Jump to content

Photo

Piranha fiskfest!


  • Please log in to reply
52 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 October 2014 - 16:00

Dags för ännu en filmfest. Den här gången ska XC, Garm och jag se Piranha-filmern och som vanligt så är alla villiga bjudna att delta!

 

Först och främst är det orginalet och dess uppföljare samt den senaste remaken och dess uppföljare. Sedan tänker XC och jag även se remaken från 90-talet så vill någon av er se den också så är ni mer än välkomna att delta även där!
 

Piranha (1978) Tisdag 28/10
Piranha II: The Spawning (1981) Torsdag 30/10
Piranha 3D (2010) Lördag 1/11
Piranha 3DD (2012) Måndag 3/11

 

Bonus:

 

Piranha (1995) Onsdag 5/11

 

 

Simma lugnt!


Edited by Crusader, 28 October 2014 - 04:59.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 October 2014 - 16:32

Yay. Kan knappt bärga mig. :D


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 October 2014 - 17:51

In Hoc Signo Piranha. Alla som har läst Ernie vet vad jag menar.

XC; det ska bli intressant att se om du säger samma sak efter att ha sett dom två senaste filmerna. ;) Tror att jag har varnat för dom tidigare, dom innehåller en del som är av "tveksam karaktär".

Ska bli intressant att se om det stör dig och Cruz lika mycket som det stör mig.

#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 October 2014 - 16:03

Först!

Piranha (1978)

Joe Dante (Gremlins 1 & 2, Innerspace, The Howling) står för regi till den här ganska så slätstrukna och segdragna historia. Hans regi är väl ärligt talat helt OK. Att filmen inte var så bra kan nog tillskrivas helt andra faktorer. Som dess manus till exempel. För det står John Sayles, hans första skrivövning om jag förstår saken rätt. En man som har gjort (regi samt manus) en av mina favoritfilmer (Lone Star från 1996) så det är lite småkul att se vad han höll på med innan den filmen kom till världen.

Tanken är ju god, när man skulle göra en mindre seriös film som kom i kölvattnet efter succén med Jaws som kom några år tidigare. Dessvärre så underhåller den här filmen aldrig speciellt mycket och inte heller finns det speciellt mycket att engageras av i filmen.

Karaktärerna är rätt tråkiga, ingen sticker direkt ut. Även om jag gillar att det var en tjej som fick ta täten och männen fick ta rygg. Och hon har en härligt kaxig attityd. Hon sätter ju onekligen lite fart på den där suputen som hon team:ar upp med. Skådespelarna är väl annars rätt så bleka vilket också gör sitt till när det kommer till att försöka att ge liv åt sina karaktärer. Men handlingen är väl det som haltar mest. Det blir aldrig spännande och det blir aldrig roligt. Vad jag förstår så skulle väl filmen vara både och.

Rent visuellt så är den OK. Den känns som en film av sin tid och den har väl inte utvecklats speciellt mycket sedan dess. Det är trevligt att ta del av sådant lite då och då, även om man har helt andra referensramar över vad som räknas som bra. Och visst märks det att Roger Corman har haft ett finger med i spelet.

Pirayorna själva hade man löst rätt bra tycker jag. Dom känns inte alltför plastiga. Man kan köpa att dom skulle kunna se ut så. Bortsett från den där som är uppe och går omkring då förstås. Och vad var det bra för, för om jag inte missade något vitalt så dök den upp lite här och där utan att direkt fylla någon funktion. Men det var väl en mutation om något. Att pirayorna kunde hoppa upp och bita den där mannen i kinden känns inte omöjligt eftersom en del fiskar kan hoppa när dom färdas uppströms. Typ lax och så. Och att pirayor kan mumsa på människor är ju vedertaget vid det här laget. Även om pirayor som hot mot människor är kraftigt överdrivet. Dom äter väl mest annan fisk och så. Att dom skulle attackera och döda människor så snabbt som i filmen är ju givetvis påhittat, men bra påhittat. Men dom kan vara bra glupska även när dom kalasar på annan fisk.



Rob Bottin ligger bakom en del av specialeffekterna, och han hade ju minst sagt ett finger med i skapandet av RoboCop också. Han är lite av en legendar inom sitt område, även om jag vete fan var han tog vägen. För han är inte speciellt aktiv längre och det verkar inte vara alltför många som vet vad han gör idag.

Musiken. Fanns det sådan? Den var inte speciellt minnesvärd i sådant fall.

Nåväl, det ska bli kul att få se nästa film och se om den kanske är bättre än den här. Den var ju självaste James Cameron inne och pillade lite med innan någon annan snubbe tog över.

Edited by Garm, 28 October 2014 - 16:07.


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 October 2014 - 19:07

Jag är nog lite mer positiv till filmen...


*

Piraya / Piranha (1978) [US]
≈ I en avlägsen militäranläggning alla trodde var nedstängd utförs selektiv avel på pirayor för att få fram en starkare, tåligare och farligare art. Givetvis sker en olycka så de kommer ut i de vilda... Och givetvis är det ingen som tror den kände alkoholisten när han försöker varna dem...
+ Välskriven plott, uppenbarligen vill man cascha in så mycket som möjligt på Hajen (arkadspelet "Jaws" figurerar till och med i filmen) men utan att den bleks ned till en kopia.
- I några scener (hela intrigen med nöjesparken t.ex.) blir det lite för mycket likt Hajen.
҉ En relativt snygg film, även om special effekterna kanske inte skulle ha kallats påkostade ens -78. Förtexterna med logotypen som smälter ned i vattnet är trevlig som få.
♪ Pino Donaggio som gjort musiken är produktiv som få och har massor med filmer på meritlistan, bl.a. klassikern Carrie, och några stycken har rentutav begåvats med svenska titlar. Här är musiken intetsägande, men skulle säkert lämna ett litet tomrum om det plockades bort.
∴ Det är något visst med 70-tals skräckisar. På det hela taget en trevlig film där man tydligt känner igen det manus som Roger Corman fortfarande delvis använder när han producerar film. I den här filmen används dock standardmanuset på ett föredömligt sätt. För även om jag kanske inte skulle kalla den skrämmande (den är mer en tam actionfilm än skräck(*)) så blir den inte tråkig och här och där funderar man faktiskt lite över vart storyn skall ta vägen här näst. Något jag uppskattar är att man har en lite mer aktiv kvinnoroll än jag väntat mig, Maggie känns väldigt delaktig i hela filmen och reduceras aldrig till en jungfru i nöd eller våpigt fruntimmer. Hyfsat slut, även om det är plågsamt uppenbart att man formligen längtar efter att få görs en Piranha 2.
(*) Det finns ansatser till komedi på ett par ställen med en del kuliga repliker, men jag vet inte om jag skulle kalla det komedi.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 October 2014 - 02:24

Piraya / Piranha (1978)

När 2 ungdommar försvinner på en hiking semester i det vilda så skickas den unga prisjägaren och storstads tjejen Maggie McKeown för att hitta dem. Hon anlitar det bittra fyllot Paul Grogan för att guida henne och snart når de den gammla nerlagda militärbasen där Dr. Robert Hoak odlar fram superintelligenta glupska pirayor i hemlighet.

Kult klassiker till skräck-komedi regiserad av Joe Dante (Gremlins 1-2, Innerspace (1987)), manus av John Sayles (Alligator (1980)) och producerad av den ökända B-films kungen Roger Corman.
Med bla. Heather Menzies ("Logan's Run"), Bradford Dillman ("Murder She Wrote"), Dick Miller (Gremlins 1-2) och Kevin McCarthy (Innerspace (1987), Tex Murphy: The Pandora Directive (1996 PC-spel)) i huvudrollerna.

Jag gillar att Maggie gillar att spela. Visst, det var säkert gjort för att visa hur ung hon är men det känns som en frisk idé då huvudkaraktärer sällan gör det i filmer, speciellt inte på den här tiden. Hela karaktären är härlig och lätt att gilla. Menzies är en underskattad skådespelerska vars karriär tyvärr föll när klassiska kult-serien "Logan's Run" blev nerlagt. Hon blev visst forskare sedan.

Man måste ju fråga sig vem som skulle bada i en mörk basäng inne på ett gammalt militärområde. :P
Ovanligt med barn som dör i skräckfilmer så det var lite överaskande.

En väldigt bra och välgjord film med många intresanta karaktärer som var bra spelade. Mycket spännande men också väldigt rolig och underhållande. Men aldeles för alvarlig och tragisk för att jag skulle kalla det för en komedi som jag vet många påstår att det är. Väldigt mycket min typ av film iallafall och jag gillade den skarpt.
Specialefekterna var helt OK och ibland tillochmed riktigt bra. Men någon levde ut sina sjuka fantasier i slutet då jag upptäckte ett par fall där de koncentrerade sig på att äta i skrevet och vid ett tillfälle bet de av bikinin på en tjej och bet av henne bröstvårtan. Men tillskillnad från nuförtiden så var det bara scener på minst 2 sekunder, inte hela minuter som det verkar vara i dagens skräckfilmer där odjuren verkar just gå efter de sakerna.
Musiken var stundvis bra och stundvis intetsägande.

När det gäller slutet så gillade jag inte det. Ett alldeles för hastigt slut som lämnade förmycket osagt som exakt hur skadad var Paul och har han någon chans att överleva (fick lite av en känsla att jag har sett det här innan så kanske jag har sett den här i mina tidiga tonår?)? Och kommer doktorn undan med vad hon har gjort?
Sedan så tyckte jag att det kändes konstigt att de hade så brottom till invigningen men väl där struntar de i att hjälpa folk och bara kör vidare. Jag tycker också att småkaraktärer tog över lite för huvudrollerna som fick förlite screentime mot slutet. Speciellt Maggie, som jag speciellt gillade och ville se mer av.

Jag gillar att den är lite mer verklighetstrogen med pirayor än vad filmer brukar vara. Kanske nästan åt andra hållet där man ibland tycker att de borde ha varit mer skadade än de blev istället. Nu är ju verklighetens pitayor inte exakt lika farliga sålänge där inte finns blod i vattnet. Folk simmar dagligen i floder där de lever utan problem. Men sedan är de här utvecklade att vara mer agressiva också.

Jag hoppas att 2:a är lika bra för det här var en väldigt bra start. :) Men med tanke på att det aldrig blev en Piranha 3 så tvivlar jag starkt. Det plus att ingen av skådespelarna eller karaktärerna från den här filmen är med där.

Betyg: Animal terror som best


@Garm: Jag är faktiskt överaskad att du inte gillar den. Jag trodde den här skulle passa dig som handen i hansken. Speciellt med tanke på ditt gamla namn här på forumet. Man kanske hade det lite med humorn att göra? Att filmen var för seriös?
 
@XC: Lite ironiskt det där att den här filmen har en stark kvinnoroll som huvudkaraktär som inte är våpig eller jungfru i nöd när den nya remaken, om jag har förstått det rätt, har raka motsatsen. :P

Edited by Crusader, 29 October 2014 - 02:46.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 October 2014 - 03:44

Kul att ni gillade filmen och verkar ha fått ut mer av att se den än vad jag fick. Alltid trevligt att läsa era åsikter. :)

 

 

@XC: Misstänkte att filmen skulle falla dig i smaken. Mer än vad fisk gör på riktigt. ;) Trevligt att du också noterade vad det var för arkadspel som Maggie (var det väl?) stod och spelade i början. En kul liten nick till alla fans. Och jag kan inte annat än att hålla med dig om att det var lite överraskande (men uppskattat) att filmen hade en lite mer aktiv kvinnoroll. Och Roger Corman har en väl använd mall som han utgår från när han arbetar med film. Men det är väl lite av hans trademark. :)

 

 

@Crusader: Mmm. Det känns väldigt mycket som din typ av film det här. :D För egen del så hade jag förväntat mig en något mer oseriös film som mer hade kunnat liknas vid en skräckkomedi. Vet inte varför jag fick för mig det, men antingen hade jag fattat fel vad det här var för film eller så hade jag för högt ställda förväntningar. Det ska bli intressant att se hur den andra filmen är, för jag har väl ungefär samma tankar om den; att det ska vara lite av en skräckkomedi.

 

Intressant notis du gör om att John Sayles även har gjort manuset till filmen Alligator från 1980 med Robert Forster i huvudrollen. Jag såg den för ett tag sedan men skrev visst inget omdöme här på forumet. Gillade dock inte den filmen. Men kul att veta att John skrev manus till mer än, en djurskräckis. :) Missade det helt igår när jag läste lite info om vem som gjorde vad i filmen.


Edited by Garm, 29 October 2014 - 03:46.


#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 October 2014 - 04:19

Jo, kultfansen lurar folk med att envisas om att kalla filmen för en komedi. Jag väntade mig också, precis som du, en oseriös skräck-komedi pch satir men jag blev iställewt possitivt överaskad. :D

 

Var längesewdan jag såg Alligator och Alligator 2. Jag minns att jag gillade filmen, kanske borde ta och se om den snart. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 October 2014 - 04:30

Jupp. För mig har väl Piranha 1 och 2 alltid haft den stämpeln på sig. Så lite är det väl mitt fel också att jag inte har bättre koll. :lol: Men den första filmen var i alla fall underhållande att se och inte helt oduglig. Bara att jag blev besviken när jag inte fick det som jag förväntade mig. Men kanske att man ser om dom två första filmerna någon gång och eftersom man nu vet mer vad det är för typ av filmer så kanske upplevelsen blir helt annorlunda nästa gång.


Edited by Garm, 29 October 2014 - 04:31.


#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 October 2014 - 09:20

Jag hade inte läst på så noga inför filmen och hade inga större förväntningar på genre, däremot kan jag förstå att den kanske uppfattas som seg om man förväntar sig en renodlad skräck-komedi.

 

@Crusader: Tragiskt nog så förvånar det mig inte att "nya" Piranha skulle ha sämre kvinnoroller.

 

@Garm: Fisk är inte tjänlig föda för människor. :P Nu när jag tänker efter förresten så var man nog rätt duktiga under 70-talet på att låta kvinnor komma fram i filmer; sedan som du säger så är det ju lite av ett trademark för Corman ... att starka kvinnor säljer verkar han ha vetat länge.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 October 2014 - 16:59

Agreed. Fisk är verkligen inte tjänlig föda för människor. :urk:

 

Utan att säga för mycket så finns det en kvinnlig roll i Piranha 3D som är allt annat än ett våp eller jungfru i nöd. Dock finns det gott om kvinnliga våp i andra roller. Och en massa annat störande. Piranha 3DD vill jag minnas har något liknande, dock kanske den kvinnliga huvudrollen är något svagare.



#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 October 2014 - 17:52

Tur att röjsågen är nyservad...

 

*

 

Piraya 2 - De Flygande Mördarna / Piranha Part Two: The Spawning (1981) [US/IT/NL]
≈ En tunna med fiskägg kommer på avvägar och från den släpps en ännu farligare piraya lös.
+ Vilken läcker svensk översättning! Lite av en spoiler kanske, men fantasifull.
- Det här måste vara byggt på ett manus Playboy-channel ratade...
҉ Visuellt är det inte mycket att orda om, en del kul detaljer (som det sjunkna skeppet) här och där men överlag väldigt slätstruket.
♪ Musiken gör verkligen sitt bästa för att piska liv i storyn, men lyckas väl inte särskilt bra.
∴ Skall sanningen fram så fick Cameron faktiskt sparken efter en vecka, och det mesta av regin står egentligen Ovidio G. Assonitis för; den förstnämna har på goda grunder lite svårt att se det här som sin debut film. Och inte träffar man många rätt, det mesta blir lite halvlöjligt (dock inte på det bra, underhållande sättet) och tidigt i filmen började jag uppleva fokusproblem. Och filmen dras med många och stora problem: ointressanta karaktärer, frånvarande pirayor och en dysfunktionell familj att toppa det hela med. Slutet kändes väl lite blackt det med, iofs hade jag givit upp kampen att koncentrera mig på filmen vid det laget. Tricia O'Neil var dock en trevlig överraskning som gör ett bra jobb i en roll som kanske mest skall fungera som bollplank åt pojkarna.Herrejisses, hur dålig är inte filmen från -95 om den inte anses vara sevärd? Det skall bli spännande att få reda på.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 October 2014 - 20:57

Piranha Part Two: The Spawning (1981)

 

Same same, but different. Jag har svårt att tycka om den här filmen med. Även om den kanske tilltalade mig något mer på vissa punkter då det här i alla fall påminner om en skräckfilm. Den är lite blodigare och innehåller en del naket. Ingen av dessa beståndsdelar gör filmen bättre, men det får den i alla fall att framstå som något jag hade förväntat mig att den skulle vara.

 

Dom största problemen är det gamla vanliga. En handling som aldrig engagerar och som inte gör mycket väsen av sig. Faller dessvärre inte under kategorin "så dålig att den blir bra" vilket är synd. Då hade man ju blivit underhållen om inte annat. Även om den är rätt skruvad och det kan ju vara kul på sitt sätt. Karaktärerna är rätt tråkiga och som snabbt hamnar i standardmall 1:A. Även om en del sticker ut och är lite småkul. Som dom där två pilska damerna varav den ena diggar läkare. Och som stöter på en sådan. Tandläkare Leo alltså. Kanske inte vad hon vill ha, men ibland får man ta det som man får. Eller amatörkocken Mel som är en rätt skön lirare och som är så pass intresserad av att behaga kvinnor att hans skygglappar ställer till det för honom. Tyvärr är det här inte tillräckligt för att man ska gå igång på alla cylindrar och köpa filmens karaktärsgalleri.

 

Filmen har en del bra saker. En är ljudeffekterna som faktiskt känns trovärdiga och passande. Som när dom är och dyker i det där fartyget. Det känns som att dom är under vatten och jag kan gilla att man har fått till en sådan enkel sak.

 

Specialeffekterna är rätt bra. Kanske inte när pirayorna hoppar ut ur lik på bårhus eller börjar att flyga, men andra saker som skador på människor som har uppkommit av pirayornas framfart samt även allehanda gore.

 

Musiken. Fanns det sådan? Börjar tro att jag sakta men säkert utvecklar en sämre hörsel. Eller ett sämre minne. Eller kanske både och. ;)

 

Regin. Who cares. Eller jo, det är en intressant historia att James Cameron fick kicken och ersattes av Ovidio G. Assonitis. Det namnet kändes bekant och mycket riktigt så har han dykt upp i en del andra filmer som jag har sett. Mest minnesvärt är kanske "Dödens Tentakler" som Studio S har gett ut och som jag har liggandes i min ena "Djävla Djur"-box. Minns att filmen för övrigt lämnade lite att önska, precis som den här. Och jag tycker att det är helt rätt av James Cameron att inte räkna den här filmen som en film regisserad av honom.

 

Jag hade tänkt att också se den där filmen från 1995, men med tanke på att jag vet hur extremt usla som dom två nyare Piranha-filmerna är, i kombinaion av hur besviken jag blir på dom två jag precis har sett, så tror jag att jag hoppar över 1995-filmen. Så roligt är det inte att plåga sig själv. Fast det är klart, serverar ni andra omdömen som får filmen att framstå som något värt att se så kanske jag omvärderar det hela och ser mig om efter den med.

 

Det ska bli väldigt intressant att se vad ni tycker om dom två nyare filmerna som vi har kvar att se. Jag upptäckte att jag i ett tidigare omdöme för Piranha 3D lovade att aldrig se om den. Nu kommer jag att se den en tredje gång. Same shit, different day. Fan, att jag aldrig lär mig. Men ibland får man ta en smäll för laget. ;)



#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 October 2014 - 05:34

Piranha Part Two: The Spawning (1981)

På ett hotell på en ö i Caribien bor och jobbar dykarlärarinnan Anne Kimbrough medans hennes son Chris Kimbrough tillfälligt jobbar på en segelbåt där han förälskar sig i kaptenens dotter Allison Dumont. Som vanligt dyker Anne och hennes elever vid ett vrak, helt ovetandes om att en grupp genetiskt skapade super-pirayor har bosatt sig där, så när en av hennes elever hittas uppäten hålls hon ansvarig. Medans hennes make, Police Chief Steve Kimbrough, undersöker dödsfallet så börjar hon, tillsammans med hennes förälskade efterhängsna elev Tyler Sherman, att försöka hitta vad som ligger bakom dödsfallet. Och snart är det dags för folkfesten "The Spawning", där flygfiskar fångas och tillagas, men frågan är vem som kommer äta vem när pirayorna börjar ta sig upp i luften.

Amerikan/Intalliensk skräckfilm och uppföljare på kult klassikern från 1978 med bla. Lance Henriksen i en av hans första stora roller innan han slog igenom med ALIENS 8 år senare. Manus och regi av James Cameron och Ovidio G. Assonitis.
James Cameron blev väldigt imponerad av Lance Henriksen (vilket är orsaken han var med i ett flertal) och planerade The Terminator (1984) med honom i tanken som titelrollen innan han mötte Arnold Schwarzenegger.

Först planerad som en mer direkt uppföljare till första filmen där Dr. Robert Hoak hade visat sig överleva men var ett söndertuggat skal av sig själv, fast besluten på att hämnas på Dr. Mengers och de andra inblandade men Ovidio G. Assonitis gillade inte idén och gav regisören sparken och valde istället James Cameron, som var ansvarig för att regisera specialeffekterna. Men vad som skulle vara hans regidebut visade sig bara vara en front för att kunna ha ett amerikanskt namn som regisör (då alla andra inblandade var Intallienare). Alla hans beslut ifrågasattes och ändrades, och han hade inget med filmens klippning att göra. Som hämnd så sålde James Cameron en egen klippning av filmen som släpptes på vissa ställen (skulle verkligen vilja ha tag på den).

En mycket dåligt klippt film. Det skiftas mellan natt och dag helatiden med nattscener som plötsligt dyker upp mitt på dagen, troligen i ett försök att få det hela att verka utspela sig under en längre tid. Skulle man tro klippningen så skulle t ex Chris och Allison ha lämnat hennes pappas båt över ett dygn innan polisen kom och väckte hennes pappa. Faktum är att innan man ser dem igen så har de varit borta i minst 3 dygn, tror jag. Likadant när Anne spenderar natten med Tyler så ser man henne sitta och tänka i solljuset och nästa scen så är det natt igen.

När jag hörde att de kunde flyga i den här så väntade jag mig som flygfiskar, inte som fladdermöss.

Dålig regi, usel klippning, tråkig humor, tråkiga karaktärer, onödiga plots och en massa lösa trådar (t ex hur kände Tyler dynamit-fiskaren?, vem var det han arbetade för som ville avslöja historien om pirayorna men inte ville bli nerdragen själv?, och vad hände med hotellets chef eller hur reagerade hamn efteråt? Vad hände med den nygifta kvinnan efter att hennes make blev dödad (i bakgrunden utan fokus på det) samt den blonda tjejen och badvakten hon var ihop med, och alla andra bi-karaktärer de visade upp men inte avslöjade slutet på?). Slutet var väl det ända som var bra samt specialeffekterna som var rätt OK ibland, speciellt de under vattnet. Ett soundtrack som har ett väldigt bra ledmotiv men annars inte är något vidare.
Jag förstår varför den här filmen dödade serien och varför den redan planerade Piranha 3 skrotades för det här är ingen bra film.

 

Betyg: Inget vidare

 

 

@XC: Jag håller med, hur kass kan filmen från ´95 vara om det är den som anses vara sämst av filmerna?

 

@Garm: Vad synd att du inte hänger med på filmen från ´95. Fast då den har mäst fått dålig kritik pga att den är allvarlig och saknar humor så kanske det är lika bra? ;) :P Dessutom återanvände de specialeffekterna för att spara pengar.

Jag vet hur det är med att svära att aldrig se om en film men ändå göra det. Jag har någon sådan också som jag tror jag fick se om i en av våra filmfester. :P

Verkligen synd att du inte verkar få ut så mycket av den här fiskfesten. Vi får hoppas att nästa bli bättre. ;) :D


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 October 2014 - 09:33

Jag glömde nämna det men större delen av filmen kändes f.ö. dubbad också, men det är en hel del film när Italien varit med och producerat. :) Tydligen kvarstod Cameron som regissör för att man var bunden av kontrakt att regissören skulle vara amerikansk. Antar att när Cameron slog igenom (med Terminator?) så ville man väl casha in på namnet i efterhand dessutom.

 

Dessutom blir jag bara mer och mer nyfiken på den här "osebara" filmen, återanvände man special effekter (antar att det är filmklipp som avses) som var i runda slängar ett och ett halvt decennium alltså? ^_^ Jag förbereder hyllningstalet redan nu.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 October 2014 - 13:45

Jo, jag märkte också dubbningen. Fast bara i första scenen.

Uppenbarligen så ansåg Ovidio G. Assonitis (felaktigt) att han själv var det bättre valet för att regisera trotts att han igentligen bara skulle producera filmen. Eller så kanske han helt enkelt ogillade amerikanare då han typ bara anställde intallienare? Hur som helst så är det lite komiskt hur de försöker få filmen att framstå som amerikansk med att ge de inblandade amerikanska namn i filmens credits. Alla som skrev på manuset fick heta H.A. Milton (för att dölja Assonitis egen inblandning, antar jag), Stelvio Cipriani som gjorde musiken fick heta Steve Powder (bara det är ett löjligt försök till att göra ett "typiskt" amerikanskt namn :P ) och Roberto Silvi som klipte filmen fick heta Robert Silvi.

Ang. remaken från ´95 så ville Roger Corman spara pengar (eftersom det handlade om en TV-film så tykte han väl att det räkte), därför valde han att de skulle återanvända de gammla specialeffekterna (jag antar det var klippen). :P Likadant så ska de ha använt samma manus. De som gjorde orginalet ogillade det hela skarpt.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 October 2014 - 16:37

Vi får se. Det är inte omöjligt att jag lockas av att se 95-filmen med. Men jag inväntar era omdömen först för att se om det är värt att leta upp den. :D



#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 November 2014 - 18:42

Eftersom samtliga här (iaf Garm med all säkerhet) suttit i tråden och väntat på ljudet av XC som drar igång röjsågen så har jag försökt göra showen så underhållande som möjligt:
 
Piranha 3D (2010) [#04] [US]
≈ Ett jordskalv släpper lös ett stim urtidspirayor lagom till vårlovet.
+ Man behärskar sig och nöjer sig med 80minuter, inte för att storyn i filmen är så lång... Själva intrigen räcker väl inte mer än till en kortfilm på max 30minuter.
- Det är nästan så man tycker synd om de skådespelare som tog det här manuset på allvar, några av dem är bättre än vad filmen förtjänar.
҉ Pirayorna är riktigt snyggt designade.
♪ Aldrig tidigare har en film provocerat fram Dökötts gamla "Tuttar Överallt" i huvudet på mig. Det enda riktigt traumatiska med hela filmen.
∴ Jag tänker inte ens gå in på detaljer, någonstans på vägen tappade man bort både tråden och pirayorna. Slutresultatet blir en film med bikinibrudar, badpojkar, spritfester och porrfilmsproducenter som slutar med ett blodbad på slutet. Föga underhållande och det enda skrämmande med är att den spelade in tillräckligt med pengar för att tillgodogöra en uppföljare.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 November 2014 - 19:53

Wroom... Wroom... Wroom. XC:s röjsåg är härligt nyservad för att kunna klara av dom värsta av snårskogar. :lol:

Var rätt säker på att den inte skulle falla dig i smaken. Man kan ifrågasätta filmens existensberättigande.

Att jag kommer först nu beror på att jag var tvungen att äta först. ;) Annars har jag i stort sett hängt på låset sedan vi enades om att se, speciellt, dom två senaste filmerna. :D

Här är mina två tidigare, några år gamla, omdömen till filmen. Jag får se hur mycket nytt jag har att tillägga efter att ha sett om den en tredje gång. Tror inte jag gillar den mer nu. ;)



Piranha 3D (2010)

På sina ställen en något litet underhållande film, men i det stora hela en helt fruktansvärd film. Jag funderade bra länge innan jag satte betyg på filmen på filmtipset, just för att jag inte riktigt kunde bestämma mig för om den är helt värdelös eller om jag tycker att den hade något som var bra. Det landade på en tvåa (av fem) efter ett tag och då känner jag mig faktiskt väldigt generös. Man kan verkligen börja att ifrågasätta Alexandre Ajas val i sin karriär. Han framstår mer och mer som ett "one-hit-wonder" med sin suveräna Haute Tension. Sedan åkte han över till USA och efter det är ingenting sig likt. Som vanligt alltså. Nu är hans regi i den här filmen helt okej och det är mer manusförfattarna som man ska förbanna för att dom gör ett sådant uselt jobb. Men även Alexandre Aja kan betydligt bättre än vad han visar i den här filmen. Vore det inte för en handfull scener som faktisk är någorlunda bra och lite småroliga så skulle det bli sämsta tänkbara betyg för den här filmen. Den är så ytlig, sexistisk, full med stereotypa karaktärer och klyschor, att man bara vill förbanna hela filmens existens. Som en lite fotnot ska jag säga att det var trevligt att se Elisabeth Shue, Richard Dreyfuss och Christopher Lloyd i två mindre roller. Även om dessa varken gjorde till eller från om huruvida filmen är bra eller ej. Jag kommer aldrig att se om den här filmen och när det gäller framtida filmer för Alexandre Aja så ska jag först granska dom med lupp innan jag ser dom.


***


Piranha 3D (2010)

En film som jag minns att jag har sett vid minst ett tillfälle tidigare. Och mitt minne sa att den inte var speciellt bra. Och det har den rätt i, för även om man kopplar på autopiloten och försöker att gå med på det mesta, så kan jag inte påstå att det är speciellt bra på något plan. Värst är kanske inte handlingen, även om den är bra korkad. Utan det är att man har fått en så bra regissör som Alexandre Aja att ta med sig polaren Grégory Levasseur över dammen till drömfabriken och där har bådas karriär sakta men säkert gått utför. Undantaget är väl remaken av The Hills Have Eyes som jag tycker var bra. Annars minns jag herrarna främst för Haute Tension som dom gjorde hemma i Frankrike, där jag tycker att dom borde ha stannat. För att dessa herrar kunde skapa sådan skit som den här filmen är, trodde jag inte var möjligt. Men tyvärr är det så. Jag skulle kunna räkna upp allt som jag är missnöjd med i den här filmen, men det skulle bara bli tråkigt. För mig att skriva och för er att läsa. Så min enda rekommendation är att inte slösa bort tid på att se den här filmen.

Edited by Garm, 01 November 2014 - 20:00.


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 November 2014 - 21:12

Jorå! Röjsågen är servas grundligt efter varje sågning. Måste ju se till att den håller sig fräsch. Stackarn lär få jobba hårt i två filmer till är jag rädd.

 

Jag valde medvetet att inte läsa ditt första omdömme, tack för att du återpostade den så jag kunde läsa bägge. :)

 

Här är en underlig notering på IMDBs trivia-section:

  • »Chuck Russell was originally going to direct. He did however help rewrite the script with Josh Stolberg and Pete Goldfinger, as well as incorporating the original John Sayles script that Joe Dante directed the first time around[Källa]

Jag antar att det innebär att han skrev in pirayorna i filmen? Eller hittade någon annan någon relik från originalet i filmen? :P

 

Jag har nog inte sett något annat av AA, och lär väl heller inte göra det. Kanske är det som du säger att han (likt M Night Shamalyan) gjort en bra film och sedan tappat greppet om taktpinnen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 November 2014 - 23:36

Ärligt talat, jag tänker inte skriva ett helt omdöme en gång till för jag har inte så mycket mer att tillägga än det som redan har sagts. Jag kan ju peka ut det som jag gillar med filmen och det är början av den med Richard Dreyfuss ute på sin fisketur och hur man bygger upp hela scenariot med en varningsskylt om att inte beträda vattnet, ett jordskalv som öppnar upp en undervattens-ficka där våra pirayor har lurat ett längre tag, ihopp om att en dag få utforska omgivningarna i jakt på lite smaskigt människokött. Jag gillar Christopher Lloyd och hans smått speedade karaktär som är den som till slut inser att det här bara var början och att ett större hot väntar. Elisabeth Shue gör sin "polis men ändå mamma"-roll bra. Den lillgamla tjejen i familjen var cool och levererade en del häftiga repliker. Pirayorna är snyggt gjorda och har en rätt kaxig inställning till människoätandet. That's about it. Resten är raka motsatsen till bra.

 

Alexandre Aja gjorde senast filmen Horns som jag är lite nyfiken på, men med tanke på hur utvecklingen har varit på karlns regi sedan han anlände till drömfabriken så är jag lite skeptisk av mig. Ser säkert fler filmer av honom, bara att jag inte kastar mig över dom som jag gjorde efter att ha bevittnat hans genombrott hemma i Frankrike.
 
Intressant att Chuck Russell skulle ha gjort filmen. Hade gärna sett den, mer än den film vi nu såg, för han är en bra regissör. Han ligger för övrigt bakom The Blob (1988) som jag verkligen diggar. Det där med manusarbetet har jag inte heller hört talas om. Men det nämns i denna artikel, dock inte exakt vad som är vad ifrån originalet och remaken. Men mer om själva tillkomsten och utförandet av Piranha 3D. Denna recension tar upp några exempel på likheter och när det nu nämns så känns det som att det kan stämma. Jag skulle dock ljuga om jag säger att jag kommer ihåg originalfilmen, för tyvärr gör jag inte det trots att jag nyss såg den.
 
 

"According to IMDB, Chuck Russell was originally to direct this film and contributed to the script before Aja took over. The director of A Nightmare On Elm Street 3 and the 1988 remake of The Blob definitely knows what genre fans like, so I'm going to assume the various similarities between the original Piranha and this one were more his doing than Goldfinger and Stolberg: the opening shot of a sign warning swimmers, the double climax of an outdoor event massacre and the rescue of children elsewhere, the final escape from piranha via rope around the waist attached to a speedboat."

 

Sedan har vi en intervju med den ena krediterade manusförfattaren som säger att det inte finns några likheter alls mellan filmerna.
 

"How much inspiration did you draw from Joe Dante’s original Piranha and what kind of instructions were you given by the studio with regards to how to adapt the story?

As I said before, I love the original Piranha. And I’m a huge Joe Dante fan. And John Sayles is a hero of mine. City of Hope. Lone Star. Passion Fish. For a writer like me who loves complex characters and meaty relationships, John Sayles is a genius. So what’s the use in rewriting him. All it’s going to do is depress you. I mean, you can never be that good.

