Jump to content

Photo

Fantomen


  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 25 July 2004 - 20:10

Skrev om Fantomen och amerikanska serieskapare som jobbar för den svenska Fantomentidninge på gamla Superhjälte-forumet. Tänkte skriva lite här också för de som kan tänkas vara intresserade :)

Graham Nolan, som bl.a. tecknat Hawkworld och Detective Comics tecknar sedan år 2000 den version av Fantomen som görs för dagstidningar. Två av hans äventyr finns att läsa i det nummer av Fantomen som finns ute just nu. Eftersom det är äventyr gjorda för dagstidningar och inte serietidningar är det en lite annan stil på serierna. Layouten är ganska "fast" (ungefär lika stora rutor hela tiden) och berättelserna måste hållas lite enklare eftersom de publiceras i följetongsform. Kan ändå vara värt att titta på. Ett exempel på Nolan's Fantomen kan ni se här:

Fantomen av Graham Nolan

Den stora Fantomennyheten är annars "Fantomen År 1". I en serie äventyr kommer vi få se hur det gick till när den nuvarande 21:e Fantomen tog över efter sin döde far, och hur det var när han var ny i rollen som Fantomen. Previews och omslag för den första År 1-berättelsen finns att beskåda på fantomen.com - tecknat av Paul Ryan!
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#2 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 25 July 2004 - 20:25

Vilken märklig färgsättning det var på det där exemplet. Extremt spartanskt utbud i färgskalan. Fast det är kanske så man gör med tidningsstrippar i färg i USA? En sådan färgläggning skulle aldrig accepteras till en vanlig serietidning.
Tycker inte heller jag känner igen den Christopher Walker som jag är van vid i den översta rutan till höger. Han ser konstig ut på nåt sätt... :)

Kollade lite på de andra inscanningarna som fanns på samma server och hittade en ganska kul grej. På mittersta rutan till höger tror jag minsann han har glömt sina byxor och har bara sina vita Y-front i bomull på sig:
http://home.no.net/k...rs/20020407.gif

:D :D :D

Edited by HugoStrange, 25 July 2004 - 20:26.

Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#3 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 26 July 2004 - 14:08

Vilken märklig färgsättning det var på det där exemplet. Extremt spartanskt utbud i färgskalan. Fast det är kanske så man gör med tidningsstrippar i färg i USA? En sådan färgläggning skulle aldrig accepteras till en vanlig serietidning.

Sant, färgläggning av serier i dagstidningar är en helt annan sak är färgläggning av serier för serietidningstryck. De två Nolan-tecknade äventyr som finns i senaste Fantomen har fått helt ny färgläggning av den anledningen.

Kollade lite på de andra inscanningarna som fanns på samma server och hittade en ganska kul grej. På mittersta rutan till höger tror jag minsann han har glömt sina byxor och har bara sina vita Y-front i bomull på sig:
http://home.no.net/k...rs/20020407.gif


Haha, ja det ser minsann så ut :)
Riktigt så illa är det inte, det rör sig om en avsvimmad skurk som ligger framför Fantomen på Hero - Fantomen har alltså långkalsongerna på sig som vanligt :D
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#4 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 26 July 2004 - 14:20

Kan du ha rätt i förståss, men jag tycker Y-frontteorin är mer underhållande så jag hller mig till den :D

Det var längesedan jag köpte nån ny Fantomen-blaska. Du råkar inte ha tillgång till en scanner och kan scanna in något av Nolans alster från tidningen så man kan se skillnaden i färgläggningen?
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#5 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 26 July 2004 - 16:16

Har scannat in en sida från tidningen och lagt den här.

De första rutorna i originalfärgläggning (inklusive lila Fantomentrikå) kan man se här.

Edited by DarkBeast, 26 July 2004 - 16:17.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#6 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 26 July 2004 - 16:31

Jo, bättre blev det ju, helt klart. Vem är det som har gjort den svenska färgläggningen? Är det han Christer nånting som har gjort en del omslag och färglagt en del?

De andra rutorna hittas här:
http://home.no.net/k...ne/20010722.gif
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#7 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 26 July 2004 - 17:11

Hoppas att Fantomen år 1 blir riktigt bra. Eftersom det är Reimerthi som skriver och Ryan som ritar har den alla förutsättningar, eftersom jag tycker att dom är bäst på sina respektive jobb.

Piratdrottningens son i nummer 16 ser jag också fram emot.

Jag minns att du snacka om Roger Sterns debut på förra forumet. Det publicerades ju för några nummer sen och tyvärr tyckte jag att det var riktigt dåligt.

Andra nyheter i Fantomen är tydligen biserien Zorry Kid. Nån som vet vad det är?

#8 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 26 July 2004 - 17:52

Vem är det som har gjort den svenska färgläggningen? Är det han Christer nånting som har gjort en del omslag och färglagt en del?

Christer Thunborg som du syftar på jobbar inte längre på Fantomenredaktionen, så han är det inte. Tror att det mesta av färgläggningen sköts utanför redaktionen av företagen Reprostugan och Times Graphics av anonyma färgläggare.

Jag minns att du snacka om Roger Sterns debut på förra forumet. Det publicerades ju för några nummer sen och tyvärr tyckte jag att det var riktigt dåligt.


Det håller jag och många andra med om. Roger Stern själv har dock varit väldigt tillmötesgående mot fansen och svarat på många frågor på Phantom Phorum. Han har ett nytt Fantomenmanus på gång, som han säger ska vara mycket mer "verklighetstroget" än hans första äventyr (som handlade om en försvunnen civilisation med rötter från Atlantis).

Andra nyheter i Fantomen är tydligen biserien Zorry Kid. Nån som vet vad det är?

Zorry Kid ska visst vara nån slags Zorro-parodi av italienaren Jacovitti. Har aldrig läst den. Ytterligare biserienyheter är Spirou av André Franquin, Achilles Wiggen av Kari Leppänen och en fransk äventyrsserie som jag inte kommer ihåg namnet på nu som alla kommer dyka upp i tidningen i ungefär samma veva som "År 1" drar igång.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#9 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 26 July 2004 - 18:36

Christer Thunborg som du syftar på jobbar inte längre på Fantomenredaktionen, så han är det inte. Tror att det mesta av färgläggningen sköts utanför redaktionen av företagen Reprostugan och Times Graphics av anonyma färgläggare.

Tubbe var (och är fortfarande, hoppas jag) en skön lirare.
Det var alltid lika kul att se honom sitta och sova vid sitt ritbord. ;)
Synd att han fick gå.

Det finns dock två andra ateljétecknare kvar på Egmont, Thomas Lundgren och Bosse Majgren, men om de har nånting med just färgläggningen av Fantomen att göra vågar jag inte svara på.
Jobbar med tidningen gör de i alla fall.
Posted Image

#10 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 27 July 2004 - 02:33

Zorry Kid ska visst vara nån slags Zorro-parodi av italienaren Jacovitti. Har aldrig läst den. Ytterligare biserienyheter är Spirou av André Franquin, Achilles Wiggen av Kari Leppänen och en fransk äventyrsserie som jag inte kommer ihåg namnet på nu som alla kommer dyka upp i tidningen i ungefär samma veva som "År 1" drar igång.


Den där Zorry Kid låter lite skum, men man får väl ge den en chans...
Spirou som biserie är ju kanon och Wiggen är också bra även om jag tycker att den är något överskattad.
Franska äventyrsserier som Fantomen tar in brukar ju vara riktigt bra, så det låter också bra.
Betyder det här att det inte blir några avsnitt av Blueberrys ungdom?

#11 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 27 July 2004 - 11:33

Det finns dock två andra ateljétecknare kvar på Egmont, Thomas Lundgren och Bosse Majgren, men om de har nånting med just färgläggningen av Fantomen att göra vågar jag inte svara på.
Jobbar med tidningen gör de i alla fall.

Dom gånger redaktionen behöver färglägga nåt själva är det Peter Friman som gör det. Men då handlar det om enstaka omslag eller illustrationer; själva Fantomenäventyren går snabbare och billigare att färglägga utanför redaktionen.

Franska äventyrsserier som Fantomen tar in brukar ju vara riktigt bra, så det låter också bra.
Betyder det här att det inte blir några avsnitt av Blueberrys ungdom?


Har kollat upp det där och den nya serien som är på gång heter James Healer. Mer info om den finns här.

I ett brevsvar nyligen i tidningen sa redaktionen att Blueberry är en av de serier man funderar på att ta in i tidningen, men det dröjer i så fall ett tag. Tidigast nästa år skulle jag tippa att man kan se Blueberry igen. En bra idé är att maila red på fantomen@fantomen.com och berätta att du vill se Blueberry igen.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#12 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 27 July 2004 - 16:44

Idag fick jag senaste numret av Herman Hedning i brevlådan. På tidningens baksida finns en bild av Herman i Fantomen-dräkt. I en pratbubbla sägs följande:

[QUOTE] Hallå, gnetter! Gissa vems pickadoller det här är? Precis - HÄ HÄ HÄ! Jag brukar... ÄHM... låna dom - och just nu behöver han inte dom! Han är lite krasslig! Fast han har en perfekt back-up - mej! Kolla själv i Fantis nr 17!

Vad innebär det egentligen? Kommer Jonas Darnell teckna ett Fantomen-äventyr, eller vadå? Vet nån förresten när Fantomen nr 17 kommer ut?

Edited by SwedishSuperhero, 27 July 2004 - 16:45.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#13 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 27 July 2004 - 17:13

Vad innebär det egentligen? Kommer Jonas Darnell teckna ett Fantomen-äventyr, eller vadå? Vet nån förresten när Fantomen nr 17 kommer ut?


Nej, inte riktigt - fast det kanske inte vore en dum idé :)
Det kan hända att Fantomen kommer dyka upp i Herman Hedning-serien i Fantomentidningen (det har ju hänt förut) men det som egentligen syftas på är Fantomen År 1 som startar i nr. 17.

Annonsen för nummer 17 ser ut såhär (observera att det är på norska, eftersom jag tog det från den norska tidningens hemsida).

Ännu mer info, omslag och 4 sidor preview finns på fantomen.com.

De två första "År 1"-avsnitten är tecknade av Paul Ryan och det handlar som ni säkert räknat ut om hur det gick till när den 21:e Fantomen tog över efter sin döde far och hur det var för honom att vara ny i rollen som "vandrande vålnad".

Fantomen nr 17 finns ute i butikerna den 12:e augusti!

Edited by DarkBeast, 27 July 2004 - 17:15.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#14 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 28 July 2004 - 08:59

Herman är en skön kille ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#15 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 31 July 2004 - 17:50

Jag längtar till Fantomen: År Ett. Det verkar som det kommer bli en härligt bra storyline
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#16 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 11 August 2004 - 20:09

Fick Fantomen nummer 17 iförrgår och jag blev lite besviken på "År Ett". Visst var det ett ypperligt Fantomen äventyr men jag hade förväntat mej något lite mera banbrytande. Själva grejen med År ett var ju att det skulle bryta Fantomen trenden där nästan identiska händelseförlopp utspelas i alla äventyr. Så det var lite under förväntan men det är ju fler delar kvar.
Annars var Spirou bra. Zorry Kid vet jag inte om den har i Fantomen att göra alls...

#17 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 11 August 2004 - 20:58

Tror det slutar att 21:e fantomen dör och Kit och Heloise tar över som 22:e fantomen. Hoppas så i alla fall. Vi behöver en ny fantomen.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#18 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 11 August 2004 - 21:30

Det känns inte så värst troligt, Robban. Den 21:e Fantomen är en instutition som man inte bara kan byta när man tröttnat.
Det är ju dessutom inte bara så att personen bakom trikåerna som byts ut. Tvillingarna lär ju knappast känna ens hälften av alla de människor som den 21:e har haft regelbunden kontakt med de senaste 68 åren. De måste ju dessutom lära sig all den kunskap som 21:an redan har, och jag tvivlar på att de kan göra det genom att lusläsa krönikor.
Man kommer alltså få bygga om hela seriens struktur. Det skulle bli en rejäl revamp, minst sagt.
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#19 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 11 August 2004 - 21:31

Jovisst. Men det vore kul med en revamp.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#20 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 11 August 2004 - 21:36

Kul är en sak, troligt en annan :)

Dessutom, varför skulle 21:an dö i År ett? Då är vi ju inne på Kit & Heloise's eventuella År ett, vilket väl ändå inte är fallet. Det blir det ganska rejält skutt i tiden...
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#21 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 12 August 2004 - 00:25

Tror inte heller det är nån stor risk att 21:an kommer dö inom den närmaste tiden. Men det ger ju helt klart en extra dimension åt hela "År 1"-grejen när man vet att alla episoder från hans ungdom återspelas i Fantomens minne samtidigt som han (eventuellt) ligger för döden hos dr. Axel i nutid. Man hade ju kunnat göra det enklare och bara låta 21:an återberätta sina tidigaste äventyr som om han läste dom ur krönikan, men nu blev det en extra dimension på det hela. Och hur det kommer utvecklas - och hur de övriga äventyren kommer se ut - återstår att se.

För övrigt har fantomen.com fått en rejäl ansiktslyftning i samband med att "År 1" drog igång.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#22 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 12 August 2004 - 12:45

Hemsidan ser ju riktigt bra ut nu. Det finns en omröstning på sidan där frågan om Fantomen kommer att dö av skottsakadan i nummer 17 ställs. Jag tänkte genast på den där omröstningen som DC hade när man lät Jason Todd alias Robin dö.
Tror ni Fantis-radaktionen kör en liknande grej? Kanske inte så troligt men kul att spekulera i...

För övrigt så leder alternativet att han kommer överleva just nu...