Jump to content

Photo

Harry Potter och Dödsrelikerna 1&2


  • Please log in to reply
64 replies to this topic

#26 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 January 2010 - 16:32

Trailern finns visst på Blu-ray Live. Alltså måste man ut på nätet för att se den.
Men hur är det då med DVD-versionen?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#27 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 January 2010 - 16:53

Vad jag kunnat se så gäller det bara Blu-ray, ej DVD.

Please note: This is the same teaser that was released on the Half-Blood Prince Blu-Ray back in December, but is being officially released for the first time today.

What a great way to start off 2010. The teaser trailer for Harry Potter and the Deathly Hallows is now online. Enjoy (teaser trailer starts immediately after commercial).


Källa

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#28 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 January 2010 - 09:40

Båda filmerna är på g att konverteras till 3D... Surprise - not :rolleyes:
Premiären för del II är flyttad till 15 juli 2011.

/../

Studios executives on lots around town have been scrutinizing film slates for opportunities to expand forays into 3D releasing. Warners has been testing footage from its upcoming "Clash of the Titans" -- converted into 3D by an outside vendor -- and the tests have gone so well that execs have decided to release not only "Titans" but also the two-part "Harry Potter and the Deathly Hallows" in 3D.

/../

Conversion expenses have been coming down, so each film will cost just $5 million to change into 3D. Warners also will absorb an additional $5 million expense per pic to pay for 3D glasses for exhibitors handling the movies.

In a related move, Warners will push back the release of "Titans" one week to April 2. "Deathly Hallows: Part I" is set to unspool Nov. 19, and "Part II" is slotted for July 15, 2011.

/../


Källa THR

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#29 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 19 March 2010 - 09:51

Warner Bros presenterade några filmer häromdan, bl a kommande Harry Potter. Artikelförfattaren säger, efter att fått se lite smakprov, att han tror att det kommer att bli två fantastiska filmer.

Warner Bros. Hits a Home Run At Showest

/../

For the final part of the presentation, Alan Horn gave everyone a special treat as he premiered a ton of footage from the upcoming Harry Potter and the Deathly Hallows. He started off by telling everyone that the footage was very raw and unfinished and he wasn’t exaggerating. The footage started with Voldemort walking in the forest with all of his followers around him. He was looking for Harry. While I assumed the footage was going to be just from the first Harry Potter movie coming this November, I think the opening was from part 2 and it was from the big climatic battle between Harry and Voldemort! I couldn’t believe what I was seeing.

So we see Harry coming towards Voldemort partly beat up and with a look of nervousness. It was then we cut away…

The thing to know is the footage was very rough. All over Ralph Fiennes face were blue dots so they could take away his nose in post production. It was incredibly cool to see.

I’d say in total the footage was 4-7 minutes but I could be off. Other bits of footage were Harry, Ron and Hermione in the forest fighting as Ron tells Harry that since he already lost his family his pain isn’t as important (or something like that). We also saw tons of pre-viz mixed in with shot footage like Harry flying with Hagrid and Voldemort chasing him with other Death Eaters. I also saw a scene of all the Harry’s from the beginning of the book. Other bits were the kids in London walking around, Bill Nighy as Rufus Scrimgeour, Harry and Ginny kissing, and so much more. Some of the footage looked like done and some was very rough. The only thing I knew for certain after watching the footage was the movie is going to be amazing and I am so happy the last book is in two parts.

The trailer ended with the info of when the movies are getting released and how they’re both in 3D. Which is awesome.

/../


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#30 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 October 2010 - 16:14

Nya posters inför filmen

Eight Character Banners from HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS Part 1

"Harry Potter and the Deathly Hallows," the seventh and final adventure in the Harry Potter film series, is a much-anticipated motion picture event to be told in two full-length parts. Part 1 begins as Harry, Ron and Hermione set out on their perilous mission to track down and destroy the secret to Voldemort's immortality and destruction--the Horcruxes. On their own, without the guidance of their professors or the protection of Professor Dumbledore, the three friends must now rely on one another more than ever. But there are Dark Forces in their midst that threaten to tear them apart. Meanwhile, the wizarding world has become a dangerous place for all enemies of the Dark Lord.

The long-feared war has begun and Voldemort's Death Eaters seize control of the Ministry of Magic and even Hogwarts, terrorizing and arresting anyone who might oppose them. But the one prize they still seek is the one most valuable to Voldemort: Harry Potter. The Chosen One has become the hunted one as the Death Eaters search for Harry with orders to bring him to Voldemort...alive. Harry's only hope is to find the Horcruxes before Voldemort finds him. But as he searches for clues, he uncovers an old and almost forgotten tale--the legend of the Deathly Hallows. And if the legend turns out to be true, it could give Voldemort the ultimate power he seeks. Little does Harry know that his future has already been decided by his past when, on that fateful day, he became "the Boy Who Lived."

No longer just a boy, Harry Potter is drawing ever closer to the task for which he has been preparing since the day he first stepped into Hogwarts: the ultimate battle with Voldemort.

HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS Part 1 in 3D and 2D in select theatres and IMAX on November 19th

Check out eight character posters from the film below,

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image



Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#31 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 October 2010 - 20:17

Verkar som om WB slopar 3D planerna för första filmen


Warner Bros. Nixes Plans to Release HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS: PART I in 3D

We have some great news for folks who hate shoddy 3D post-conversions. THR is reporting that Warner Bros. has canceled plans to post-convert Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I into 3D. In a statement released today, Warner Bros. announced that the film will play in 2D and IMAX on November 19th, but "we will not have a completed 3D version of the film within our release date window," and "despite everyone's best efforts, we were unable to convert the film in its entirety and meet the highest standards of quality. We do not want to disappoint fans who have long-anticipated the conclusion of this extraordinary journey." Director David Yates added, "This decision, which we completely support, underscores the fact that Warner Bros. has always put quality first." Yates must not have seen the 3D version of Clash of the Titans earlier this year.

Personally, I'm elated to hear this news as no studio has managed to craft a quality 3D post-conversion yet. As someone who can't wait to see the new Harry Potter, I'm glad I don't have to worry about it being ruined by a shoddy and unnecessary 3D post-convert. Keep in mind that Warner Bros. has been planning to release the film in 3D since February of this year so it's not like Harry Potter had the same rush as Clash. No word if Warner Bros. also intends to scrap their plans to release Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II in 3D. [Update: Warner Bros. has released a statement where they (sadly) announce they still intend to release Part II in 3D; Hit the jump for the full press release]



Posted Image




Here's the press release we received from Warner Bros:

For Immediate Release

Statement from Warner Bros. regarding "Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1:"

Warner Bros Pictures has made the decision to release "Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1" in 2D, in both conventional and IMAX theaters, as we will not have a completed 3D version of the film within our release date window. Despite everyone's best efforts, we were unable to convert the film in its entirety and meet the highest standards of quality. We do not want to disappoint fans who have long-anticipated the conclusion of this extraordinary journey, and to that end, we are releasing our film day-and-date on November 19, 2010 as planned. We, in alignment with our filmmakers, believe this is the best course to take in order to ensure that our audiences enjoy the consummate "Harry Potter" experience.

Producer David Heyman said, "For 10 years, we have worked alongside Alan Horn and the studio, whose priority has always been to preserve the integrity of Jo Rowling's books as we have adapted them to the screen, and this decision reflects that commitment."

Director David Yates continued, "This decision, which we completely support, underscores the fact that Warner Bros. has always put quality first."

As scheduled, on July 15, 2011, we will deliver to conventional and IMAX theaters our final installment of the film franchise, "Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2," in both 2D and 3D formats.




Edited by Georgia, 08 October 2010 - 20:17.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#32 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 October 2010 - 12:30

Så de ska släppa halva som 3D? :mellow: Hade varit bättre om de skippade helt då.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#33 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 November 2010 - 15:56

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1

Mörka tider råder. Voldemort kontrollerar nu Ministry of Magic och Hogwarts, och hans Death Eaters jagar alla magiker som inte är av "rent blod".
På flykt undan Death Eaters letar Harry Potter, Hermione Granger och Ron Weasley desperat efter resten av de Horcruxes som håller Voldemort vid liv. Men situationen börjar ta på deras vänskap.

Mycket bra början på avslutningen även om det känns att det bara var halva filmen. Det slutar när det känns som att man är mitt i fast de lyckades få till en bra avslutning på den.
Harrys, Hermiones och Rons resa känns spännande och intresant. Dessutom så visar äntligen Ron och Hermione öppet hur de känner för varandra vilket var påtiden. Fast hela grejen med Rons svartsjuka var lite jobbigt att se.
En väldigt rolig del var när de infiltrerade Ministry of Magic. Det var verkligen svårt att hålla sig för skratt, speciellt när de försökte gå som "vuxna" vilket blev som gammla gubbar istället. :P
Sexscenen hade jag hört rykten om tidigare likaså att den skulle vara fullt naken, jag hade bara inte riktigt trott på det så det överaskade mig att den var så naken. Fast jag antar att det var ett bra sätt att göra de fans glada som har önskat sig just det i flera filmer nu, men samtidigt utan att gå in på sexbiten för djupt.
Dobby var det trevligt att återse. Och hemskt att se honom dö. En mycket sorglig scen.

Men där är några saker som jag inte var nöjd med. Alldeles förmycket hände mellan scenerna för min smak, mycket vi inte fick se. 'Mad-Eye' Moody's plötsliga död (fast jag tror, och hoppas, att det ligger mer till det än så och att han har förfalskat sin död), Ministry of Magic's ledare som plötsligt dör och hur Ministry of Magic plötsligt är övertaget av Death Eaters och förvandlats till värsta Nazist-fabriken. ag ha velat se vad som händer på Hogwarts. Jag förstår tanken med att vi bara vet vad Harry vet men där är en massa intresanta karaktärer kvar på Hogwarts och jag skulle ha velat se reaktionen när Professor Severus Snape och Death Eaters tar över Hogwarts, något som man bara ser i en titel på en tidning.

Lite svårt att sätta betyg. Filmen var mycket bra men känns inte komplett utan nästa del. Det är, som namnet säger, del ett av två vilket gör det svårt att ge den betyg för sig. Dessutom så är den här filmen så olik de tidigare filmerna. Men den ligger deffinitivt bland de bästa av dem.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 December 2010 - 11:57

Jag har (som bekant) inte läst böckerna längre än till Flammande Bägaren och varje gång jag sett en ny film efter det så har jag undrat varför på tiden jag inte läst längre än så.
Harry Potter som filmer har kommit långt från de första filmernas färgglada Disney-ton, tonen växer med Harry och det är till filmernas fördel tycker jag. Sålunda är denna början på slutet kanske mer en chiller för ungdomar än en barnfilm. Vi gillar det med.
Storymässigt så känns den här filmen mer avslappnad än de två senaste kanske har varit - troligen en effekt av beslutet att dela upp boken i två filmer. Men även för den som inte läst boken så märks det hur avskalad den är. Persongalleriet tex består inte så mycket av karaktärer utanför Potter-trion och Voldermorts-allierade. Skolan, som var den stora poängen tidigt i serien, nämns knappt vid namn. Visst händer det en hel del off-screen men utan att man känner sig utelämnad eller bortglömd.
Karaktärerna har givetvis växt de mer, men lika mycket som Ron erkänner att han och Harry inte skulle överleva 2 dagar utan Hermione så skulle filmen inte leva utan henne heller. Det är Hermione som i mångt och mycket är den drivande kraften. Harry är bara det kärl Hermione använder för att i slutändan besegra Voldermort, och han borde själv listat ut det vid det här laget tycker jag. Scenen där Draco ombeds identifiera Potter är intressant, eftersom det ser ut nästan som om han tvekar - inte bara för att han är osäker på vem han ser utan om han verkligen gör rätt. Jag skäller kanske en del över för långa filmer - men här kändes det verkligen som om man kunde suttit kvar i salongen lika länge till.
Bäst: Hermiones väska. Liten och ful på utsidan, stor och rymlig på insidan.


@Crusader: Håller med om Rons svartsjuka . Den var lite malplacerad och nog för att jag alltid tyckt det finns mer personkemi mellan Hermione och Harry än Hermione och Ron men gick vi inte igenom detta (sans lovestory) redan i flammande bärgaren? Kan också hålla med om det du skriver om slutet.

Edited by XC, 06 December 2010 - 12:03.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 January 2011 - 16:53

Vääääldigt lång film, alldeles för lång i mitt tycke då jag tyckte den hittade formen först mot slutet, när vi fick höra berättelsen om de tre bröderna. Som för den delen var grymt snyggt gjord. Bäst i filmen faktiskt. Innan dess kändes det mer som en virrig transportsträcka och jag fick tänka till både en och två gånger för att hänga med vad som egentligen utspelade sig på scen. Lite väl snabba klipp som gjorde vissa scener ologiska. Fick lite känslan av att de försökte klämma in så mycket som möjligt på så lite tid som möjligt till filmens nackdel. Ska påminna att jag varken läst böckerna eller är speciellt lyrisk över Harry Potter-filmerna vilket innebär att karaktärerna utanför trion, och händelser som utspelat sig i andra filmer, är till viss del höljd i dimma.

Visst märks skillnaden från de första filmerna som var mer barnvänliga, de senare är mer vuxna i tonen (vilket tordes vara naturlig väg att gå med tanke på att karaktärerna växt upp) och mycket mörkare. Det gillar jag. Som tidigare får de till specialeffekterna snyggt (men det känns som att vi sett det förut i tidigare film) och musiken lämpade sig bra. Dock finns det några scener som de misslyckas till viss del med ljussättningen. Skådespelarna gör sitt, men huvudpersonerna tycker jag faktiskt är lite tråkiga. Mer krut är det hos de mer erfarna i truppen som t ex Alan Rickman, Helena Bonham-Carter, Bill Nighy och – hör och häpna – Ralph Fiennes gör sig t.o.m bra här! Om det undgått någon så är det en skådespelare jag inte ger så mycket för annars.

Då är det väl bara att vänta på den avslutande delen och se hur de väver ihop det hela. Förhoppningsvis avslutas franchisen denna gång…

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#36 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 March 2011 - 20:36

Warner Bros har släppt en poster till tvåan (förmodar att vi kör den i samma tråd som ettan?)

Posted Image

Någon här som blir taggad? :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 March 2011 - 21:16

Tja det är ju en film som är uppdelad i två delar - bägge delarna står iaf med i underrubriken.

Intressant poster, han är inte snygg - han Voldermort.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 March 2011 - 21:45

Den sista, stora uppgörelsen mellan Harry och Voldemort. :)

Jo, jag anade det när jag kikade lite närmre att tråden handlade om båda två. Som du säger är det ju egentligen en film som blivit uppdelad i två bara. Men vi får väl se om det här blir det sista vi ser av herr Potter. Tyckte jag läste någonstans att hon inte var helt främmande för en till bok. <_< Själv kan jag tycka att det räcker nu och hon borde hitta på något annat.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 March 2011 - 08:35

Minns jag inte fel så skrev hon i en intervju att hon 'hade idéer så det räckte till minst en bok till' eller liknande. Jag tror att blir det fler böcker från Harry Potter Universumet så kommer de centreras kring andra (nya?) karaktärer.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#40 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 April 2011 - 06:50

Och nu har Warner Bros släppt en trailer för del 2. Finns upplagd på comingsoon.net. Och vi har väl nämnt att den kommer i 3D? Så klart. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#41 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 April 2011 - 12:58

Tänker jag inte se.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#42 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 June 2011 - 12:06

Premiären för film nr 2 är 12 juli och nu har du chans att se båda filmerna samma kväll. Skynda fynda! :)

SF Bio

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#43 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 June 2011 - 02:59

Hade jag bara kunnat komma hem efter filmen så hade jag gjort det.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#44 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 June 2011 - 11:49

J.K. Rowling har lagt upp en mystisk sajt: pottermore.com, ett twitterkonto och en sida på YouTube. Något kommer att ske om några dagar enligt den senare...

Snyggt gjort med YouTube-sidan. Gillar ugglorna och grenarna som sticker ut. Najs.

Jag gillar sådant här hemlighetsmakeri och hoppas - trots att jag inte är ett större HP-fan - att det är något spännande som komma skall. :)

Harry Potter fans flock to JK Rowling's mysterious new website, Pottermore
Launch of JK Rowling's Pottermore site sparks rumours of a new Harry Potter novel among fans of the bestselling children's series
Thursday 16 June 2011

Harry Potter fans have been sent into a frenzy of excitement after the creator of their favourite wizard, JK Rowling, launched a mysterious new website.

The website, Pottermore.com, currently only shows the word "Pottermore" on a pink background, with the promise of more "coming soon" and Rowling's famous signature emblazoned below. A Twitter account, @Pottermore, has also been set up, and already has almost 25,000 followers. Fans were guided to the site yesterday by a "Secret Street View" challenge, which saw ten Potter fansites given coordinates, each of which led to a single letter. Put together, the letters spelled out Pottermore.

No other details about the new project have yet been revealed, but an editor at the fansite HPANA said they had seen a "sneak preview" of Pottermore "and it is breathtaking in scope, detail and sheer beauty".

Fans immediately expressed hope that the project would be the long-promised Potter encyclopedia, with other suggestions ranging from a "giant theme park" to a Massively Multiplayer Online Role-Playing Game (Pottermore standing for Potter Multiplayer Online Role-playing Experience) and a fansite. "Wow! This is probably the most exciting thing ever! I am shaking hardcore because I am so excited!" wrote one reader on the fansite Mugglenet.

Some readers were praying that the news might be a new Potter book, although Rowling has previously said it is "highly unlikely" that she would write more Harry Potter novels. "I've got enough story for seven books and I never planned to carry the story beyond the end of book seven. I might do an eighth book for charity, a kind of encyclopedia of the world so that I could use all the extra material that's not in the books ... we'll see!" she has written on her website.

However, she did tell Oprah Winfrey in an interview last year that she could "definitely write an eighth, ninth [and] 10th book", adding "I think I am done but you never know".

Rowling's PR company Stonehill Salt said this morning that the new project was not a new book. "All we can say is that Pottermore is the name of JK Rowling's new project. It will be announced soon, and it is not a new book," said a spokesperson.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#45 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 June 2011 - 14:36

Undrar vad det är - en del spekulerar i att det eventuellt är ett MMORPG.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 July 2011 - 09:24

Edit: Jag tror jag fick till spoilertaggar överallt där det behövs. Hojta till om jag missat någon någonstans.

Den tar i princip vid där den andra slutar, storyn är tight (nästan för tight) och det kändes lite snabbspolning här och där (Snape petades bort från rektors-posten nästan lika fort som han fick den kändes det som). Dock lämnas inga stora luckor som man gjorde i Fenixordern. Här blir det bekräftat att Snape alltid varit en av Potters beskyddare (en tanke som inte slog mig förrän jag såg om filmerna förra månaden skall erkännas). I Snapes tillbaka blickar så finns det ett och annat parti där jag tycker riktigt synd om honom, man avhåller sig dock från fler scener där James Potter framstår som en ren mobbare. En sak som störde mig lite i förra filmen var att det gjordes en rätt stor grej av i första filmen/boken att staven måste vara rätt. Plötsligt verkade det som om vilken stav som helst kan användas hur som helst och av vem som helst. Olivander rätar dock ut frågetecknen i en fin liten scen.

The shakedown då? the Takedown? Man lyckas göra slaget om Hogwarts (eller kanske snarare Hogwarts vs Voldermort) till allt du gillar med bataljer från andra filmer och samtidigt undviker att det känns just som en batalj som körs på repeat. När slaget börjat återtar storyn normal rytm och resultatet är mäktigt på många vis. Man hastar inte förbi någonting känns det som, och man gör det utan att det blir segt och utdraget.

I slutändan är det Neville som ställer sig upp mot Voldermort och bekräftar det vi redan vet: Harry Potter är blott galjonsfiguren i kampen mot ondskan , som pojken som överlevde så bevisade han att Voldermort är allt annat än allsmäktig . Det är också Neville som får äran att förstöra det sista Horrokruxet . Av alla karaktärer så är nog Nevilles utveckling den som är bäst i böckerna, från utskrattad klumpeduns i de inledande delarna av sviten till karlakarl av rang i de sista .

Filmen bjuder på välplacerad humor, men nedtonad för att gå hand i hand med den i övrigt mörka tonen i filmen. Filmens kanske roligaste replik levereras av Maggie "Professor McGonagall" Smith: Jag har alltid velat använda den besvärjelsen. Härligt nördig kommentar när världens skälver runtomkring henne . Originell? Nej, liknande repliker levereras i filmer av alla sorter hela tiden. Men sällan har repliken känns så rätt placerad och så väl levererad.

Filmen som helhet är ett bra avslut på en bra film/boksvit (hur mycket eller hur lite man än avskyr filmens epilog) som begåvats med väldigt få brister.

Så känns det som att man skall nämna något om 3Dn. Jag hade lågt ställa förväntningar - jag har inte gjort någon hemlighet av att jag tycker att 3D är ett av de onödigaste påfunden se senaste åren. Jag hade väntat mig samma utslag på richterskalan som när dammråttor nyser typ. Och det var väl ungefär där vi hamnade. Några få scener var grymt snygga och med viss höjd närvaro pga 3D men i större delen av filmen så märke jag knappt av den 3e dimensionen mer än att den skapade visst störelsemoment i hastiga rörelser. Det kändes dessutom som om 3Dn saboterade filmens yta, lite suddigare och skrapigare än vad jag vill minnas att de övriga delarna var på bio. (Jag tar in i beräkningen också att jag tillhör den delen av befolkningen med glasögon och för bästa effekt behövde jag både mina ordinära glasögon och 3D-glasögon. De sistnämnda är inte designade för att vara kompatibel med min del av befolkningen).

Jag har billig bio här i XC-land (ni får tro mig på mitt ord) och mätt mot andra städer så är 3D-visningen till rena vrakpriset här. Och kanske är den här filmen (som inte direkt är producerad för 3D) fel film att döma tekniken på, men jag har svårt att se att jag någonsin kommer finna 3D värt att betala extra för. Mest är det väl principen att inte få välja. Jag såg filmen i 3D inte för att jag kände behov av det, utan därför att det var så "min" bio valde att visa den.

Edited by XC, 17 July 2011 - 09:30.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 17 July 2011 - 09:56

XC har sett en film i 3D?!? *ramlar av stolen och måste hämta mig från chocken i några minuter* :D
Men den här filmen: spelades den in i 3D eller konverterades den? Sedan lämpar sig inte alla filmen i detta format (plus alla regissörer är nog inte heller lämpade för sådant jobb ;)) Själv tycker jag fortfarande det bara är Avatar som var värd den extra slanten. Men jag har ju hört att även animerade filmer funkar ypperligt i 3D.
Även jag har noterat detsamma som du att kvaliteten tar stryk vid scener med snabba rörelser. Åksjuketablett, tack!

Kul att du var nöjd med hur säcken knöts ihop. Förmodar att samtliga inblandade skötte sig som de skulle? Jag lär väl se den nästa år då den säkerligen får en Oscarsnominering (bara första filmen tror jag som jag inte sett enkom för galans skull).

Pst. Följde de boken?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 July 2011 - 11:21

Som jag skrev i slutet av omdömet hade jag inte så mycket till val - den visades bara i 3D. Det finns en bra artikel på Stuff.co.nz om HP7:2s 2D/3D-del.

»Also, the film wasn't shot for 3D. Yes the cameras were 3D cameras but if David Yates was trying to make scenes specifically work in 3D he needs to take lessons from Michael Bay in how to do so (and given Bay's efforts on Transformers 3, if while Yates is there, if he could teach Michael about coherent film making that would be grand). There are only two scenes, at different parts of the film but both involving large amounts of flame, where the post-production has been targeted at an audience wearing their goggles. Both scenes detract from the overall drama for the sake of a gimmick. Every other scene in the movie works at least as well in 2D.«[Källa]

Jag kan hålla med om en hel del i den artikeln (bortsett från att jag inte sett någon annan film i 3D). Och så det är klart: jag är inte det minsta besviken på 3D, det var precis så underraskande som jag utgick från att upplevelsen skulle vara.

Skådepslearna sköter sig utmärkt, alla rises for the occation så att säga för att göra den sista delen till det bästa.

Jag har inte läst boken ännu men enl mitt sällskap (som läst boken) så följer de den relativt bra, men utelämnar en hel del och kör snabbspolning på en del ställen. Men som det påpekades i bilen hem igår: det gjordes med Sagan om Ringen med.

Edited by XC, 17 July 2011 - 11:23.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 17 July 2011 - 18:04

Tack, XC, då är jag med. Tråkigt nog låter det som att 3D kamerorna (och extra slanten för biobiljetten) är bortkastade, men som jag var inne på så är det inte många som vet hur man ska göra utan kastar sig rätt in i nya trender utan att tänka efter.

Ah, jag fick för mig att du läst alla böckerna! Och nej, ta med allt från böckerna är nog svårt. Ditt sällskap var nöjd med filmen iaf?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#50 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 July 2011 - 18:15

Jo - det är väldigt många som försöker ta genvägen till extra slantar genom att skaka fram 3D lite snabbt. Trist - särkilt i det här fallet då (som artikeln säger) Harry Potter-franchisen knappast behöver "3D" i titeln för att sälja biljetter.

Japp, de i mitt sällskap som läst böckerna gav filmen godkänt och var nöjda. Jag har bara läst fram till och med den flammande bägaren - jag har för avsikt att läsa om böckerna framöver och ta med de resterande. Men har inte kommit mig för ärligt talat.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)