Jump to content

Photo

Mass Effect 3


  • Please log in to reply
148 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 November 2010 - 23:20

BioWare har nyligen släppt 3 bilder samt en kort video som hintar om ett nytt spel:

Posted Image


Posted Image
Scanar man den så blir resultatet en grupp 0:or och 1:or som i sig blir motsvarigheten för "Atomic Mass of Iron".

Posted Image
Scanar man den och räknar om så blir resultatet "-128.5°F", den kallaste tempraturen som någonsin har uppmätts på Jorden. Uppenbarligen i Vostok, Antarktis 21 Juli, 1983.
Finns ett solsystem i Mass Effect som heter Vostok.

Troligen handlar det om ett Mass Effect spel då för allt tyder på det men är det Mass Effect 3?


Svaret ska vi få på VGA i nästa månad!

Edited by Crusader, 07 June 2011 - 01:42.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 November 2010 - 23:54

Mycket mycket intressant! Men som sagt Mass Effect 3 redan? Det lär väl ligga i alla fall 2 år bort skulle jag tro. Men vad som helst i Mass Effect-universumet vore jäkligt nice! :thumbsup: Jag älskar hela den världen med alla olika raser, mytologi och hur den ser ut rent teknologiskt. Jag väntar med spänning!

Winter is Coming


#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 November 2010 - 20:30

Verkar som att det kan handla om First Contact War då rykten säger att det kommer vara ett Call of Duty liknande Mass Effect spel med Multiplayer.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 November 2010 - 05:18

Senaste ledtråden leder till SIS!
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 November 2010 - 12:34

Det har hintats om att det ska vara en ny IP, så jag är inte alls vöertygad om att det har med Mass Effect att göra. Alls.

Men det vore rätt ballt om Crusaders "First Contact War"-spekulation visade sig vara sant.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 21 November 2010 - 22:21

First Contact War hade jag inte lagt en tanke på men det är en väldigt tilltalande tanke. Men det lär väl knappast bli så.

Winter is Coming


#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 November 2010 - 22:34

First Contact War hade jag inte lagt en tanke på men det är en väldigt tilltalande tanke. Men det lär väl knappast bli så.

Varför inte? De vet ju att fansen är väldigt sugna på att spela den händelsen och bilderna, om de är Mass Effect, ser ut att vara tidigare än ME1-2.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 21 November 2010 - 22:45

Jag hoppas ju självklart på det men jag tror det först när jag ser det. Jag hoppas såklart att jag har fel :)

Winter is Coming


#9 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 November 2010 - 11:50

Cruz: Eftersom de sagt att det ska vara en NY IP, så är det rätt uteslutet att det handlar om Mass Effect tycker jag. Det är inte en ny IP, det är ett nytt spel, visst, men det är då fortfarande samma IP. Därför handlar det inte om Mass Effect. Vi kan vara rätt säkra på det tror jag.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 December 2010 - 03:24

Nu har de avslöjat spelet och det är... Mass Effect 3... :mellow: Om ni kände lite besvikelse från mig så kände ni rätt. Jag hade hoppats på något nytt och intresant, inte spelet som vi alla redan visste skulle komma och skulle pressenteras när som helst. Ett stort misstag att hypa upp ett avslöjande som visar sig inte vara någon vidare nyhet. <_<
Inte för att jag inte är glad att Mass Effect 3 är på G och kommer redan 2011. Jag är överlycklig. Men jag hade verkligen väntat mig något helt annat.

Dock verkar det hela coolt. Troligen kommer man få välja mellan att rädda Jorden eller kämpa för att rädda hela universum.


Trailer
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 12 December 2010 - 12:31

Tycker det är bra att de fokuserar på att få klart serien, sidsteg som First Contact War kommer säkert att göras ändå senare och hade i nuläget bara känts som ett sätt att dra ut på godsakerna. Min oro ligger snarare i att det känns som om det kommer hastigt; det var ju en del som kunde göras bättre i 2:an. Å andra sidan visade ett tillägg som Lair of the Shadow Broker att de verkligen kunde leverera om de lade manken till.

Edit: Justerade rubriken

Edited by Fiskrens, 12 December 2010 - 12:36.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#12 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 December 2010 - 15:53

Jo, visseligen. Men nu hypade de ett nytt spel och fick en att tro att det var något helt nytt. Att de höll på med Mass Effect 3 på ett eller annat vis visste vi ju redan.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 December 2010 - 16:37

Med tanke att de talade om ett nytt IP - så känns det som de gått ut och ljugit ganska stenhårt om allting. Sånt gillar jag inte. :(

Att det kommer så här tidigt är oroande också - risken är att det blir framstressat. Jag hoppas verkligen att storyn är bättre än i tvåan.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 December 2010 - 22:33

Besviken och glad på samma gång. Hade ju hoppats på nånting nytt men att veta att ME3 bara är ett år bort är förjäkla härligt! :thumbsup:
Sen tror jag nog inte att det kommer bli framstressat, mellan ettan och tvåan var det ju typ 2 år och ett par månader emellan bara och tvåan var på nästan alla punkter ett bättre spel än ettan enligt mig.

Winter is Coming


#15 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 December 2010 - 22:58

Sen tror jag nog inte att det kommer bli framstressat, mellan ettan och tvåan var det ju typ 2 år och ett par månader emellan bara och tvåan var på nästan alla punkter ett bättre spel än ettan enligt mig.

Där tror jag du hör till den minioriteten. De flesta verkar tycka tvärtom. Att det är ett sämre spel på de flesta punkter utom vissa få. Ett bra spel i sig men inte alls vad de ville ha i en uppföljare til Mass Effect.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#16 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 December 2010 - 23:13

Är det bara jag som tycker tvåan är bättre än ettan?

Winter is Coming


#17 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 December 2010 - 23:41

Nej inte alls. Jag har också hört detta flera gånger. Och i rankningar om årtiondets bästa spel, så kommer tvåan ofta före 1an.

Jag hade själv faktiskt tills jag läste det här, fått intrycket att det faktiskt var precis tvärtom, att tvåan ansågs bättre.

#18 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 December 2010 - 23:52

Det beror väl på vilka man frågar. Kritiker rosade spelet men fansen var mycket mer negativa. Något som är speciellt uppenbart på spelforum som t ex det officiella forumet där man ofta läser "hur lyckades Bioware förstöra Mass Effect?" och just nu diskuteras det mycket ang. rädslorna att de ska göra Mass Effect 3 "lika dåligt". Vissa anser att det ända riktigt bra i spelet var den senaste DLCn men de fans är lite väl extrama IMO.

Edited by Crusader, 12 December 2010 - 23:54.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 December 2010 - 04:27

Ser vi till själva spelkontrollen, styrning och så, så är Mass Effect 2 bättre än första spelet. Det är ofta just den biten de som säger att Mass Effect 2 är ett bättre spel syftar på. Jag, personligen, ser dock till handlingen. Den kändes inte alls bra och snarare framstressad. Det fokuserade inte på att ge en stor episk kampanj, utan det verkade snarare bara handla om ens följeslagare. Övrig handling blev mest ett påslängt bihang. Det är bra om man jämför mot andra spel, men ytterst svagt mot första spelet. Inga rysningar längst ryggraden, ingen gråt vid tragiska situationer. Det berör inte på djupet. I min recension av spelet kallade jag det för mellanaktens förbannelse.

Jag är oerhört rädd att de inte kommer kunna följa upp huvudstoryn och jag är rädd att alla våra val som vi gjort inte kommer få så stor roll som detk unde fått, om det stressas fram.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#20 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 December 2010 - 21:29

Jag körde tvåan i princip direkt efter en omspelning av ettan, så jag har ganska lätt att jämföra utan att fångas för mycket i minnen. Som jag mindes ettan innan omspelning var det "fantastiskt" men efter den kom mycket av dess tillkortakommanden fram: dum kamrat-AI, repetitiva sidouppdrag, krångligt och omständligt uppgraderingssystem. Som PC-spelare hade jag aldrig särskilt svårt för Macon, men så himla kul var det inte utom möjligen i huvuduppdragen.

I jämförelse är tvåan bättre på alla dessa punkter och var en njutning att spela. Så egentligen behöver inte Bioware jobba så himla mycket med förändringar av spelsystemet om de istället koncentrerar sig på det viktigaste: en bra och engagerande story. Det och att Geth var bra mycket coolare som fiender än Collectors var vad som höjde ettan från tvåan. Om mesta jobbet går på storyn ska det gå bra att hinna ut med ett schysst spel till om ett år.

Många önskar sig fajter med rymdskepp. För mig är inte det det viktigaste; om de fokuserar på en sån stor förändring riskerar övriga delar som bara behöver tweakas att lida.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#21 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 December 2010 - 23:50

Vill ni veta hur jag känner så behöver ni bara läsa Fiskrens' inlägg igen. ;)

När det gäller fajter med rymdskepp så uppfattar jag det som att de vill se fler fajter som mellansekvenser typ slutet på 1:an, inte att man börjar flyga skeppet själv. Något jag också vill ha mer av. Stora maffiga rymdstrider!
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 December 2010 - 09:14

Gethen i sig tycker jag inte var tuffare än The Collectors. Gethsen fick i sig dock mer känsla eftersom de hade en ledare i Saren som gav dem ett ansikte, istället för det ansiktslösa Collector-smörjan som blev en ansiktslös, grå massa.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#23 tntclr

tntclr

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 134 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 December 2010 - 13:12

Gethen i sig tycker jag inte var tuffare än The Collectors. Gethsen fick i sig dock mer känsla eftersom de hade en ledare i Saren som gav dem ett ansikte, istället för det ansiktslösa Collector-smörjan som blev en ansiktslös, grå massa.


[assuming control] HAAARBINGEEEEER!
"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 December 2010 - 13:27

Precis. *gäsp*
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#25 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 December 2010 - 15:27

Saken med Geth var för mig att de var en helt annan form av liv som de inte kunde förstå. The Collectors hade sin mystik också men inte lika mycket IMO och, som sagt, Harbinger var aldrig mycket till intresant ledare.
Jag tyckert de gjorde ett stort misstag som dödade Saren redan i första spelet. Dessutom blev hela "Oj, vad har jag gjort. Förlåt mig!" grejen en väldigt snabb vändning (om man inte bara sköt honom).
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif