Jump to content

Photo

Varför uppmärksammas bara kvinnliga serieskapare i Sverige?


  • Please log in to reply
37 replies to this topic

#26 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 October 2010 - 10:01

Har förgäves försökt hitta en borgerlig folkhögskola som lär ut marknadens lov men tyvärr.

Hur klassar man egentligen F.E.I? Kanske inte en folkhögskola i strikt mening, men skulle kunna gå att ta med som jämförelse.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#27 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 22 October 2010 - 20:46


Har förgäves försökt hitta en borgerlig folkhögskola som lär ut marknadens lov men tyvärr.

Hur klassar man egentligen F.E.I? Kanske inte en folkhögskola i strikt mening, men skulle kunna gå att ta med som jämförelse.


Känner inte till F.E.I men det fanns garanterat inte med på listan bland landets folkhögskolor. Utifrån deras information tolkar jag det som att deras elever inte är fysiska personer utan snarare företag, organisationer mm. Visst har F.E.I en klart företagarvänlig inställning och utbildning men knappast så ideologisk som Kvarnby. Har förgäves sökt på hemsidan efter kurser i Edmund Burkes & John Lockes (Inte han i Lost) filosofi, inte ens en retorisk kurs om visdomsord från Allan Greenspan finns med. Men detta är ingen folkhögskola. Snarare ett slags konsultföretag maskerat till utbildningsenhet.

Edited by Walker, 22 October 2010 - 20:48.


#28 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 October 2010 - 22:32

Du har nog rätt. Men den marknadsför sig som "ekonomiskola för vem som helst", och reklamen är av närmast religiös karaktär - med ekonomi som gud blir du en bättre och lyckligare människa, typ. Det var därför jag kom att tänka på den.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#29 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 24 October 2010 - 06:47

Det är ju klart. En ideologisk motsvarighet till Walkers Kvarnby bör ju vara ett fristående AB med vinstsyfte. Men serietidningar och vinstmaximering går inte alltid hand i hand. Så F.E.I kanske är det närmaste vi kommer. Såvida inte Svenskt Näringsliv, Bonnier eller någon liberal tankesmedjan driver/stödjer något lärosäte som lär ut The Principles of Capitalism?

#30 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 28 October 2010 - 21:08

Walker får vatten på sin kvarn? Kalle Lind skriver på sin blogg: "En av Danmarks största konstnärer, Peter Madsen, utkom förra året med den avslutande volymen i Valhall-serien. Det borde ha stått på löpsedlar. Kultursidor borde ha avsatt artikelserier. Babel borde ha ställt Bob Hansson åt sidan och ställa all programtid till förfogande. Rapport, Aktuellt, Agenda, Sportspegeln, Go'kväll, Hundkoll - alla borde de ha riktat blickarna mot Landet Rödkorv." Läs själva på:

http://kulturarbete....wn-valhall.html

Jag håller med Kalle och förstår inte hur så mycket fantastisk litteratur kan gå helt obemärkt förbi??? Till min tröst så är Peter Madsen en av få författare som faktiskt är representerad på mitt lokala bibliotek.

Åter till folkhögskolor: Vad säger alliansen om dessa institut? Ytterligare ett par mandatperioder och folkhögskolan är ett minne blott?


Fyller på med mer vatten på kvarnen eftersom du utelämnade det här citatet från samma blogginlägg.

I Norden är vi gärna snålare mot konstnärer som inte har konstanta magbesvär och gör film om folk som skär sej i slidan med glas..,..Det gäller inte minst serier. Som ju fortfarande betraktas som ett barnfenomen om de inte är svartvita och/eller feministiska.


Jag tycker också Madsen gjort ett bra jobb med sin Valhall-svit, är så pass gammal att jag lånade de första albumen på skolbibblan. Däremot är det väl inte så konstigt att han inte uppmärksammats av kulturkoftorna. En generalisering måhända, men jag tror knappast Goschinny (Asterix) hade fått mer uppmärksamhet i dagens media om han varit skandinavisk serieskapare.

1. En manlig tecknare som verkar i en begriplig/kommersiell teckningsstil
2. Han populariserar något så obskyrt som fornnordisk kultur.
------------------------------------------------------------------------------
3. Han kommer från världens ondaste land dvs Danmark *ironi* :lol:

Edited by Walker, 28 October 2010 - 21:10.


#31 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 29 October 2010 - 23:33

Med plutonium eller med feministiska vänstertecknare ska vi tvinga dansken på knä!

#32 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 10 November 2010 - 18:17

Tror jag har hittat Serieskolan i Kvarnbys antites!

Sidan authentichistory.com visar upp amerikansk kitchkultur från 1900-talet. Hittade bland annat den här serien från 1960 med förord av den fruktade FBI-chefen J.Edgar Hoover. Ganska vältecknat, informativ men också ganska tråkigt. :lol:

http://www.authentic..._communism.html

http://www.authentic.../v17_02_03.html

http://www.authentic.../v17_02_08.html

Undrar om man släpps in på Kvarnby om man gör en remake på ovanstående som arbetsprov.. ;)

#33 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 27 November 2010 - 07:49

Vore ju kul om du testade;)

#34 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 28 November 2010 - 07:30

J...Edgar... Hoover...? 0_o Öööh... Ja, det här måste man väl nästan ta en snabbtitt på iallafall? *tar ett djupt andetag*

All right, då kör vi.

EDIT: Nä, usch. Det här orkar jag inte mer än några random sidor av. :\ Kontinuerliga referenser till "dom stackars barnen" "familjevärden" och så självfallet - "kyrklighet" tär på krafterna.

Nå, lite rolig var den väl iallafall. Men skrattet sätter sig i halsen tyvärr. :unsure:

Den kommunistiska propagandaserien mot Nazism var mycket roligare! :) Super-Omega-Stalin! Som kämpar för mänsklighetens väl! :D

Hmm... har vi några genuina 50-60-tals propagandaserier från Sverige förresten? Hade varit intressant med en intervju där faktiskt, bara för att se vad dom tycker om sina gamla verk. ( antagligen finns det i princip inga, dock)

#35 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 03 December 2010 - 12:39

Jag håller med, man orkar inte läsa allt för mycket...

Gilade dock själva "What If" idén med kommunism i USA, men den har väl gjorts av någon annan också? Eller var det nazism?

#36 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 17 December 2010 - 20:31

EDIT: Nä, usch. Det här orkar jag inte mer än några random sidor av. :\ Kontinuerliga referenser till "dom stackars barnen" "familjevärden" och så självfallet - "kyrklighet" tär på krafterna.

Nå, lite rolig var den väl iallafall. Men skrattet sätter sig i halsen tyvärr. :unsure:

Fångar väl tidsandan i 50 tidiga 60talets USA om inte annat, även Indy4 hade väl en del sådana referenser.

Den kommunistiska propagandaserien mot Nazism var mycket roligare! :) Super-Omega-Stalin! Som kämpar för mänsklighetens väl! :D

Aldrig hört talas om att ryssarna gjorde propagandaserier under kriget,eller syftar du på den här ryska fantasyserien om Superhjälten Stalin mot superskurken Hitler? Den är av lite modernare snitt.

http://www.comics.ah.../stalin/16.html

Stalin kämpar för mänsklighetens väl?! Tror inte finnar, balter, polacker, Ukrainare mfl precis instämmer. Men ok hellre en vodkaglad Stalin än en torrlagd talibanin :lol:

Hmm... har vi några genuina 50-60-tals propagandaserier från Sverige förresten? Hade varit intressant med en intervju där faktiskt, bara för att se vad dom tycker om sina gamla verk. ( antagligen finns det i princip inga, dock)


Det enda jag kan komma på är Spara & Slösa, finns tydligen kvar än idag om man ska tro wikipedia. Men kanske inte så kontroversiellt (snarare sunt) med en serie som lär barn att undvika lyxfällan. Har ett svagt minne att Lyckoslanten delades ut i skolan även på min barndoms ljuva 80tal.. Några direkt politiskt propaganda känner jag inte till när det gäller svenska serier från den tiden, t ex 91:an & 87:an verkar inte ens på 50talet ta lumpen på så stort allvar.

http://sv.wikipedia....para_och_Slösa

Edited by Walker, 17 December 2010 - 20:31.


#37 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 18 December 2010 - 15:24

@Walker: Ja, den var det. :D Visste inte den var så ny? Hur kul som helst, då den är så oerhört överdriven.

Spara och slösa går nog inte att räkna som propaganda i mitt tycke, den serien lär ju ut vanligt reguljärt bondförnuft nämligen. :\ Borde vara ganska självklart för folk att tänka efter lite innan dom köper ett lyxföremål.

#38 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 19 February 2011 - 10:50

Läste nyligen ut Ola Skogängs vältecknade "Theos ockulta mysterier" 1-2. Förordet till den första boken "Mumiens blod" skrevs av ingen mindre än Lasse "Stig-Helmer" Åberg. Glädjande att någon kulturpersonlighet vågar stå upp för den vältecknade serien!:thumbsup:, har sannerligen varit få allierade i den här tråden..men Åberg toppar det mesta ;)


"Det finns förnärvarande en trend där serieskapare gör navelskådande strippar om sina hangups och relationsproblem. Det är väl okej men det jag kroknar på är att dom låtsas att dom inte kan teckna (eller så kan dom inte teckna). Det fumliga manéret är i och för sig charmerande och jag vet att det står högt i kurs i dagsläget, men kan jag få efterlysa lite mer omsorg om bildspråket? När det gäller sunkiga manér är det svårt att toppa Robert Crumbs och Aline Kominskys seriegräl där Robert ritar sej själv med sin briljanta teknik och Aline som bevisligen inte är någon tecknare, gör sitt självporträtt. Där funkar fumligheten! Annars...njaaa...."
- Lasse Åberg

Edited by Walker, 19 February 2011 - 10:55.