Jump to content

Photo

Manga, vad är grejen?


  • Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 02 June 2006 - 12:06

Det påstås ju att sånna serier som Dragonball sålt milioner bara i Sverige, men hur tusan går det till egentligen?
Har alla ungar gått över till den här typen av serier, är det därför?

För alltså inte för att jag läst så mycket av den serien ,men det var verkligen inte på nån hög nivå berättarmässigt, ganska tradigt imho, och så förstås de tillhörande hjältekrafterna som ska kallas fram.

Men inte mer nerrackande på den serien den är förmodligen inte riktad till mig och jag är extremt oförstående när det gäller sånt här.

Jag läste nån sån här Manga Mania tidning, en tjock svart-vit sak, och serierna gick ut bla på att en kille tjuvtittatde på tjejerna som badade och fick stryk av dem hela tiden.
Sen var det nån där snubben var en lärare och man begrep inget, vilket iofs kan vara för att den var extremt kontinuitets beroende, vilket månag av dem verkar, man ska liksom ha läste 13233 delar före för att ens begripa vad som händer (vilket bevisades av att det fanns en massa beskrivningar om personerna och vad de gjorde här o var)
Det japanska sättet med att ha text utanför pratbubblorna sägandes saker som *springa springa* *rammla rammla* osv är obegriplig, de har ändå ljudeffekter men ändå sånna underliga tillägg, jag menar man såg ju vad de gjorde ändå.
Många av serierna tycktes gå ut på att nån blev naken eller ivägsparkad, dock är de ju tecknade på ett väldigt orealistiskt sätt så allt våld och liknade blir inte särskilt verkligt.
Sen vet jag inte om översättningen var dålig, men de pratade mycket bakofram och använde högst underliga eller gammelmodiga(lite som direktöversatt från japanska via nåt annat språk eller så) meningar här och var.

I vart fall begrep jag inget, inte för att läsa åt fel håll var så svårt men för att allt är så fruktansvärt annorlunda mot västerlänska serier.
Jag har ju hört om hur många olika sorters manga det finns men när jag råkar se nån är de alltid av det här slaget tyvärr zzzzzzzzzzzzzzzzzz.
Sen var de ju i svartvitt, det lär de väl inte vara i orginal och det spädde ju på det trista i det hela, annars käns det som om grälla färger hör till.

Jag ser inte ner på nån som gillar manga, men jag hajar inte varför det blev så stort även här?
Är det nyhetens behag, folk var trötta på de vanliga spåren eller?

Gillar ni japanska serier?

Edited by Agentum, 02 June 2006 - 12:20.


#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 June 2006 - 12:23

Bara väntade på en sån här tråd av dig. ;)

Manga betyder ju serier i Japan, så det är ganska brett. Därför kan jag inte såga ett helt medium, men det är inget som tilltalar mig direkt ändå. Även om det finns vuxnare och mer sofistikerade serier än de du räknade upp.
*Hockey och superhjältar*

#3 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 02 June 2006 - 12:34

Gillar ni japanska serier?

Det är lite som att fråga "gillar du amerikanska serier?"

Det korta svaret i båda fallen skulle bli: Det mesta är skit men det finns en hel del riktigt bra grjer också.

Jag fick upp ögonen för manga under den första vågen som om i slutet av 80-talet. Om man nu kan kalla det för "våg". Epix gav ut Samurai och Cobra som innehöll serierna: Lone Wolf & Cub, Legend of Kamui, Cobra, Pineapple Army och Crying Freeman. Av dom tyckte jag Lone Wolf, Kamui och Crying Freeman var riktigt bra. Men båda tidningarna blev nerlagda kring 1992 när Epix gick omkull.

Efter att ha läst resten av Crying Freeman i amerikanska TPB så tyckte jag att den serien spårade ur efter ett tag.

Annat som jag gillat: Mai The Psychic Girl, , Maison Ikkoku, Battle Angel Alita.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#4 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 02 June 2006 - 13:32

Nä jag tänkte på vågen för typ 7 år sen när det var på TV och i tidningarna om manga.
Den gamla samuraj har väl alla läst, även om den var klart mysko så begrep man ju mer av den är de här andra jag sett.

Men alltså de här mainstream mangan då som ges ut här och inga specialvarianter, alltså vem läser dem?

Ger de ut barnserier mest här i landet eller möjligen en del för yngre tonåringar?
För de här jag såg verkade ju vara botten rent ut sagt ändå måste de ju vara populära för många.

Allt är säkert inte skit och det säger jag inte heller, jag menar bra saker har ju kommit ur mangan med som Elfquest som jag gillar, även om det bara är tecknarstilen som inspirerat.

Men de här som fanns i den tjocka luntan var ju bedrövliga egentligen, skulle våra västerlänska serier vara så dåliga skulle jag sluta läsa dem :)
Jag menar jag kan ju tycka att ett stycke standard superhjältetidning 1A är ganska trist att läsa men det är ju inte på den där låga nivån berättarmässigt.

Nu går jag inte ens in på spelkortsmanga som tydligen finns med, för det antar jag intresserar en annan publik.
Alltså man får väl vara lite kritisk ibland så det blir nån diskussion, är lite dåligt på det här forumet ibland tycker jag.

Edited by Agentum, 02 June 2006 - 13:45.


#5 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 02 June 2006 - 15:58

Har läst gamla Cobra och Samurai, varav det fanns en del i Cobra som jag gillade, men de har jag ju inte läst på över 15 år nu. Den nya mangavågen har jag aldrig brytt mig om att sätta mig in i, ströläste ett av de senaste numren (vet ej vad den hette, men verkar vara den som Agentum nämnde) men det var inget för mig kan jag direkt säga.
I love the smell of napalm in the morning

#6 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 June 2006 - 16:16

Alltså, det mesta är ju skit som sagt...de grejer som ges ut i Sverige är väl ytterst pinsamma vad gäller kvalité, storys, karaktärer och översättningar. Det är mest den kommersiella skiten som har hittat sig hit, och sån manga ger mig absolut ingenting att läsa. Ändå finns det en del bra grejer...fast som jag förstått det är det "skiten" som är populärast även i Japan...det finns en del djupa och intressanta serier, men jag tycker ändå inte den japanska mangan kan mäta sig med västerländska grejer. Mycket västerländska serier är ju också skit...jag läser inte så mycket manga, men ser där emot en hel del anime. Precis som med mangan är den mesta anime riktigt dålig, men det finns några riktiga guldkorn. Ska man läsa bra manga och se bra anime får man nog leta sig till andra platser än den svenska marknaden..internet är hett tips! :D Det finns mycket anime och manga att ladda ner...kör hårt ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#7 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 02 June 2006 - 17:50

Jag skulle vilja få tips på sånt som är bra, så jag inte säter stämpel *värdelöst* på alltihop :D

#8 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 02 June 2006 - 18:26

Ni som säger att det mesta är skit kan inte ens ha bläddrat i många manga tidningar. Dragonball och Pokemon och allt det som officielt publicerats i sverige är mest bara för yngre läsare. Men manga är ett rejält brett medium, det finns ju allt från hårdporr till såpa liknande serier. Mycket skit och rent genialiska serier. Jag skulle tipsa om att du ser ett par anime filmer först, allt från Studio Ghibli är grymt (Nausicaa of the valley of the wind, Castle in the sky och Princess Mononoke tex), Ghost in the shell, Akira, Ninja Scroll, Cowboy Bebop, Samurai 7, Rurouni Kenshin, Berserk. Otroligt bra filmer! Många av dom finns också i serieform.

Edited by Nille, 02 June 2006 - 18:28.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#9 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 02 June 2006 - 20:55

Ghost in the shell, Akira har nog de flesta sett tom jag, men alltså de funkar inte 100% på mig, jag vet inte riktigt varför.
Jag förstår att de var nåt speciellt men jag kan liksom inte säga att det var för mig.
Jag försöker hmm....skaka ner de där filmerna, så får vi se.

Det värsta av allt är ju de där serierna med figurer med jätteögon, de är svåra hehe

Edited by Agentum, 02 June 2006 - 21:00.


#10 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 June 2006 - 21:27

Mig kanske det inte är bäst att fråga, eftersom jag bara verkar gilla massa olika genres när det gäller anime/manga. Viss förkärlek har jag dock för Mechaserier (Stora blutiga robotar med diverse tonåringar i som slåss mot utomjordingar/monster/varandra)...









Kanske skulle ta nåt som inte är mecha iaf... Fast bra.. :P



http://www.youtube.com/watch?v=8HbHa5tCHSs

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#11 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 02 June 2006 - 22:40

Det värsta av allt är ju de där serierna med figurer med jätteögon, de är svåra hehe


Faktum är att jag också kan störa mig rejält på det ibland! De stora ögonen och de spetsiga hakorna är väl mest karaktäriserande för manga stilen, men jag söker mig till mer originella japanska tecknare. Sen domineras genren kanske av små tonårsflickor som i princip ser likadana ut (med stora ögon och ännu större bröst) men det finns mer bakom ytan :)

Edited by Nille, 02 June 2006 - 22:43.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#12 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 June 2006 - 22:49

Allt är Disneys fel. Anime påverkades ju av de tidiga Disney-filmerna.. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Anime

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#13 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 02 June 2006 - 23:12

Allt är Disneys fel. Anime påverkades ju av de tidiga Disney-filmerna.. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Anime

Intressant läsning, annars är det ju alltid så att det ska låta som om allt börjat i japan på nåt sätt, men här har vi alltså en ursprunglig input från västerlänsk cartoonteknik och tom ett låneord som jag tydligen uttalat fel jämt *host*.
Jag kan också förstå att de ville ha de stora ögonen för som uttrycksmedel och då främst inriktat till flickor som då kanske fängslas av sånt.

Även Mangan så som den ser ut tycks vara till stor del en sak som uppkommit efter andra världskriget, så även där var vi före.
Man förstår när man läser att det här åtminstonde ursprungligen handlar om en förenklad tecknarteknik helt enkelt för att teckna snabbare och inte krågla till så mycket.

Kom att tänka på den där samuraj(lone wolf and cub) inspirerade korta serien med Wolverine i samma typ av poser och stil som ur den mangan, mycket lyckat egentligen, var fasen jag nu läste den.

Edited by Agentum, 02 June 2006 - 23:40.


#14 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 03 June 2006 - 00:20

Har för mig att Astro Boy räknas som den första Animen (och kanske mangan också) och den kom på 60-talet.

(Manga betyder egentligen bara "tecknad serie" på japanska så det kanske är lite vanskligt att sätta ett datum på det.

Manga-sidan: http://en.wikipedia.org/wiki/Manga

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#15 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 03 June 2006 - 00:30

Jag kan tillägga att serien Akira är betydligt bättre än filmen. Den gick ju ett tag i Magnum. Jag har inte läst mer än det men jag har varit rejält sugen på att köpa TPBna sen dess.

Det bästa jag har läst i manga väg är dock fortfarande Lone Wolf & Cub som finns utgivna i dom irriterande lilla pocketutgåvorna från Dark Horse.

Legend of Kamui hade liknande kvaliteter men tyvärr är bara en bråkdel av den utgiven på engelska.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#16 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 09 June 2006 - 22:32

kollade på Castle in the sky nu och visst det var ok men jag blev inte direkt intresserad av mer faktiskt, jag tror man ska upptäcka sånt här när man är 12 år hehe.

#17 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 09 June 2006 - 23:33

Castle in the sky är ju menad för yngre tittare och det är därför disney nyligen valt att ge ut den på nytt.
Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#18 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 09 June 2006 - 23:59

Jaha varför skrev du inte det förr då?, jag följde bara dina tips. :D

Anime icke riktat mot barn tack.

#19 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 10 June 2006 - 01:07

Hehe, sorry. Prova 3 väldigt olika ninja filmer (gillar du ingen av dom så blir det nog svårt att tycka om anime):

Ninja Scroll - innehåller mycket våld och sex men är ändå en skön film som fått lite kult status.

Rurouni Kenshin - idiot populär serie. Men se OAVn i tre delar (Trust, Betrayal, Reflection). Mycket snygga bilder.

Samurai 7 - ny sci-fi serie baserad på klassiska svartvita Seven Samurai. Den dyraste anime serien hittils. Både för stora o små antar jag.

Annars. . . om du gillar sci-fi och dator animerade filmer kan du se cell animerade Appleseed från 2004 eller Final Fantasy VII - Advent Children (knappt bra ens om man spelat spelet men väldigt snygg!). Om du gillar fantasy ska du se Record of Loddoss War. Om du gillar ultra våld kan du se Berserk. Och om du vill se anime på svenska finns Cobra, Rai Grottpojken och Silver Fang (antar att du inte vill se filmer som Sailor Moon eller Pokemon!)

Edited by Nille, 10 June 2006 - 01:22.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#20 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 10 June 2006 - 02:35

Bra animé filmer som jag har sett: Sprited Away, Princess Mononoke, Howl's Moving Castle, Akira och Ghost in the Shell.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#21 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 10 June 2006 - 02:38

Bra animé filmer som jag har sett: Sprited Away, Princess Mononoke, Howl's Moving Castle, Akira och Ghost in the Shell.


Det är bra filmer men om han inte gillade Castle in the sky gillar han nog ingen Studio Ghibli film. Deras filmer är mest för barn även om många vuxna gillar dem för den sköna stilen. Alla brukar rekommendera Akira men det är egentligen en ganska konstig film som jag inte tror någon nykomling skulle fastna för. Å andra sidan är dom flesta anime filmer konstiga så man måste nog vara rätt konstig själv för att gilla dom :P

Edited by Nille, 10 June 2006 - 02:39.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 June 2006 - 09:00

Varför så rädd för barnsliga företeelser förresten?
*Hockey och superhjältar*

#23 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 June 2006 - 10:11

Många av Ghiblis filmer är riktigt bra. Mina favoriter är faktiskt de som är mest barnsliga. Förutom Spirited Away och klassiska Grave of the fireflies gillar jag mest Kiki's Delivery Service och härliga The cat returns. Anime och manga har ju speciella uttryck som kan vara svåra att ta till sig, men efter ett tag vänjer man sig. Jag tror jag postade några anime-recensioner förra året i forumet recensions-del...kolla där, det är i princip enbart vuxna serier. Ha det kul! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#24 Nille

Nille

    Commander

  • Members
  • 187 posts

Posted 10 June 2006 - 11:58

Jag älskar Ghibli men det är ju väldigt märkliga filmer så jag förstår om inte så många förstår sig på dom :) Jag såg Spirited Away på bio på japanska med en tjej som tyckte det var den sjukaste och sämsta film hon sett medan jag tyckte den var störtskön.
Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#25 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 10 June 2006 - 12:04

Jag älskar Ghibli men det är ju väldigt märkliga filmer så jag förstår om inte så många förstår sig på dom :) Jag såg Spirited Away på bio på japanska med en tjej som tyckte det var den sjukaste och sämsta film hon sett medan jag tyckte den var störtskön.


Förståeligt iofs...men om man inte uppskattar själva storyn och så kan man ju inte göra annat än beundra de vansinnigt snygga och fantasirika miljöerna m.m. :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset