Jump to content

Photo

Transformers och He-Man


  • Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 August 2004 - 07:58

Har ett par helgmorgnar nu sett Transformers och He-Man, och jag kan inte låta bli att klentroget skaka på huvudet. Usel dialog och dubbat på TF, och den lilla sensmoralen i slutet på He-Man är bara för roligt. :lol:

Rätt snygga action-scener iofs.

Förstår mycket väl att man inte är målgruppen för det här, men jag måste osäkt undra om det var såhär när man själv var liten och He-Man och Transformers kom för första gången. Är dagens tecknade filmer bättre eller sämre än åttiotalets?
*Hockey och superhjältar*

#2 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 08 August 2004 - 08:06

Som barn är tecknat en annan femman än när man ser om den som äldre, vissa filmer/serier är fortfarande lika bra medans andra kan man inte fatta att man såg på..

Ta t.ex Batman & Superman som visas på femman, jag skulle aldrig i mitt liv följa dessa teckande serier nuförtiden, men som barn, då had j ag gillat dem tippar jag på.

Men så har vi X-Men tecknat, de har jag t.o.m köpt in på VHS eftersom jag gillar dem så mycket, och det var inte så många år sedan jag såg dem för första gången...

Ofta tycker jag att dagens teckande serier är klart sämre ritade och har värdelösa stories. Iaf serier som visas på teven..
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 August 2004 - 08:22

De har ju kommit längre med själva animationen och hur det ser ut grafiskt är nog en smaksak tror jag.
Men håller med det där om stories. Det känns verkligen som att de är mycket sämre nu.

Batman, Superman och de är rätt välgjorda och har faktiskt bra manus, men jag har svårt för teckningsstilen och tål inte rösterna. Pallar inte heller rösterna på tecknade X-Men samt att jag vet att serieförlagorna är så mycket bättre. :)
(Men där är det ju skitbra om den animerade serien har lockat fler läsare till X-Men) :)
*Hockey och superhjältar*

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 August 2004 - 08:41

och den lilla sensmoralen i slutet på He-Man är bara för roligt.

Vad för fina grejer har allas groda fått lära sig då? ^_^
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 August 2004 - 08:55

Fina små saker som att man vinner på att samarbeta, att man ska vara ärlig osv. :thumbsup:
Någon figur i serien vänder sig direkt mot kameran och pratar till oss tittare. :lol:
*Hockey och superhjältar*

#6 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 August 2004 - 12:06

Grodan, jag tror minsann det verkar vara en nyttig serie att följa för dig! ;) (ok, kanske för oss andra också... :P )

Dessa fina små sensmoraler påminner ju om tidiga Beverly Hills! Synd att de inte tittade in i kameran mot slutet, de också! ^_^
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 08 August 2004 - 12:26

har aldrig sett så mycket som 1 minut av dessa serier :lol:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#8 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 08 August 2004 - 13:23

När jag var liten så hade vi inga av de där kanalerna med He-Man och TF osv (dvs trean och femman) så jag är uppväxt med Disney-klassiker/långfilmer, och då snackar vi ljusårs skillnad i animationskvalitet. Jag tycker fortfarande att alla nya tecknade grejer jag ser, Batman TAS & Batman Beyond tex, är rikigt fult animerade. De lyckas inte få flyt i rörelserna utan det blir ganska hackiga bovjakter och slagsmål.
Det är väl delvis en kostnadsfråga eftersom det behövs fler bildrutor per sekundför att råda bot på detta, och fler bildertar längre tid att göra och kostar således mer.

Det fina med de gamla Disneyklassikerna är att de inte är dubbade, vilket inte många idag kan skryta med (Baby Blues, Simpsons, South Park & Futurama möjligtvis).
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#9 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 08 August 2004 - 16:06

Den Transformers serie som går nu har jag sett alla avsnitten av, så den följar jag inte. Samma sak med He-Man. Dock så är He-Man ljusår före Transformers i story, animation och karaktärsdesign.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 August 2004 - 19:40

När jag var liten så hade vi inga av de där kanalerna med He-Man och TF osv (dvs trean och femman) så jag är uppväxt med Disney-klassiker/långfilmer, och då snackar vi ljusårs skillnad i animationskvalitet. Jag tycker fortfarande att alla nya tecknade grejer jag ser, Batman TAS & Batman Beyond tex, är rikigt fult animerade. De lyckas inte få flyt i rörelserna utan det blir ganska hackiga bovjakter och slagsmål.


Precis samma här och håller med.


Tfels, jo, jag har nog en del att lära av de där sensmoralerna. Och det är så fint att de talar direkt till mig som tittare också. Typ "i dagens avsnitt hade vi aldrig klarat av ormmänniskorna om vi inte samarbetat, så kom ihåg det, barn! Med samarbete kommer man längst!" :lol:
*Hockey och superhjältar*

#11 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 08 August 2004 - 19:47

Sensmoralerna fanns även med i den gamla TV-serien. ;)
Angående sensmoralerna i den nya TV-serien, de verkar inte finnas med i slutet av avsnitten i USA men här i Sverige, Finland och ett gäng andra länder så finns dem med.

#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 August 2004 - 19:51

Var det precis likadant då också alltså? :)
*Hockey och superhjältar*

#13 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 08 August 2004 - 20:01

Ja, ungefär. Oftast var de vettiga men ibland kunde de vara lite smålöjliga. Det var i alla fall bättre än sluten på She-Ra (He-Mans tvillingsyster), där ett irriterande troll med lika irriterande röst dök upp och frågade om vi tittare hittade honom i dagens avsnitt. Han gömde sig nämligen och det kunde vara vart som helst, i ett träd, bland buskar osv.

#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 August 2004 - 21:20

Hahaha, låter skitkul. :lol: :lol: :lol:

Antar att jag inte såg så mkt av det. Hade varken video eller parabol som liten.
*Hockey och superhjältar*

#15 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 08 August 2004 - 21:42

När jag var liten så hade vi inga av de där kanalerna med He-Man och TF osv (dvs trean och femman) så jag är uppväxt med Disney-klassiker/långfilmer, och då snackar vi ljusårs skillnad i animationskvalitet. Jag tycker fortfarande att alla nya tecknade grejer jag ser, Batman TAS & Batman Beyond tex, är rikigt fult animerade. De lyckas inte få flyt i rörelserna utan det blir ganska hackiga bovjakter och slagsmål.

<{POST_SNAPBACK}>


Har samma problem. Tycker att man borde ha förbättrat teckniken med tanke på att det tecknade jag såg var frpn 70-80-talet, men det nytecknade kan vara rent och sagt fördjävligt... :skull:
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#16 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 August 2004 - 21:44

Det bästa är äldre än så. 30-40-50-talet typ. T. ex Disney och WB:s grejer. :)
*Hockey och superhjältar*

#17 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 08 August 2004 - 22:21

Hahaha, låter skitkul.  :lol:   :lol:   :lol:

Antar att jag inte såg så mkt av det. Hade varken video eller parabol som liten.

<{POST_SNAPBACK}>


Här kan du läsa lite om det och se bilder.

#18 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 August 2004 - 22:26

Ah, coolt. :)

Och...målade bakgrunder. Det ser man allt för sällan numera. :)
Nu är det japanerna som gör de bästa tecknade filmerna helt klart.
*Hockey och superhjältar*

#19 Way of the Dragon

Way of the Dragon

    Lieutenant

  • Members
  • 84 posts

Posted 20 January 2005 - 10:17

Litt av min MotU samling :

http://groups.msn.co...hoto&PhotoID=81

http://groups.msn.co...oto&PhotoID=163

http://groups.msn.co...oto&PhotoID=164

http://groups.msn.co...oto&PhotoID=114

http://groups.msn.co...hoto&PhotoID=86 (Anthony som spilte Blade var Skeletors stuntman i denne scenen)

MotU er en av mine fav filmer :

-Veldig bra soundtrack av Bill "Rocky" Conti :)

-Dolph var passe bra som He-Man & han ble mer lik den opprinnelige "mini-comics/Conan-esque" He-Man , altså mer sårbar

-He-Man må overgi seg og blir torturert av Blade

-Frank & Meg var glimrende som Skeletor & Evil-Lyn :thumbsup:

-Gwildor var interresant , big deal at Orko ikke var med :rolleyes: Orko er litt "over-rated"

-Politimann Lubic tålte ikke mye BS lol

-Skeletor får endelig sin drøm oppfylt - å bli Master of the Universe !

-He-Man vs Skeletor var veldig bra , imo

Edited by Way of the Dragon, 20 January 2005 - 12:14.


#20 Silversword

Silversword

    Marsian

  • Members
  • 491 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Fantasy &amp; Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 21 January 2005 - 19:30

Har ett par helgmorgnar nu sett Transformers och He-Man, och jag kan inte låta bli att klentroget skaka på huvudet. Usel dialog och dubbat på TF, och den lilla sensmoralen i slutet på He-Man är bara för roligt.  :lol:

Rätt snygga action-scener iofs.

Förstår mycket väl att man inte är målgruppen för det här, men jag måste osäkt undra om det var såhär när man själv var liten och He-Man och Transformers kom för första gången. Är dagens tecknade filmer bättre eller sämre än åttiotalets?

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken version av dom är det som går?
Posted Image

#21 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 21 January 2005 - 19:53

Ah, coolt. :)

Och...målade bakgrunder. Det ser man allt för sällan numera. :)
Nu är det japanerna som gör de bästa tecknade filmerna helt klart.

<{POST_SNAPBACK}>


De har de gjort hela tiden :D eftersom de har kunat göra teknat som INTE var lämpligt för barn. Men de är lite som att jämföra äpplen och päron. De japanska företagen kom upp i "disney"-klass i slutet av 70-talet när de gällde animationsteknik.

De glada dagar på 80-talet då man kunde se och hyra nästan oklippt anime, någon som minns
Grand pix, "Macross/Robotech" de mystiska guldstäderna osv, de var tider.

Är det någon som sätt Disneys "vindens krigare" som är en totalslaktad variant av Nausicaä?


Edit: rättade några stavfel.

Edited by Kermit, 22 January 2005 - 12:11.


#22 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 21 January 2005 - 21:07

Jag gillar animerad film oavsett om den är från Japan, Frankrike, USA, Sverige, Nederländerna och så vidare ... bara det intresserar mig. :)

#23 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 22 January 2005 - 07:20

Har ett par helgmorgnar nu sett Transformers och He-Man, och jag kan inte låta bli att klentroget skaka på huvudet. Usel dialog och dubbat på TF, och den lilla sensmoralen i slutet på He-Man är bara för roligt.  :lol:

Rätt snygga action-scener iofs.

Förstår mycket väl att man inte är målgruppen för det här, men jag måste osäkt undra om det var såhär när man själv var liten och He-Man och Transformers kom för första gången. Är dagens tecknade filmer bättre eller sämre än åttiotalets?

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken version av dom är det som går?

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppsan, har den här gamla tråden återupplivats? Om 1,5 timme är det inte någon av dem som går längre, eftersom sista avsnittet av He-Man and the Masters of the Universe visas på Kanal 5 i dag.
Både när det gäller TF och He-Man så var det frågan om 2002 års versioner. I Transformers fall en ny serie som hette Transformers Armada, och i He-Mans fall en nytolkning av det gamla He-Mankonceptet från 1980-talet.
Men båda serierna är som sagt slut nu. Vill man se mer Transformers så får man slå på Cartoon Network på lördagar och söndagar kl. 17:00, där man för närvarande visar uppföljaren till Armada, Transformers: Energon.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#24 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 January 2005 - 12:14

Japanska tecknade filmer verkar helt klart ha högre standard på animationerna. Jag kan dock inte riktigt ta till mig stilen. Men helt klart sätter de animerade filmer som då t. ex He-Man, Transformers eller Justice league på skam när det gäller animationen.

Ajdå. Vad ska nu femman sända? Bara "Beyblade" och sånt? :(
*Hockey och superhjältar*

#25 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 22 January 2005 - 12:46

Japanska tecknade filmer verkar helt klart ha högre standard på animationerna. Jag kan dock inte riktigt ta till mig stilen. Men helt klart sätter de animerade filmer som då t. ex He-Man, Transformers eller Justice league på skam när det gäller animationen.

<{POST_SNAPBACK}>

Transformers är animerad i Japan. Den har så varit under alla år sedan starten 1984, med undantag för Beast Wars/Beast Machines 1996-2000, som (data-)animerades i Kanada.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA