Jump to content

Photo

Den sämsta serien?


  • Please log in to reply
60 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 10 April 2005 - 19:47

Efter åratal av empiriska bevis så får jag nog medge att den sämsta serien någonsin (som är mainstream och känd, då) får vara: Laban.

Den gör inte bara det fatala misstaget för en "humorserie" att inte vara kul ibland. Den är ALDRIG kul. Jag vet inte hur många år jag läst serien i diverse tidningar, men jag har personligen aldrig dragit åt smilbanden åt den serien...

Nån som håller med/har en annan kandidat?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 almostfamous

almostfamous

    Ensign

  • Members
  • 37 posts

Posted 10 April 2005 - 21:11

Jag har aldrig förstått vad som är så roligt med Nemi. Jag kanske är fel målgrupp för serien, vad vet jag, men jag har nog aldrig ens varit i närheten av att tycka att den är rolig.

#3 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 April 2005 - 21:50

Håller med om Laban. Trist som kallt diskvatten. Hälge är ett lågvattenmärke också.

Nemi kan jag skratta åt emellanåt, men inte alltid. Den går som dagstrip i Göteborgs-Posten, så jag får många tillfällen att läsa den. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 Professor Decevio

Professor Decevio

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts

Posted 11 April 2005 - 08:37

Jim Davis Gustaf var bra i början men har numera blivit synonymt med låg kvalitet i mina öron. Laban har alltid varit tam och intetsägande, men den värsta smörja som gjrots måste vara Uppåt Värre som gick i DN för ett litet tag sedan. Fanns det någon vettig människa som gillade den serien?
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#5 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 April 2005 - 14:24

Det finns ju hur många dåliga som helst. Nemi är ju tex bra mycket bättre än bumbibjörnarna eller lilla fridolf. King vid gränspolisen var synnerligen oengagerande. DNs Assar är jag rejält trött på. Ensamma mamman (fast det beror nog på att jag är fel målgrupp). Druuna eller Den var tröttsamma även om teckningarna var trevliga. De flesta serieversioner av filmer är riktigt B. Julalbumen med tarzan och stålmannen är riktiga sömnpiller. Strontium Bitch en sämre plaiat av Judge Dredd. Stålpojken sög kraftigt vad jag kommer ihåg. Och visst har ni rätt i det att laban var tam...

#6 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 11 April 2005 - 14:33

Gustav, Bumbibjörnarna listan kan göras lång.

Vill göra ett tillägg till listan över den sämsta serien...det är en ganska kontroversiell åsikt om en enormt hyllad serie.

Snobben - hur kul är han egentligen?

Jag tycker att Snobben & Gustav spelar i samma division, två figurer som fungerar utmärt för att sälja prylar av mer eller mindre roligt slag, men där serien är ganska trist.

#7 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 April 2005 - 14:34

Snobben fungerade bra på TV, mindre bra som serie....

#8 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 11 April 2005 - 14:51

Snobben fungerade bra på TV, mindre bra som serie....

<{POST_SNAPBACK}>


men den tecknade tv-serien hade väl väldigt lite gemensamt med serien snobben. De fokuserade på de mer "actionpackade" avsnitten med fotbollsträning eller Snobbens äventyr som flygaräss när det i serien mest verkar handla om filosoferande.

#9 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 11 April 2005 - 15:23

Det finns nog en del som jag inte har gillat men den enda jag kan komma på just nu är "Puppet Revolution" som går i Manga Mania. Otroligt tråkig.

#10 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 April 2005 - 15:31

Snobben fungerade bra på TV, mindre bra som serie....

<{POST_SNAPBACK}>


men den tecknade tv-serien hade väl väldigt lite gemensamt med serien snobben. De fokuserade på de mer "actionpackade" avsnitten med fotbollsträning eller Snobbens äventyr som flygaräss när det i serien mest verkar handla om filosoferande.

<{POST_SNAPBACK}>



jag tror inte vi sett samma serie eller läst samma avsnitt....för jag tyckte tv-seriern fångade filosferandet i lagom samklang med humorn....

#11 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 April 2005 - 15:32

Jag måste ju då säga att Snobben är en av de bättre serier som någonsin har gjorts. Säger man att den mest är till för att sälja prylar så har man inte riktigt sett mer än ytan på den. Det är en väldigt djup serie.
*Hockey och superhjältar*

#12 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 April 2005 - 15:36

Snobben är asbra, i alla fall de gamla avsnitt jag läst.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#13 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 11 April 2005 - 15:41

Jag måste ju då säga att Snobben är en av de bättre serier som någonsin har gjorts. Säger man att den mest är till för att sälja prylar så har man inte riktigt sett mer än ytan på den. Det är en väldigt djup serie.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo Snobben är säkert en väldigt djup serie som man kan uppskatta i vuxen ålder, gillade inte Snobben när jag var barn. Tyckte att det hände för lite jämfört med Asterix och Lucky Luke...

Snobben är för mig mest förknippat med tecknad film och inte minst alla miljontals Snobbenprylar, exempelvis Snobbenlampa, Snobben med golfklubba osv.

#14 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 April 2005 - 15:43

Om snobben var väldigt djup är nog hos "the eye of the beholder" så att säga...

...men visst lite exstensialism var det ju allt...tyvärr lite för gullepluttigt ibland...men snobben var ju en skön slacker, kanske inte alltid lämpad för de yngsta...

Edited by Jazzdevil, 11 April 2005 - 15:45.


#15 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 11 April 2005 - 15:50

Om snobben var väldigt djup är nog hos "the eye of the beholder" så att säga...

...men visst lite exstensialism var det ju allt...tyvärr lite för gullepluttigt ibland...men snobben var ju en skön slacker, kanske inte alltid lämpad för de yngsta...

<{POST_SNAPBACK}>


Jo jag kan erkänna att Snobben är en djup och existensiell serie, för att inte säga pretentiös.
En bra vuxen-serie men hur kul är den för en potentiell seriekonsument i 7-9:årsåldern?

#16 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 April 2005 - 15:52

Charles Schultz har i flera intervjuer pratat om vad som är teman i och ligger bakom serien. Sen har vi ett litet "fel" som har blivit i Sverige. Snobben är inte direkt huvudpersonen, originaltiteln är ju "Peanuts", först "Lil´folks", och det handlar minst lika mycket om t. ex Lille Karl. De amerikanska titlarna nämner ju alltid "Charlie Brown". Och jag har ju identifierat mig med honom, och gör fortfarande det i allra högsta grad.
*Hockey och superhjältar*

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 April 2005 - 19:46

Rocky är en serie som jag har svårt att förstå mig på...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 11 April 2005 - 21:39

Hmm, har lite svårt att komma på några riktiga bottennapp. Jag läser i princip bara serie som jag gillar och resten lägger jag inte på minnet. Men av dom serier jag läser nu är det Förortssatanisterna i Herman Hedning och Robin Hood i Fantomen som inte är värda lästiden. Visserligen finns det värre serier, men jag kommer inte på några för tillfället.
Och jag tror nog att du är ganska ensam om att ogilla Rocky XC-SE...

#19 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 12 April 2005 - 00:46

Rocky "rockar".. En av de få komediserien som får tummen upp av mig (en annan är Foxtrot).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#20 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 12 April 2005 - 08:47

Rocky är bra, fast tabloiden Rocky är skräp...

#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 April 2005 - 10:39

Smaken är som baken ... delad! :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 12 April 2005 - 13:53

Rocky är en serie som jag har svårt att förstå mig på...

<{POST_SNAPBACK}>


Hur gammal är du XC-SE? Om du fortfarande är i de yngre tonåren förstår jag att du ogillar Rocky.
För att till fullo kunna uppskatta Rocky´s gnällande på café, alkoholromantik, par/barn-noja eller för den delen 30-årskrisande bör man vara runt hans ålder dvs 25-33 vilket är den ålder hans skapare och verklighetens Rocky; Martin Kellerman befinner sig i.

#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 April 2005 - 14:52

Rocky är en serie som jag har svårt att förstå mig på...

<{POST_SNAPBACK}>


Hur gammal är du XC-SE? Om du fortfarande är i de yngre tonåren förstår jag att du ogillar Rocky.
För att till fullo kunna uppskatta Rocky´s gnällande på café, alkoholromantik, par/barn-noja eller för den delen 30-årskrisande bör man vara runt hans ålder dvs 25-33 vilket är den ålder hans skapare och verklighetens Rocky; Martin Kellerman befinner sig i.

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm... Är isf i målgruppen då... :P

Jag är lite svår när det gäller humor - jag fattar inte det roliga med Dan Beckman och "Hey Baberiba" heller. Har tom suttit och letat efter humorn i en del komedi filmer.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 12 April 2005 - 14:59

Hmm... Är isf i målgruppen då...  :P

Jag är lite svår när det gäller humor - jag fattar inte det roliga med Dan Beckman och "Hey Baberiba" heller. Har tom suttit och letat efter humorn i en del komedi filmer.

<{POST_SNAPBACK}>


Fast du kan väl inte jämföra Dan Beckman med Rocky, Bäckman är en phittad figur som driver med finkultur medan Rocky är baserat på Jonas Kellermans och hans kompisars liv. I intervjuer har han berättat att han använder autentiska repliker från sina vänner, vissa har blivit så sura att de nu är f.d vänner.

#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 April 2005 - 15:04

Fast du kan väl inte jämföra Dan Beckman med Rocky, Bäckman är en phittad figur som driver med finkultur medan Rocky är baserat på Jonas Kellermans och hans kompisars liv. I intervjuer har han berättat att han använder autentiska repliker från sina vänner, vissa har blivit så sura att de nu är f.d vänner.

<{POST_SNAPBACK}>


Nu jämförde jag inte... :huh: Dan Bäckman tog jag som ett exempel... Inte avsedd för jämförelse. Lessen om det inte framgick.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)