Jump to content

Photo

Fantomen


  • Please log in to reply
125 replies to this topic

#26 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 18 November 2004 - 17:48

Ja senaste gången de markant höjde sin upplaga var när de gjorde en smärre revolution i slutet på 70-talet och lät Fantomen och Diana gifta sig efter att i flera årtionden levt i synd.. 
Detta uppmärksammades stort av övrig media. Samma uppmärksamhet tillmättes födseln av nästa generation i det så kallade födelsenumret..För dagens läsare kanske det inte ses så omskakande men det var säkert en och annan gammal fantomenläsare på 70-talet som ogillade den "nye" familjepräglade fantomen, men det stora massan uppskattade förändringen.
Därför är förändring den enda väg de har att gå om de vill öka läsarantalet, kanske är det nya temat med Fantomen År 1 ett steg i rätt riktning...


År 1 är definitivt ett steg i rätt riktning tycker jag. Det är visserligen inget extremt banbrytande eller spektakulärt, men de äventyr som har publicerats under titeln År 1 har hållit hög klass. Om det drar fler läsare vet jag inte, men det tycker jag är oviktigt. Huvudsaken är att Fantomen får en jämnare kvalitet, eftersom det har varierat oerhört de senaste åren.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo men kvaliten har väl höjs något i allafall sedan vi slapp de förfärliga Falk & Barry-äventyren...samma tråkiga intrig i alla äventyr. Diana kidnappad av någon höglandsfurste, banditer flyr in djungel efter ett bankrån etc etc

#27 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 19 November 2004 - 00:43

Bröllopsnumret och numret med tvillingarnas födsel är mycket riktigt de två nummer som sålt allra mest i Fantomentidningens historia... omkring 200 000 ex av dom var. Men i övrigt påverkade inte detta tidningens upplaga så mycket. Just slutet av 70-talet och början av 80-talet var tidningens guldår, med en snittupplaga på ca 160 000 ex per nummer. Och det var inte pga giftermålet, tvärtom var det något som mest kritiserades av läsarna och något som de svenskproducerade äventyren därför försökte undvika.

Angående År 1 finns det en djupgående artikel om det projektet i Sydsvenska Dagbladet
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#28 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 19 November 2004 - 17:10

Bröllopsnumret och numret med tvillingarnas födsel är mycket riktigt de två nummer som sålt allra mest i Fantomentidningens historia... omkring 200 000 ex av dom var. Men i övrigt påverkade inte detta tidningens upplaga så mycket. Just slutet av 70-talet och början av 80-talet var tidningens guldår, med en snittupplaga på ca 160 000 ex per nummer. Och det var inte pga giftermålet, tvärtom var det något som mest kritiserades av läsarna och något som de svenskproducerade äventyren därför försökte undvika.

Angående År 1 finns det en djupgående artikel om det projektet i Sydsvenska Dagbladet

<{POST_SNAPBACK}>


En spännande artikel, speciellt det där med det fem-delade äventyret som ska komma efter år ett. Däremot tyder väl Uffe Granbergs åsikter på att det inte kommer att bli ett generationskifte inom de närmsta åren, men vi får väl se vad som händer. Något är i allafall på gång i Fantomen-världen vilket är positivt..

#29 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 19 November 2004 - 19:34

På något sätt kändes äventyren från 80-talet mer välteknade. Nu verkar de som stora konstnärers verk förstörs med hjälp av den billigaste? färgläggningen som går att få tag i.....

Men fantomen måste nog gå hyvsat bra eftersom nuvarande nummer är ungefär dubbelts så tjokt som 80 tals numrerna och att de ger ut krönikan och de där nya pocket böckerna.

Edited by rehnvall, 19 November 2004 - 19:36.


#30 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 20 November 2004 - 13:10

Spännande artikel. Jag ser verkligen fram emot det femdelade äventyret som kommer. Det verkar ju som sagt inte som att dom planerar att döda Fantomen. Men det vore intressant att se någon av hans nära och kära drabbas...

#31 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 20 November 2004 - 15:09

Spännande artikel. Jag ser verkligen fram emot det femdelade äventyret som kommer. Det verkar ju som sagt inte som att dom planerar att döda Fantomen. Men det vore intressant att se någon av hans nära och kära drabbas...

<{POST_SNAPBACK}>


Ingen dum idé! Exempelvis om hans bästa vän Guran skulle gå bort, kanske rentav mördas...hur skulle det påverka Fantomen?

#32 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 20 November 2004 - 15:18

Ja senaste gången de markant höjde sin upplaga var när de gjorde en smärre revolution i slutet på 70-talet och lät Fantomen och Diana gifta sig efter att i flera årtionden levt i synd.. 
Detta uppmärksammades stort av övrig media. Samma uppmärksamhet tillmättes födseln av nästa generation i det så kallade födelsenumret..För dagens läsare kanske det inte ses så omskakande men det var säkert en och annan gammal fantomenläsare på 70-talet som ogillade den "nye" familjepräglade fantomen, men det stora massan uppskattade förändringen.
Därför är förändring den enda väg de har att gå om de vill öka läsarantalet, kanske är det nya temat med Fantomen År 1 ett steg i rätt riktning...


År 1 är definitivt ett steg i rätt riktning tycker jag. Det är visserligen inget extremt banbrytande eller spektakulärt, men de äventyr som har publicerats under titeln År 1 har hållit hög klass. Om det drar fler läsare vet jag inte, men det tycker jag är oviktigt. Huvudsaken är att Fantomen får en jämnare kvalitet, eftersom det har varierat oerhört de senaste åren.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har än så länge bara läst de första två av ÅR1-äventyren, brydde mig inte att köpa resten när jag såg att det bara var en repris av Johnny Hotwire från 90-talet.

Hur har resten av År1-äventyren varit, någon som kan ge en kort resumé?

#33 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 21 November 2004 - 00:10

Första äventyren var som du vet om fantomens ungdom. Bland annat dom här Johnny Hotwire grejen. Nu dom senaste tre nummren har det handlat om den 17:e Fantomen och piratdrottningen Kate Sommerset. Guran har börjat sakna oroa sig eftersom Fantomen varit borta en bra tag och läser därför ur piratdrottningens dagbok. Riktigt bra äventyr av David Bishop och Spadari.

#34 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 21 November 2004 - 14:26

Första äventyren var som du vet om fantomens ungdom. Bland annat dom här Johnny Hotwire grejen. Nu dom senaste tre nummren har det handlat om den 17:e Fantomen och piratdrottningen Kate Sommerset. Guran har börjat sakna oroa sig eftersom Fantomen varit borta en bra tag och läser därför ur piratdrottningens dagbok. Riktigt bra äventyr av David Bishop och Spadari.

<{POST_SNAPBACK}>



Säkert bra äventyr allihop de där om den 17:e fantomen, men borde inte ÅR:1 mer fokusera på just den 21:e fantomens rookie-år? Bläddrade som hastigast igenom det senaste numret i affären, det verkar som Guran har fått reda på att Fantomen är allvarligt sårad...

#35 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 21 November 2004 - 21:48

Säkert bra äventyr allihop de där om den 17:e fantomen, men borde inte ÅR:1 mer fokusera på just den 21:e fantomens rookie-år? Bläddrade som hastigast igenom det senaste numret i affären, det verkar som Guran har fått reda på att Fantomen är allvarligt sårad...

<{POST_SNAPBACK}>


Dessa äventyr skulle egentligen ha publicerats före År 1 drog igång, men tecknaren hann inte klart i tid så de fick hamna mitt i År 1 istället. I nästa nummer återgår man till den 21:e Fantomens tidigaste år, i ett äventyr tecknat av Paul Ryan (se omslaget på fantomen.com
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#36 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 23 November 2004 - 20:02

Intressant artikel, jag citerar:


"Dessutom är Fantomen väldigt tvådimensionell. Han är lyckligt gift, hans barn är väluppfostrade, alla i djungeln dyrkar honom. Det har jag varit emot väldigt länge. Jag vill att han ska kunna jobba med konflikter på flera plan."


"Kronologin är vårt största problem. För varje år som går stämmer årtalen om hans farfars och fars död sämre och sämre, säger Claes Reimerthi."

Argument för den tes jag driver om att fantomen skulle få en renässans om man dödade den 21:e fantomen...fast jag kan ju förstå att man inte vill ta några risker nu när upplagorna har ökat med 15 %...men som claes säger Fantomen är väldigt tvådimensionell och kronologin är ett stort problem, döda tråkmånsen för fasen...det kan vara ett tre års projekt...eller till och med ännu längre men sätt igång nu!!!

#37 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 23 November 2004 - 20:08

Intressant artikel, jag citerar:


"Dessutom är Fantomen väldigt tvådimensionell. Han är lyckligt gift, hans barn är väluppfostrade, alla i djungeln dyrkar honom. Det har jag varit emot väldigt länge. Jag vill att han ska kunna jobba med konflikter på flera plan."


"Kronologin är vårt största problem. För varje år som går stämmer årtalen om hans farfars och fars död sämre och sämre, säger Claes Reimerthi."

Argument för den tes jag driver om att fantomen skulle få en renässans om man dödade den 21:e fantomen...fast jag kan ju förstå att man inte vill ta några risker nu när upplagorna har ökat med 15 %...men som claes säger Fantomen är väldigt tvådimensionell och kronologin är ett stort problem, döda tråkmånsen för fasen...det kan vara ett tre års projekt...eller till och med ännu längre men sätt igång nu!!!

<{POST_SNAPBACK}>


:skull:
Är inne på din linje att gå bort från den tvådimensionella fantomen och att äntligen skapa ordning i det kronologiska kaoset genom att på sikt avliva den 21:e fantomen. Dessvärre lär detta inte ske så länge den konservativa Ulf Granberg styr Fantomenredaktionen, det är dags att släppa in lite nytt blod i redaktionen som kan se på Fantomen med friska ögon. Ingen organisationen mår bra av stagnera och undvika förändringar så även organisationer i seriebranschen.

Viva La revolution La Fantasma, ut med tråkgubbarna ur redaktionen!!!! :skull:

Edited by Walker, 23 November 2004 - 20:10.


#38 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 23 November 2004 - 20:39

Att döda Fantomen skulle visserligen göra serien ny och fräsch, men hur länge då? Efter några år skulle man kanske vara i samma situation igen. Att bara döda Fantomen känns som en ganska kortsiktig lösning.
Igentligen tycker jag inte att det största problemet är Fantomen som karaktär, utan själva historierna om honom. Berättandet har fastnat i ett visst mönster. Jag menar att alla äventyr är uppbyggda på samma sätt. Första 10 sidorna byggs problemet upp, sen följer fem sidor där Fantomen smyger sig på bovarna, sen 10 sidor action och till sist några sidor som avslutar allt på ett snyggt sätt. Ungefär på det här sättet skrivs alla äventyr. Det är där problemet ligger tycker jag. Varför får ett äventyr inte vara längre än cirka 30 sidor? Jag tycker att man borde exprimentera mer med själva formatet. I extra tjocka nummer kunde man till exempel prova 50-60 sidor långa äventyr.
En annan kul ide vore att ha biserier med bikaraktärer från Fantomen. Typ en miniserie i 5 delar om Rex, eller nåt liknande.

#39 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 23 November 2004 - 22:34

Angående att så många vill ha en mörkare Fantomen så tipsar jag om den nystartade amerikanska Fantomentidningen. Där är han lite mörkare och våldsammare.

Själv så tycker jag att den är helt ok men jag insåg också att jag är glad att den "svenska" Fantomen är som han är.
The Phantom är riktad till en något äldre läsgrupp än Fantomen, då tycker jag det är mer legitimt med en mörkare, våldsammare framtoning.

Egmont skulle kanske prova att starta upp ytterligare en Fantomentidning, med mörkare material. Det skulle definitivt gå hem hos den lite äldre publiken.


En annan kul ide vore att ha biserier med bikaraktärer från Fantomen. Typ en miniserie i 5 delar om Rex, eller nåt liknande.

Bra idé, den tycker jag du ska vidarebefodra till tidningen.

#40 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 24 November 2004 - 13:43

Att döda Fantomen skulle visserligen göra serien ny och fräsch, men hur länge då? Efter några år skulle man kanske vara i samma situation igen. Att bara döda Fantomen känns som en ganska kortsiktig lösning.
Igentligen tycker jag inte att det största problemet är Fantomen som karaktär, utan själva historierna om honom. Berättandet har fastnat i ett visst mönster. Jag menar att alla äventyr är uppbyggda på samma sätt. Första 10 sidorna byggs problemet upp, sen följer fem sidor där Fantomen smyger sig på bovarna, sen 10 sidor action och till sist några sidor som avslutar allt på ett snyggt sätt. Ungefär på det här sättet skrivs alla äventyr. Det är där problemet ligger tycker jag. Varför får ett äventyr inte vara längre än cirka 30 sidor? Jag tycker att man borde exprimentera mer med själva formatet. I extra tjocka nummer kunde man till exempel prova 50-60 sidor långa äventyr.
En annan kul ide vore att ha biserier med bikaraktärer från Fantomen. Typ en miniserie i 5 delar om Rex, eller nåt liknande.

<{POST_SNAPBACK}>


Det här håller jag med om. Visst skulle man kunna döda den 21e rakt av, men vad händer sen när den 22e Fantomen varit på tronen ett tag? Jo, det skulle inte vara nån större skillnad jämfört med dagens äventyr. Det man bör ändra på i första hand är alltså berättarstil och uppbyggnad av äventyren. Personligen tyckte jag Lubanga-perioden 1994-96 var väldigt lyckad, och det verkar som om man är på väg till de nivåerna igen. Mer kontinuitet i äventyren och berättelser som får byggas upp i flera nummer är att vänta i framtiden. Tycker också du borde dela med dig av dina idéer till redaktionen! Det gäller för övrigt alla här som har åsikter om Fantomen, maila till tidningen så att redaktionsgubbarna får veta vad ni tycker. Även "konservative Ulf Granberg" lyssnar på vad läsarna har för åsikter men det gäller att han får veta vad ni tycker då också.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#41 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 24 November 2004 - 14:08

"Det här håller jag med om. Visst skulle man kunna döda den 21e rakt av, men vad händer sen när den 22e Fantomen varit på tronen ett tag? Jo, det skulle inte vara nån större skillnad jämfört med dagens äventyr. Det man bör ändra på i första hand är alltså berättarstil och uppbyggnad av äventyren. Personligen tyckte jag Lubanga-perioden 1994-96 var väldigt lyckad, och det verkar som om man är på väg till de nivåerna igen. Mer kontinuitet i äventyren och berättelser som får byggas upp i flera nummer är att vänta i framtiden. Tycker också du borde dela med dig av dina idéer till redaktionen! Det gäller för övrigt alla här som har åsikter om Fantomen, maila till tidningen så att redaktionsgubbarna får veta vad ni tycker. Även "konservative Ulf Granberg" lyssnar på vad läsarna har för åsikter men det gäller att han får veta vad ni tycker då också. "

Jag menar inte att man ska döda honom rakt av, detta är ju något som måste ske gradvis. För det första måste tvillingarna växa upp så att de är redo för tronskiftet. Jo visst borde vi som har åsikter dela med sig av dem till redaktionen...men frågan är om de är villiga att lyssna. Frågan om 21:e Fantomens död har ju varit en ständigt återkommande fråga i tidningens läsarforum men av någon anledning verkar de inte vilja ge mer en ett svävande svar på den frågan.

Jag misstänker att de har fått tydliga instruktioner från Lee Falks dödsbo hur/när det oundvikliga tronskiftet ska ske. Min gissning är att 21:an kommer att kämpa på tills 100:årsjubileet 2036.
Då kommer tidningen att få maximal exponering i media vilket är ett lämpligt tillfälle att introducera den nya generationen...

#42 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 24 November 2004 - 14:08

Att döda Fantomen skulle visserligen göra serien ny och fräsch, men hur länge då? Efter några år skulle man kanske vara i samma situation igen. Att bara döda Fantomen känns som en ganska kortsiktig lösning.
Igentligen tycker jag inte att det största problemet är Fantomen som karaktär, utan själva historierna om honom. Berättandet har fastnat i ett visst mönster. Jag menar att alla äventyr är uppbyggda på samma sätt. Första 10 sidorna byggs problemet upp, sen följer fem sidor där Fantomen smyger sig på bovarna, sen 10 sidor action och till sist några sidor som avslutar allt på ett snyggt sätt. Ungefär på det här sättet skrivs alla äventyr. Det är där problemet ligger tycker jag. Varför får ett äventyr inte vara längre än cirka 30 sidor? Jag tycker att man borde exprimentera mer med själva formatet. I extra tjocka nummer kunde man till exempel prova 50-60 sidor långa äventyr.
En annan kul ide vore att ha biserier med bikaraktärer från Fantomen. Typ en miniserie i 5 delar om Rex, eller nåt liknande.

<{POST_SNAPBACK}>


Det här håller jag med om. Visst skulle man kunna döda den 21e rakt av, men vad händer sen när den 22e Fantomen varit på tronen ett tag? Jo, det skulle inte vara nån större skillnad jämfört med dagens äventyr. Det man bör ändra på i första hand är alltså berättarstil och uppbyggnad av äventyren. Personligen tyckte jag Lubanga-perioden 1994-96 var väldigt lyckad, och det verkar som om man är på väg till de nivåerna igen. Mer kontinuitet i äventyren och berättelser som får byggas upp i flera nummer är att vänta i framtiden. Tycker också du borde dela med dig av dina idéer till redaktionen! Det gäller för övrigt alla här som har åsikter om Fantomen, maila till tidningen så att redaktionsgubbarna får veta vad ni tycker. Även "konservative Ulf Granberg" lyssnar på vad läsarna har för åsikter men det gäller att han får veta vad ni tycker då också.

<{POST_SNAPBACK}>


Vadå är ingen långsiktig lösning? Det är den enda lösningen! Eftersom fantomen har den historia som han har tvingas man de facto rätta sig efter det. Spindelmannen har ju ingen historia där hans förfädrar har agerat spindelmannen så han behöver man ju inte döda. Men eftersom man kan precisera den 21:e fantomens fars och farfars dödsår måste man döda den 21:e nu innan det är för sent och innan det spårar ur totalt....han kan ju inte leva i över tvåhundra år när hans förfädrar endast levt en kortare period...ingen skulle sakna den 21:e fantomen eftersom han är en gammal tråkmåns. Det kanske inte skulle bli mkt mer spännande med en 22:a fantom men då har man åtmistone löst det kronologiska problemet...

FANTOMEN ÄR DÖD LÄNGE LEVE FANTOMEN :skull:

#43 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 24 November 2004 - 19:30

Dark Beast, jag följer din uppmaning och tänker förmedla lite åsikter och frågor till Fantomen-redaktionen.

Om det är någon som har någon fråga att tillägga så får ni gärna skriva dit det. Jag lägger ut brevet på forumet ungefär en vecka innan jag mailar till Granberg & Co på redaktionen...



Öppet brev till Fantomenredaktionen

Som trogen läsare genom åren vill jag härmed inkomma med ett antal synpunkter på tidningen. Till att börja med vill jag ge er beröm för att tidningen överlag hållit god standard genom åren och ni kämpar på och inte ger som så många andra serietidningar tvingats göra.

Nu till synpunkterna/ Frågorna.

1. Ni har under den senaste tioårsperioden gjort ett antal försök till förändring, såsom övergång från svart-vitt till färg, Labanga-eran och nu senast med År 1. Är dessa försök till förändring sanktionerade i någon form av Lee Falks arvingar. När Hergé dog skrev han i sitt testamente att ingen annan fick ta över tecknandet av Tintin. Lämnade Lee Falk något liknande "testamente" som beskriver vilken utveckling Fantomen ska genomgå eller ej?

2. Om "testamentet" existerar lämnade Falk några instruktioner på vem av tvillingarna som ska ta över efter 21:fantomen och i så fall när och hur det ska ske? Om han ej lämnade något önskemål om "tronskiftet" innebär detta att ni själva bestämmer när eller om detta ska ske?

3. I en artikel i Sydsvenska dagbladet beskriver Claes Reimerthi att kronologin är ert största problem. Att för varje år som går stämmer årtalen om 21:e Fantomens farfar och fars död allt sämre. Det är positivt att ni uppmärksammar problemet men vågar ni genomföra det åtgärder som krävs för att komma till rätta med problematiken?

Förslag - sätt samman den ”hjärntrust” som användes för att lägga upp riktlinjerna för Labanga-eran och nuvarnande År:1. Tillsammans borde ni kunna bena ut de problem och förutsättningar som behövs för att förbereda ett tronskifte på Dödskalletronen. Exempelvis bestämma var tvillingarna ska få sin högre utbildning, vilka ämnen de bör läsa vilket i sin tur kan föra med sig kommande äventyr ( Se exempelvis…någon 1700-tals fantomen som var botanist och upplevde äventyr kopplade till Linné). Bestämma turordning för de gamla trontjänarnas död såsom Moz, Guran, samt Överste Worubus pension. Även president Luaga förtjänar att gå i pension efter ett långt liv i Bengalis tjänst, detta behöver ju inte ske på samma våldsamma sätt som under Lubangaeran utan kan ske på samma sätt som i Sydafrika där Mandela trädde tillbaka för nästa generation men fortfarande spelar rollen av landsfader.

Den viktigaste frågan är att bestämma vem eller vad som ska leda fram till den 21:e fantomens död. Kanske finns det ett behov av att etablera en ny superskurk några år innan detta dramatiska äventyr eller damma av något avsomnat brottsyndikat som Vråkarna eller Hydra. Allt detta leder till slut fram till –vem av tvillingarna är mest lämplig att ta över? Allt detta och ännu fler frågor är det som hjärntrusten måste ta ställning till om ett tronskifte ska vara genomförbart inom låt oss säga en 5-10 års period.

4. 100:a årsjubileet är om snart 30 år, vilka grova planer finns I-dagsläget för att firar detta, och kommer fortfarande nummer 21:e att vara i aktiv tjänst 2036?

5 I dag är ett standardäventyr uppbyggt på samma sätt. 10 sidors problemuppbyggnad, 5 sidors mellanspel, 10 sidor action för att avsluta med några få sidor som knyter ihop allt på ett snyggt sätt. Varför måste alla äventyr vara uppbyggda enligt den mallen? Varför inte experimentera med formatet och låta äventyren utvecklas under ca 50-60 sidor?

6. En annan tänkvärd idé vore att utveckla biserier där birollskaraktärer från Fantomen har den bärande rollen. Exempelvis en miniserie i fem delar om exempel vis Rex eller varför inte den unge patrullmannen Worubus öden och äventyr?

Edited by Walker, 24 November 2004 - 19:48.


#44 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 25 November 2004 - 16:48

Det där ser bra ut, mycket konstruktiva förslag och fudneringar.

Ett par saker kan jag kommentera redan nu eftersom det är sånt som redan besvarats i tidningen:

1-2. Lee Falk "ägde" inte Fantomen på samma sätt som Hergé ägde Tintin. Samtliga rättigheter har alltid legat hos det amerikanska syndikatet King Features. Det är dom som bestämmer vad som får och inte får göras med Fantomen i de äventyr som Egmont producerar. Lee Falk hade säkert sina åsikter om hur han ville att serien skulle leva vidare efter hans död, men varken han eller hans arvingar hade nånting att säga till om i det fallet. King Features' inställning i frågan om Egmont får ta livet av 21.an vet jag däremot inget om.

3. Vet inte om det var riktigt det här du menade, men tvillingarna har påbörjat en "högre utbildning" vid internatskolan Durham House i USA i en serie äventyr.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#45 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 November 2004 - 17:02

Det där ser bra ut, mycket konstruktiva förslag och fudneringar.

Ett par saker kan jag kommentera redan nu eftersom det är sånt som redan besvarats i tidningen:

1-2. Lee Falk "ägde" inte Fantomen på samma sätt som Hergé ägde Tintin. Samtliga rättigheter har alltid legat hos det amerikanska syndikatet King Features. Det är dom som bestämmer vad som får och inte får göras med Fantomen i de äventyr som Egmont producerar. Lee Falk hade säkert sina åsikter om hur han ville att serien skulle leva vidare efter hans död, men varken han eller hans arvingar hade nånting att säga till om i det fallet. King Features' inställning i frågan om Egmont får ta livet av 21.an vet jag däremot inget om.

3. Vet inte om det var riktigt det här du menade, men tvillingarna har påbörjat en "högre utbildning" vid internatskolan Durham House i USA i en serie äventyr.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok jag får omformulera fråga 1-2. Falk besökte ju Sverige ett flertal gånger och intervjuades även av redaktionsmedlemmar, det är nog inte helt omöjligt att han anförtrott sig till...låt oss säga Ulf Granberg och nämnt "off the record" hur han ser på tronföljden. Även om redaktionen nu inte behöver ta hänsyn till något testamente så tar de nog hänsyn till vad Falk tyckte i den frågan.

En annan omformulering blir alltså om de måste be om lov från King Feutures för att utveckla serien vid exempelvis ett tronskifte. Eftersom Fantomen är så pass mycket större i Norden än i USA så tror jag att redaktionen har relativt fria händer, men detta är givetvis en spekulation.

Fråga 3. Trevligt att de redan nu tänkt till med att skicka tvillingarna till en internatskola, har tyvärr missat det äventyret. Med tvillingarnas ämnesval vid utbildning menade jag vilka framtida konsekvenser det kan få. Exempelvis 3:e fantomens dramaintresse eller för den delen 21:e fantomens idrottsintresse. Man skulle ju kunna tänka sig att någon av tvillingarna blir invalda i något skumt sällskap på internatskolan i stil med filmen "Skulls", som i sin tur bygger på det verkliga sällskapet "Skulls n´bones" som har flera presidenter som medlemar, (George W inräknad)

#46 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 25 November 2004 - 18:51

Bra initiativ med ett brev Walker!

#47 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 November 2004 - 18:57

Bra initiativ med ett brev Walker!

<{POST_SNAPBACK}>


Tackar! Du får gärna lägga till någon fråga eller övrigt i brevet. Jag kommer som sagt inte maila det för en nästa vecka.

#48 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 26 November 2004 - 13:48

Tillägg till brevet...

7. Hur kommer ni att göra med den 21:e fantomens äventyr när det är hans tur att medverka i tidningen Fantomenkrönikan? Ingen tidigare fantomens liv är mer karlagt en nr. 21, kommer ni i så fall att publicera alla dessa (vilket skulle ta flera decenier att genomföra) eller kommer ni att välja ut de viktigaste och bästa äventyren såsom hans ungdomsäventyr, hur han hämnas den 20:e fantomen, gifter sig och skaffar barn med Diana osv.

#49 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 26 November 2004 - 16:13

När du ändå är inne på krönikan så kan du väl fråga om det fortfarande är aktuellt med nytecknade serier direkt för krönikan, som Granberg skrev om i Krönikan # 46?
Och i så fall om de ev skulle kunna göra dessa äventyr lite "mörkare", då svart/vitt passar utomordentligt för detta.

#50 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 26 November 2004 - 16:20

När du ändå är inne på krönikan så kan du väl fråga om det fortfarande är aktuellt med nytecknade serier direkt för krönikan, som Granberg skrev om i Krönikan # 46?
Och i så fall om de ev skulle kunna göra dessa äventyr lite "mörkare", då svart/vitt passar utomordentligt för detta.

<{POST_SNAPBACK}>



Ska lägga till även de frågorna i det kommande brevet. Har inte läst Krönika # 46 så jag vet inte vad Granberg skrev där, kan du kort berätta lite vad han skrev. Var det redaktionens eget förslag med nytecknade serier för krönikan eller har det kommit som ett önskemål från läsarna?