Jump to content

Photo

Seriebubblan Växjö


  • Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 02 October 2006 - 22:23

Besökte Seriebubblan i Växjö härom dagen för första gången för att inhandla lite serier. Bra utbud och hyfsade priser. Men herregud vilket läge. Nu kanske han inte gör sina största förtjänster på försäljning i butik men i alla fall kanske man borde ha en butik som går att hitta. Tog adressen på eniro innan vi åkte. Men inte hjälpte det. Efter tre varv runt Växjö och ett par samtal med representanter från lokalbefolkningen lyckades vi äntligen hitta ner i källarlokalen som till bredden var fylld med serier. Gjorde ett par inköp och kan nog tänka mig att ta omvägen där förbi fler gånger i framtiden.

Har ni varit där?

#2 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 October 2006 - 06:28

Nix. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 October 2006 - 07:50

What he said.
Men hur ofta är man förbi Växjö egentligen? :rolleyes:
*Hockey och superhjältar*

#4 Nicce Lemonsson

Nicce Lemonsson

    Ensign

  • Members
  • 47 posts

Posted 07 October 2006 - 14:52

Som Växjö-bo hälsar jag på hos Roy minst en gång i veckan.

Snälla priser, schysst utbud och tuff butiksinnehavare.

#5 Silversword

Silversword

    Marsian

  • Members
  • 491 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Fantasy &amp; Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 07 October 2006 - 16:43

Har varit där en gång och jag kan hålla med om att läget inte är det bästa. Lokalen var lite tråkig men klart bättre än Dolores i Göteborg, vars småsunkighet nästan avskräckte mig från att gå in. Roy är dock en trevlig typ som jag har handlat av när han varit på marknaden i Löttorp.
Posted Image

#6 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 09 October 2006 - 17:52

Ja han var trevlig. Verkar ha bra koll på serier också.

#7 spacemonkey

spacemonkey

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 22 January 2007 - 07:43

Som boende i Växjö håller jag mig med ett pitstopp i månaden nere på Seriebubblan, kan inte lägga alla pengar på serier tyvärr och ju mindre tid där nere desto bättre för min plånbok. Annars diggar jag butiken, kanske inte superbilligt men alltid trevligt bemötande. Flyttar dock till Helsingborg inom en snar framtid så då kommer besöken bli mer sporadiska.

#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 September 2007 - 14:29

Har ni varit där?


Jajamen.

#9 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 17 September 2007 - 21:08

Vad tyckte du om läget då?

Först svänga av från landsvägen in mot centrum, sedan svänga av från den vägen in på en allé och sedan svänga av från allén in på en sidogata, sedan in genom en nästan kusligt anonym port så att man kommer in på bakgården, för att sedan gå in genom en dörr som kunde vara vilken hyreshusentré som helst, för att sedan gå ner i en källare, som lika gärna kunde vara ett skyddsrum eller en tvättstuga och sedan knacka på en helt vanlig trädörr från 60-talet och helt plötsligt är man nästan i himmelriket. Men då jag numera inte bor i Småland kommer väl även mina besök på seriebubblan bli ungefär lika med noll. Tyvärr. Dock blir det lite fler besök på Comics Heaven.

Någon som orkar göra en förteckning över sveriges viktigaste seriebutiker så jag kan lägga upp semesterplanerna inför nästa sommar?

Seriebubblan, Dolores, Comics Heaven, Staffans Serier och Seriemuseét i Köinge.

#10 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 September 2007 - 13:03

Seriebutiken i Linköping
Science fictionbokhandeln i Göteborg o Stockholm
Seriehörnan i Göteborg
Seriezonen i Uppsala
Alvglans i Stockholm
Serie-boden i Örebro

Eller titta här.
http://seriewikin.se...ka_seriebutiker
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 Xado

Xado

    Ensign

  • Members
  • 33 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Film, serietidningar, musik, böcker, tv-serier, kaffe.

Posted 28 September 2007 - 14:15

Visst är det synd på bubblans läge, och Roy själv (jodå, jag har varit kunde en hel del där också, även om det var länge sen sist) hade föredragit något mer centralt. Men mer centralt innebär avsevärt högre hyra och det är väl stålar han i form av liten serietidningsbutik inte kan dra in. Tyvärr.
Stolt medlem av the Riley Finn Appreciation Society

#12 Pedobear

Pedobear

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 22 posts

Posted 30 December 2007 - 16:33

Har ni varit där?


Jajamen.

Jo jag köpte några amzing spider-man tidningar där riktigt nice asså
Martha:"Like in films! You step on a butterfly, you change the future of the Human Race!"
Doctor:"Well then don't step on any butterflies!-What have the butterflies ever done to you!"

#13 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 30 December 2007 - 19:24

Verkar vara ungefär samma sorts läge som på Serieboden i gamla stan i stockholm.. XD

Nåja. Men om man tänker på det, finns det inte så många renodlade seriebutiker alls i sverige, eller hur?

Jag räknar därigenom bort Sciencefictionbokhandlarna, och då märker jag snart att det enda som verkar vara värt att nämna, är Comics Heaven, Alvglanz och sägenomspunna Dolores.

Inte mycket att hänga i granen allt som allt... särskilt om man inte bor i stockholm eller göteborg. Bah.

#14 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 31 December 2007 - 14:24

Nej de växer ju inte på träd direkt. Tyvärr...

Så det är rätt imponerande att seriebubblan kan leva kvar, men jag antar att det beror på han flänger runt på marknader, säljer på postorder och tar en del intäkter svart.

Inget som jag med säkerhet kan säga, men det är väl så som man själv skulle göra om man drev en seriebutik.

#15 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 06 January 2008 - 09:56

säljer på postorder och tar en del intäkter svart.
Inget som jag med säkerhet kan säga, men det är väl så som man själv skulle göra om man drev en seriebutik.

Hrm! Inte särskilt schysst att påstå att han drar in intäkter svart. Om man inte har belägg att säga något sådant så bör man nog låta bli.

Edited by mikkeschiren, 06 January 2008 - 09:56.


#16 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 January 2008 - 15:09

Kanske borde varit tydligare och betonat ANTAR mer...

Jag har inga belägg för att det sker någon svart handel på seriebubblan och vill inte peka ut någon.

Men jag tror att flesta marknadsknallar har tagit svarta pengar någon gång.

Än så länge är det ju inget krav på kassaapparater i marknadsstånd och det kommer det nog inte heller bli och så länge marknadsknallar inte behöver ge ut kvitton så kommer de nog ta svarta pengar.

Det kanske var dumt av mig att peka ut Roy, men det var mer en allmän reflektion och hade jag åkt runt på marknader för att förtjäna mitt levebröd är det inte helt otänkbart att jag hade varit slarvig med min redovisning...

Edited by Jazzdevil, 11 January 2008 - 15:10.


#17 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 11 January 2008 - 15:18

Marknadsknallar känns lite som en gråzon för "kreativ bokföring", inget fel med det..jag skulle gjort det samma om jag reste runt sommarSverige.

Men frågan är om serieknallarna verkligen kommer upp i de summorna att de ens ska vara fråga om beskattning?! Har för mig jag läst någonstans att gränsen var 50-100 000 för att undgå beskattning för näringsverksamhet. Forumets revisionsexperter kan säkert bena ut den frågan.

#18 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 January 2008 - 15:44

Icke sa nicke.

I sverige ska man skatta för allt. Tom om man hjälper grannen med gräsklippning...(fast di blåe ska väl höja gränsen för det där nu...)

Det finns en gräns, om man t.ex har en Hobbyverksamhet, men den gränsen är betydligt lägre än 50 000, ta bort en nolla så är du nog närmare sanningen.

#19 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 January 2008 - 15:50

Seriebutiken i Linköping


Seriebörsen om jag får be. ;)

Där köper jag mer eller mindre allt jag läser samt att han kan ta in mycket annat fint också. Rekommenderas varmt! :)

#20 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 11 January 2008 - 15:52

Vilket jäkla tjuvsamhälle! Menar du att man bara kan tjäna knappa 5000 på t ex barnpassning eller marknadsknallande, tjänar man mer kommer fogden och knackar på dörren.

Tur att nedladdningen ännu är en skattefri son, eller är det moms på den lagliga nedladdningen månne..

#21 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 January 2008 - 16:01

Det är klart det är moms på den lagliga nedladdningen, i alla fall all laglig nedladdning som sker från svenska leverantörer.
När det gäller den olagliga nedladdningen så hejar jag på den moderatnissen som föreslog att man skulle göra fildelning lagligt.

Från Skatteverket:

"Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du
betala skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd,
biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt,
fiske, hästsport eller kulturell verksamhet."

Det du var ute efter innan Walker, kan vara inkomst av kapital.

Om du köper t.ex. en båt som du sedan säljer med vinst. Är vinster upp till och med 50 000 skattefria/år.

Men överskott från hobbyverksamhet är alltså skattepliktigt och när det gäller inkomst av näringsverksamhet finns ingen nedre gräns. Utan du skattar för varenda krona du tjänar.

#22 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 11 January 2008 - 16:14

Det är klart det är moms på den lagliga nedladdningen, i alla fall all laglig nedladdning som sker från svenska leverantörer.
När det gäller den olagliga nedladdningen så hejar jag på den moderatnissen som föreslog att man skulle göra fildelning lagligt.

Från Skatteverket:

"Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du
betala skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd,
biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt,
fiske, hästsport eller kulturell verksamhet."

Det du var ute efter innan Walker, kan vara inkomst av kapital.

Om du köper t.ex. en båt som du sedan säljer med vinst. Är vinster upp till och med 50 000 skattefria/år.

Men överskott från hobbyverksamhet är alltså skattepliktigt och när det gäller inkomst av näringsverksamhet finns ingen nedre gräns. Utan du skattar för varenda krona du tjänar.


Jo det var nog inkomst av kapital jag blandade ihop det med. En skattefri vinst på 50 000 är rätt ok, men 100 000 hade varit bättre.

När det gäller hobbyverksamhet, hur stor får överskottet vara innan Borgs Fogdar kommer och hälsar på? Vad menar de föresten med överskott, är det allt som jag tjänar på t ex min hemslöjd efter att betalt knivar, träslag osv. eller finns det en liten gråzon även där...så att man kan tjäna en liten skattefri hacka?

#23 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 January 2008 - 16:29

Ingen gråzon så vitt jag förstår...åker du runt på marknader och säljer dina hemslipade smörknivar måste du skatta på allt överskott. Men du behöver nog inte redovisa moms, vill dock inte svära på det.

Så om t.ex. Peak gör ett överskott på sin utmärkta hemsida utan att återinvestera pengarna i sidan måste han pricka in stålarna i sin inkomstdeklaration på vårkanten...

Tja, tjänar man så mycket som 100 000 på en båtförsäljning, så kan man väl gott skatta för det...

Edited by Jazzdevil, 11 January 2008 - 16:33.


#24 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 January 2008 - 20:21

så om t.ex. Peak gör ett överskott på sin utmärkta hemsida


Hahahahahahahahaha... Får man dra av förluster??.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#25 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 January 2008 - 21:40

Seriebutiken i Linköping
Science fictionbokhandeln i Göteborg o Stockholm
Seriehörnan i Göteborg
Seriezonen i Uppsala
Alvglans i Stockholm
Serie-boden i Örebro

Eller titta här.
http://seriewikin.se...ka_seriebutiker


Sereiboden i Örebro finns inte längre, den lades ner i somras. :(
*Hockey och superhjältar*