Jump to content

Photo

John Byrne - en pest och pina...eller...


  • Please log in to reply
66 replies to this topic

#1 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 20 January 2006 - 23:31

Jag undrar om någon här kan förklara varför vissa tycker att John Byrne är så bra. De serier som jag läst med honom, och som jag kommer på just nu har varit riktiga bottennapp enligt min mening. Jag tänker på hans period med superman som jag anser drev serien helt i botten och bidrog starkt till nedläggningen av tidningen stålmannen. Tänker även på den tid han gjorde Wonder Woman. Sämre serier finns ju inte. Finns säkert fler exempel men jag kommer inte på några just nu. Har den karlen gjort något läsvärt egentligen över huvud taget?

Edited by www.SerieAkuten.se, 20 January 2006 - 23:33.


#2 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 20 January 2006 - 23:56

Tycker också en hel del om honom. Hans X-men är det bästa jag läst av honom, och det är också riktigt bra, under de klassiska åren i slutet av 70-talet å i början av 80-talet inkl Jean Grey/Phoenix död. Hans FF är helt ok, läsvärd seriedramatik på en god nivå. Dock tycker jag överlag att Byrne tecknar ganska "töntigt". Har lite svårt att förklara det, med det är så jag alltid sett på Byrnes serier, ingen ser skrämmande ut, alla ser ut som barn i ansiktena, och därför harmlösa.... Hans Stålmannen tycker jag dock var riktigt bra, och är väl faktiskt det enda bra jag läst med just Stålmannen. Nu skall det dock tilläggas att jag inte läst så mkt med Stålmannen. Det jag läst är det som publiciterats i Sverige under 70-, 80- och tidigt 90-tal. Men Byrnes Stålmanne har jag läst ganska mkt av. Wonderwoman har jag aldrig läst.
I love the smell of napalm in the morning

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 January 2006 - 00:39

Absolut ingen pest och pina. Har stor respekt för hans kunnande, han är en skicklig tecknare, om än inte riktigt i min smak. Vad gäller hans verk så är jag lite blandad i omdömena; han gjorde tillsammans med Chris Claremont under för X-Men, räcker väl med att säga Dark Phoenix-sagan och Days of Future Past där. Fantastic Four, Stålmannen och She-Hulk tillhär andra höjdpunkter.
Dock är han ansvarig för den kanske sämsta perioden i Spider-Man någonsin (men dagens Spidde, med t. ex Sins Past och the Other är en stark "konkurrent" här), med Spider-Man: Chapter One som rena bottennapp.

Eftersom Byrne gjorde usla serier med Spidde så brukar fans till den vänliga kvarterspsindelmannen inte se honom med så värst blida ögon, men det är inte direkt de enda. Det har blivit väldigt populärt att inte gilla John Byrne. Ofta högljutt också. Visst, han har sina åsikter och är ganska "högljudd" själv också och jag håller verkligen inte med om en hel del av vad han säger....

Men jag tycker ändå att karln förtjänar respekt. Han är ett proffs ut i fingerspetsarna i en bransch där det har blivit mer och mer sällsynt. Han missar aldrig sina deadlines, jämför det med Ultimates eller Secret Wars (Bendis nya pekoral) utgivningsschema. Så rubriken till det här ämnet anser jag vara väldigt orättvist. (Antar att Super85 kommer att ha en del att säga här...) ;)

Sen att hans serier eller teckningar inte är min smak, som sagt, en annan sak. Tycker nog att herr Byrne har fått nog med skit öst över sig och förtjänar verkligen inte att kallas "pest och pina". Skulle kunna rabbla ett trettiotal tecknare som är sämre, vissa enormt överskattade.
*Hockey och superhjältar*

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 January 2006 - 08:11

Jag tycker Byrne har gjort mycket gott och blandat. Bra och dåligt. X-men, Fantastic Four, Fourth World och Superman var ju riktigt bra. Hulk var ganska bra, likaså Alpha Flight. Däremot var ju Spider-man C1 och nu senast Doom Patrol dåliga. Allra bäst tycker jag att hans egen serie Next Men var. Den är riktigt bra! Som tecknare tycker jag att han har tappat inspirationen.

