sätter oss ned och pratar tills Mark dyker upp och hela kvartetten är samlad. Senare går vi in i en annan del av puben. Jag lägger märke till att många tycks känna Susan där inne och jag börjar fråga mig om det är nån där inne som inte känner henne. Tydligen inte. Det blir en lagom stor klunga av folk som sitter och pratar. En snubbe som sätter sig bredvid mig, Marcus, lägger märke till passerkortet jag har runt halsen och det blir en diskussion. Kan inte minnas att jag haft så lätt att få kontakt med folk så snabbt förut. Och ta mig f*n om inte Marcus känner Susan också en liten aning? Det blir mycket prata, äta och dricka Jag intalar mig att jag inte är hungrig, men trots det sätter jag i mig i några bitar vitlöksbröd som nån annan inte orkar. Helt snyltis blir jag dock inte, utan jag köper mig en Red Bull för att ha nån ork under kvällen. Konventet har inte ens börjat och jag har redan haft hur trevligt som helst.

Vi lämnar White Horse. Några går för att äta på McDonald's (inget stort urval av matställen, direkt) medan några andra, däribland jag själv, går direkt till Thistle. Efter en tids väntande öppnas portarna till själva loungen, där öppningsceremonin äger rum. Sean Harry gör entré och säger godafton till alla och möts av jubel och applåder. Vi hälsas välkomna till Vampire Ball, ett tredagars-event för fans av Buffy, Angel, True Blood osv. Fans av vampyrer som glittrar kan dock sticka och brinna. :evil:
Så småningom presenteras alla skådisar och andra gäster en och en. Alla har en stark närvaro och får en rejäl respons när de kliver ut. Christian Kane är nog den som gör ett starkast intryck, han är onekligen badass. Annars blir jag mest exalterad över att se Drusilla själv, Juliet Landau Jag känner att det kommer att vi har en riktigt kul helg framför oss.
Efter ceremonin bokar jag en biljett för en fotografering med Juliet Landau. Marcus påpekar att det är enklast att ta bilden på söndagen, men otålig som jag är vill jag få det gjort redan nästa morgon.

Jag och Jamie sticker tillbaka till våra rum för att fräscha upp oss lite. Jag byter om till maskeraden, tema Sunnydale High. Jag tar på mig svarta kläder, inklusive en rock, lägger vax i håret och blir Angel. Håret blir inte 100% likt, men folk kommer förmodligen att se vem jag föreställer ändå. När Jamie dyker upp sticker vi till maskeraden/discot.

Större delen av kvällen består av dansande och mingel för mig. Försöka vara in character som Angel ett tag. Det går kanske lite för bra, då en steward säger åt mig att le ett par gånger eftersom jag ser så dyster ut. Men jag kan bara inte hålla mig borta från dansgolvet till slut. Bara en bit från mig lägger jag märke till hur Georges Jeanty skakar loss ordentligt. Wow, jag och en serietecknare på samma golv! :thumbsup2:
Under minglandet träffar jag på några tjejer, de flesta utklädda till Willow. De frågar om jag vill knäppa ett kort på dem och inte kan jag väl neka ett gäng Willows lite hjälp? Jag håller upp kameran och ropar "Everybody, say Tara!" De tycker visst det är roligt. Vilken tur, var lite orolig för att jag skulle råka få dem att gråta.

Slutligen drar jag mig tillbaka till Sheraton. Det har blivit en aning sent och jag vill få lagom mycket sömn innan jag tar kort med Juliet Landau nästa morgon. Att somna efter en sån kväll och före en sån morgon är inte det lättaste, men det kommer till slit.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#8 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 05 December 2010 - 01:24

27 november, andra dagen på konventet:

Vaknar ännu en gång tidigt på morgonen. Inte så tidigt som föregående morgnar, men likväl tidigt. Jag brinner av iver över min fotografering med Juliet Landau, förmodligen en aning för mycket. Efter en dusch och påklädning traskar jag ner till Thistle Hotel. När jag går över parkeringsplatsen ser jag att någon har skrivit "Kane sucks" i frosten på huven på en av bilarna. Jag funderar över hur Christian Kane skulle reagera om han fick reda på det. Bestämmer mig för att inte tala om det när jag inser att det kan få en våldsam utgång. När jag kommer fram till konferenshallen inser jag att jag är den enda på plats som inte hör till personalen, så jag vänder tillbaka till Sheraton, där jag blir mer och mer otålig på att gå tillbaka.

En timme senare återvänder jag och det har börjat komma lite mer folk. Träffar på en av Susans vänner, som precis som Susan jobbar frivilligt som steward. Har en liten pratstund med henne. Hon har betydligt fler fotobiljetter än jag har och talar om att hon tänker skaffa ännu fler. Att hon orkar. Mark dyker också upp så småningom.

Det dröjer ett tag, men så blir det så småningom dags för köbildning. Dem som har sån jäkla tur att de har guldbiljetter får förstås förtur, medan vi vanliga dödliga får vänta efter. Slutligen hamnar jag i en kö och får vänta ett tag. När jag kommit fram en bit märker jag att Juliet är nästan olagligt trevlig mot dem som blir fotade med henne och frågar alla hur de mår. Misstänker att hon är en aning trött, mest för att hon bär solglasögon. Inte konstigt, med tanke på att hon bör vara rätt så jetlaggad, fast det kan ju vara för fotoblixtarna också. Jag inser att kön rör sig snabbare ju längre fram man kommer. Helt plötsligt inser jag att det är min tur och att jag plötsligt går fram till Drusilla själv. "Hi, how are you?", frågar hon. Uppeggad som jag är ända sedan jag vaknat upp, svarar jag: "I'm peachy." Var får jag allt ifrån? "Peachy, that's good", säger hon glatt. Kameran klickar.

Posted Image

Senare öppnas stora salen och den första som har en Q&A är Dayne Johnson, makeup-artist till Buffy The Vampire Slayer och Angel. En tjej sitter på en stol på scenen medan han demonstrerar vampyrsmink på henne. Han berättar om skillnaden mellan vampyrer som dyker upp fler än en gång och dem som bara syns i bakgrunden. Skillnaden är att få avgjutningar av ansiktet och tänderna respektive att använda förtillverkade grejer. Dayne sätter in en uppsättning vampyrtänder i käften och det hörs på honom hur obekvämt det är. Själva sminkprocessen tar en och en halv evighet, så medan Dayne penslar på vampyrmasken, svarar han på folks frågor, bland annat om Criminal Minds, rebooten av Buffy och olika skådespelare han jobbat med. Han svarar ofta med en väldigt torr humor, ungefär som en frisör som samtalar med sin kund under klippningen. Någon påpekar att han inte har satt i hårnålar i tjejens hår, varpå han vänder sig om långsamt med en blick som om någon har förolämpat hans mamma. Han säger med låtsasilska i rösten: "I've been doing this for 25 years. I've never had to use any hair pin." Don't mess with the make up artist. :thumbsup:
Brody Hutzler (Lornes kusin i Angel) dyker upp under sminkningen sminkningen krockar med hans Q&A i schemat, så de delar scenen ett tag. Brody passar på att flirta med tjejen, som har blivit mer och mer lik en vampyr ju längre tiden gått.
Till slut är förvandlingen fullbordad. En alldeles "äkta" vampyr står på scenen och folk får gå fram för att titta och ta bilder. Svär åt mig själv för att jag aldrig tog med någon egen kamera. :angry:

Vid baren har sedan länge några kantiner med mat stått framme. Lukten av mat gör mig till slut galen av hunger, så jag köper mig lite stekt ris med kyckling. Inte riktigt som jag hade väntat mig, men det stillar hungern bättre än chokladbitarna jag köpt på morgonen (en Twirl och en Double-Decker). Senare köper jag grejer att få signerade vid ett bord. Det blir ett pressfoto på Juliet och en skissbok av Georges Jeanty. Jag får reda på att man får skriva upp sitt namn och en figur från Buffyverse, så ritar Georges en skiss på framsidan av boken åt en. Av nån anledning väljer att be om en skiss på Anya, kanske för att jag känner på mig att få andra kommer vilja ha henne ritad. Eller så kan det helt enkelt vara för att jag gillar henne.

Jag kliver in sent på en ny Q&A för Clare Kramer, Juliet Landau och Georges. Georges är väldigt intressant att lyssna på, särskilt när han pratar om hur överrumplad han blev när Joss Whedon kontaktat honom för att teckna Buffy Season 8 åt honom. Han är lika mycket geek som dem i publiken och han menar att enda skillnaden mellan dem och honom är att han råkar sitta uppe på scenen. Juliet pratar om hur hon tar med sina karaktärer ut och gick och handlade som Drusilla. Tydligen hade hon hamnat bakom en riktig knasboll i en snabbköpskö, vilket hade gett kassören lite ångest. :lol:
Till slut bestämmer jag mig för att gå upp och ställa en fråga. Jag påpekar att Drusilla aldrig varit med om nåt i stil med att få sin själ tillbaka eller förvandlas till människa igen, så jag frågar Juliet hur hon tror Drusilla hade reagerat om nåt sånt hade hänt henne. Alla tycks gilla den frågan, speciellt Juliet som säger att hon hemskt gärna hade spelat henne i en sån situation. Hon vänder tillbaka frågan till mig och jag inser hur svår den är. På nåt vis nämner jag att jag ofta skriver fan fictions och därför tänker på många såna What If?-idéer. Georges går igång på det och det blir handuppräckning om hur många som skriver fan fictions och de diskuterar ämnet en stund. Kul att kunna få saker i rörelse på det viset. :P

Det blir ett break, så jag umgås med Mark, Susan och Jamie som äntligen släpat upp sig ur sängen, den latmasken. Sedan blir det dags för Allan Hyde, Godric i True Blood, att ha sin Q&A. Eftersom ingen till en början klivit fram för att fråga nåt, pratar han en hel del om hur han blev castad som Godric och hur chockad han blev när han insåg hur stort det var. Han märker inte att en tjej gått fram och hinner prata om sin första hyrbil innan tjejen avbryter honom. Många av frågorna han får handlar om den svenska dialogen mellan honom och Alexander Skarsgård och hur svårt det var för honom att få till rätt uttal utan att låta för dansk (han är hälften dansk, hälften engelsman). En ironisk grej är att Eric i en flashback var tvungen att tala tyska, trots att Alexander inte kan nån tyska medan Allan talar det flytande. Allan säger några retsamma saker om svenskar och får äta upp det när några svenska kliver fram. De påpekar att han låter som en full svensk och det förvånar honom inte, eftersom de enda gånger han hört svenska är när han hört fulla svenska turister. :D Själv håller jag mig i bakgrunden, eftersom jag inte kan komma på nåt att fråga.

Senare blir det dags för Christian Kane och Keith Szarabajka att inte scenen. (Blev överraskad över att Keith var med i The Dark Knight, Jokern håller honom som gisslan när han rymmer från häktet) Jag frågar Christian om det var jobbigt för honom att spela Lindsey när han bara hade en hand. Han berättar att han blev irriterad över att ha låtsasprotesen (wow, där har vi ett ord man inte hör varje dag) hela tiden, till och med när han åt lunch. Han hade bett Joss Whedon om att få dö i serien; "Just f*cking kill me, please!" Han hade redan lidit nog av att behöva spela kostymnisse. Trots det var det fem personer som dog när de försökte döda Lindsey istället. Christian säger många fler saker efter det och får en hel del skratt och applåder. Kommer knappt ihåg nåt av vad han hade sagt, men minns att han fick mig att garva flera gånger. Go figure.

Senare blir det en script reading med bland annat Christian, Keith och Allan när de läser upp en liten enaktare som utspelar sig under inbördeskriget. Det blir ganska humoristiskt emellanåt, särskilt med de sydstatsdialekter de använder. Christan är den som speciellt gör det extra hammy. En del av dialogen blir smått homoerotisk när man inte tänker på sammanhanget, som när en kille dör i en annans armar och när någon lär sig att spela munspel. "Draw and blow..." är visst ganska öppet för tolkning. :P Allan sjunger en sång och Christian adlibbar: "That was really good. You should be on Glee." :lol:

Medan salen stängs tillfälligt står valet mellan att stanna i evigheters evigheter tills det blir dags för signeringen och att följa med Mark och Jamie till White Horse. Föga förvånande blir det White Horse. Där beställer jag en gigantisk ostburgare vid namn "Sleezi Cheesi" som får mig att känna mig som en lilleputt när den ställs fram på bordet. Den är hemskt mättande och jag orkar inte med hela, men den är så in i h-e god. :evil: Det var en vecka sen jag åt den och det vattnas fortfarande i munnen bara jag tänker på den.

Vid 18:00 skyndar jag mig till vad jag tror är autografsigneringen, men det visar sig att de satans guldbiljett-nissarna inte är klara, så resten får snällt vänta tills nästa dag. Som tur är har fotona blivit klara i alla fall och Susan hjälper mig leta reda på min bild med Juliet. Förutom att jag hade kunnat använda en kam, är jag nöjd med hur det blev. :) Pratar med Marcus om att jag bör lämna min väska på hotellrummet och när han säger "It's better than carrying that around", lyckas jag på nåt obegripligt sätt höra fel och tycker han säger "You look like a Mother Hen". Nog för att jag ibland kan höra fel, men herrejestanes... :blush:

Själva The Vampire Ball, en maskeradtävling med vampyrtema, går av stapeln. Jonathan Woodward dyker "oväntat" upp (han har varit med i så gott som vartenda ett av Starfurys konvent) för att agera konferencier under tävlingen. Många roliga/skrämmande bidrag dyker upp, som en vampyr/vampyroffer (en tjej med en vampyrdocka fastspänd över nacken så det ser ut som att hon blir biten), Fray och hennes Watcher, Drusilla's Premonition of Death, med mera. Några klär ut sig till figurer från True Blood, som vampyren som hålls fången i Jasons källare, komplett med solstol och brännmärken i ansiktet, Daphne med ett hål i bröstet och hjärtat i handen och en nerblodad Lorena alldeles innan sin död. En aning spöklikgt på sätt och vis att se dessa figurer "på riktigt". Vinnarna utnämns kvällen efter.
Sean Harry själv dyker efteråt upp och vill höra folk säga "Sookieeee..." på äkta Bill-vis. Flera försök görs, några riktigt hyfsade, andra så där. Jag kan inte stå emot, utan kliver fram och drar till med ett rejält monstruöst "Sookieeeeeeee..." ända ifrån tårna. Sean blir riktigt imponerad och ropar "Bill Compton, ladies and gentlemen!" och jag får några applåder. Känner mig som en kung ett kort ögonblick. ^_^

Innan discot börjar, avslutas kvällen med spelning av Kane, det vill säga Christian Kane och hans vapendragare Steve Carlson. De kör en hel del riktigt bra låtar och Christian har några intressanta bakgrundshistorier till dem. Konserten avslutas någorlunda kort och jag får i efterhand höra att Christian plötsligt mått dåligt och fick lov att avbryta. Tycker synd om killen, tydligen är han inte tillräckligt badass för att övervinna vanliga sjukdomar. Steve spelar några låtar själv och blir sedan tilldelad några gåvor till bandet, bland annat en ny gitarr. Som sagt, riktigt synd att Christian inte kunde vara där. :(

Jag umgås lite mer med gänget och andra personer, bland annat en hemskt söt tjej som föreställer en Twilight-vampyr med glitter över kroppen som färgar av sig en aning när man skakar hand med henne. Tyckte det var så trevligt att prata med henne att jag addade henne på Facebook när jag kommit hem. :D
Har inte mycket annat för mig än att mingla då jag är för trött för att dansa, vilket är mer än man kan säga om Georges. Den killen är som en jädra Duracell-kanin på dansgolvet. Själv blir jag på tok för trött för att orka stanna kvar, så jag tackar för mig och återvänder till Sheraton.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#9 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 05 December 2010 - 22:20

28 november, tredje och sista dagen på konventet:

Vaknar inte riktigt lika tidigt som jag gjort de tidigare nätterna under resan. Tar det lugnt med att sticka ner till konventet, även om jag ändå kommer dit relativt tidigt. Ingenting har hunnit börja ännu, men jag behöver inte känna mig som Cillian Murphy i 28 Dagar Senare när jag kommer dit, eftersom det finns andra på plats. De flesta är stewards, men inte alla. Jag träffar på Mark och vi sätter oss bredvid varandra i stora salen när den öppnar. En storbildsskärm visar trailers till olika kommande filmer. Några av dem är Cowboys & Aliens och Green Lantern. Iofs har jag redan sett dem på internet, men det är kul att få se dem på en större skärm. Jamie dyker också upp så småningom.
Dags för gudstjänst. Inte en traditionsenlig sådan, utan The Church of The 11th Finger, ledd av galningen Jonathan Woodward som viker ihop biskopsmössor av dagstidningar som han, Clare och Georges sedan bär. Vansinnigheterna börjar när Jonathan slänger ut Celebrations, små chokladbitar, medan han sjunger "Celebrate Good Times Come On" (eller nån annan låt som har ordet celebrate/celebration i texten). Värre blir det när Georges stående håller en mikrofon mot Jonathans mun medan han sitter ner och den kollektiva pubertalhumorn i rummet blir oerhört påtaglig. "The cock-mic" har blivit uppfunnen och det finns ingen återvändo. Snart blir det "nattvard" med whiskey och Pringles och alla måste antingen ropa "Hallelujah!" eller "Amen" i Jonathans cock-mic. Jamie, Mark och så småningom Susan ställer sig i kön, medan jag avstår. Det är mest för att jag redan var med om detta sist och inte vill göra exakt samma saker som då. Fast jag blir förstås frestad att ställa i kö, bara så jag kan säga "Is this thing on?" i mikrofonen. Det blir aldrig av, men i efterhand är jag nog bara glad att jag inte riskerade att bli ihjälslagen av Jonathan. :P Nåja, det kunde ha varit värre. Han hade kunnat ha på sig de där läderchapsen han bar på Serenity Infinity.

Lunch på McDonald's, tredje jäkla ostburgaren på hela helgen. Som sagt, dåligt med ställen att äta på i området, åtminstone där maten inte kostar skjortan. Mark tar en äppelpaj till efterrätt och Jamie säger något perverst om pajen som jag inte tänker återberätta här. Låt oss bara säga att vi kan vara glada att Jonathan inte gjorde oss sällskap, han hade nog förstört aptiten för varenda en där inne.

När vi kommer tillbaka blir det mer trailers på storskärmen, bland annat för "Your Highness", en fantasy-komedi. med James Franco och Danny McBride. Ser rätt imponerande ut, med stor budget och bra specialeffekter för att vara en komedi.
En ny script reading börjar sedan, den här gången av ett pilotmanus som Keith Szarabajka har skrivit. Han vill göra en TV-serie av det, möjligen en animerad sådan. Själv tycker jag det skulle kunna bli en bra serietidning. Jag vill inte avslöja för mycket, men huvudkaraktären (vars röst göra av Allan Hyde) är en gargoyle och Juliet Landau är en figur som förvandlar sig till en uggla emellanåt. Intressant koncept, även om jag zonar ut då och då och har svårt att hänga med. Själva readingen är dock inte lika kul som den kvällen innan, men jag är glad att jag fått lyssna.

Minnet av vad resten av eftermiddagen är något suddigt, förmodligen för att inte särskilt mycket händer. Minns mest att jag väntar otåligt på att min skissbok ska bli färdigritar, men det dröjer eftersom Georges sitter nånstans och går igenom ett berg av likadana böcker från andra. Eftersom det dröjer både tills den blir klar och autografsigneringen börjar, låser jag in min väska hos Mark, som bor på Thistle Hotel.

Tiden går och det börjar knappa in tills signeringen börjar. Känner att jag gärna vill ha min väska tillbaka. Ett problem: jag vet inte var Mark håller hus. Jag knackar på hos honom ett par gånger utan att han svarar. Får sedan höra att han förmodligen sover eftersom han inte fått mycket till sömn under natten och jag börjar drabbas av en mindre panik. Susan lyckas dock ringa upp honom till slut så att jag kan få väskan tillbaka. Får lite dåligt samvete för att jag varit tvungen att väcka upp honom, men han säger att det inte är nån fara.

Tittar för femtioelfte gången igenom skissböckerna där de ligger upplagda och tycker mig se min egen, precis som alla gånger tidigare. Den här gången stämmer det, däremot. Till en början tycker jag inte att det ser ut som Anya, men ser likheten efter ett tag. (Det hjälper betydligt när jag ser en repris av Buffy på TV400 några dar senare.) Att veta att man har en handritad skiss från en professionell serietecknare är förstås hur häftigt som helst. :thumbsup:

Posted Image

Vid samma ställe passar jag på att köpa en Kane t-shirt. De har bara XXL, men hade känt en lång stund att jag hemskt gärna ville ha en sån, så det gör inget att den är en aning stor. Man kan väl gå upp i vikt eller hoppas den krymper i tvätten. :P

Autografsigneringen börjar till slut. De lyllisar som har guldbiljetter får förstås gå före. :angry: Men det gör inget, det tar inte lång stund innan jag äntligen får stå i kö och en steward skriver upp mitt förnamn på en post-it åt mig. Så efter mer än en dags väntan får jag komma in i autografrummet. And it was glorious. :cool2: Tittar runt efter dem jag vill ha autografer från, det vill säga Georges och Juliet. Har lite svårt att se dem först på grund av allt folk som står framför borden, men hittar dem till slut. Jag går fram till Georges' bord först och fumlar med att få ut mitt ex av Buffy Season 8 ur plastfickan. Signeringen går hur smidigt och problemfritt som helst och jag går iväg med texten "To Dan, Thanks. Georges" innanför omslaget. Jag är nu ägare till ett seriealbum, signerat av tecknaren själv. :hurrah:
Sedan går jag över till Juliets bord. Det blir lite trångt och bökigt i den kön, men en steward ser till att det lugnar ner sig rätt fort. Den här kön är lite långsammare, mest för att Juliet pratar lite mer med dem hon ger autografer. (Egentligen vill de helst inte ha några långa samtal i autografköerna, men det är ändå ganska snällt av henne.) Det blir min tur och jag lägger fram ett svartvitt foto av Juliet och min namnlapp och försöker att inte få dem helt nerdränkta i handsvett. Juliets assistent frågar "How many conventions have you been to, Dan?" och jag berättar att det är min andra, vilken och när min första var och att det var på samma ställe som nu. Juliet frågar om jag kommer att åka till några fler sådana och jag säger att jag gärna sticker på fler sådana, förhoppningsvis om mindre än tre år. Innan vi skiljs åt säger hon att det var roligt att få träffa mig och tackar för frågan hon fick av mig dagen innan.

Posted Image

:hurrah:

Jag sticker snabbt tillbaka med mina autografer till Sheraton och lämnar dem där. Hetsar inte med att gå tillbaka, eftersom det dröjer innan avslutningsceremonin. Ingen av dem andra (Jamie, Mark och Susan) är där, däremot sitter Marcus vid dörren till salen och jag pratar lite med honom. Inser att han har vaktpass och går smått skämmigt in. :blush: Sätter mig vid ett bord. Ett annat gäng kommer och sätter sig och jag blir snart omringad av folk jag inte känner, men jag talar om att jag vaktar tre platser åt mina vänner. De dröjer däremot, så tills slut gör det inget att bordet blir fullsatt av andra. Jag kan ändå göra dem andra sällskap när de kommer. Storskärmen visar lite olika kul grejer, som Geek & Gamer Girls med Team Unicorn, kortfilmer med Lego Star Wars och Lego Indiana Jones och trailern till boken Abraham Lincoln - Vampire Hunter. Sist, innan ceremonin, blir det en musikvideo med Christian Kane.
Hittegods delas ut. En tjej får tillbaka nåt hon tappat, just som hon har klätt ut sig i pyjamas och får kliva fram för att hämta sina tillhörigheter. Fniss råder i salen. Vinnaren av maskeradtävlingen koras och priset går välförtjänt till Drusilla's Premonition of Death. En lotteridragning äger rum och skumt nog är en av vinstlotterna nr. 666. :dracula: Creepy...

Ceremonin börjar och alla gästerna tackar för sig. Alla säger i princip samma sak, att det haft jätteroligt under helgen och att det varit ett riktigt nöje att få träffa sina fans.
Georges Jeanty kommenterar sitt dansande och säger att när han blivit bokad hade han jobbat stenhårt i flera månadet och undermedvetet tänkt "Yes, nu blir det dansa av tre kväller på raken!" :D
Christian Kane har dåligt samvete för att han blivit tvungen att avbryta sin konsert, men publiken tycks vara förstående och ingen verkar vara sur på honom för det som hänt.
Jonathan Woodward... är som han är.
Allt som allt, det blir ett glatt avsked som avslutas med mycket applåder och jubel. Det enda som återstår är discot med temat Rocky Horror Picture Show, så självklart blir det många som klär sig i drag. Väldigt, väldigt många. :mellow: Not that there's anything wrong with that.

Jag har inga planer på att stanna länge, mest för att mitt plan går tidigt nästa morgon. Dock väntar jag tills de andra finns i närheten, så jag kan säga hejdå ordentligt. :hug: Alla dyker upp och jag hänger med dem ett tag, passar på att dansa en liten gnutta. Tills slut känner jag att det blir dags att dra, så jag säger att det var kul att ses igen, att jag hoppas vi kan göra om det igen och att det inte tar så lång tid tills nästa gång. Så går man tillbaka till Sheraton en sista gång, med vetskapen om vilken kul helg man haft, men också att jag inte kommer att få se sina kära online-kompisar igen dagen efter. Vilket är lite synd... :(
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 December 2010 - 23:50

Mycket trevlig läsning, låter som du har haft kul! :)

Winter is Coming


#11 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 December 2010 - 09:27

Tack för din härliga konventsberättelse SSH. :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#12 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 December 2010 - 09:40

Verkligen kul att du delar med dig av dina upplevelser på konventet. Låter som att du hade det jättekul! Och extra roligt att få träffa lite online vänner kan jag tänka mig. :)
Om du jämför med det förra konventet: bättre? sämre? skillnader?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#13 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 06 December 2010 - 23:46

Tack för era kommentarer, hörni, men det är inte helt slut än. Jag har ju inte hunnit komma hem från England än.

29 november, dagen efter konventet

Inte mycket till sömn den här natten. Inte så konstigt, när man vet att man måste upp redan kl. 5 för att hinna med planet. Det tar inte så lång tid att göra sig iordning i alla fall, tvättar mig bara lite på överkroppen och skippar tandborstningen innan jag klär på mig. Är dock ganska trött och yr, så jag är lite trött vid utcheckningen. Fattar inte på en gång att jag bara behöver lämna rumsnyckeln, så är det klart. Nåja, så farligt är det inte.

Står ute i mörkret och kylan och väntar på hotellbussen. Den friska vinden får mig att kvickna till lite. Bussen kommer och jag körs till terminal 3. Försöker komma på vilken kö jag ska stå i när en anställd pekar ut självincheckningen åt mig. Har undvikit den förut för att den verkat för krånglig, men den visar sig inte vara så svår alls. När den frågar om jag har några vapen i väskan undrar jag vad som skulle hända om jag tryckte på "Ja", men viftar bort den tanken illa kvickt. När jag checkar in bagaget får jag frågan om jag har nåt vasst på mig och svarar nej. Nu har jag iofs nyckelknippan i jackfickan, men hoppas att det inte räknas som vasst föremål. Hon bakom disken kollar mitt boarding card och ger mig en uppgradering av nån anledning. Snällt... Oväntat, men snällt...

Inga missöden inträffar när jag går genom säkerhetskollen. Jag behöver inte ta av mig några skor som sist, just som jag inte har lika bråttom den här gången. Tar mig förbi en massa butiker och restauranger tills jag når gaten, som är stängd. Den öppnar efter ett tag och det visar sig att hon som jag checkade in väskan hos sitter där. Hon måste ha varit snabb...

Vi kliver på planet. Det lyfter. Frukost serveras. Killen som sitter bredvid mig tittar på nån TV-serie på sin laptop. Planet landar i Arlanda.

Efter att ha klivit av planet blir jag lite konfunderad över vart jag ska gå, eftersom vi är i en gate, men jag följer efter några jag känner igen från mitt plan så att jag hittar rätt. Efter passkontrollen kommer jag till banden där väskorna rullas ut. Det tar en jäkla lång tid innan min väska kommer, speciellt som den kommer i andra omgången. Men den kommer i alla fall.

Jag kollar min tågbiljett för att se när tåget till Gävle Central avgår. Upptäcker att det inte kommer förrän 5 timmar efter mitt plan landat. Oj. Det är ganska länge. :S Jag hade bokat den tiden mest för att det var den billigaste den dagen, dessutom visste jag inte om planet skulle bli försenat. Jag leker med tanken att försöka hitta ett ställe att förvara väskan på och ta Arlanda Express till Stockholm och tillbaka, men inser att jag har varken ork eller lust till det.
Inte mycket att göra, särskilt inte efter att ha fikat och växlat tillbaka de få pund man haft kvar. Enda tidsfördrivet man har senare är att äta en pizzaslice på Sbarro, en av de billigaste rätterna på hela stället med en prislapp på 89 kronor!! (Allvarligt, varför är maten på Arlanda så satanistiskt dyr?!) Känner mig som en pensionär när jag är tvungen att be killen i kassan att hjälpa mig med väskan när jag går till mitt bord. Är bara så trött av bristen på sömn och efter att ha suttit så trångt på planet.

Blir senare uppringd av morsan som undrar var jag är. Förklarar att mitt tåg inte går förrän 15.45. Jag blir förvarnad att det är ett rejält snöoväder i trakten, men att de tänker hämta mig på Sandviken Resecentrum. Passar på att köpa lite tidiga julklappar på olika butiker.
Vankar av och an och sätter mig på olika ställen och håller på att tappa förståndet. För att lugna ner mig läser jag igenom Georges Jeantys skissbok. Upptäcker att det finns mycket intressanta grejer om vad han tecknat och vad han skrivit om det. Ser att Fray dyker upp senare i serien och känner att jag hemskt gärna vill läsa mer av Buffy Season 8, och Fray för den delen.

Äntligen blir det att ta tåget. Känner mig dödstrött och försöker att inte somna, ifall konduktören kommer för att kolla min biljett. Ingen konduktör dyker nånsin upp och jag ångrar att jag inte försökt sova lite under resan. Hela vägen är det fint och stjärnklart ute, ända tills vi når Gävle. Då är Kung Bore helt plötsligt på ett j-a uselt humör. Typiskt. :rolleyes:

Jag kliver av och upptäcker att mina fötter fryser efter som jag bär mina tunnare skor. De var lättare att ha under säkerhetskollen på Heathrow och klimatet i London var mycket skonsammare mot dem, men nu önskar jag att vinterkängorna inte var nerpackade i resväskan.
Snöovädret gör mig osäker på om jag ska ta buss eller tåg. Har aldrig rest med tåg lokalt, så jag har ingen aning hur det fungerar. Försöker med att köpa en biljett i en automat, men upptäcker att det är en bussbiljett, till en buss som precis åker. Istället för att tappa fattningen totalt bestämmer jag mig för att pröva med bussen efter, som inte är så långt efter i tidtabellen. Den kommer en stund sent, men den kommer åtminstone. Äntligen får jag komma hem.

Bussen når Resecentrum i Sandviken. När jag kliver av ser jag farsan stå och vänta och han följer mig till bilen. Jag får veta att han fått två råttor med råttfällorna medan jag varit borta, så de små asen ska förhoppningsvis inte störa mig några fler gånger. Klockan är 19.00 när jag är hemma, efter att ha klivit upp 5.00 brittisk tid. Gissa om jag är slutkörd. Första hemlagade måltiden efter resan blir korvstroganoff. Sedan läser jag ikapp det jag missat på min e-mail, Twitter, Facebook och andra sidor. Efter att ha sett på Grotesco har jag inget mer att göra än att gå och lägga mig.


Okej, så ska man försöka sammanfatta det hela också.

Verkligen kul att du delar med dig av dina upplevelser på konventet. Låter som att du hade det jättekul! Och extra roligt att få träffa lite online vänner kan jag tänka mig. :)
Om du jämför med det förra konventet: bättre? sämre? skillnader?


Bra att du frågar det, jag tänkte försöka gå in på det också.

Jag antar att det kan räknas som bättre att jag var mer erfaren av sånt här, eftersom det var andra gången jag gjorde detta. Jag var inte lika nervös inför resandet eller av att vara själv i ett annat land. Jag var mer insatt i hur ett konvent funkar (bortsett från det där med att jag kom så himla tidigt två morgnar). Samma gällde med att träffa på skådisar jag kände igen från TV och interagera med dem. Sist kände jag mig en aning generad och pressad även om det var spännande, men nu var den mer genanta delen av det hela borta så jag kunde ta det coolt.
En annan grej var att det var fler än en gäst jag hade intresserat mig för, så jag hade liksom fler att välja bland när det gällde att se dem och prata med dem.
Sen var det ju att jag hade ett eget hotellrum för första gången, så jag kände mig betydligt mer självständig. Det var förstås kul att dela rum med Jamie förut, men att bo själv har definitivt sina fördelar. Dessutom var det otroligt nära Thistle Hotel, det var bara en kort promenad genom en smal gränd så var man där. Inga fler bussar och byten! :thumbsup:

Vad som var sämre har jag svårt att komma på. Kanske att Sheraton inte hade så mycket att erbjuda. Ingen bar eller restaurang man kunde besöka på kvällen. De hade en liten butik som bara hade öppet på förmiddagen och kvällen, när man mest var på konventet.
Konventet hade inget dealer room, tydligen för att Collectormania, som ägde rum samma helg, hade sugit åt sig alla försäljare. Sen vet jag inte om Starfury lagt av helt och hållet med sådant, men jag hoppas det inte förblir så. Sen hade de väl gärna kunnat visa lite mer grejer på storbilds-TV'n, som kortfilmer, avsnitt av TV-serier osv, men det var bara en smågrej som inte spelade sån stor roll.

Skillnader, då? Tja, de flesta har jag nog gått igenom i de tidigare styckena, men det finns ju saker som jag inte tycker kan kallas för bättre eller sämre. Att temat var vampyrgenren rent allmänt istället för en särskilt TV-serie gjorde sitt till. Serenity Infinity hade många utklädda till figurer från Firefly och Serenity, plus första maskeraden som hade Hollywood Blockbusters som tema, då jag gick som Spider-Man. Vampyrtemat gav en mysigt kuslig stämning, lite som ett försenat Halloween-firande på tre kvällar.
Ja, det var väl det och vädret. Förra gången var jag där under oktober, och det var ungefär lika varmt där som det är i Sverige i augusti. Nu var det lite kallare, men inte lika svinkallt som här hemma.

Ja, det var det, det. :)

Bara så ni vet, så har jag hållit på och satt ihop några vloggar om den här resan som jag laddat upp på Internet. Jag har bara den tredje och sista delen kvar, sen tänkte jag länka till dem på min Blogspot-sida när det är färdigt. Det är i stort sett samma saker som jag redan har skrivit om här, fast i en något annorlunda tappning. ;)
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#14 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 07 December 2010 - 21:59

Okej, här är min tre episoder långa vlog om min tripp till konventet. Dessvärre har jag inte filmar så mycket av själva händelserna, utan det är i stort sett jag själv som pratar om mina upplevelser med kameran. Alla delar finns i en kort version (uppladdad på YouTube) och en lång (uppladdad på Blip):

Del 1 av 3

Del 2 av 3

Del 3 av 3

Ber också om ursäkt på förhand för att ljudet inte alltid är så perfekt. :S

Edited by SwedishSuperhero, 07 December 2010 - 21:59.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007