Jump to content

Photo

Nr 14


  • Please log in to reply
127 replies to this topic

#51 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 10 January 2012 - 16:35

Jag skulle gärna vilja läsa En hobby för alla del tre bara för sakens skull och se ifall något borde ändras sedan jag har ändrat om Ghast karaktär en smula.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#52 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 January 2012 - 19:12

Och ja, från och med nu så ska vi ha en regel på att NS-serier får vara max två delar långa. Det känns som att vi alla kan hålla med om det. XD




Ja, det finns klara fördelar med att inte ha för långa följetonger, så vill någon ha längre grejer blir svaret från vår sida ett bestämt njae.

#53 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 January 2012 - 19:28

Ah, den gamla regeln som vi hade redan från början. Kul att folk upptäcker fördelen med det. Men hur tjocka kommer då Viktors Ragnarökdelar bli?

#54 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 January 2012 - 20:06

Alla våra gamla regler var gyllene! (Lika gyllene som Golden Gang)
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#55 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 11 January 2012 - 20:26

Och det första jag gjorde var att bryta den, borde jag vara stolt? Har för mig att det var bestämt innan jag började.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#56 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 January 2012 - 20:29

Jupp, klart du ska vara stolt. Om inte folk bröt mot regler skulle samhället inte utvecklas.

#57 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 11 January 2012 - 21:20

Ah, den gamla regeln som vi hade redan från början. Kul att folk upptäcker fördelen med det. Men hur tjocka kommer då Viktors Ragnarökdelar bli?

Om man inkluderar prologen som är 10 sidor lång, så blir det sju delar sammanlagt. Men det är fortfarande JÄVLIGT svårt, jag är inte precis George Perez här. jag menar, varför tror ni att jag valde just denna ikon ??

#58 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 January 2012 - 00:24

Det kan ju lösas på tre sätt, som jag kommer på:

1. Du gör historien kortare.
2. Du gör varje avsnitt självtillräckligt så att det inte gör något om de publiceras i direkt på varandra följande nummer.
3. Du övertygar oss om att detta är den coolaste serie som någonsin gjort samt att den faktiskt kräver sju delar.

#59 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 12 January 2012 - 01:29

Nähe! Jag minns distinkt att regeln handlade om att alla serier fick vara på max tre delar, ni övertalade mig att få ner Virtus till två. Jag talade specifikt om NS, då vi verkar ha flera NS-äventyr på gång, och då har vi ju också regeln om att varje nummer från och med nummer 8 ska ha ett NS-äventyr. Jag försöker bara dra ner väntetiden, vilket är vad som fick oss att trycka "Hatets Vän" före "En Hobby För Alla".

Är det nån mer än jag som finner det ironiskt att originalet i Eddan om Ragnarök var mycket kortare än Viktors serieidé? XD

#60 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 January 2012 - 07:31

Regeln om max tre delar tillkom efter surt förvärvade erfarenheter som gamla redax gjorde då vi innan dess körde serier med fler avsnitt. Dessutom skulle två delar vara klara innan publicering av del 1, samt att del 3 gärna skulle vara påbörjad. På så sätt var bara en del ej påbörjad vid del 1:s publicering. Att just NS skulle vara max två delar har jag bara mycket suddiga minnen av.

Angående att göra historien kortare, så ser jag en fördel med det. Den blir oftast bättre. Om man kokar ned innehållet till det väsentliga så tvingas man skärskåda sin egen historia. Bort med blajet, kill your darlings.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#61 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 January 2012 - 08:25

Nähe! Jag minns distinkt att regeln handlade om att alla serier fick vara på max tre delar, ni övertalade mig att få ner Virtus till två. Jag talade specifikt om NS, då vi verkar ha flera NS-äventyr på gång, och då har vi ju också regeln om att varje nummer från och med nummer 8 ska ha ett NS-äventyr. Jag försöker bara dra ner väntetiden, vilket är vad som fick oss att trycka "Hatets Vän" före "En Hobby För Alla".


För SSS är/var regeln 3 delar. För NS var/är den 2 delar.

Men finns det nån regel om att man inte kan slå ihop delar så att 7 delar blir 2? 2 maffiga delar istf 7 mindre?

#62 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 January 2012 - 19:16

Det skulle i så fall vara regeln om max 20 sidor per avsnitt som sätter stopp för det. Men det vore bättre att bryta den regeln än regeln om max 2 eller 3 avsnitt, så jag gillar Daniels förslag.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#63 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 12 January 2012 - 19:59

Jaha ni -,- Så jag måste jobba om det hela nu alltså? *suck*

#64 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 January 2012 - 21:08

Njet. Det är ju ni i red som bestämmer.

Och angående att jobba om. Det behöver du ju inte göra om du gör den i sju delar som tänkt. Bara kör flera avsnitt i samma nummer och publicera inte del 1 förrän i stort sett alla avsnitt är klara. Det är mitt förslag.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#65 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 12 January 2012 - 21:16

jag får snacka med resten av red och se om vi kan komma överens med nåt

#66 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 January 2012 - 16:57

All right, jag har gått igenom sakerna här, och kommit fram till lite slutsater.

Tycker vi tar och ändrar 20-sidors regeln, så ett fler-delat äventyr får vara mer än 20 sidor per del. Och sen gör vi väl om 2-delars regeln för NS till 3 delar. Finns ingen anledning att NS bara ska få vara 2-delars, när ALLT annat får vara 3 delars...

Därigenom, kan även mycket långa äventyr pubbas i 3 fina delar. Man delar helt enkelt upp dom i underkapitel, såsom gamla Marvel/DC serier ofta var. =) ( I samma tidning då alltså)

Omslag eller dylikt för dom olika delarna kan användas som såkallade Frontis-pieces för varje kapitel då, helt enkelt.

Bör noteras att dom allra flesta historier oavsett medium också kan uppdelas i 3 akter, så 3 extra tjocka nummer för dom mest ambitiösa storiesen känns ju som en utmärkt idé.

Där är mitt tycke om det hela iallafall.

#67 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 January 2012 - 17:07

Men då måste jag ändå korta ned det hela, och det kännar jag inte för liksom

#68 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 January 2012 - 17:21

Njaae, det måste du väl inte? Det är ju bara att ha flera delar i ett nummer, ja? Då blir det samma längd på serien i sin helhet ändå. =)

#69 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 January 2012 - 17:23

då kan jag nästan lika bra typ skicka alla serien till Tfels och de som sköter albums samlingen av NS serier?

#70 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 January 2012 - 17:25

Näää, det blir ju kul om den kommer i 3 delar, tycker jag. Extra tjocka samlarnummer. Supersamlingarna kan vi göra sen, och det är ju tal om färgläggning till dom också, så det kommer ju ta rätt lång tid att få till albumversionen.

#71 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 January 2012 - 17:38

Okej, då får du lov att hjälpa mig att försöka krympa ned Ragnarök från sju delar till tre delar

#72 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 January 2012 - 17:40

Det ska nog inte vara nåt problem. Dock så handlar det ju inte om att krympa ner serien, utan om att fördela alla 7 kapitel plus prolog/epilog på 3 nummer.

Det bör dock inte vara svårt alls, för jag har för mig jag satte en fin 3-akts uppdelning tidigare, hähähähähähäh. :D

#73 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 January 2012 - 18:10

Få se se vad de andra i redak tycker om det, hmmmm?

#74 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 January 2012 - 18:28

Anledningen till att ha andra regler för NS är väl att långa NS-serier leder till att det dröjer innan nästa NS-serie börjar, medan långa serier i övrigt inte hindrar att det dyker upp andra serier också.

Vi har väl snackat tidigare om att kanske köra något nummer med extra mycket Ragnarök, så att vi får ner det hela till tre eller fyra nummer?

#75 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 January 2012 - 18:44

Anledningen att vi hade de regler vi hade, var att de fungerade bra (efter surt förvärvad erfarenhet). Och det är som Johan säger tycker jag. Det är ju i princip bara en enda NS-serie i varje nummer och av den anledningen begränsat till 2 delar för just NS. Och att övriga serier får vara 3 delar beror då alltså på att det får plats många olika sådana i varje nummer, hm, om man begränsar sidantalet (per serie). Se, detta med reglerna är redan genomtänkt och beprövat.

Edit: Ett nummer med lite mer Ragnarök låter i och för sig bra!

Edited by TFels, 13 January 2012 - 19:23.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier