Jump to content

Photo

Filmkompassen - Filmfrågor


  • Please log in to reply
76 replies to this topic

#51 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 August 2012 - 00:10

Hmm, inget svar, Man skulle behöva en blinkande lampa till den här tråden för jag vet att många missar när det skrivs i den (har själv gjort det flera gånger).
Då prövar jag en annan film jag letat efter i flera år.

Den här är jag lite osäker på om jag har blandat ihop vissa saker med andra vampyrfilmer. Vad jag minns klart är att den handlade om en grupp människor (turister?) som kommer till en liten stad mitt ute i ingenstanns och upptäcker att alla som bor i staden är vampyrer. Men vampyrerna är fredliga och har slutat dricka människoblod för längesedan. Istället föder de upp kor som de dricker av för att få näring. Människorna motags med öppna armar (minns inte om det var av alla eller bara ledaren och några andra) och visas runt i staden. Men något går mycket fel (eller så upptäckte människorna någon gömd hemlighet) och vampyrerna bestämmer sig plötsligt för att döda dem (eller så blev de sugna på människoblod igen).
Människorna rustar upp en buss (gul, tror jag) för att med den ta sig ur staden.

Vad jag är mer osäker på:

En av människorna var en äldre man, och jag tror han bar en hatt, och möjligen var vitklädd. Jag tror han var en vampyrjägare men han kan också ha varit en föredetta präst, eller kanske båda. Jag har för mig att han inte överlevde flykten.
Jag tror de andra var en familj men jag är osäker. Jag har iallafall för mig att den äldre mannen inte kände de andra människorna.
Hela grejen med att vampyrerna tror jag kanske började jaga människorna började när de hittade en underjordiskt hemligt rum.

Det är vad jag minns. Jag kan som sagt ha blandad ihop vissa saker med andra liknande vampyrfilmer som Salem's Lot, From Dusk to Dawn osv. Ett tag trodde jag det var Salem's Lot men det har jag sedan uppfattat vara helt fel.

Kan någon hjälpa mig med den här (och gärna de förra också) så blir jag jätteglad! :)

Efter att ha kollat ett klipp så kan det vara så att filmen jag söker är A Return to Salem's Lot (1987) vilket skulle förklara varför jag ett tag trodde det var Salem's Lot jag hade sett. Jag återkommer när jag har sett den. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#52 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 January 2013 - 01:25

Dags för mig att åter igen fråga efter en film från min barndom. :P

 

Den här gången handlar det om en komedi jag såg på 80-talet. Jag tror det var en populär film men jag var bara ett barn så jag kan ha fel. :P

 

Det handlar om en tjej som ska vara barnvakt åt en grupp barn var av äldsta killen är nästan i hennes egen ålder. De ska köra någonstann i en brun bil och på något sätt kommer de fel och hamnar i stadens slumkvater där de råkar ut för det ena efter det andra. Det ända specifika jag minns är att de hamnar i bråk  (tror att de ger sig på barnvakten men den älsta killen försöker försvara henne) och personen slänger en kniv genom skon på den älsta killen så de får ta honom till en skum doktor för att plåstra om vad som tur är bara var ett lätt sår.

 

Något mer minns jag inte. Jag tror det blev lite av en romans mellan äldsta killen och barnvakten men jag är inte alls säker. Jag tror att det kan ha varit någon som nu är stor filmstjärna som spelade killen.

 

Hoppas någon känner igen det här för det hade varit kul att se den igen då det var säkert 25 år sedan sist. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#53 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 January 2013 - 01:51

Kanske En natt på stan? http://www.imdb.com/title/tt0092513/


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#54 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 January 2013 - 02:03

Oj, det gick snabbt. :P Titlen låter bekant och det ser deffinitivt ut att vara rätt film. Tack! :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#55 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 January 2013 - 15:29

Tyckte det lät så bekant med barnvakt och en brun bil. Kul att jag kunde hjälpa till!


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#56 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 January 2013 - 23:27

Kanske En natt på stan? http://www.imdb.com/title/tt0092513/

 

Den tror jag mig ha hört talas om.



#57 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 January 2013 - 13:01

Har kollat lite och det var rätt film. Tack! :)


Edited by Crusader, 28 January 2013 - 13:04.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#58 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 January 2013 - 21:12

Vassego! Berätta sen vad du tyckte om den så här några år senare. :)


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#59 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 January 2013 - 21:54

Har inte set den än, jag bara kollade om det var rätt film. :P Blir nog inte fören efter Årets Film som jag får tid att se den. Men jag ska berätta då vad jag tyckte. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#60 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 June 2014 - 03:09

Dags för ännu en film från min barndom. :P Den här har jag inte sett men jag har sett fodralet till den när den fanns att hyra i början av 90-talet eller mot mitten. Jag vågade aldrig hyra den. :P
 
Framsidan av filmen var en man med en karvad pumpa (så kallad "Jack O'Lantern") till huvud med lysande ögon och jag minns handlingen som om någon man/varelse eller liknande som bröt sig in i folks sovrum (kanske barn?) och högg av deras huvuden (kanske i jakt på sitt eget?). Jag har också starkt för mig att där fanns iallafall 3 fgilmer eller liknande i en serie.
Jag var säker på att filmens namn var "Jack O'Lantern" men uppenbarligen var det fel då den ända filmen med det namnet jag kan hitta var från 2004 och inte alls den filmen jag minns.

Det kan vara så att jag har blandat ihop vissa saker med Marvel skurken "Jack O'Lantern" då mitt minne om dess utseende påminner en del om honom. Det kan tillochmed vara så att hela filmen är något som jag har blandat ihop i huvudet efter att ha sett fodralet till "Halloween II" som jag inte heller vågade hyra eller ens läsa på baksidan av. :P Men i mitt minne så är det starkt att den här filmserien finns.
Någon som vet?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#61 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 June 2014 - 04:19

Kan det vara filmen Jack-O från 1995?

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Jack-O
http://m.imdb.com/title/tt0113449/

#62 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 June 2014 - 15:39

Jag tror inte det. Filmen jag tänker på borde ha varit äldre än så.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#63 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 23 June 2014 - 16:49

Det finns en film som heter Pumpkinhead och är från 1988. Kan det vara den?



#64 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 June 2014 - 23:03

Har kollat den också för jag trodde samma sak men nej, det var det inte.

Jag börjar tro att jag bara har hittat på filmen i mitt huvud. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#65 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 June 2014 - 08:47

Det kan ju ha varit en mindre känd b-film också...
 
Om den utspelade sig runt Halloween (rätt troligt) så har Wikipedia en Lista på filmer som utspelar sig kring Halloween.
 
Edit: Vi skall kanske inte heller helt utesluta att det kan vara en "Legend of Sleepy Hollow"-typ av film heller.
 
The Legend of Sleepy Hollow (1980)?
dHueWZ8l.jpg


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#66 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 June 2014 - 18:03

Ser inget som känns igen. Tyvärr. Är nog verkligen som jag bara har inbillat mig. Lite underligt hur man kan vara säker på en sak och sedan visar det sig vara fel. Lite som med Return to Boggy Creek som hade en sång jag kom så väl ihåg men när jag sedan hittade filmen och kollade sången så gick den inte alls som jag minns den. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#67 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 October 2014 - 15:26

Nu söker jag en annan film som jag såg för många många (typ 15) år sedan.
Det ända jag kommer ihåg är slutet där hjälten har infiltrerat en hemlig statanistisk kyrka (möjligen för att rädda enb tjej) men blir tillfångatagen. Satanisterna framanar djävulen som sedan sitter på en gigantisk tron i kyrkan. Men innan de hinner bli klara så stormar polisen kyrkan och skjuter in tårgas genom fönstret och kommer in skjutandes med hagelgevär. Ritualen stoppas och Djävulen återvänder till helvetet.


Någon som känner igen det?

Jag tror jag kan ha snubblat över rätt film nu på IMDb. John Carpenter's Prince of Darkness (1987) (ingår tillsammans med The Thing (1982) och In the Mouth of Madness (1995) i hans Apocalypse Trilogy) handlar om en övergiven kyrka, en sekt och frammanandet av djävulen så det är mycket troligt den. Men det kan vara en ren tillfällighet. Jag ska skaffa den och kolla. Jag har redan skaffat In the Mouth of Madness (eftersom jag sammlar på alla Lovecraftiga filmer) så jag kanske ser båda och gör en sak av det, någon som hänger på? :)

The Thing finns ju i 3 filmer så den hade jag tänkt se sedan som en filmfest.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#68 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 14 August 2015 - 06:35

Skulle behöva hjälp mig ideitfera denna filmen.

