Jump to content

Photo

The Magicians (SyFy channel)


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 May 2014 - 10:18

Lev Grossmans bok The Magicians ska bli TV-serie i produktion av SyFy-channel. De har ju blandat och gett genom åren, men verkar göra allvarliga försök att bli mer respekterade. Det här verkar vara ännu ett steg i den riktningen, med en av de bättre "vuxen-fantasy"-böckerna de senare åren.

The Magicians handling i korthet:

Lev Grossmans The Magicians is the story of Quentin Coldwater, a brilliant but bored high school student who gains admission to Brakebills, a secretive college of magic. Long obsessed with a Narnia-like series of fantasy novels he read as a child, Coldwater is at first delighted to find that magic is real, but his excitement eventually wanes. It isnt enough, and soon Coldwater is bored again. Something is missing in his life, and neither sorcery, nor sex and drugs, can take its place.


Eller läs mitt omdöme av boken här:http://www.scifinytt...e=6#entry262098.

Källa:http://suvudu.com/20...fy-channel.html
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 May 2014 - 10:28

SyFy gjorde ju helt sonika helt om plötsligt och började satsa mer och fantastisk fiktion (från att ha snöat in på dokusåpor och wrestling länge) plötsligt här för en tid sedan. Antar att vi främst kan tacka HBO för succé:r som True Blood och Game of Thrones att tacka för det.

 

Hur tror du boken funkar som tv-serie? (Tänkte på dig f.ö. när jag läste nyheten i morse).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 May 2014 - 09:53

Berättelsen är ju rätt episodisk, och skulle nog funka bättre som TV-serie än film. "Skulle" eftersom jag fattat det från en kommentar av Grossman själv att det fortfarande är på optionsstadiet och inte klart för produktion än.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#4 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 May 2014 - 11:48

Jag har fortfarande inte läst något än, men ska man gå på vad Fiskrens har sagt om böckerna så är ju dom bra och litteratur över huvud taget ofta lämpat att göra tv-serie av. Dessutom så verkar ju böckerna vara bra och det gör att man är lite mer optimistisk kring det här projektet.

#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 July 2014 - 23:09

Ett steg närmare.
 

SyFy has greenlighted a pilot for The Magicians, an adaptation of Lev Grossman’s best-selling fantasy book trilogy. The pilot for the potential one-hour drama, from Universal Cable Productions, was written by John McNamara (Prime Suspect) and Sera Gamble (Supernatural). Michael London and Janice Williams are producing.

Källa: http://www.deadline....grossman-books/


Edited by Garm, 10 July 2014 - 23:12.


#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 May 2015 - 19:28

Trailer. Vad tycks? :)



#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 May 2015 - 20:45

Inget jag gick igång på...


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 May 2015 - 20:52

Jag gillade den, men mycket beroende på att de verkar fånga mycket igenkänning från boken. Förstår om det inte lyckas trigga de som inte läst den.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 May 2015 - 01:01

Helt okej trailer. Ser ut att kunna bli en del tonårsdramatik/ångest? Verkar vara intressanta karaktärer. Intressanta krafter som dom bär på. Visuellt tilltalande. Ger det en chans så får man se vad man tycker.

#10 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 October 2015 - 22:06

En till trailer. Känner mig inte lika pepp på den här serien längre, dock ingenting som kom av att ha sett den här nya trailern. Jag tror det beror på att det verkar vara lite för mycket tonårsdramatik för min smak. Men jag ska fortfarande ge den en chans så får vi se.

 



#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 October 2015 - 11:58

Jag är fortfarande skeptisk, men kommer ge den en chans.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 13 October 2015 - 21:47

Och då har de visst av nån anledning ändrat huvudpersonernas ålder från runt 18 till 22. Undrar om det är för att allt "krökande och gökande" anses bli mindre upprörande om de är lite äldre? Samtidigt borde de ju kunna förväntas uppföra sig lite mer moget, så jag är inte så säker på att det funkar. Boken funkar väldigt bra just för att man accepterar att de alla är väldigt omogna.

Men jag tror också att de har tagit med lite av handlingen från bok 2 (som delvis sker parallellt med ettan) i serien, det gillar jag.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#13 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 October 2015 - 19:03

Mmm. Det är en balansgång det där med åldern och hur karaktärer utvecklas. Det är ju lättare (om än lika enerverande ;)) att ta till sig någon som är ung och omogen. Samtidigt så förväntar man sig att dom ska vara mindre omogna ju äldre dom blir. Så det blir intressant att se hur dom löser. Speciellt om dom nu har ändrat från bok till tv-serien.

#14 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 May 2016 - 21:17

HBO Nordic har visst plockat upp serien och kommer att börja visa den från 20 juni, alldeles lagom efter att GoT gott klart alltså :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#15 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 July 2018 - 17:15

Senaste grejen som grannen tyckte att man skulle se. Det har visst hunnit komma tre säsonger vid det här laget, och en fjärde är på gång, men vi har bara hunnit en bit in i första. Efter ett avsnitt kände jag mig någorlunda neutral till det hela, men efter några till känner jag att jag gärna kollar vidare.

 

För övrigt har jag velat lite gällande om den generiska titeln är kaxig eller bara korkad. Nu har jag konstaterat att det finns minst två böcker med samma titel sedan tidigare. Så den är nog faktiskt bara korkad.

 

Innehållet vet jag där emot inget om, för jag har inte läst den.