Jump to content

Photo

Sviktande upplagor


  • Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 slice

slice

    Ensign

  • Members
  • 45 posts
  • Interests:Böcker, tidningar, serier, tv, film, historia, layout, musik.

Posted 23 February 2008 - 16:27

Trenden fortsätter att gå nedåt. Följande notis är från Kultportalens nyhetssida.

2008-02-23 / Svenskarna tycks ägna allt mindre tid till att läsa tidningar. Nya siffror för 2007 kontra 2006 har nyligen gått ut, och här är några exempel. Fantomen (21.200 kontra 25.800), Kalle Anka (92.000 kontra 106.300), Land (229.400 kontra 234.000), Slitz (36.200 kontra 52.300). Ett fåtal titlar är på uppåtgående. Världens historia (51.400 kontra 37.400) och Sweden Rock Magazine (15.000 kontra 13.100).

Man undrar hur det ser ut om några år faktiskt...

#2 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 23 February 2008 - 21:42

Jadu... det var ju sannerligen inga roliga data det där... :\

#3 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 February 2008 - 00:40

Intresset för serietidningar lär ju fortsätta minska med tanke på all digital underhållning det finns numera.

#4 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 24 February 2008 - 11:38

Fast grejen är att de där siffrorna inte säger ett jota om serieläsandet - en stor majoritet av serieläandet görs i bokform i dag. Försäljningssiffrorna för serietidningar har gått neråt i många år, mycket på grund av av läsarna numera läser serier i böcker istället (och enligt mig dålig fantasi på förlagen då det gäller serietidningar, innovationerna är få)

Sedan tvivlar jag inte men undrar jag givetvis vilken källan är, du har varken lämnat länk (vilken kulturportal?) eller vem som räknat ut det...

#5 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 24 February 2008 - 19:46

Visst finns det tendenser har tidningsläsandet gått ned, men finns det verkligen fog att hissa varningsflagg?

Tidningsbranschen och konsumtionsmönstret har väl snarare genomgått en förändring de senaste årtionden. Det finns allt fler rikstäckande gratistidningar som Metro och Punk.se, lokala varianter av gratistidningar, hela nätet står till förfogande för den som vill läsa nyheter från jordens alla hörn.

Ett större nischtänkande, inte minst inom magasinformatet. Finns idag svenskproducerade månadsmagasin inom områden som vore totalt otänkbara för bara två årtionden sedan. Är du intresserad av poker, historia, stickning, dans, traktorer* osv i all oändlighet så finns det med stor säkerhet en tidning för dig i varje välsorterad pressbyrå.

När det finns ett sådant utbud är det naturligt att tidningarna inte kommer upp i lika stora upplagor som förr. T ex fick den historiskt intresserade "förr" i tiden nöja sig med att köpa Illustrerad Vetenskap (vilken ibland innehöll historisk material), idag finns däremot ett stort utbud av populär historiska magasin och det är naturligt att "historienörden" väljer någon av dessa framför IV.

Seriemarknadens minskade upplagor är svårare att förklara. Men detta har väl diskuterats i tidigare trådar, så jag ska inte dra dom argumenten en gång till.



*Med vissa undantag, intresset får inte vara för smalt för att det ska va lönsamt att ge ut en tidning.

Edited by Walker, 24 February 2008 - 19:57.


#6 slice

slice

    Ensign

  • Members
  • 45 posts
  • Interests:Böcker, tidningar, serier, tv, film, historia, layout, musik.

Posted 25 February 2008 - 08:15

Det är officiella siffror från Tidningsstatistik AB.

Anledningen att det inte står en hel del om detta i t.ex kvällspressen är förmodligen att även dom tappar upplagor år från år.

#7 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 25 February 2008 - 09:58

Det är officiella siffror från Tidningsstatistik AB.

Anledningen att det inte står en hel del om detta i t.ex kvällspressen är förmodligen att även dom tappar upplagor år från år.

Som jag skrev i mitt svar på Serieforum så är detta statistik från tre av cirka sjuttio serietidningar. Att serietidningarnas upplagor sjunker är inga nyheter, det är nog en trend som pågått sedan sjuttiotalet. Folk läser serieböcker istället och serier i gratistidningar som punkt SE och liknande. Visst skrivs det om sjunkande upplagor i tidningarna, och det tas upp på alla möjliga platser. Seriebranschen mår inte alls dåligt, den har bara omgrupperat sig, böcker sitället för tidningar. Antalet serieförlag är större än någonsin...

Edited by mikkeschiren, 25 February 2008 - 10:35.


#8 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 25 February 2008 - 16:31

Det låter ju faktiskt trevligt Mikke. :) Ytterligt så då jag har som vision att släppa det första albumet jag planerar, i bokform, och sen fortsätta med det. ( sen hade jag väl tänkt släppa den engelska upplagan gratis online. hrrm)

#9 slice

slice

    Ensign

  • Members
  • 45 posts
  • Interests:Böcker, tidningar, serier, tv, film, historia, layout, musik.

Posted 03 March 2008 - 20:00

Då Buster lades ned för ett par år sedan frågade jag några killar och tjejer i släkten i åldrarna 10-16 - samtliga aktiva inom fotboll etc - vad de tyckte om det. De visste inte vad Buster var...

Visst finns det mer titlar idag, men upplagorna förr var mycket högre.

Vi som har några år på nacken har sett de flesta av "våra" titlar försvinna, och det ser inte ljust ut. Men hur många av de "nyare" tidningarna har så mycket bättre siffror än Fantomen(?), som ju dalar.

Hur ser det ut om man inte räknar mangascenen?

Jag tror för min del inte att det ser ljust ut, andra får ha andra tankar om läget.

Micke

#10 Cactus

Cactus

    Lieutenant

  • Members
  • 84 posts

Posted 03 March 2008 - 20:13

Jag köpte Nemi och Pondus jämt fram tills för ungefär ett år sen. Vet faktiskt inte varför jag slutade.

#11 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 03 March 2008 - 23:08

Som sagt så har läsandet flyttas från tidningarna som inte har utvecklats till serier i bokform, som har utvecklats - bland annat med injektionen från mangan. Om ni vill sluta att vara nostalisga dysterpellar så kan ni kolla in den officiella statisken över serieutgivningen på Urhundens sidor hos Seriefrämjandet:
http://serieframjandet.se/urhunden

Info om aktuell utgivning i bokform hittar ni bland annat här:
http://bubblor.com/visa_bocker.php

#12 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 05 March 2008 - 13:28

Mikke din statistik avser alltså album och böcker. Dock skulle jag gärna vilja veta hur serietidningen mår och utvecklingen de senaste tjugo åren.

När jag växte upp läste jag Magnum, Tung Metal, Chock, Läderlappen, Gigant, Stålmannen, Inferno, Seriemagasinet, Cobra, Thriller, Tarzan, Western, Action, Barracuda, Conan, Hulken, Punisher, Korak, Star Wars osv.

Det fanns mycket att välja mellan, att gå in i en ICA-butik och stå och bläddra bland serietidningar var något speciellt.

Idag kan jag välja mellan Fantomen, Agent X9, Spindelmannen och Marvel Special.

Det säger väl en hel del...

#13 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 05 March 2008 - 13:45

Visst har serieläsandet i bokform ökat, men vilka är det som köper dessa? Det är knappast barnen som är den primära målgruppen, snarare unga vuxna och äldre som har råd att köpa inbundna serier. De har växt upp med serier, men vill kanske inte ha lådvis med tummade serietidningar när de kommit upp vuxen ålder, mer stilrent med inbundna böcker i bokhyllan.

Att dagens barn och ungdomar i allt större utsträckning väljer bort serierna är inget man ska blunda för. Det tidiga serieläsande i form av Bamse, Kalle Anka osv utgör grunden för den framtida seriekonsumtionen. Om inte barnen lär sig uppskatta serier i tidig ålder, lär de knappast fortsätta köpa tidningar i tonåren och vidare upp i vuxen ålder. Seriemarknaden kommer knappast dö ut i Sverige, men det är ingen vild gissning att det blir fler nedläggningar de kommande åren. Vi har sett det det förr och det kommer komma igen.

Exempel på vinnare och förlorare i tidningskampen


Varför finns inte Fix & Foxi, Bobo kvar medan Kalle Anka, och Bamse har överlevt?
Varför finns inte Stålmannen och Läderlappen kvar medan Spindelmannen, X-Men och Agent X9 överlevt?

Exemplen på vinnarna har överlevt tack vare två viktiga faktorer. Dels en trogen fanskara som fortsätter att köpa tidningarna, men även en förmåga att attrahera nya läsare. Hade det verkligen funnits ett större intresse hade t ex Fix & Foxi säkert funnits kvar som tidning än idag, men barnen föredrog Disneys Ankor och en björn i blå snickarbyxor framför tyska rävar. Sviktar intresset för en seriefigur medan andra vidhåller sin populäritet så finns ingen anledning att behålla tidningen. Så fungerar djungelns hårda lag.

Edited by Walker, 05 March 2008 - 13:55.


#14 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 06 March 2008 - 09:17

Det är knappast barnen som är den primära målgruppen,

Jo, det är just det är. Mangan som ges ut i Sverige vänder sig nästan helt uteslutande till barn och ungdomar. Du kan kolla med Barnboksinstitutet - serier i bokform är något som verkligen har ökat enligt dem.

Det finns många skäl till att serieläsandet i tidningsform har gått ned, men som jag har sagt många gånger så är det just innovationerna som behövs för att öka det ytterligare - och att ge ut gammal skåpmat som Fix & Foxi är inte lösningen. Nya järva tag behövs, och det kan behövas ett generationsbyte hos förlagen för att det ska komma till.

Edited by mikkeschiren, 06 March 2008 - 09:52.


#15 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 06 March 2008 - 16:07

Det är knappast barnen som är den primära målgruppen,

Jo, det är just det är. Mangan som ges ut i Sverige vänder sig nästan helt uteslutande till barn och ungdomar.


Det är just det som är det tråkiga.

Serier är att likställa med böcker.

Men ändå så anses serier vara för barn, varför? Inte tillräckligt pretantiöst?

Jag vet inte, men jag tycker det är skittråkigt att t.ex. "Flamingo" inte lyckades etablera sig på seriemarknaden.

Riktigt trött på all Manga och alla humorserietidningar som alla liknar varandra.

Blääh!

Snart ligger väl sista hoppet på trikå fantis i de djupa skogarna...

#16 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 06 March 2008 - 16:37

Det är knappast barnen som är den primära målgruppen,

Jo, det är just det är. Mangan som ges ut i Sverige vänder sig nästan helt uteslutande till barn och ungdomar. Du kan kolla med Barnboksinstitutet - serier i bokform är något som verkligen har ökat enligt dem.


Med inbundna serieböcker menade jag t ex Watchmen, V för Vendetta, inbundna DC/Marvel, Don Rosas Mc Scrooge-epos osv. Dvs tittlar som är i många fall är svårt att helt uppskatta om man är barn, tex Rosas serier innehåller mycket vuxna undertoner. Att barnen sedan köper Mangaböcker och lämnar ryggen åt de klassiska västerländska serierna är inget jag ropar hurra åt.

Det finns många skäl till att serieläsandet i tidningsform har gått ned, men som jag har sagt många gånger så är det just innovationerna som behövs för att öka det ytterligare - och att ge ut gammal skåpmat som Fix & Foxi är inte lösningen. Nya järva tag behövs, och det kan behövas ett generationsbyte hos förlagen för att det ska komma till.


Har aldrig påstått att Fix & Foxi bör ges ut igen, endast att de var ett exempel på serietidningar som dömts ut pga bristande intresse från läsarna. Kunde lika gärna exemplifierat med Stålmannen eller Läderlappen/Batman, två klassiska figurer som uppenbarligen tappat i intresse och följaktligen också förlorat sina respektive tidningar.

Innovationer och generationsbyte kan nog behövas på många håll i SerieSverige. Men dessa innovationer måste också kunna accepteras av läsarna, gillar de inte innehållet slutar de köpa tidningen vilket i värsta fall kan leda till tidningsdöden.

#17 mikkeschiren

mikkeschiren

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 129 posts

Posted 07 March 2008 - 09:23

...


Jag får faktiskt inte kläm på vad du är ute efter.

Att folk läser serier som aldrig förr är väl bra? Att du personligen inte gillar manga har inget med bristande intresse för seriemediet att göra. En som läser manga kan mycket väl även läsa Fantomen. Det ena behöver inte utesluta det andra. (fast om just Fantomen ska lyckas locka nya läsare så måste de nog skärpa till sig lite, jag har läst de senaste numren och är inte imponerad...)

Anledningen till varför Fix & Foxi dömts ut är att den inte sålde. Menar du att förlagen ska ge ut tidningar som inte säljer? Med innovationer så menar jag att man måste testa nya saker, våga kasta tärningarna och se vad om händer. Tidningen Rocky är ett sådant projekt som har lyckats, den blödde mycket ekonomiskt de första åren, men går nu plus.

Och i dag har vi ingen tidningsdöd för barn och ungdomar - den marknaden har hur mycket som helst, min oro på tidningsfronten ligger främst för de äldre ungdomarna och vuxna - här finns det inte så mycket, men tidningen Rocky visar att man kan göra saker för den publiken.

Edited by mikkeschiren, 07 March 2008 - 09:23.


#18 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 07 March 2008 - 11:54

Precis.

Vuxenserierna saknas.

Rocky är helt ok, påminner en del om Flamingo i upplägget, fast med lite mer street/slacker-attityd då såklart.

Spiderman kids och liknande tidningar med obligatoriska plast-grunkor är rätt hemska, men samtidigt nödvändiga om vi ska lyckas indoktrinera dagens youngsters i seriernas underbara värld.

#19 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 07 March 2008 - 15:40

mikkeschiren-
Att folk läser serier som aldrig förr är väl bra? Att du personligen inte gillar manga har inget med bristande intresse för seriemediet att göra. En som läser manga kan mycket väl även läsa Fantomen. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Visst allt läsande är bra, på den punkten kan vi enas. Klart att det ena inte behöver utesluta det andra, men vi kan konstatera att Mangan växer inte minst bland de yngre, samtidigt minskar de klassiska titlarna i upplagor. Det är väl en naturlig utveckling när de gamla stagnerar och de nya kommer med fräschare idéer, men en gammal stofil måste väl få gnälla lite..
:rullator:

(fast om just Fantomen ska lyckas locka nya läsare så måste de nog skärpa till sig lite, jag har läst de senaste numren och är inte imponerad...)

Ett tydligt exempel på en tidning som behöver inovation och generationskifte (såväl redaktionellt som innehållsmässigt). Det gäller även för andra klassiska tidningar, t ex 91:an som har stora problem med vilket ben dom ska stå på - antingen modern humor med lite vågade inslag eller mer klassisk snällt ordvitsande. Det återspeglas inte sällan i insändarsidan 91:an mot väggen; äldre läsare klagar över för mycket rå humor med sprit & sex, andra ger beröm för samma serier.
Tror de skulle vinna läsare på att våga sig på en modernisering.

Anledningen till varför Fix & Foxi dömts ut är att den inte sålde. Menar du att förlagen ska ge ut tidningar som inte säljer?

Det är ingen bra ekonomi att fortsätta ge ut tidningar som har en allt för negativ upplagespiral. Visst bör förlagen våga satsa på nya tidningar, men om de inte finns några köpare är det ingen idé att fortsätta (se Lex Fix & Foxi). De stora förlagen ger inte ut tidningar som någon slags ideel verksamhet, de är ute efter annonsintäkter, vilket man får genom stora upplagor. Vissa serietidningar har tydligen en tillräckligt bärkräft för att vara lönsamt för förlagen, andra bär sig inte och får följaktligen läggas ned.

Med innovationer så menar jag att man måste testa nya saker, våga kasta tärningarna och se vad om händer. Tidningen Rocky är ett sådant projekt som har lyckats, den blödde mycket ekonomiskt de första åren, men går nu plus. Och i dag har vi ingen tidningsdöd för barn och ungdomar - den marknaden har hur mycket som helst, min oro på tidningsfronten ligger främst för de äldre ungdomarna och vuxna - här finns det inte så mycket, men tidningen Rocky visar att man kan göra saker för den publiken.


Rocky-tidningen hade säkert några svåra år i början, men Kellerman tjänade samtidigt pengar på albumutgivning och DN´s seriesida. Kellerman hade stora fördelar jämte andra som drömmer att starta en tidning; han hade en redan väletablerad figur i form av Rocky, Martin Kellerman innehar tillskillnad från de flesta andra (svenska) serieskaparna ett kändisskap, han syns i tv-sofforna, intervjuas av herrmagasin som Café, medverkar i Henrik Schyfferts humorprogram osv. Dessutom fick han minidoku-såpa (Non-fiction) i svt i samband med lanseringen av tidningen. Visst förlaget gjorde en "viss" chansning när de gav ut Rockys tidning, men det kräver ett större mod att ge en oprövad förmåga samma chans.

Edited by Walker, 07 March 2008 - 16:10.


#20 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 10 March 2008 - 12:08

Varning till alla känsliga manga älskare här kommer mer Manga gnäll:

Jag är medveten om att detta är rent obefogat fördomsfullt gnäll.

Har ni varit inne i ett bibliotek eller bokhandel så vet ni hur allvarlig situationen är.
På seriehyllan står ett Fantomen album, har man tur återfinner man även Egmonts fina nyutgivningar av Batman, V för Vendetta och Fantastiska Fyran. Men för övrigt är det mest humor- och barnalbum.

En hylla.

Sedan kommer Mangan. Stora skyltar och vräkig design. En hel hyllsektion plus ett eller flera rullstativ med Manga.

Jag har alltså bläddrat i ett par av dem, men tycker dels att det är för likriktat, allt är tecknat likadant, samma bildspråk, ingen variation alls. Dessutom osar det lite pedofili över det hela, allt för många flickor i korta kjolar...

Det är skittråkigt!

Visst är det bra att serieläsandet ökar. Men tyvärr verkar det ännu ej ha gynnat "vuxenserier".

#21 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 29 March 2008 - 22:39

Jazzdevil: Det finns Manga för alla smaker och stilar så du ska inte hacka på Mangan. Däremot kan du hacka på förlagen eller snarare förlaget, som bara tar in "en" typ av Manga.

#22 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 29 March 2008 - 23:08

Dock så tror jag han kan ha en poäng med smygpedofilismen, eller vad vi ska kalla den. Har läst flertalet manga-titlar men främst sett en del Anime. Och i båda medieerna, så finns den här grejen med skolflickor i korta kjolar med. :blink:

Även dom ytterligt få japanska filmer jag sett har det ibland funnits med. Också när jag råkade titta på Top Model, och dom besökte Japan för att ta del av det japanska modet, så sa en av designersen då dom bedömde deras outfits: "Ah, good. Yes that is kind of Lolita, wich is good."

Jag tror det är nåt som har gått och blivit en del av deras kultur faktiskt. Säkert inget underligt för dom, men för oss så känns det ju lite... 'oävet' ibland. :o

Själv tycker jag dock att det är utmärkt att unga läser manga. :) För det kommer nog säkerligen att löna sig i längden att nån form av serier hålls vid liv i dom ungas ögon.

#23 Firiel

Firiel

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 30 March 2008 - 19:56

Det där med korta kjolar ja, det är ju som PredaBot säger, lite kulturkrock. Att flickor har korta kjolar betyder inte nödvändigtvis att de ska ses som sexobjekt (för att låta drastisk). Det finns många mangor med unga tjejer med rent orimligt korta kjolar men inte någonting i varken personlighet eller beteende som kan tydas som utmanade på det sättet. Jag antar att japaner ritar flickor så helt enkelt. :unsure:
Men i grabbserier ÄR fanservice av typen "trosorna syns" oerhört vanlig. Vilket jag tycker är väldigt tröttsamt.

På de bibliotek jag besöker kan jag inte påstå att det verkar finnas mer manga än andra serier, men i bokhandlar stämmer det ju. Men det beror väl på hur mycket som säljs? Köper folk verkligen svindyra serieböcker i butik? En mangapocket kostar kanske sextio kronor. Klart ungarna väljer mangan.