 

Den är ganska gammal, handlar om en vit polis och en svart person, bägge är huvudrolls inehavare och presenteras som sympatiska och är blandning av action, komedi, drama.

 

Den vita polisen stopar den svarta manen för fortkörning? kolla körkortet??? (kommer inte ihåg men det var inget alvarligt) plötsligt kommer det en geting och den svarta manen är hyperalärkisk mot getingar och kastar sig ner på marken och den vita polisen slår med batongen för att vifta bort getingen, för personer runt omkring ser det ut som polisen mishandlar den svarta manen. Getingen sticker den svar manen och hela ansiktet svulnar upp.

 

Polisen förlorar jobbet och hans flickvän lämnar honom eftersom händelsen filmades på avstånd och alla tror att polisen är rasist. Sedan blir mitt minne dimmigt. Men polisen och den svarta manen blir vänner och de går till polisens filickvän där den svarta manen ska förklara att det var en geting, men flickvännen är svart och sexig och den svarta manen faller för frestelsen och insisterar att han blev mishandlad eftersom han vill ha polisens filckvän.

 

Nu blir mitt minne extremt dimmigt, har för mig att den svarta manen ångrar sig och försöker berätta sanningen, men folk tror att polisen tvingat honom att säga att det är en geting. Den svarta manen försöker hjälpa den vita polisen genom att försöka lösa ett stort brott så polisen kan få tillbaka sitt jobb.

 

En sene är att polisens flickvän ser när en geting kommer och den svarta manen kastar sig ner på marken, och inser att geting historien är san och tar tillbaka polisen som sin pojkvän. Vill understryka att den svarta personen förutom lögnen för polisens fickvän (vilket han sedan ångrar) presenteras som sympatisk, och filmen är starkt anti-rasitisk eller tar upp rasproblematisken i USA beroende på hur man ser det, den vita polisen beklagar sig att ingen tror honom och den svarta personen säger i still, nu vet du hur det är att vara svart.


Edited by rehnvall, 14 August 2015 - 07:24.


#69 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 August 2015 - 14:04

National Security (2003)

Läser du.beskrivningen av handlingen via Wikipedia ( https://en.m.wikiped...ity_(2003_film)) så känns den likt det du beskrev.

Edited by Garm, 14 August 2015 - 14:11.


#70 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 August 2015 - 15:55

Vi har en tråd för det här. :) Filmkompassen OT - Frågor
 
Jag är säker på att det är National Security (2003). Jag har sett filmen och jag känner väl igen det. Om jag inte minns fel så hade den svarta mannen försökt bli polis flera gånger men misslyckas alltid med testerna.

Edited by Crusader, 14 August 2015 - 15:59.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#71 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 August 2015 - 17:18

Jag flyttar inläggen sedan. Jag kan inte göra det när jag surfar med platta/mobil då många av funktionerna för oss moddar saknas i det mobila skinnet.

#72 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 14 August 2015 - 20:00

kollade upp National Security, och ja det är den, tack för hjälpen.



#73 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 August 2015 - 22:22

Bara trevligt att kunna hjälpa till. :)

#74 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 April 2016 - 02:03

Sedan finns det en annan film också som jag längre har undrat vilken den var. Jag var rätt ung när jag såg den och tyckte den var hemsk. Den handlade om en man och en kvinna som blev tillfånga tagna av en grupp vilda kvinnor på hästar i en stor skog (Amazonas och Amazonier kanske?). Det ända jag minns från filmen är en scen när kvinnorna, som verkligen hatar män, har hängt upp mannen i ett rep och sedan sätter fyr på repet medans manen försöker ta sig lös. Repet går av och mannen ramlar ned bland en massa spetsiga piggar som han blir spetsad på och dör.
Jag tror det var någon gång på 80-talet som jag såg den. Jag tror inte att jag såg hela och jag minns att jag hade mardrömmar om den scenen länge.
Inte så värst viktigt den här, hade bara varit kul att veta vad det var för film.

Fick inspiration att börja leta igen och nu tror jag att jag har hittat rätt film. "Battle of the Amazons" (1973). Jag kollade på en trailer och där är en scen i slutet som påminner om den jag minns, fast med en kvinna.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#75 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 April 2016 - 13:54

En film som ser härligt billig ut. :) Skulle gärna se den.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)