We had no marching orders from the studio. We actually wrote the first draft as a spec script that had nothing to do with the original. Funny enough, if I hadn’t have seen the Pamela Lee Anderson sex tape, I don’t think Piranha would exist right now. I remember thinking how much fun Lake Havasu looked. Pete and I started thinking about how much fun it would be to do a horror film set on the lake during Spring Break. And it’s not like you can put sharks in the lake. So we chose Piranhas. After the first draft, Pete and I did a few more incorporating some ‘studio’ notes. But we were off the project long before Alex Aja was brought in to direct. Our job was to write a screenplay that would find a talented director, and being a huge fan of Alex, I couldn’t be happier with the result.

Getting back to the idea of remakes and reboots, as Alex has been arguing, this is not really a remake. The studio acquired the rights to a title and that’s what they are using. As a matter of fact, before the credit was determined by the Writer’s Guild, they compared the final shooting script with the original film and decided that, credit-wise, it wasn’t a remake.

There isn’t a character or a scene or a plot point that’s the same. Which is why John Sayles’ name isn’t on the film; not that he’d want it to be on, I’m just explaining how it went down. Sure, we have piranha in the film, but arguing that it makes a remake of Dante’s Piranha is like saying that Deep Blue Sea is a remake of Jaws. Or that Independence Day is a remake of the original War of the Worlds because they are both about alien invasions.

 

Chuck Russells originalmanus sägs vara detta (PDF-fil) om man vill skumma igenom texten.

 

Tror man kan ägna en hel dag åt att söka efter likheter mellan filmerna och se om man kan komma fram till vad Chuck Russell använde eller inte använda ur originalmanuset.


Edited by Garm, 01 November 2014 - 23:41.


#22 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 November 2014 - 04:25

Har du somnat, Cruz? ;)

#23 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 November 2014 - 04:45

Oj, vilken sågning. :o Jag var betydligt snällare. :P (vilket inte betyder att ni har fel, bara att jag är mer förlåtande ;) )
 

Har du somnat, Cruz? ;)

Nej, det tar bara längre tid för mig att se filmer då jag helatiden pausar, tänker igenom det jag har sett och skriver om det samtidigt. :P Jag har väldigt spridda tankar som lurar mig på villovägar. :D

 
Piranha 3D (2010)

En liten jordbävning öppnar upp ett hål i botten på Lake Victoria och släpper lös ett gäng förhistoriska super-pirayor. I staden Lake Victoria så är det Spring Break, vilket betyder en massa festande och badande ungdommar, och ett smörgåsbord för hungriga pirayor.
Den hårda Sheriff Julie Forester och hennes lika hårda Deputy Fallon är ansvariga för ungdommarna och när en fiskare hittas död så inser de att deras jobb precis har blivit svårare, peciellt då de har blivit beordrade att hjälpa forskarna Novak, Sam och Paula med att undersöka skadorna på botten från skalvet. Hennes tonåriga son Jake blir överaskad när hans stora kärlek Kelly kommer hem över lovet och dejtar mobbaren Todd men kommer på andra tankar när han träffar den storbröstade porrskådespelerskan Danni och porregisören Derrick Jones som anställer honom som guide. Problemet är bara att han ska passa sina småsyskon, kvickkäftade lillasyster Laura som är alltid säger vad hon tänker utan att tänka på vad hon säger och den opålitlige lillebroren Zane, men efter en kvick, men dyr, muta så lovar de att klara sig själva och vara tysta om det. Allting verkar gå perfekt... tills Kelly får veta vad han ska göra och bestämmer sig att följa med. Saker kan väl inte bli mycket värre om det inte var för att Zane och Laura bestämmer sig för att paddla ut och fiska.

Skräck-komedi regiserat av Alexandre Aja med bla. Elisabeth ShueVing Rhames, Jerry O'ConnellChristopher Lloyd och Richard Dreyfuss samt unga Steven McQueen II, sonson till legendariske Steve McQueen.
Givetvis har de också en porrstjärna med i Riley Steele (som spelar den blonda tjejen som inte säger så värst mycket). :rolleyes: 

Det blev blev lite små-bråk mellan en av filmens producenter och James Cameron när orginal Piranha filmerna släpptes igen inför den här filmen och James Cameron kritiserade både de gammla filmerna och den här filmen med att de producerade den aldeles för snabbt utan att ta vara på vad 3D har att erbjuda mer än skrämseleffekter och att det var att skrapa botten på tunnan att göra sådana här 3D filmer då han anser att 3D borde användas till mer seriösa projekt och det här ger bara 3D ett dåligt rykte. Producenten tog det hela rätt hårt som ett påhopp på hela skräckgenren och räknade upp några stora filmskapare som hade gjort billiga skräckfilmer i början på sina karriärer och menade att James Cameron hade ingen att säga så då han själv fick sparken från Piranha 2.
Efter att ha sett första scenen i filmen så kan jag inte annat än hålla med. Det där kanske såg OK ut i 3D men i 2D så var det riktigt usel CGI. Och naken-sim scenen må ha sett het ut i 3D men det finns speciella filmer för sådant utan att lägga in det i en skräckfilm, dessutom ser det inte alls bra ut i 2D IMO. Och att sätta en barnscen direkt efter känns en aning sjukt.

Jag uppskattade första scenens homage till Jaws med att ha Richard Dreyfuss sjunga sup-sången de sjöng i Jaws. :) De hade inga problem med att få skådespelare iallafall för de har en hel del man känner igen.
Dreyfuss' karaktär var skapad som lite av en kopia till den han spelade i Jaws och han krävde en hög lön för sin roll som han sedan gav bort till välgörenhet.

Som någon som har sett det aldeles förmycket på sista tiden så är jag väldigt trött på "ett hål öppnas i botten på havet/sjön och släpper ut förhistoriska monster" uppsättningen. :P Fast den här gången var det nog meningen att vara kliché.
 
Filmad i Lake Havasu City, Arizona som Wikipedia felaktigt säger är namnet på staden och sjön i filmen (något jag nu har ändrat), men det stämmer inte. Filmen utspelar sig i det påhittade stället Lake Victoria (men inte den i Afrika).

Jag måste erkänna att jag uppskattar att de låter Jake faktiskt vara som en riktig tonårig kille som tittar på porr och dreglar över lättkläddsa kvinnor, och inte vara den där perfekta sonen som de annars så ofta är i filmer. Dessutom är det verkligen roligt hur han helatiden blir busted med allt han gör och hur hans lillasyster har honom runt fingret. :P Och de gör honom också lika trög som trånar efter Kelly men aldrig verkar fatta att hon vill ha honom och väntar på att han ska ta första steget. Jag vet inte hur många gånger jag ville slå mig för pannan och kalla honom föär en idiot, och jag är ändå helt blind för sådant i verkliga livet. :P Men Danni verkade fatta hur det hela låg till. ;) Synd bara att det inte riktigt gick som planerat. :P

Massaker-scenen var en av filmens höjdpunkter då de verkligen lyckades få det hela till en tragisk och hemsk händelse som fick mig att rysa och sitta klistrad men de förstör den sedan med idiotiska saker som Todd när han snor en båt och lyckas köra över typ varända person i vatnnet och när båten sliter ansiktet av en tjej som kändes bara gjort för en sadistiskt underhållning. Fast samtidigt så passar inte den extremt brutala och tragiska massaker-scenerna en skräck-komedi IMO och de skämtsamma dödsfallen bara känns fel tillsammans med dem.

Scenen när de ska klättra på repet mellan båtarna var bara dum. Varför skulle sheriffen också klättra tillbaka om hon ändå skulle ut till båten igen? Och ta alla på repet på en gång när de vet att det inte kommer hålla?

Jag älskade slutet som var en fin homage till första filmen (kanske även 2:a med att spränga båten) men med ett lyckligare slut och var väldigt spännande (Jag antar att den här är en av dem som vi har Chuck Russell att tacka för?). Men att sedan döda Novak var verkligen onödigt. .

Över lag så var den här faktiskt riktigt bra och underhållande. Tyvärr så har den sina problem var av några jag nämde innan men det mesta är all det oseriösa runt den, all gorn (gore-pron), all koncentration på bröst med scener som tagna ur en porrfilm och som får filmen att kännas gjord bara för kåta tonåringar, alla löjliga sadistiska dödscener mm. som verkligen sänker filmen. Nen trotts det så hade jag gärna sett fler (fast med en bättre och mer seriös (läs mogen) regisör) så det känns synd att veta att uppföljaren floppade och att serien nu åter igen är död.

Till skillnad från de flesta så gillade jag faktiskt hela grejen med Jake, porrfilm-crewn och Kelly delen för den hade en hel del roliga och bra scener (men också flera onödiga och dåliga). Vad jag skulle ha gjort var att klippa bort undervattens naken-dansen, tjejen som drar brösten genom vattnet, penis-scenen, ändrat på regisörens dödscen en aning och kanske gjort honom mindre galen bla.
I resten av filmen så hade jag klippt bort killewn som fick sitt huvud krossat av en båt, tjejen som fick ansiktet avslitet när håret fastnade i propellorn, tjejen som blev dragen i tu av poliserna, gjort att Todd körde över betydligt färre människor, mindre äckel-scener med närbilder på lik som verkar gjorda för underhållning istället för skock-effekt, inte dödat Novak , gjort den mindre sexistisk (Spring Break i all ära men bara lättklädda tjejer där flera visar brösten men de flesta killarna har tröjor på sig?) samt ett hundra tal mindre saker (t ex så kanske de tog i lite väl hårt med klychéerna). Och cliffhangern i slutet hade jag kanske sparat till nästa film då sätta den där hade liksom tvingat att göra en uppföljare som tog vid direkt där den första slutade istället för att låta den ta vidare ett år senare eller så, då där kunde vara nya offer i vattnet.
Men det är bara jag. :P

Bäst i filmen var väl, precis som Garm noterade, början med Richard Dreyfuss, Christopher Lloyd som åter gör en intresant karaktär man skulle ha velat se mer av, Elisabeth Shue och hennes dotter men jag gillade också, som sagt, slutscenen när Jake ska vara hjälte (even om de kunde ha byggt upp det lite bättre med att ha honom se mer orolig ut för Kelly innan) samt en hel del roliga scener med honom.Jag gillade också delar av massakern men den kändes väldigt fel-plaserad och passade liksom inte in i filmen.

Det där att inget från filmen skulle vara taget från orginalet tycker jag känns lite bullshit för inte en chans de kan fixa ett liknande slut av en slump. Jag tror, som sagt, att Chuck Russell hade med den saken att göra samt vissa andra saker och att allt annat snack är ursäkter för att göra deras film mer unik. Sedan så kan jag tänka mig att de har klippt bort en hel del scener som kanske han hade skrivit?

Svårt att rekomendera en sådan här film då viissa delar är jättebra men andra är urusla. En för det mästa välgjord film som är snygg men som helatiden säker nevån med dåliga scener och idioti vilket gör att man ständigt blir överaskad, och inte på ett bra sätt. En scen så kan man bli överaskad och tänka "den här scenen var ju faktiskt rikigt bra" och så kommer nästa som är så lågt och pinsamt dåligt att man blir besviken och skäms nästan för att man tyckte något bra om filmen nyss. Filmen saknar liksom balans och är lite av en Jakyl & Hyde med 2 helt olika sidor som går dåligt ihopa och den dåliga sidan förstör sakta den bra sidan. Som det vita i hönsskit, det må se finare ut men det är skit det också.

Betyg: Identitetlös

Edited by Crusader, 02 November 2014 - 04:47.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#24 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 November 2014 - 06:25

Däremot så somnade jag. :lol: så det är väl lika bra att krama kudden nu. Återkommer med lite kommentarer när jag är piggare. ;)

#25 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 November 2014 - 06:34

Heheh, gör du så. :P Sov gott. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif