Jump to content

Photo

Fantomen


  • Please log in to reply
125 replies to this topic

#1 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 September 2004 - 11:56

Ur Göteborgs-Posten idag:

"När Fantomen är till salu öppnar fansen plånboken*

På Seriegalleriet i Stockholm öppnar en utställning om Fantomen 18 september. Ett hundratal originalteckningar såsom omslagsmålningar, seriesidor och illustrationer av 17 tecknare från 8 olika länder ska ställas ut. Och nästan allt är till salu.
Fantomen skapades 1936 av amerikanen Lee Falk (1911-1999). I Sverige publicerades serien första gången 1940 i Vecko-Revyn. 1942 var Svenska Dagbladet första svenska dagstidning att publicera Fantomen.
Efter vernissagen pågår utställningen till 13 oktober."

*Gammalt djungelordspråk
Support your local search and rescue unit - get lost.

#2 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 September 2004 - 11:59

Hehe...kul! Har man vägarna förbi Stockholm kanske man skulle ta en titt :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#3 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 11 September 2004 - 14:44

:skull: Ytterligare lite Fantomennyheter:

Senaste numret som kom ut i butikerna i torsdags innehåller det första Fantomenäventyret tecknat av Alex Saviuk, känd från diverse Marvelserier (främst Spider-Man). Det är tredje delen i "År 1"-sviten. Det är för övrigt inte första gången Saviuk tecknar Fantomen, redan på 80-talet gjorde han "Defenders of the Earth " för Marvel, baserat på TV-serien där Fantomen bl.a. kämpar med Blixt Gordon.

Dessutom ske Egmont starta en ny serie pocketböcker tillägnade varsin Fantomentecknare. Fyra pocketar ska komma ut redan i år, och den första finns redan i butikerna. På bokmässan i Göteborg kommer man kunna köpa alla fyra som dessutom då finns i en "specialförpackning" enkomt gjord för bokmässan. Dessutom kommer två av tecknarna; Kari Leppänen och Hans Lindahl; finnas på plats för signering hela helgen. Mer info om detta finns här.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#4 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 11 September 2004 - 20:58

Okej, jag såg poketen med Kari Leppänen i affären och tyckte det var lite konstigt att dom inte gjort nån reklam för den. Alltid bra att få dom senaste nyheterna om Fantomen av dej Dark Beast. :)

#5 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 13 September 2004 - 09:35

De finns många olika fantomer i olika länder, som skilljer sig från varandra. Vilka länder har den "svenska" Fantomen exporterats till, vet att den gått till Finland och Danmark? trolligtvis Norge också.

#6 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 13 September 2004 - 10:04

Äventyren producerade för den svenska Fantomentidningen har publicerats i följande länder (och kanske några fler som jag missat):

Sverige, Norge, Finland, Danmark, Australien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Tjeckien, Polen, Ungern, Estland, Ryssland, Storbritannien, Indien, Brasilien och Jugoslavien.

Idag samproduceras Fantomentidningen i Sverige, Finland och Norge vilket betyder att det är den svenska redaktionen som sammanställer innehållet och sen översätts det till norska och finska. Äventyren översätts också till engelska och publiceras i Australien, där Fantomentidningen är i svart/vitt och inte innehåller några andra serier, som den svenska tidningen gör.

Dessutom kommer det nuförtiden sporadiskt ut Fantomentidningar i USA, Brasilien och Indien, men av dom är det bara den indiska utgåvan som plockar innehållet från den svenska tidningen idag.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#7 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 15 September 2004 - 10:54

Håller Fantomen hög klass nuförtiden?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#8 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 15 September 2004 - 14:21

Men Sverige äger väl Fantomen franchisen. De köpte väl den av USA för inte så länge sen
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#9 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 15 September 2004 - 19:05

Håller Fantomen hög klass nuförtiden?


Det är lite till och från. Jag tycker att dom amerikanska författarna och tecknarna har gett en lite högre standard än för några år sedan. Men annars står sej framförallt dom svenska författarna bra, speciellt Reimerthi. Det känns lite som att FA-teamet är inne i en generationsväxling, vilket jag ser positivt. Vissa av dom gamla håller inte måttet längre. Bland mina favoriter på senare år hör berättelserna om piratdrottningen Kate Sommerset.

#10 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 15 September 2004 - 19:40

Håller Fantomen hög klass nuförtiden?

<{POST_SNAPBACK}>


det är upp till var och en att avgöra. Jag tycker iaf att det är riktigt hög klass på tidningen numera. Precis som zaphod påpekar är det fråga om en slags "generationsväxlikng" bland kreatörerna. Nya infallsvinklar från nya kreatörer blandas med rutinerade Fantomenskapare som fortfarande håller hög klass.

Men Sverige äger väl Fantomen franchisen. De köpte väl den av USA för inte så länge sen

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, Fantomen ägs fortfarande av King Features Syndicate (vilket i sin tur ägs av Hearst Entertainment). De "svenska" Fantomenäventyren tillverkas på licens av Egmont Serieförlaget. På precis samma sätt gör det amerikanska seriförlaget Moonstone nya Fantomenäventyr för den amerikanska marknaden. Även Marvel och DC har gjort egna fantomenäventyr som de har gett ut, men även då var det enligt ett licensavtal med KFS.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#11 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 16 September 2004 - 07:54

Jag läste väldigt mycket Fantomen i 9-12 årsåldern (ett bra tag sen, men i alla fall), men sen dess har det varit väldigt lite...Nu är det Marvel som gäller...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#12 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 16 September 2004 - 14:15

Men det är väl Sverige som sköter Fantomen franchisen. De ger ju ut officiella äventyr osv.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#13 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 16 September 2004 - 18:11

Men det är väl Sverige som sköter Fantomen franchisen. De ger ju ut officiella äventyr osv.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, fast nej... :)
Egmont (och tidigare Semic) gör visserligen officiella äventyr (eftersom de har tillstånd från KFS i USA) men det har även Moonstone, Gold Key, Charlton, DC och Marvel gjort i USA, Fratelli Spada i Italien, Bastei i Tyskland och Frew i Australien. Skillnaden är väl att de svenska äventyren är bättre och betydligt fler, och har fler fans världen över som tycker att de äventyren är de "riktiga".

Men själva franchisen sköts inte från Sverige. Alla som vill tillverka Fantomenprylar eller ge ut serier med Fantomen eller göra egna Fantomenäventyr måste få tillstånd av King Features i USA, eller någon lokal agent. I Sverige representeras King Features av Bulls Presstjänst - inte Egmont.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#14 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 13 October 2004 - 16:22

Efter att ha varit en trogen fantomenläsare sedan 80-talet börjar jag tappa tålamodet på fantomenredaktionen. I åratal har den ständigt återkommande frågan på "Fantomen talar" varit när den 21:e fantomen ska dö och lämna över till nästa generation. Svaret har alltid varit svävande...i stil med att fantomen är en man i sina bästa år som kommer att leva länge till.
Detta var ett svar som man kunde acceptera när man var yngre eftersom man levde med den falske övertygelsen att ett tronskifte skulle ske runt millenieskiftet, med påföljande klassiska äventyr där 22:e fantomen enligt traditionen ska hämnas sin faders mördare.

I dag närmar vi oss 2005 och inget har hänt. Den närmast pensionsmässige Kit Walker lever forfarande i dödskallegrottan med Diana och sina slackertvillingar i 25:årsåldern som vägrar växa upp.

#15 Killerracer

Killerracer

    Ensign

  • Members
  • 36 posts

Posted 14 October 2004 - 09:45

De finns många olika fantomer i olika länder, som skilljer sig från varandra. Vilka länder har den "svenska" Fantomen exporterats till, vet att den gått till Finland och Danmark? trolligtvis Norge också.

<{POST_SNAPBACK}>


team fantomen i sverige gör de flesta äventryen nu idag... även usa:s... danmark har ingen fantomen! det är norge du syftar på...

klassen på FA... det är till och från, mest beror det på smaken! tycker om vissa Ruskigt bramen vissa andra är lama...

prempar nu, och kommer givetvist att förlänga igen!

#16 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 14 October 2004 - 10:21

Walker: Fantomen åldras inte liksom de flesta serie figuterna.... tänk på tex X-men profesor X borde vara minst 80år nu med tanke på att serien startade på 60-talet....

Men när temat blir tillräkligt uttjatat kanske den 22:a fantomen får komma fram. De har haft ett äventyr om en "framtidsfantom"

#17 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 14 October 2004 - 13:52

Walker: Fantomen åldras inte liksom de flesta serie figuterna.... tänk på tex X-men profesor X borde vara minst 80år nu med tanke på att serien startade på 60-talet....

Men när temat blir tillräkligt uttjatat kanske den 22:a fantomen får komma fram. De har haft ett äventyr om en "framtidsfantom"

<{POST_SNAPBACK}>


Måste säga att jag är inne på Walkers linje att ta död på den 21:e fantomen. Jag är väl medveten om resonemanget om att fiktiva karaktärer inte åldras på samma sätt. I fallet Marvel går det ju inte att ta död på omtyckta karaktärer direkt eftersom att det skulle innebära ett stort tomrum och det unika med just den karaktären skulle gå förlorat. Men i fallet fantomen skulle nästa generation ta över i samma stil som den förra och det unika med fantomen bibehålls. Visst det skulle innebära att man var tvungen att ta död på en mängd andra karaktärer också eller åtminstone göra karaktärerna äldre. Men det skulle enbart göra tidningen mer intressant då något liknande är svårt att uppbringa. Detta är ju ingen förändring som behöver ske direkt utan först kan man se till att Kit och Heloise börjar växa upp och påbörjar universitetsutbildning eller likanande. De äldre karaktärerna kunde man ta död på, dvs Dianas föräldrar, Moz, Dr Axel o.s.v
Djuren, de på eden, devil och Hero får tyvärr gå ur tiden men ersättas av nya "sällskapsdjur".
Guran får bli äldre liksom Diana och Fantomen. Sedan låter man slutligen Kit och/eller Heloise ta över (kan bli en intressant kvinnosaksfråga det där....). Diana kan vara kvar som fantomens gamla mor och som kontakt i USA, hon kan ta jobb i vita huset vilket kan leda till intressanta äventyr i maktens korridorer. Guran tar över gamle Moz roll som gammal byfåne och bandarerna kallar hem den nya fantomen. Man får nu en helt ny fantomen, en ung och hipp singel fantomen utan fru/man och barn, den nya fantomen får gärna skippa mjölken och ta en pilsner då och då, den nya fantomen behöver inte åka till eden på semester utan tar hellre en tripp till New Yorks jazzklubbar för att träffa personer i det andra könet, den nya fantomen kan ha dödskallegrottan som ett utav många tillhåll men ha hemmabas i storstaden där dagens brott begås, den nya fantomen kan bekämpa en modernare form av brottslighet, den nya fantomen kan utbilda sig i kampsporter och lära sig ny teknologi, den nya fantomen kan ha en fräck bil istället för en flotte, den nya fantomen kunde bli mer gotisk och ingen mysfarbror som den nuvarande och såvidare, Lee Falk skapade de perfekta förutsättningarna för att fantomen skulle kunna hänga med i utvecklinen så vad väntar dem på?

FANTOMEN ÄR DÖD, LÄNGE LEVE FANTOMEN

#18 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 October 2004 - 15:08

Walker: Fantomen åldras inte liksom de flesta serie figuterna.... tänk på tex X-men profesor X borde vara minst 80år nu med tanke på att serien startade på 60-talet....

Men när temat blir tillräkligt uttjatat kanske den 22:a fantomen får komma fram. De har haft ett äventyr om en "framtidsfantom"

<{POST_SNAPBACK}>


Måste säga att jag är inne på Walkers linje att ta död på den 21:e fantomen. Jag är väl medveten om resonemanget om att fiktiva karaktärer inte åldras på samma sätt. I fallet Marvel går det ju inte att ta död på omtyckta karaktärer direkt eftersom att det skulle innebära ett stort tomrum och det unika med just den karaktären skulle gå förlorat. Men i fallet fantomen skulle nästa generation ta över i samma stil som den förra och det unika med fantomen bibehålls. Visst det skulle innebära att man var tvungen att ta död på en mängd andra karaktärer också eller åtminstone göra karaktärerna äldre. Men det skulle enbart göra tidningen mer intressant då något liknande är svårt att uppbringa. Detta är ju ingen förändring som behöver ske direkt utan först kan man se till att Kit och Heloise börjar växa upp och påbörjar universitetsutbildning eller likanande. De äldre karaktärerna kunde man ta död på, dvs Dianas föräldrar, Moz, Dr Axel o.s.v
Djuren, de på eden, devil och Hero får tyvärr gå ur tiden men ersättas av nya "sällskapsdjur".
Guran får bli äldre liksom Diana och Fantomen. Sedan låter man slutligen Kit och/eller Heloise ta över (kan bli en intressant kvinnosaksfråga det där....). Diana kan vara kvar som fantomens gamla mor och som kontakt i USA, hon kan ta jobb i vita huset vilket kan leda till intressanta äventyr i maktens korridorer. Guran tar över gamle Moz roll som gammal byfåne och bandarerna kallar hem den nya fantomen. Man får nu en helt ny fantomen, en ung och hipp singel fantomen utan fru/man och barn, den nya fantomen får gärna skippa mjölken och ta en pilsner då och då, den nya fantomen behöver inte åka till eden på semester utan tar hellre en tripp till New Yorks jazzklubbar för att träffa personer i det andra könet, den nya fantomen kan ha dödskallegrottan som ett utav många tillhåll men ha hemmabas i storstaden där dagens brott begås, den nya fantomen kan bekämpa en modernare form av brottslighet, den nya fantomen kan utbilda sig i kampsporter och lära sig ny teknologi, den nya fantomen kan ha en fräck bil istället för en flotte, den nya fantomen kunde bli mer gotisk och ingen mysfarbror som den nuvarande och såvidare, Lee Falk skapade de perfekta förutsättningarna för att fantomen skulle kunna hänga med i utvecklinen så vad väntar dem på?

FANTOMEN ÄR DÖD, LÄNGE LEVE FANTOMEN

<{POST_SNAPBACK}>




Gillar till största del dina idéer, däremot är jag tveksam till om fantomen skulle våga göra en sådan radikal vändning som att skippa mjölken tillförmån för alkohol...men men man vet aldrig.
Även Batman har ju genomgått en radikal förändring från töntig playboy-detektiv till en mörk gotisk hämnare, kanske är det framtiden för allas vår vandrande vålnad

#19 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 14 October 2004 - 18:05

Måste säga att jag är inne på Walkers linje att ta död på den 21:e fantomen. Jag är väl medveten om resonemanget om att fiktiva karaktärer inte åldras på samma sätt. I fallet Marvel går det ju inte att ta död på omtyckta karaktärer direkt eftersom att det skulle innebära ett stort tomrum och det unika med just den karaktären skulle gå förlorat. Men i fallet fantomen skulle nästa generation ta över i samma stil som den förra och det unika med fantomen bibehålls. Visst det skulle innebära att man var tvungen att ta död på en mängd andra karaktärer också eller åtminstone göra karaktärerna äldre. Men det skulle enbart göra tidningen mer intressant då något liknande är svårt att uppbringa. Detta är ju ingen förändring som behöver ske direkt utan först kan man se till att Kit och Heloise börjar växa upp och påbörjar universitetsutbildning eller likanande. De äldre karaktärerna kunde man ta död på, dvs Dianas föräldrar, Moz, Dr Axel o.s.v
Djuren, de på eden, devil och Hero får tyvärr gå ur tiden men ersättas av nya "sällskapsdjur".
Guran får bli äldre liksom Diana och Fantomen. Sedan låter man slutligen Kit och/eller Heloise ta över (kan bli en intressant kvinnosaksfråga det där....). Diana kan vara kvar som fantomens gamla mor och som kontakt i USA, hon kan ta jobb i vita huset vilket kan leda till intressanta äventyr i maktens korridorer. Guran tar över gamle Moz roll som gammal byfåne och bandarerna kallar hem den nya fantomen. Man får nu en helt ny fantomen, en ung och hipp singel fantomen utan fru/man och barn, den nya fantomen får gärna skippa mjölken och ta en pilsner då och då, den nya fantomen behöver inte åka till eden på semester utan tar hellre en tripp till New Yorks jazzklubbar för att träffa personer i det andra könet, den nya fantomen kan ha dödskallegrottan som ett utav många tillhåll men ha hemmabas i storstaden där dagens brott begås, den nya fantomen kan bekämpa en modernare form av brottslighet, den nya fantomen kan utbilda sig i kampsporter och lära sig ny teknologi, den nya fantomen kan ha en fräck bil istället för en flotte, den nya fantomen kunde bli mer gotisk och ingen mysfarbror som den nuvarande och såvidare, Lee Falk skapade de perfekta förutsättningarna för att fantomen skulle kunna hänga med i utvecklinen så vad väntar dem på?

FANTOMEN ÄR DÖD, LÄNGE LEVE FANTOMEN

<{POST_SNAPBACK}>


Är inte säker på att det är rätt sätt. Risken är bara att Fantomen bara blir en i raden av liknande "superhjältar".
Tyckte själv att det var dags att fantomen blev lite mer mystisk och "vuxnare" men när jag läste Moonstone Books version av Fantomen, där våldet bla är lite mer synligt, kom jag på mig själv att tycka att det var helt fel för "våran" Fantomen.

Gillar till största del dina idéer, däremot är jag tveksam till om fantomen skulle våga göra en sådan radikal vändning som att skippa mjölken tillförmån för alkohol...men men man vet aldrig.
Även Batman har ju genomgått en radikal förändring från töntig playboy-detektiv till en mörk gotisk hämnare, kanske är det framtiden för allas vår vandrande vålnad

<{POST_SNAPBACK}>


Batman var ju redan från början en mörk gotisk hämnare som inte hade något emot att ha ihjäl de brottslingar som korsade hans väg.

#20 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 14 October 2004 - 21:13

Det bästa med hela grejen är ju att om den nya gotiska mer hårdkokte fantis inte går hem i folkhemmet är det bara för den 22:e fantomen att skaffa sig fruga och flytta tillbaka ut till landet och bli pappa upp i dagen...dricka mjölk och umgås med de stackars bandarerna likt den kolonialherre han är....

#21 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 14 October 2004 - 22:37

Hehe, så sant så.

#22 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 November 2004 - 14:19

Fantomen-redaktionen gjorde ju faktiskt ett försök till en radikal förändring i Bengali vid mitten av 90-talet, den så kallade Lubanga-eran då landet förvandlades till diktatur och Fantomens gamla vänner såsom Guran och Luaga visade prov på tvivelaktig moral, exempelvis när Guran saboterade ett dambygge. Dessvärre så blev inte "Bengali-de mökra åren" den succé som redaktionen hade hoppats på och allt återgick till det normala igen..

Någon som känner till vad hände med Lubanga? Är han död eller har han som tidigare fantomenskurkar gjort vissa gästspel?

#23 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 17 November 2004 - 07:44

De här återupprepade försöken till förändring i fantomen världen är ju ett tecken på att det behövs en revolution i fantomen tidningen...de har sällan lyckats hitta nya läsare på att bara ändra detaljer, nej nu måste de ta till hårdhandskarna!

#24 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 18 November 2004 - 13:40

De här återupprepade försöken till förändring i fantomen världen är ju ett tecken på att det behövs en revolution i fantomen tidningen...de har sällan lyckats hitta nya läsare på att bara ändra detaljer, nej nu måste de ta till hårdhandskarna!

<{POST_SNAPBACK}>


Ja senaste gången de markant höjde sin upplaga var när de gjorde en smärre revolution i slutet på 70-talet och lät Fantomen och Diana gifta sig efter att i flera årtionden levt i synd.. ;)
Detta uppmärksammades stort av övrig media. Samma uppmärksamhet tillmättes födseln av nästa generation i det så kallade födelsenumret..För dagens läsare kanske det inte ses så omskakande men det var säkert en och annan gammal fantomenläsare på 70-talet som ogillade den "nye" familjepräglade fantomen, men det stora massan uppskattade förändringen.
Därför är förändring den enda väg de har att gå om de vill öka läsarantalet, kanske är det nya temat med Fantomen År 1 ett steg i rätt riktning...

#25 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 18 November 2004 - 17:23

Ja senaste gången de markant höjde sin upplaga var när de gjorde en smärre revolution i slutet på 70-talet och lät Fantomen och Diana gifta sig efter att i flera årtionden levt i synd.. 
Detta uppmärksammades stort av övrig media. Samma uppmärksamhet tillmättes födseln av nästa generation i det så kallade födelsenumret..För dagens läsare kanske det inte ses så omskakande men det var säkert en och annan gammal fantomenläsare på 70-talet som ogillade den "nye" familjepräglade fantomen, men det stora massan uppskattade förändringen.
Därför är förändring den enda väg de har att gå om de vill öka läsarantalet, kanske är det nya temat med Fantomen År 1 ett steg i rätt riktning...


År 1 är definitivt ett steg i rätt riktning tycker jag. Det är visserligen inget extremt banbrytande eller spektakulärt, men de äventyr som har publicerats under titeln År 1 har hållit hög klass. Om det drar fler läsare vet jag inte, men det tycker jag är oviktigt. Huvudsaken är att Fantomen får en jämnare kvalitet, eftersom det har varierat oerhört de senaste åren.