Jump to content

Photo

Seriealbum


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 Supes

Supes

    Lieutenant Junior Grade

  • Validating
  • 52 posts

Posted 02 May 2006 - 16:48

Är det bara superhjälteserier och våldsserier som diskuteras här? Eller finns det några som uppskattar seriealbum lika mycket som jag? Av alla serier jag läst så är Asterix fortfarande den stora favoriten. Tintin är ju också en odödlig klassiker. Andra bra seriealbum är Valhall, Spirou, Gaston och Starke Staffan.

#2 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 May 2006 - 17:30

Klart man gillar seriealbum! Har läst allt (och har det mesta) med Asterix, Tintin och Lucky Luke m.fl...Tyvärr dyker det inte upp lika mycket album nuförtiden, så det är ju mest gamla serier man får plocka upp...I Frankrike däremot verkar album vara populärt...Min favorit är nog Tintin trots allt...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#3 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 02 May 2006 - 17:35

Självfallet. Lucky Luke, Asterix, Smurfarna, Hälge, Tintin, Finn och Fifi, många bra europeiska serier i albumformat. Nu senast har jag fastnat lite för Linda & Valentin/Valerian, som är sci-fi. :)

Ah, icke att förglömma är Knallhatten!! :D Få serier som får mig att skratta så. Även Carl Barks, Don Rosa och Marko Rotas Disney-serier gör sig ypperligt bra i albumformat.

Dessvärre är jag rädd att denna tråd borde vara i Serier Off Topic, så att säga, eftersom den inte innehållert superserier.

#4 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 02 May 2006 - 17:42

Självklart läser man (eller läste man, det blir inte lika ofta numera) album. Det var ju där serieintresset tog sin början. Tintins Äventyrsklubb tror jag det hette, man fick ett album varje månad.

#5 Supes

Supes

    Lieutenant Junior Grade

  • Validating
  • 52 posts

Posted 02 May 2006 - 17:43

Lucky Luke glömde jag. Den är ju riktigt riktigt bra. Har sett Luke mer på film än vad jag läst om honom dock.

Jag kom på att den här tråden borde placerats i Off Topic istället, går det inte att flytta den eller ta bort den?

Edited by Supes, 02 May 2006 - 17:44.


#6 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 02 May 2006 - 19:01

Starke Staffan, honom hade jag helt glömt bort! Jag har nog inte läst Starke Staffan på omkring 10 år, jag ska nog låna något album nästa gång jag är på biblioteket.

#7 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 02 May 2006 - 20:53

Självfallet. Lucky Luke, Asterix, Smurfarna, Hälge, Tintin, Finn och Fifi, många bra europeiska serier i albumformat. Nu senast har jag fastnat lite för Linda & Valentin/Valerian, som är sci-fi. :)

Ah, icke att förglömma är Knallhatten!! :D Få serier som får mig att skratta så. Även Carl Barks, Don Rosa och Marko Rotas Disney-serier gör sig ypperligt bra i albumformat.


Köper inte så mycket album som förr, men självklart händer det att man letar upp någon Tintin eller Asterix.
Hade tyvärr slutat läsa Kalle Anka när Don Rosa började med sitt storverk om Farbror Joakims liv ( För övrig belönad med Will Eisner-priset), däremot har jag läst samlingsalbumet Don Rosas bästa. Någon som vet om något nätbokhandel fortfarande säljer "Farbror Joakims liv"?

#8 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 02 May 2006 - 21:40

Nja, gäller det svenska så är jag nog dålig på album, det blev ett par Tintin på bokrean av nostalgiska skäl + att det var rätt cool med nya översättningen. Och ett paket från Epix i höstas.

Annars är det väl amerikanska TPB:s som gäller, och dom räknas väl som album, eller? :unsure:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#9 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 02 May 2006 - 21:51

Innan Hannibal Lecter går och lägger sig på kvällarna, kollar han under sängen så att inte Staffan Westerberg är där. ©


Kul signatur! :thumbsup: :D

#10 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 03 May 2006 - 07:11

Jo jag har mycket Tintin, Johan o Pellevin, Spirou, Gaston och liknade.
Valhall har jag de där 3 hårdinbundna böckerna, bra serie.
Inget Kalle Anka för mig överhuvudtaget däremot eller annat Disney.

Edited by Agentum, 03 May 2006 - 07:13.


#11 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 03 May 2006 - 08:13

Jag läste det mesta som nämnts här när jag var mindre: Tintin, Spirou, Gaston, Starke Staffan, Valhalla, Linda & Valentin, Astrix & Obelix, Lycky Luke osv. Var också med i Tintins äventyrsklubb ett tag, jag har knappt läst eller köpt nån större mängd av dessa titlar på snart 20 år.
I love the smell of napalm in the morning

#12 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 03 May 2006 - 11:18

Ett annan serie som finns i albumformat är svenska Felix, svart-vit iofs men de minns jag från när jag var liten, jag försöker komma över allihop.

Lööf gjorde en del annat kul med Ville tex ett färgalbum, och Skrotnisse, fast där gillar jag den tecknade varianten bäst.

#13 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 03 May 2006 - 15:38

Ah, Jan Lööf's Ville och Felix, det var grejor det. :) Läste tokmycket sånt upp till 15-års åldern, då jag upptäckte att allt var slut. :blink:

(Dom icke Lööf-skapade Felix ger jag inte mycket för...)

Tror jag har faktiskt läst nästan alla dom serier som nämnts här det senaste året! :D Och album som jag inte läst förut minsann. Tycker faktiskt att i princip alla av dom förlorar nästan ingenting av att man blivit äldre, Tintin tex tror jag nästan jag märker mer intressanta saker i nu på ålderns höst, då man blivit klokare.

Synd att Agentums bojkott av ett multinationellt företag ska behöva gå ut över vad begåvade serieskapare producerat i det förgångna, men ska man bojkotta så måste man nog vara konsekvent. :)

Antar att Agentum ändå har gått och blivit för synisk och intellektuell för Don Rosas, Barks, eller Marko Rota's serier ändå... Där är det ju mycket romantik, sentimentalitet och humor som utmärkande tecken, och det verkar inte riktigt vara vad Agentum läser vanligtvis om man säger så... :o ( tänker på Miracle Man #15..)

#14 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 03 May 2006 - 16:13

Hmm menar du Disney?
Jag läste nästan bara sånt tills tidigt 80-tal, sen har jag inte brytt mig om det alls och jag känner inte att jag vill heller, men jag hatar dem inte eller menar att det är sämre, det är inte min grej bara.
Så ta inte att JAG inte läser dem som att du ska känna dig dum för att du gör det, vore ju värre om du inte läste serier alls :)

Angående Felix, jo jag gillar de detaljerade teckningarna med en massa man kan upptäcka i bakgrunden, de var lite hemska när man var liten men fascinerande på nåt sätt.
Trist att han är sån enstöring och inte gjorde mer serier.

Edited by Agentum, 03 May 2006 - 16:16.


#15 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 03 May 2006 - 16:27

Jan Lööf ja. Jag gillade hans Felixböcker, han har som sagt en speciell stil, där allt förklaras och är funktionellt. Kollade precis upp honom och upptäckte till min glädje att det är han som spelar den snuskige bagaren i "Tårtan".
I love the smell of napalm in the morning

#16 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 03 May 2006 - 18:09

Hmm, insåg just att herr Lööf är en av dom serieskapare som jag gillar som jag vet minst om. Är han folkskygg?? Vad kan det bero på egentligen, han har ju varit med i tårtan till och med. ( syns tydligt att han gjort vinjetten, men att han spelade med också har jag på nåt vis missat.)

#17 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 03 May 2006 - 18:34

Jan Lööf är en otroligt grym tecknare...Felix-albumen är ju verkligen underbara, och han har ju gjort en rad klassiska barnböcker...vet inte vad han gör idag, det senaste jag såg som han var inblandad i var någon slags ABC-bok...Skön tecknare med en egen stil! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#18 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 03 May 2006 - 19:59

Han är inte intresserad av folk alls, lägg märke till hur ofta han har med en eremit i sina historier, det är säkert en önskan han själv har, trist för oss för Felix var ju som en svensk Tintin.

Felix fanns visst som tecknat med men det har jag inte sett nångång.

Jag gillar att han bara snodde Fantomen till en berättelse, det lär inte ha varit glada miner på vissa håll då, han tar även en hel del andra figurer som var skyddade, men det här var ju inga internationella serier.

Kungen var visst skitsur över Ville där han ju ändå imho framstod som en "hjälte" om man jämför mot den fege Palme i historien.

#19 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 25 May 2006 - 04:28

Det finns många sköna gamla seriealbum. Tintin i all ära men Asterix slår nog allt ändå!
Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#20 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 25 May 2006 - 07:26

Han är inte intresserad av folk alls

Jag firade midsommar utanför Arvika 1993 (eller 1994).
En av mina kompisar har släkt där, så vi stannade till i Arvika på vägen ner från Luleå till Roskildefestivalen.

Det var det närmaste jag kommit ett "klassiskt" midsommarfirande, med byggande av midsommarstång, ringlekar och allt sånt där.
På kvällen blev fest på logen med det lokala tradjazzbandet, och öldrickande vid brasorna i skogen.

Det var jäkligt mycket folk där, och Jan Lööf var en av dem.
Han såg ut att trivas också. :)

Det var bara en liten anekdot.
Jag ska inte gå in på vad som hände när vi "gjorde" Arvika City.
Det är alldeles för bisarrt för att ta upp här! ;)
Posted Image

#21 Robrocker

Robrocker

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts
  • Interests:Musik, fotboll, serier, teckna m.m<br />Och familjen så klart!

Posted 13 October 2006 - 20:15

Jag har återupptäckt album under det senaste året, Spirou, Tintin, Gaston, Valhall, Kapten Gråskägg m.fl

Det är kul med alla serier.
First we take Manhattan...then we take Berlin! / L. Cohen

#22 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 13 October 2006 - 23:03

Någon som vet om något nätbokhandel fortfarande säljer "Farbror Joakims liv"?

Adlibris. De har det mesta i bokväg. Jag läste följetongen i Kalle Anka-tidningen på 90-talet och gillade den verkligen (fast då gillade man allting med Anka-familjen ^_^ ) men hann tyvärr gå vidare i mina intressen innan de publicerade sista delen. Nu tänker jag nog skaffa albumet för att återuppleva en del av min barndom och få läsa avslutningen. Tack. :)

Det är kul med alla serier.

Word. B)

#23 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 October 2006 - 21:30


Någon som vet om något nätbokhandel fortfarande säljer "Farbror Joakims liv"?

Adlibris. De har det mesta i bokväg. Jag läste följetongen i Kalle Anka-tidningen på 90-talet och gillade den verkligen (fast då gillade man allting med Anka-familjen ^_^ ) men hann tyvärr gå vidare i mina intressen innan de publicerade sista delen. Nu tänker jag nog skaffa albumet för att återuppleva en del av min barndom och få läsa avslutningen. Tack. :)


Tack för tipset :) Den finns där men endast på orginalspråk..vilket iförsig inte är fel. Jag frågade efter den svenska översättningen när jag besökte en mer välsorterad seriebutik; den var slutsåld. Innehavare påstod att den var så svår att få tag i att de skulle kosta över 1000 kr!! Kan det verkligen stämma???

#24 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 15 October 2006 - 01:18

Innehavare påstod att den var så svår att få tag i att de skulle kosta över 1000 kr!! Kan det verkligen stämma???

Wow. I såna fall sitter min bror på en liten guldklimp. Det är dock det klart bästa jag läst i Kalle Anka väg.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#25 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 October 2006 - 13:08


Innehavare påstod att den var så svår att få tag i att de skulle kosta över 1000 kr!! Kan det verkligen stämma???

Wow. I såna fall sitter min bror på en liten guldklimp. Det är dock det klart bästa jag läst i Kalle Anka väg.


Kul för din bror :) , hoppas på ett nytryck att den svenska utgåvan. Såg i seriebutiken att Don Rosa redan har kommit med uppföljare så omöjligt är det inte.

Instämmer helt, det är bland de bäst i läsväg när det gäller Kalle Anka. Man får en helt annan förståelse (även om det är en efterkonstruktion) för den gamle "snålvargens" agerare senare i livet. Rekomenderar "Disney-Hall of fame"-boken med Don Rosa, där finns en berättelse som tillkom efter "Joakim-boken". Avslöjar hans avsikt att gifta sig vid guldruschens slut men att slumpen och vädrets makter får honom att skjuta upp det beslutet! Klart den mest sorgliga Kalle Anka-berättelse jag läst.