Jump to content

Photo

Varför uppmärksammas bara kvinnliga serieskapare i Sverige?


  • Please log in to reply
37 replies to this topic

#1 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 17 May 2010 - 12:38

Svensk "gammelmedia" (TV, Radio, Papperstidningar) uppmärksammar sällan seriebranschen, det generella undantaget brukar vara någon bakgrundsartikel i samband med en ny Superhjältefilm. Det senaste två-tre åren har jag noterat en klar förändring, nya svenska serieskapare förekommer i så väl kvällstidningarna som finare dagstidningar. T.o.m ICA-Kuriren hade en artikel om det nya svenska serieundret! I P3´s olika program uppmärksammas serier ovanligt ofta, det finns även två programledare (Tankesmedjan)som arbetar som serieskapare.

Det är bra att serier uppmärksammas i "gammelmedia" men jag tycker det är ett alldeles för snävt fokus. För exemplen ovan är den gemensamma nämnaren är unga kvinnliga serieskapare som skapar serier med feministiska/politiska förtecken. Exempelvis den här av Liv Strömquist.
Posted Image
Jag kan tänka mig att den här trenden är en produkt av Serieskolan i Malmö, men det måste väl finnas killar och tjejer som är duktiga på den traditionella Fransk/Belgiska stilen ( tex Spirou, Tintin) eller den amerikanska skolan (Marvel). Eller är det helt enkelt vissa journalisters motreaktion mot att Martin Kellermans och hans grabbiga, ibland politiskt inkorrekta och relativt vältecknade Rocky sålt för bra?!
Posted Image
Kellerman behöver inte mer uppmärksamhet, men det finns andra t ex Jens Lapidus & Peter Bergtings utmärkta Gängkrig 145 om Stockholms undre väld.
Posted Image