Jump to content

Photo

Dragonball Z


  • Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 28 June 2004 - 14:33

Ben Ramsey to Adapt 'Dragonball Z' for Fox



Screenwriter Ben Ramsey (The Big Hit, Luke Cage) has signed on to a half-million-dollar deal to adapt Dragonball Z for 20th Century Fox/Fox 2000, reports Variety.

Dragonball Z was adapted from the "Dragonball" manga created by Akira Toriyama and later developed into a Japanese anime skeinskein spanning scores of hours of television.

Dragonball Z follows the adventures of an adult humanoid alien who's just discovered that he was sent to Earth to blend in and destroy our population but instead elects to protect it from an oncoming alien onslaught.


Bra eller dårligt ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 Ekhamra

Ekhamra

    Ensign

  • Members
  • 33 posts
  • Location:Oslo

Posted 28 June 2004 - 16:47

um.. själv har jag hela Dragonball animen,
um,, fast jag förstod inte vad det menades.. :unsure:

#3 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 28 June 2004 - 17:10

De ska alltså göra en icke tecknad tv-serie av DBZ? Eller har jag missförstått? För DBZ finns ju redan på papper och som tecknad tv-serie...?
Jag tycker detta var en ganska innehållsfattig och rörig pressreslease.

Ang bra eller dåligt... öh... Jag gillar de första 17 böckerna skarpt (har inte kommit längre :wink:) men har fått intrycket att handlingen går från att vara humoristisk till actionbetonad, vilket jag tycker är synd. Jag tror de första delarna där Son-goku är barn skulle funka utmärkt som 3D-animerad film. Skulle nog räcka med en gammal hederlig trilogi tror jag B)

Varför står detta som Spoiler förresten? Det enda spoileraktiga är den sista meningen men det som står där är redan publicerat i detta avlånga land, och ganska längesedan dessutom :P

Edited by HugoStrange, 28 June 2004 - 17:14.

Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 June 2004 - 19:39

Hum... Tja.. Du har nog rätt... *flyttar*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 28 June 2004 - 20:59

Eftersom jag älskar Dragonball måste jag säga att det är toppenbra. Huruvida det lyckas något bra återstår att se, men jag är glad att man försöker :)
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#6 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 29 June 2004 - 09:37

jag tror det skal vara en ikke animerad film.

En annan poster på ett annat board tyckte det inte skulle vara bra att göra en ikke animerad film .

Så det var det jag menade med bra eller dårligt :)

Edit : och jag slängde en posten i spoilers för att jag inte har nån aning om hur mycket har visas eller tales om Dragonballz i Sverige, så jag ville vara på den säkra sidan ;)

Edited by Forever Xena, 29 June 2004 - 09:39.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#7 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 29 June 2004 - 16:58

Du är förlåten :)

Nja, jag är lite skeptisk till spelfilm. För att det ska bli bra krävs en rejält kreativ hjärna bakom för att få en bra berättarstil samt en fet budget för att kunna göra saker och ting snyggt. Annars blir det nog som vilken B-actionserie som helst...
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#8 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 29 June 2004 - 18:07

Hela serien har ju varit ute i Sverige runt ett år snart, så det klassas nog inte som en spoiler om du skriver om något i Dragonball Z.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#9 Kieron

Kieron

    Cadet First Year

  • Members
  • 7 posts

Posted 13 September 2004 - 10:33

Det här kan bli en bra film, om dom bara tar en bra saga och har skådespelare som passar i rollerna, dvs rät längd på Goku och Vegeta, och att deras Ki attacker är snygga, och sedan så är frågan om hastigheterna, där är så mycket som skulle kunna bli dåligt och bra... och hur filmen är uppbyggd... och om draken är med och rösterna mmmm, åldersgrupp den ska rikta sig till....

Jag skulle vilja se en DBZ apelfilm som riktar sig till alla över 18 år, dvs med riktigt mycket blod och inälvor över hela duken....

#10 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 13 September 2004 - 17:50

Jag ställer mej mycket skeptisk redan nu. Det här kan inte bli nåt annat än ett misslyckande tror jag. Jag har hela serie-sviten på svenska och det är ett riktigt mästerverk. Men hur fasen ska dom lyckas humorn och spänningen i en spelfilm. Själv tycker jag till och med att animen inte lyckas fånga riktigt allt av seriens charm. Och om jag fattar det rätt kommer det här bli en amerikansk tolkning, vilket gör att jag blir ännu mer skeptisk.

#11 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 13 September 2004 - 20:12

Bättre ett försök som misslyckas än inget försök alls. Dom behöver sikta in sej på en bra del ur Dragonball serien och bygga ett bra manus utifrån den. Det kommer nog vara svårt, men jag tror att dom kan lyckas om dom får ihop rätt personer till filmen.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#12 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 14 September 2004 - 16:59

Okej, det bluir visserligen lite småkul att se även om filmen misslyckas, men jag tycker samtidigt det är synd att förstöra en så bra serie. Man tycker också lite synd om Akira Toriyama som i så fall får sin serie helt vannställd.

#13 Kieron

Kieron

    Cadet First Year

  • Members
  • 7 posts

Posted 20 September 2004 - 11:53

Problem är just som Zaphod (HHGTTG??) säger, nämnligen att dom förstör en väldigt bra serie, och jag tycker också synd om skaparen Akira, som måste tycka att FOX är helt blåsta..

#14 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 20 September 2004 - 12:22

Dragonball GT har väl redan varit framme och förstört lite. Den gjordes väl utan Toriyama?

Edited by StarBld, 20 September 2004 - 12:22.

HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#15 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 20 September 2004 - 17:40

Fast jag kom på att nånstans måste väl det vara han som har rättigheterna och godkännt det själv. Så han får ju skylla sig själv lite också. :)

Och ja Kieron, namnet är taget från Liftarens Guide.

#16 Kieron

Kieron

    Cadet First Year

  • Members
  • 7 posts

Posted 21 September 2004 - 07:42

Ja, Gt har förstört lite gran, men där är fortfarande karaktärigenkännande av dom olika personerna, typ Goku snäll och foglig, medans Vegeta fortfarande vill bli starkast i universum...

#17 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 21 September 2004 - 11:51

Och detta är ingenting dom kan ha med i filmen menar du?
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#18 Kieron

Kieron

    Cadet First Year

  • Members
  • 7 posts

Posted 22 September 2004 - 13:32

jo, jag hoppas att det är med i filmen, så att dom inte struntar i sådana saker.... har ni föresten tänkt hur dumt kakarotto skulle låta på svenska...

#19 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 22 September 2004 - 18:30

Tror inte det låter bra på något språk. Killen är ju döpt efter en morot.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#20 Kieron

Kieron

    Cadet First Year

  • Members
  • 7 posts

Posted 23 September 2004 - 08:15

ja, kanske det, men det finns ett sätt dom kan få denna filmen att bli bra... genom att följa mangan...

#21 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 23 September 2004 - 14:05

Frågan då blir vilken del av serien tänker dom basera filmen på?
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#22 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 23 September 2004 - 18:09

Smartast vore att basera filmen på början av DB. Där Goku, Bulma, Kurririn och kame-sennin blir introducerade. Och att filmen baseras på deras första jakt på drakkulorna.

#23 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 23 September 2004 - 18:47

Det vore logiskt, men problemet med det är att det blir mer som en barnsaga. Sen menar dom att göra film på DBZ och då kan vi nog utesluta deras tidiga äventyr.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#24 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 24 September 2004 - 14:27

Både DB och DBZ är jättebra, men DBZ blir ju inte lika bra alls om man inte läst DB, så dom blir nästan tvugna att börja där.

#25 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 24 September 2004 - 14:28

Håller med, men dom kommer nog ändå börja på DBZ eftersom den serien är mycket populärare i USA än vad DB är.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.