Jump to content

Photo

Skräck Numret 19


  • Please log in to reply
188 replies to this topic

#1 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 February 2014 - 12:46

Skräcknumret 19

 

Okej, eftersom SSS nummer 18 är i full gång nu redan då vi har material vi kan behöva, så tänkte jag att det vore dags att börja planera nummer 19. Personligen så tycker jag att eftersom vi hade skräcktema i nummer 9 innan vi körde helfärg i nummer 10, så bör vi köra i samma tradition med nummer 19 för att vi vann vårt första fanzine pris det året och jag vill gärna se att vi får vårt andra pris också.

Tyvärr så är de andra i redaktionen lite oense med mig (inte så mycket men ändå) att vi har gått fram och tillbaka om vi ska ha skräcktema eller inte i numret, men de har tillåtit mig att få full ansvar för numret och försöka samla ihop tillräckligt med material. Men jag behöver er hjälp.

 

Jag har än så länge bara lyckats att få Robert Jonsson, författaren till skräck rollspelet Bortom och som jag illustrerar för att ställas upp för en intervju och kanske skriva en kortroman för oss i samma stil som när HP Lovecraft skrev korta berättelser för tidskrifter som Weird Tales eller andra liknande kiosk. Jag vet att SSS inte har gjort något liknande förut men Robert är mycket sugen på det och ställer gärna upp på projektet när den tiden kommer.

 

När det gäller seriematerial däremot, är mycket svårare. Jag har bara en serie i mitt arkiv som funkar i skräck tema men jag har inte tillstånd från författare själv att lägga ut det. Jag har själv flera idéer för skräckserier, men som lat som jag är, lär det dröja innan det händer något, och jag vill inte se mina andra idéer förruttnas bort så om det är någon som är sugen att göra en skräckserie men vet inte vad de ska skriva eller rita om så går det mer än gärna att skicka mig ett PM eller hälsa på mig via email här: viktor.matiesen@svenskasuperserier.se och ni får se om mina idéer kan inspirera er nog att få ihop en serie.

 

Men för er tecknare och författare som kan fixa ihop en historia och serie på egen hand, så har jag lite följande riktlinjer på om vad ni får göra. Jag vet att det låter lite för strikt utav mig just nu men det är bara mest riktlinjer och förslag, så det går att diskuteras.

 

-Om er serie är en del av en följetång, så går det bra så länge det är den allra första delen men personligen så vore det roligare om er serie eller story var en ”one shot”, ett färdigt kapitel med ett klart start och ett klart slut.

 

-Så länge det är i skräck tema, så spelar det ingen roll vad för slags genre det är, fantasy, sci fi, splatter eller komedi. Variation är bra, och ju mer unikt det är desto bättre!

 

-Men det finns gränser om vad vi kan få trycka. Censuren i Serie Sverige är skum och konstigt som det är, men i vissa delar så funkar det. Så om ni vill göra en serie i samma stil med Saw filmerna eller ”The Taint” med grafiskt detaljerade scener så tänk på att vara lite mer smakfull i era serier än vad filmerna har tillåtit att visas. Och jag vet att ”Walking Dead” har varit generöst med blod och inälvor men det är en lång varigt serie, det räknas inte riktigt men vad vet jag?

 

-En annan kul idé vore att ha en frontfigur i samma stil som Crypt Keeper från Tales from the Crypt, The Old Witch från The Haunt of Fear eller The Vault Keeper från The Vault of Horror som berättar berättelserna för läsaren och avslutar serien med ett moral eller liknande.  Jag ska försöka skissa ihop några förslag och design av berättaren, plus vi kan diskutera om vilken namn denne ska ha så vida inte vi kan använda en puplic domain karaktär eller en svensk person som skrivit skräck historier förr?

 

Det var allt jag kunde komma fram hittills så jag hoppas att vi kan få ihop den bästa skräckserie någonsin! :D



#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 February 2014 - 12:57

Något NS-äventyr med Nox och Ghast kanske? Jagad Jägare del 1 (NS) har ju också lite lätt skräckfeeling. När är deadline för nr 19?

 

Jättebra att ni tänker långt framåt. Apropå det, hur ser det ut med nr 20? Färgnumret liksom. Dags att börja arbeta på det snart?

 

Förslag. Om ni ska hinna får ut både nr 19 och 20 i år. Gör två tunna nummer. Eller åtminstone ett av dem tunt. Jag ser liksom inget "nederlag" med det. Tvärt om kan det vara bra att pröva att ha ett par nya fräscha nummer som är billiga att trycka och ev billiga att köpa.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 February 2014 - 13:06

Deadline kommer att diskuteras efter SIS iår, så att vi alla har vilat oss efter all stress från det. Men jag kan nog gissa i augusti eller september.

 

Som sagt, planer för framtida nummer diskuteras efter seriemässan men jag hoppas att steampunk serien som Sret och Gröne Hämnaren försöker att få ihop kan funka som ett perfekt episk kandidat.

 

Det är nåt för de andra redaktionen att diskutera om, jag är mest ansvarig för nr 19 nu.



#4 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 23 February 2014 - 13:18

Jag skall ge skräck ett försök även om det inte är mitt starkaste genre, men först måste jag hålla mitt löfte åt The Viktor angående steampunk äventyret, episkt kan nog bli lite för starkt ord, men jag gör ett försök.


Edited by Sret, 23 February 2014 - 13:41.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#5 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 February 2014 - 13:24

Ska bli kul att se hur Das Sret fixar skräck :D



#6 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 23 February 2014 - 16:06

Som sagt, skräck är inte min starkaste sida, så jag lovar inte att jag kan ha något att leverera.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#7 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 23 February 2014 - 16:11

Jag tror inte det finns nån garanti för pris bara för att man har ett visst tema. Jag tror att det viktiga är att innehållet faller juryn i smaken. Därmed inte sagt att jag är emot det på nåt sätt. Det skulle vara fett att få se mer av Fels Johnny Mörk exempelvis.

 

Jag tycker att ni ska skicka ut en trevare till Thollin och se om han har tid för nåt eget kort, eller kanske nåt med Theo, nåt som är för kort för att göra ett helt album om. Jag tycker även ni ska se om Thomas Eliasson eller Olov Redmalm har nåt.

 

Sen håller Isegrim på med Nattens visor som passar temat.

 

När det gäller färgnumret finns ju en hel del material redan klart, typ allt som gjorts till NS-albumet och som inte publicerats tidigare.

 

Ifall man vill satsa på pris så tror jag en kombination av bra berättelse och en relevant poäng/reflektion/slutledning är viktigt. Om vi skulle göra ett nummer med superhjälteri där man exempelvis skulle försöka visa på hur det skulle vara i verklighetens Sverige om någon eller flera hade superkrafter och den typen av berättelser så tror jag man ha en chans. Exempel på nåt som SSS publicerat skulle vara Johnny Mörk eller X-Raymond. Mer fokus på det mänskliga perspektivet än superhjälteäventyrande.



#8 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 February 2014 - 17:47

ja, Johnny Mörk vore kul att se igen. Men att få in Theo?.. Åh gud, lycka till med det säger jag bara annars får jag idéer att ha Theo samarbeta med Nox eller liknande! o,o  Men jag kan försöka att fråga Thollin eller Ola Skogäng och se om de kan bidra med nåt kort och enkelt.


Ja, nu skickade jag ett mail till Skogäng, men är det nån som har emailen till Thomas Eliasson eller Olov Redmalm?


Edited by DarkPaladin300, 23 February 2014 - 17:47.


#9 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 23 February 2014 - 18:17

Dylan Dog som reklam/kortserie!?

#10 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 February 2014 - 18:27

Nnja vet inte om det, men Andras Eriksson som driver Ades Media där de faktiskt ger ut Dylan Dog på svenska har lovat att bidra med ett artikel och/eller intervju för oss ifall det strular ihop för Jonsson eller så kan vi ha båda i nr 19



#11 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 25 February 2014 - 22:55

Goda nyheter, Ola Skogäng har lovat att skissa ett omslag till nr 19, efter tre veckor men vi får se om han har tid

#12 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 25 February 2014 - 23:08

Häftigt. Skräck, hmmm. Jag kan ha en gammal idé liggande här någonstans *sparkar undan en uggla* Nej, ledsen inget.