På något sätt har han målat in sig i ett hörn. När förlaget Image startade i början av 90-talet och tryckte fräcka effektfulla serier som blev populära så blev Byrne sur. Han började tala om gammaldags ideal i serievärlden och det känns som om han pga det tvingar sig själv att göra gammalmodiga serier, lite barnsliga sådana. För honom slog det helt enkelt över åt det hållet och där verkar han sitta fast.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 21 January 2006 - 10:47

Det han gjorde med X-Men och FF är väl kanske bäst...sen har jag inte så stor koll...ingen av mina favoriter egentligen, men förr i tiden kan han mycket väl ha varit kung ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#6 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 January 2006 - 10:59

Jag tycker Byrne har gjort mycket gott och blandat. Bra och dåligt. X-men, Fantastic Four, Fourth World och Superman var ju riktigt bra. Hulk var ganska bra, likaså Alpha Flight. Däremot var ju Spider-man C1 och nu senast Doom Patrol dåliga. Allra bäst tycker jag att hans egen serie Next Men var. Den är riktigt bra! Som tecknare tycker jag att han har tappat inspirationen.

På något sätt har han målat in sig i ett hörn. När förlaget Image startade i början av 90-talet och tryckte fräcka effektfulla serier som blev populära så blev Byrne sur. Han började tala om gammaldags ideal i serievärlden och det känns som om han pga det tvingar sig själv att göra gammalmodiga serier, lite barnsliga sådana. För honom slog det helt enkelt över åt det hållet och där verkar han sitta fast.



Delar av det här sammanfattar min åsikt såpass bra att jag bara kan instämma med ett 'nuff said'. Just det där med att han har målat in sig i ett hörn. Samtidigt kan det kännas skönt med vissa "old school"-inslag i dagens serier, uppskattar dem mer och mer. T. ex är Dan Slott min stora favorit just nu. Och Geoff Johns gör ju stora och old school grejer i DC, samt Joss Whedon gör lite mer "klassiska" X-Men.
*Hockey och superhjältar*

#7 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 January 2006 - 14:12

Egentligen är det väl inte så att old-school eller new-school är bättre i sig. Båda kan ju vara välgjorda. Jag uppskattar variation mellan dem.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#8 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 21 January 2006 - 16:50

Jag undrar om någon här kan förklara varför vissa tycker att John Byrne är så bra.



Posted Image

Posted Image

Posted Image

Jag tänker på hans period med superman som jag anser drev serien helt i botten och bidrog starkt till nedläggningen av tidningen stålmannen.


Supermans försäljningssiffror i USA låg på usel nivå 1985 och Byrnes mer realistiska re-launch gjorde tidningen snabbt till en storsäljare, efter att Byrne lämnat tidningen så började siffrorna sjunka igen. "drev serien helt i botten" argumentet fungerar om bra försäljningsiffror och Hollywood använder "Man of Steel" som en grundpelare när man ska göra adaptions om Superman. Clark som inte är en ren geek, en Luthor som är en seriös ond rik bussinesman,yngre Jonathan och Martha Kent som de är i serierna, och Smallville i Kansas är något som Superman TAS, Smallville och Lois and Clark använt, finns en hel del Byrne i kommande Superman Returns,även om den tar mycket av sin inspiration från Donners film (vilket Byrne också gjorde). Så ja, om att man gör något gammalt och slitet till populärt och modern och samtidigt gör något som influerar Hollywood, och skapar bra försäljningsiffror så ja, då drev Byrne Superman verkligen till botten! (konstigt att hans Man of Steel TPB görs i nya upplagor gång på gång och är en av DCs alla tiders bäst säljande TPBs ,tillsammans med just Millers Batman böcker,Watchmen,Death of Superman,Arkham Asylum etc)


Argumentet att "STÅLMANNNEN" las ner kan visserligen bitvis skyllas på Byrne eftersom Stålmanen alltid haft en yngre publik i Sverige än t ex en tidning som X-men hade.Och Byrnes Superman,som var all-ages men var något i lite mer vuxet stuk. Batman laddes också ner samtidigt som Stålmanen, ska vi börja kasta paj på Frank Miller också? Dark Knight Returns och Batman Year One publicerades i sverige och i allfall Dark Knight Returns sålde dåligt,det nämns även i redaktörens snack på brevsidorna på något av Batman-nummren(orkar inte bläddra igenom mina tidningar nu)

Tänker även på den tid han gjorde Wonder Woman. Sämre serier finns ju inte. F



Thank you for your contribution to this thread Mr.Eisner.

Sämre serier än Byrnes Wonderwoman? allt publicerats av IMAGE 1992-1996, Mark Waids Superman, Chuck Austens JLA, Chuck Austens run på Action Comics, och allt som Rob Liefeld nånsin producerat. Enligt mig då.


Har den karlen gjort något läsvärt egentligen över huvud taget?



Tja, Dark Phoenix Saga som klassas som en holy grail för X-men fans (fast vi alla vet ju att X-men inte är en populär tidning,ingen vet ju vilka X-men är) en legendarisk run på Fantastic Four (Vi vet ju att om man ger ut något med titteln "Visionaries" eller "Modern Masters" så måste killen verkligen suga), gjort konststycket att göra Superman populär igen och She-Hulk som ingen brydde sig om innan Byrne blev en fanvorite,,,,sen Superman:True Britt med John Cleese, Next Men, och sen allmänt proffsiga jobb på Action Comics nu senast med Gail Simone (väntar på att någon nämner att han fick sparken efter ett år utan att nämna att Gail Simone, Greg Rucka,Ed Benes och diverse andra också blev utbytta mot nya team för 2006) JLA, och sen har han ju skrivit "Many Deaths Of the Batman" som är lite av en kultfavorit bland många Batman fans. Så förutom det så är det ju lite tunt. Om man inte räknar med hans runs på Wolverine,Namor,Marvel-Team Up,Blood of The Demon...ja, nej han har inte gjort så mycket nej.

På något sätt har han målat in sig i ett hörn. När förlaget Image startade i början av 90-talet och tryckte fräcka effektfulla serier som blev populära så blev Byrne sur.



"badly drawn naked women saying shit". Byrnes största problem var inte att han på något sätt att någon blev populärare än han, utan det att i stort sätt allt bra jobb som Byrne,Miller,Perez,Stern,Wolfman,Starlin,Defalco etc gjorde för industrin på 80-talet försvann när IMAGE gänget kom, och mycket "tack" vare dem så blev 90-talet en av de sämsta årtionden, om inte det sämsta årtiondet för serier, och bidrog b la med att Marvel gick i konkurs och att försäljningsiffrorna fortfarande lider starkt på grund av allt som gick fel på 90-talet. Helt ärligt, med undantag kanske Sam Keiths serier, det finns i stortsätt inget från IMAGES serier som fastnat i fansens hjärtan på det sätt som "old school" författarna och tecknarna uträttade på 80-talet,det sista årtiondet som serierindustrin varit någorlunda frisk.

Edited by super85, 21 January 2006 - 16:37.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#9 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 January 2006 - 17:22

Hade Marvel och DC skött sina kort rätt hade Image aldrig startats.

Vilket som är värt att minnas från Image's 90-tal kan ju förstås diskuteras. Själv gillar jag Savage Dragon, Gen13, Astro City, Cyber Force och en del annat. Men visst sabbade de rejält på många olika sätt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#10 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 21 January 2006 - 17:56

"Skött sina kort rätt" är något som också kan diskuteras, Finns säkert fans till en massa av den tidens IMAGE titlar, men ingen av dem blev nånsin det där stora och flashiga som skaparna trodde och försökte få resten av serievärlden att tro på. "Spawn" finns kvar för att Mcfarlane vill att den publiceras, Mcfarlane har inte gjort ett dyft var serievärlden på flera år, Rob Liefeld är ett skämt som har sin skara fans konstigt nog, han har ju t om ett Marvel projekt på g igen. Jim Lee sålde Wildstorm till DC vilket var ett bra drag från honom, han är stort sätt den enda som hållt "Superstar" statusen kvar, vissa kan väl argumentera att Silvestri har lite av sin gamla status också kvar.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#11 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 21 January 2006 - 18:07

Han X-Men är riktigt bra. Han tecknade ju DPS för tusan!!!

Men han har gjort otroligt många dåliga saker: Spider-Man Chapter One är väl den absolut sämsta
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#12 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 21 January 2006 - 21:21

Han gjorde Superman intressant igen.
Alla gör väl bra och mindre bra saker, folk tar för illa vid sig för småsaker.
Ibland kan folk bannlysas trots att det kanske var order från högre ort som tvingat fram ett visst förfarande.
Dock är han inte nån favorit för min del, men man måste ändå beundra folk som både kan teckna och författa.
Vet dock inte hur han är som person Mcfarlane tex är ju en riktig diva som tror han är nåt, man ska väl skilja på den privata människa och det han gör i arbetet men ibland är det svårt.

Jag känner att det är fel att sammakoppla den svenska seriemarknaden med den amerikanska, det finns så mycket annat som styr när serier reprintas i ett annat land.

Edited by Agentum, 21 January 2006 - 21:27.


#13 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 21 January 2006 - 22:01

Finns något av Byrne´s Daredevil publicerat i Sverige? Eller när gjorde han serien överhuvudtaget? Kom också på att jag läst hans "Legends", en annan bra serie av honom.
I love the smell of napalm in the morning

#14 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 21 January 2006 - 22:51

Jag måste nog hålla med flera här att Byrnes X-men var mycket bra. Dock är jag ingen fan av hans Legends.

När det gäller Image och då just Wildstorm som Jim Lee sålde till DC för att sedan lägga ned titlar som Gen 13. Nu är tydligen Gen 13 påväg tillbaka. Om man jämför Jim Lees Superman med Byrnes Superman man så tycker jag att Lees är hästlängder bättre. Vore kul att se Jim Lee göra spider-man för det har han väl aldrig gjort va? Någon som vet?

#15 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 21 January 2006 - 23:05

Byrne har aldrig haft en "run" på Daredevil, han har gjort covers och några nummer som tecknare men aldrig skrivit karaktären i hans egna tidning.Han har själv sagt att det är ingen idé att göra DD eftersom Miller gjort allt coolt man kan göra med den karaktären.

Dock är jag ingen fan av hans Legends.



Byrne skrev inte Legends. För mig att Ostrander plottade och Len Wein skrev dialogen. Byrne var enbart tecknare där.


När det gäller Image och då just Wildstorm som Jim Lee sålde till DC för att sedan lägga ned titlar som Gen 13. Nu är tydligen Gen 13 påväg tillbaka.



De titlarna som Lee skapat och som publiceras med jämna mellanrum från DC/Wildstorm läggs ner eftersom de säljer dåligt helt enkelt.


Om man jämför Jim Lees Superman med Byrnes Superman man så tycker jag att Lees är hästlängder bättre.




John Byrne "recreated" Superman för ett nytt decennium, och skrev om hans ursprung och mytologi, ändrade en hel del i karaktärer (även om i grunden så var de som Siegel och Shuster skapade) och skrev och tecknade tidningarna i 2-3 år. Jim Lee tecknade Superman i 12 nummer, och de skrevs av Azzarello. Det är inte riktigt samma sak. Om man ska bråka om att Lee säljer mer än Byrne i dag så är det sant, men "Jim Lee's" Superman sålde 100-150 tusen ex per nummer,medans Man of Steel sålde över en miljon ex per nummer då den gavs ut...visst marknaden har förändrats men i allfall...
Jim Lees egna ord "I think everyone who draws the modern Superman takes a cue from John Byrne who recreated him in the 80s"

Och Jim Lee har förresten orginal-tekningar av Byrne på sin vägg....




Vore kul att se Jim Lee göra spider-man för det har han väl aldrig gjort va? Någon som vet?



Vet inte om Spider-Man gästspelat i de Marvel serier Jim Lee tecknat. han har gjort vissa Spidde skisser och sådant dock.

Edited by super85, 21 January 2006 - 23:06.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#16 T5 2.0

T5 2.0

    Commander

  • Members
  • 227 posts
  • Location:Märsta
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 22 January 2006 - 19:38

Håller med om att hans period under titlarna X-Men och Fantastic Four var jätte bra...men det mesta som han tar i nu rinner oftast ut i sanden.

#17 Johan Åberg

Johan Åberg

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 68 posts

Posted 02 February 2006 - 16:49

Gillar hans Fantastic Four och Superman...

Dock så verkar han ha tappat stinget med åldern. Spider-Man; Chapter One gjorde Spindelmannen omöjlig att läsa.

#18 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 12 February 2006 - 18:12

Jag hatar John Byrnes teckningar, men historierna är klockrena.
´´ Leve Stan Lee´´

#19 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 12 February 2006 - 20:19

Tycker själv att när man kommer till det stadiet att "hat" börjar vara ett ord som man använder sig av sitt serietidnings hobby,då borde man kanske lägga av att läsa/köpa dem.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#20 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 12 February 2006 - 22:19

Ja hat hör inte hemma här. Antingen gillar man dem eller så gillar man dem inte. Man hatar inte.

Har nyligen läst Action Comics #835 med John Byrne och sämre serier har man läst. Han gör han inte manus eller så utan bara bilderna. Gamla man of steel var oftast mycket sämre bildmässigt. Åtminstone i slutet av tidningens existens.

#21 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 12 February 2006 - 22:35

Det där kanske "glädjer" mig serieakuten att du tycker att Byrnes nuvarande still som han hade på Action Comics är bättre än det han gjorde 1986, eftersom många säger ofta att just Byrnes 80-tals stil var bättre än det han gör idag, vilket jag inte håller med, men han Nelson, som tuschat Byrne nu i Action tycker jag inte är den bästa av val att tuscha honom. Dan Green, Terry Austin och Larry Stucker är alla som tushat Byrne nu under de senaste åren (ok Austin gjorde det även på 80-talet när Byrne tecknade X-men) och alla har varit bättre än Nelson. Jerry Ordway som tuschade Byrnes JLA stint var också helt ok, hans första 2-nummer kändes som att han tecknade om allt Byrne gjort(vilket jag ogillade),men efter det så blev det överraskande snyggt.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#22 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 15 February 2006 - 10:00

Själv hatar jag Vin Diesel, tyckte att han var rätt hemsk i XXX en film som jag också hatade. Jag också saknar 80-talets tough guys.

Hör "hat" hemma i filmbranchen bara, eller är det bara Moderatorer som får ha dessa känslor? ;)
I love the smell of napalm in the morning

#23 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 15 February 2006 - 13:57

eller är det bara Moderatorer som får ha dessa känslor?



Ja.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#24 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 13 April 2006 - 01:07

http://forums.millar...showtopic=59355

:evil:
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#25 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 13 April 2006 - 08:54


Själv hatar jag Vin Diesel, tyckte att han var rätt hemsk i XXX en film som jag också hatade. Jag också saknar 80-talets tough guys.

Hör "hat" hemma i filmbranchen bara, eller är det bara Moderatorer som får ha dessa känslor? ;)


Hmm...har länge misstänkt att den skara av utvalda medlemmar som lyder direkt under Peak inte inkluderas av gängse legislatur. <_<

Vilket detektivarbete! :D