Jump to content

Photo

Golden Gang


  • Please log in to reply
330 replies to this topic

#301 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 November 2013 - 19:19

Monster? Det är ju tomten.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#302 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 14 November 2013 - 19:35

Monster? Det är ju tomten.

 

Ja, tomten är väl ett monster i tomteluva? Inget mänskligt kan ju dela ut så många presenter helt gratis! ;)


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#303 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 November 2013 - 19:42

Hähe! Och vara så jädra snabb dessutom!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#304 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 November 2013 - 17:00

Om det vore så enkelt att bara lägga till previewsidor så hade jag gjort det. Som du/ni sett så är det flera som verkar sakna eller har trasiga preview-länkar. Interfacet är ganska enkelt så det är svårt att misslyckas utan felet ligger snarare på Indyplanets hemsida.

 

Jag har inte gått ut och pushat för GG eller fixa nåt med hemsidan och annat eftersom jag vill få upp den reviderade versionen först, och ha album 2 så gott som redo. Det blev i princip storstopp i samband med min arbestlöshet så planen är att ha reviderade ettan och den förhoppningsvis felfria tvåan ute till nästa jul.

 

Det är förstås riktigt kul att det trots "mediatystnad" ändå dyker upp folk som köper och beställer då och då.



#305 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 November 2013 - 17:41

Jag tror stenhårt på GG! Återigen, säg till om du behöver hjälp. Kanske har jag lite tid.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#306 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 27 November 2013 - 12:24

Fick min Golden Gang igår! Här är mina spontana reaktioner.

 

Första känslan: En rejäl seriebok! En mycket trevlig känsla.

 

Andra känslan: Kompakta händelseförlopp är satans påfund! Även om det är ekonomiskt!

 

Senaste känslan: Fan! Det här var ju bra! Ännu mer inspirerande i fysisk form. Heja Daniel! And friends!

 

Favoritscen: När Lady Luck hittar en ”penny”.

 

Konstigt: Öh, inga sidnummer..?

 

Ännu konstigare: Benny Chuck. O_O


Edited by Göta Lejon, 27 November 2013 - 14:51.

Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#307 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 November 2013 - 15:20

Jättekul med kommentarer!

 

Gällande andra känslan, det är ju en slags balans och kompromiss. Det framgår nog inte från Making of-sektionen hur mycket jag pendlade fram och tillbaks i hur jag skulle göra i hur kompakt eller utdragen historiasektionen skulle vara. Jag ville inte ha med tillbakablickar så därav att sektionen öht är med istället för att starta med gruppens bildande.

I efterhand så tror jag det hade varit smart att fokusera mer på bildandet och personerna i serien. Jag hoppas album två är bättre balanserat på det området i alla fall, så man får en bättre känsla för deras karaktär.

 

Favoritscenen kan jag inte ta någon credit för, den är skapad av Salomon Farias, tecknaren för det avsnittet.

 

Konstigt... Det var ett val. Det finns ingen innehållsföreteckning eller andra sidnummerreferenser så jag kände inte att det behövdes.

 

Ännu konstigare: Benny och de andra i 20 Specials minst sagt bisarra utseenden kommer få sin noggrannare förklaring längre fram och som jag nämner i Making of-sektionen är deras bakgrund den mörkaste delen av Golden Gang-världen.



#308 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 28 November 2013 - 21:14

Jo, jag läste något om att det var en balansgång. Tolkade det som att du valde att vara lite ekonomisk på avsnitt ett för att kunna lägga mer krut på övriga delar. Så den biten framgick i The Making Off tycker jag.

 

Eftersom du har med en hel del olika karaktärer så är det inte lätt att ger alla utrymme för en bakgrund och sedan väva ihop dem med varandra i slutändan. Så sett lyckade du bra, även om det var mycket att ta till sig på kort tid.

 

Min favoritscen får du också ta cred för eftersom du valde att ta med den. :)

 

Angående numrering så ser jag det mer som en slags självklar fan service. Vill jag t.ex. berätta för någon om min favoritscen i GG får jag säga att den finns någonstans i GG #4 i Volym 1. Klart man kan räkna sidorna själv (sidan 13) och man hittar ju scenen med den infon genom att läsa eller bläddra igenom avsnittet. Min poäng är att i en så stor bok förutsätter iallafall jag att sidorna är numrerade. Om inte så känns det lite konstigt.

 

De där ynka siffrorna som inte har något som helst med innehållet att göra binder liksom ihop helheten på något sätt och kanske t.o.m. är lite av en extra kvalitetsstämpel, men detta är min personliga känsla och uppfattning. Mindre seriemagasin med olika korta serier har jag mer överseende med, t.ex. SSS. ;)

 

Jag misstänker att det har något att göra med att all media med flertalet sidor i någon form i princip alltid har numrering och vanans makt är stor. Utan sidnumrering känns det som något är fel. Kan ha en liten men onödig negativ effekt, även om den är subtil. Så tänker jag iallafall.

 

Angående Benny så ser jag ser fram mot den speciella förklaring på alla de mer speciella hjältarna. Fast av alla Specials så tar ändå Benny priset. Det närmaste jag kan komma som jag minns är en superhjälte jag ritade i tonåren när jag spelade rollspelet Super Marvel Heroes. Det var något som en kompis yngre släkting hade kommit på; Glasmannen. Som kastade fönsterglas. Bokstavligt talat. Han hade iallafall gott om ammunition inne i städerna. ^_^


Edited by Göta Lejon, 28 November 2013 - 21:15.

Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#309 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 09 December 2013 - 16:48

Okej, jag låtit GOLDEN GANG sjunka in ytterligare och skriver nu ihop en "review" på engelska som jag inte lägger upp på Indy Planet med en gång.

 

Jag har försökt att vara lite mer objektiv, ärlig och säljande men vette tusan om jag lyckades sy ihop det på ett bra sätt. Någon som vill läsa igenom och tycka till när den är klar?

 

Är det i så fall OK med "Danny Boy" Schenström att jag lägger upp det här i tråden?

 

Undrar även om någon annan har en "review" på gång? Tänkte att det kan vara taktiskt smart att i så fall slänga upp flera recensioner på Indy Planet, och gärna den bästa recensionen först.

 

Min "review" är ganska lång...vette fasiken om jänkarna orkar läsa den. :P


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#310 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 09 December 2013 - 18:25

Det är helt ok om ni vill lägga upp recensioner, men jag vill inte att ni gör den "säljande" eller överdriver något. Jag vill hellre att ni är helt ärliga, det hade jag själv förväntat mig om jag läser en recension.

Så småningom hoppas jag kunna ha en rak och produktiv direktdialog med läsarna.



#311 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 09 December 2013 - 18:46

THE VIKTOR WANTS REVIEW



#312 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 09 December 2013 - 19:41

Det är helt ok om ni vill lägga upp recensioner, men jag vill inte att ni gör den "säljande" eller överdriver något. Jag vill hellre att ni är helt ärliga, det hade jag själv förväntat mig om jag läser en recension.

Så småningom hoppas jag kunna ha en rak och produktiv direktdialog med läsarna.

 

Gott att veta! Håller med och tycker likadant, men det hindrar ju inte att taktiskt välja ut en ärlig recension som sprider glitter och regnbågar över serien för att läsaren i fråga tycker just så. :)

 

Här är min "review". Så jag tycker och upplevde serien mer i detalj. Jag skippade dock det mer personliga värdet, vilket är mer inspirationen till att göra serier! DU har skapat en helt egen seriebok (med vänner)! SSS ger mig så klart samma vibbar men det här är ändå snäppet högre. Respekt!

 

 

----INDY PLANET REVIEW----GOLDEN GANG-------

 

Don’t let the sci-fi cover fool you! This is very much a super hero comic book with a story focused on saving our good old mud-ball planet Earth from certain doom and destruction. Well, there are a some space aliens too…

 

STORY: This first volume of GOLDEN GANG is a collection of issues or episodes written by one author and illustrated by various artists in various ways (pencil, inks, colors), including the creator himself. I won’t go into any detail on each episode but there are nine of them in total, including a bonus story. The main storyline is a classic save-the-world setup based on an ancient doomsday prophecy. The episodes are a mix of world and hero history, character background stories and the sort of action and story that you expect from various kinds of super hero comics.

 

ARTWORK: Since many episodes are made by one or more different artist in various forms of collaboration the style and artwork differs, ranging from fairly descent to really good. This actually works well since the styles are used to illustrate different episodes of the book. There is a case of two linked episodes combining two distinct styles. This is done in a creative and clever way to separate a change in location back and forth between two different dimensions in that particular story.

 

VERDICT 1: My first read left me a bit confused because I found it hard to follow certain story elements. Links to past events, plots, certain characters and visual details in previous episodes are sometimes stretched a few pages too far forcing me to backtrack or just leave it. There are a lot of characters and as a result not enough room to get to know them all or their powers in any detail. All this left me a bit confused but also curious rather than frustrated. So I reread it.

 

VERDICT 2: My second read made the comic feel more coherent. My own pacing picked up and the flow of the comic worked better. There is a lot of information to take in and parts of it felt a bit forced to save time and pages. Mind you, nothing felt rushed so there is a lot of effort put into this work. There is even a generous “Making Of” section with more character descriptions, early concept art and bonus information. Very handy fan service, especially to help connect some of the dots I kept missing.

 

IN SHORT: This first comic book is pretty much a historical background story of the GOLDEN GANG, which can be expected by reading the comic description. Keep this in mind when you read it. I didn’t at first. It’s an ambitious launch platform for a lot of characters and stories to come, even if it felt like a bumpy runway on my first take off. Don’t let that discourage you. It’s a solid comic book. Take your time with it and the pieces will fall into place. It will surely prove rewarding once then next volume becomes available, and I look forward to it!


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#313 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 December 2013 - 22:41

Tack för recensionen. Jag har lätt att se mina teckningar med ganska subjektiva ögon, men det skrivna är svårare och så även längre serier som detta är. Därför är det värdefullt med feedback. Jag misstänker att det finns en del i serieberättandet som kommer utvecklas när mina preferenser ändras och när jag hållt igång längre. Ibland är det ju så att man kan vara nöjd med en seriesida eller bild, bara för att dagen efter tycka att det inte alls var något bra.



#314 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 December 2013 - 20:35

Efter att nu ha spurtjobbat på Nordens Stjärnor så har jag åter börjat på Golden Gang. Mordet i bunkern har högsta prioritet den närmaste tiden, men jag håller på med småputsande av första volymen, alla de där 60 sidorna som behöver nån form av revidering av text och 7 av 60 sidor är nu gjorda. Det är nåt att jobba med när man har några minuter över här och där.

 

Tidigare sade jag att bildmaterialet kommer att vara oförändrat men jag har ändrat mig på den punkten. Det kommer inte vara stora ändringar utan det är saker som kontinuitet på klädesplaggs färger och sånt som ska ordnas, och väldigt eventuellt så kommer några sidor där jag varit väldigt missnöjd med tuschningen av mitt material att bytas ut, och det rör sig om 6 sidor.



#315 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 04 January 2014 - 01:03

Nu har jag skickat ett mail till alla forna medarbetare på GG för att se vilka som är intresserade av att återvända. Jag har fått ett svar hittills.

Den av Un Hombre Studios färgläggare som var bäst har slutat med det så det är en viktig sak, att hitta en ersättare.

 

I första volymen tecknade jag runt 40 sidor och målet för detta är detsamma eller strax över med eget tuschande. Arbetet drar nog igång denna helg, har en ruta på en annan serie kvar att göra innan ett nytt papper får plats på ritbordet. Tack vare Nordens Stjärnorarbetet så är jag inne i en serieskaparperiod så det gäller att smida medan järnet är varmt. Det enda jobbiga är att man skulle vilja jobba på allt, Golden Gang, Nordens Stjärnor, Mordet i bunkern, Oakgrove Eight, Slokum & KEX, The Big Picture med mera med mera. Man får hoppas att 2014 är året då jag vinner en massa miljoner och kan starta ett eget serieförlag :)

 

Förutom Golden Gang i Golden Gang-albumen, så kommer 2-3 femsidors GG-snuttar komma till SSS under året som bidrag till nummer 18-20. Om #20 blir färg så kommer jag nog försöka med nåt NS där istället.

 

Hoppas kunna visa upp nåt nytt inom närmsta veckan!



#316 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 February 2014 - 18:12

Det tog längre tid än väntat men nu har första sidan påbörjats och jag hoppas kunna visa upp den i helgen. Jag kommer ju att teckna och tuscha mer material än i första albumet och för att göra det så förlitar jag mig på att jag kan påbörja tuschandet/renritandet tidigare än jag brukar göra. Vi får se ifall det håller eller inte. Jag har precis bestämt att börja ge klartecken till den första av övriga tecknare så tärningen är kastad och volym 2 bör komma ut i år!



#317 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 March 2014 - 14:44

Första sidan är ännu bara halvklar. Just nu koncentrerar jag mig på det som de andra tecknarna behöver för att komma igång samt arbetar på den reviderade utgåvan av första volymen. 15 av 60 sidor är korrigerade än så länge. Förhoppningen är att om jag drar till SIS ha med några ex dit.



#318 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 09 July 2014 - 14:10

Nu har Svenska Superserier sparkat igång tävlingen där man kan vinna både första och andra volymen av Golden Gang. Klicka på bilden för att få veta hur man gör!

 

14868_724947424230477_742003953944909135



#319 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 29 March 2015 - 18:08

Det tar sin lilla tid allt minsann. Men om allt går som det ska så kommer snart (inom ett par dagar) en liten informationsdump här. Den första förtitten på lite innehåll får ni här. Det ser ut som om våra huvudrollsinnehavare samlas för en liten manusgenomgång eller nåt.

 

gg2preview2.jpg



#320 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 31 March 2015 - 09:32

Jahaja!

 

Golden Gangs andra album kommer att ha officiell premiär på SIS nästa år. Manuset har varit klart länge även om jag putsat på det konstant sen jag började skriva på det. Det som har tagit tid är att få arslet ur och sätta igång med tecknandet men nu är det igång på allvar.

Jag kommer att tuscha mina egna delar då jag inte gillade tuschningen som Un Hombre Studios gjorde, men jag kommer kolla med dem om färgläggning och troligen om Rom Freire kan teckna nåt avsnitt eller så.

 

Det första albumets reviderade utgåva kommer också till nästnästa SIS.

 

Troligen kommer jag även samla varje två album i en lite tjockare volym med annat omslag.

 

Loggan som ni ser upptill till höger på bilden ovan är den nya, jag väntar bara på den slutliga versionen från Predabot. (Det kommer se ut som ovan dock.)

 

Vad är en serieskaparpost utan lite bilder?

 

Här kan vi se en del av fortsättningen av scenen ovan. Denna scen utspelar sig i gruppens nya styrcentral.

gg2preview3.jpg

 

Detta är en del av en kort återberättelse och intro.

gg2preview4.jpg

 

Detta är den bild som jag nämnt i poster ovan och den har tagit låååång tid. Det är halva splashuppslaget för första avsnittet.

gg2preview5.jpg

 

Det här är lite senare in i albumet och Devina är den första återkommande konstnären.

gg2preview6.jpg



#321 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 November 2015 - 18:23

Inspirerad av SSS utgivningstakt har jag beslutat att skjuta upp Golden Gang. Eller nä, tiden och ekonomin, håller inte. Istället blir det en mjukstart med släpp av reviderade första albumet och ett förtittshäfte på SIS nästa år, och först nästnästa år men till SIS kommer album 2.



#322 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 November 2015 - 18:36

Synd, men ändå ett gott tecken att du har en tydlig plan! Ser fram emot allt!

 

Kanske samarbetar Nordens Stjärnor och Golden Gang på nästa SIS?


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#323 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 20 November 2015 - 19:44

Det är planen! Gemensam rad med bord och skål med godis och sånt :)



#324 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 24 November 2015 - 19:24

Det blir kul att få se resultatet...!

#325 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 23 March 2016 - 07:45

Dags för en tråkig uppdatering. Har haft mer problem än vanligt med hälsan under vintern så skapandet har i princip stått still. Hade lyckats åka på en magkatarr. Det innebär att det inte blir nåt GG på SIS 2016. Vet inte än om jag själv dyker upp. Istället blir det SIS2017 som jag satsar på.