 

Skämt å sido. Du vill se hur jag tacklar skräck? Ghast vs zsgmmpb räcker väl? Den idé som du är orsaken till och vår kära Göta Lejon lastade över till mig att skriva? Jag finner den skrämmande, mest för att den blev skriven...


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#13 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 February 2014 - 00:36

-Men det finns gränser om vad vi kan få trycka. Censuren i Serie Sverige är skum och konstigt som det är, men i vissa delar så funkar det. Så om ni vill göra en serie i samma stil med Saw filmerna eller ”The Taint” med grafiskt detaljerade scener så tänk på att vara lite mer smakfull i era serier än vad filmerna har tillåtit att visas.

Det är väl inte den svenska censuren som hindrar oss eller? Där emot finns det väl vissa regler som tryckeriet måste rätta sig efter, gällande vad som får skickas mellan olika amerikanska delstater. Men det handlar nog mest sex. Sedan kan vi förstås ha egna åsikter om hur kul det är med äckliga våldsskildringar bara för sakens skull.


 

Och jag vet att ”Walking Dead” har varit generöst med blod och inälvor men det är en lång varigt serie, det räknas inte riktigt men vad vet jag?

Hihi! Varigt. Ehm... Ja, jag hoppas att det är okej att jag roas av hur du skriver... 


 

-En annan kul idé vore att ha en frontfigur i samma stil som Crypt Keeper från Tales from the Crypt, The Old Witch från The Haunt of Fear eller The Vault Keeper från The Vault of Horror som berättar berättelserna för läsaren och avslutar serien med ett moral eller liknande.  Jag ska försöka skissa ihop några förslag och design av berättaren, plus vi kan diskutera om vilken namn denne ska ha så vida inte vi kan använda en puplic domain karaktär eller en svensk person som skrivit skräck historier förr?

Den idén tycker jag om. Slemmy, tror jag figuren hette som var värd för tidningen Chock på sjuttiotalet. Ja, det gjorde han, ser jag nu. Fast han var tydligen ett amerikanskt påfund från början och kallades på hemmaplan för Uncle Creepy. Har för mig att Vampirella hade motsvarande uppgift i tidningen som eventuellt hette just Vampirella. Ett sätt är ju att vi använder någon etablerad SSS-figur av det makabra slaget. Vet inte vem som skulle passa. Ghast kanske. Eller så kanske Viktor von Pain har hunnit bli vandöd sedan senast.

 
 

Det skulle vara fett att få se mer av Fels Johnny Mörk exempelvis.

Var det inte Jelcander som skrev Johnny Mörk? Eller har Thomas också haft med honom att göra i smyg?
 

 

ja, Johnny Mörk vore kul att se igen. Men att få in Theo?.. Åh gud, lycka till med det säger jag bara annars får jag idéer att ha Theo samarbeta med Nox eller liknande! o,o

Crossovers är alltid fint på något vis.


 

Ja, nu skickade jag ett mail till Skogäng, men är det nån som har emailen till Thomas Eliasson eller Olov Redmalm?

Internet har. Åtminstone till Olov. Annars, om man ska snegla åt folk som ägnar sig åt skräck, så finns ju till exempel Dennis Gustafsson. Och så Jonas Anderson förstås. Och troligen en och annan till som jag har glömt eller aldrig känt till. Sedan tror jag att Daniel L nog inte är helt ointresserad av ämnet heller, så han kanske kan bidra med en skräckinjagande Ångestmannen eller något annat som skulle kunna passa.



#14 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 26 February 2014 - 10:55

Okej, så jag har skickat mail till Gustafsson och Redmalm, ska leta efter adressen till Thollin, Thomas Eliasson och Jonas Anderson. Är det några andra, som Schenström eller Fels som kanske är intresserad? 



#15 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 26 February 2014 - 15:18

Okej, här är några snabba skisser av de berättar karaktärer jag spontant tänkte fram, vissa ser mycket bekanta ut medan andra är bara klotter men i vilket fall som helst, ser ni nåt som ni gillar.

 

 

Skiss_zpsb1cec57b.jpg

 

Plus, så lär de andra i redaktionen hata mig men just nu började jag tänka om vi kunde göra nr 19 i samma stuck som detta. Ja, jag vet att dte är för mycket men för tusan jag älskar old school covers!

1111515.jpg



#16 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 February 2014 - 17:01

Jag är väl egentligen nästan alltid intresserad. Men utan deadline kan jag inte säga något. Har ju en förfärans massa annat att ta itu med i serieväg.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#17 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 26 February 2014 - 19:12

Jag måste tyvärr säga nej, har precis börjat teckna på Golden Gangalbum nummer 2 och får jag nån tid över så går det till Mordet i Bunkern. Jag vet mer ju längre fram i tid vi är men jag förväntar mig inte hinna med nåt annat.

 

Och jag skrev fel tidigare, det är Jelcander som skriev Johnny Mörk.



#18 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 26 February 2014 - 20:55

Hmmm... Kan man kolla med Jelcander om man kan använda hans serie igen?



#19 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 February 2014 - 23:57

Plus, så lär de andra i redaktionen hata mig men just nu började jag tänka om vi kunde göra nr 19 i samma stuck som detta. Ja, jag vet att dte är för mycket men för tusan jag älskar old school covers!

1111515.jpg

 

Jag är med dig, Viktor. Ska vi göra ett temanummer kan vi lika gärna göra det ordentligt. Ska vi göra en skräcktidning kan det ju alltså med fördel vara en skräcktidning som ser ut som en skräcktidning.



#20 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 01 March 2014 - 23:46

TACK så mycket Gröne Hämnaren!



#21 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 March 2014 - 00:32

Homager är aldrig fel. Jag tycker Ghast gör sig lämpligast som presentatör, han är ju både odöd/otäck och en serienörd. Övriga designer från denna tråd kan ju kanske dyka upp i numret på andra sätt ändå.



#22 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 02 March 2014 - 00:46

[...]

Vet inte vem som skulle passa. Ghast kanske. Eller så kanske Viktor von Pain har hunnit bli vandöd sedan senast.

[...]

 

 

[...]Jag tycker Ghast gör sig lämpligast som presentatör, han är ju både odöd/otäck och en serienörd. Övriga designer från denna tråd kan ju kanske dyka upp i numret på andra sätt ändå.

 

Håller med om Ghast, han vore perfekt i rollen som presentatör.



#23 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 02 March 2014 - 01:15

Rättelse, Ghast var serienörd när han levde, vet inte om han är lika starkt serienörd i döden så att säga, men jag tror det hade varit kul att se honom sitta i en fåtölj klädd i morgonrock och en pipa som blåser såpbubblor och presentera serierna.

 

Kom på att jag har ett lite skräckliknande western manus liggande, skall bara putsa upp det lite och sedan glömma det igen.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#24 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 02 March 2014 - 10:50

Mjo, Ghast vore inte så illa, men kanske om det vore en NS serie i det som kanske Nox vs Zombies eller Asfalt  nattten plus Ola Skogäng har lovat att skissa fram en karaktär så mitt förslag är att vi låter andra komma fram idéer, skisser och det av sagoberättare..



#25 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 March 2014 - 12:15

Jag tycker Ghast ändå, det är inte bara det att han är odöd och skräckig och åtminstone fd serienörd, det är också ett sätt att förstärka varumärket Ghast och Nordens stjärnor. Ju mer en figur eller serie dyker upp desto bättre, för man bygger upp en familjaritet hos läsaren och det är något SSS behöver eftersom den har så väldigt många engångsserier eller sällankommande fortsättningsserier.

 

Man kan ju även göra som skräcktidningen ovan att ha olika presentatörer för varje serie, eller ha ett kommentatorteam likt sportevenemang har.

 

Det fina med att du är redaktör, DarkPaladin300000, är ju att det i slutändan ändå är du som bestämmer.