Jump to content

Photo

Bästa serietidningen?


  • Please log in to reply
75 replies to this topic

#26 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 22 July 2004 - 13:05

Just nu skulle jag vara glad om det kom ut EN tidning som inte riktar in sig till målgruppen 8-16...
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#27 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 July 2004 - 13:10

Det är väl individuellt. Både Spider-Man och X-Men har äldre läsare. :)
*Hockey och superhjältar*

#28 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 22 July 2004 - 13:15

Och Agent X9 också..vad jag menar är att när jag står bladn serietidningarna flödar det över med tidninagr som lämnar sig för barn..och det intresserar inte mig så mycket längre..
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#29 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 July 2004 - 13:19

Barn är väl den köpstarkaste gruppen. Vore kul med större spridning bland titlarna, men man kan ju också ha barnasinnet kvar. :)
*Hockey och superhjältar*

#30 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 22 July 2004 - 13:22

Jag är nog väldigt barnslig, men så barnslig är jag inte, vill se en större utbreddning av serier, större sortiment, inte bara från DC och Marvel...

jag skulle köpa tidningar om de intresserade mig, men nuförtiden så väljer jag att besöka ställen som Dolores för att istället köpa begagnade album ock liknat...finner inte dagens sereitidningar intressanta längre.. :(
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#31 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 July 2004 - 13:24

Grejen är att det är alldeles för lite från Marvel och inget från DC. Det är inte som förr direkt. Så om jag får välja mellan fler titlar som spänner över allting eller mer DC och Marvel får det bli det sistnämnda.
Och vad gäller Marvel så är det ju bara tre tidningar. Spidde, X-Men och Mega Marvel. Kanske inte behövs så otroligt mycket mer, men mer variation i Mega Marvel och definitivt inte färre tidningar. :P
*Hockey och superhjältar*

#32 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 22 July 2004 - 13:26

Absolut kan man ha barnasinnet kvar...men jag tappar mer och mer intresse för svenska serietidningar ju äldre jag blir, hadde inte grant morrisons xmen och wolvie origin börjat publiceras hadde jag kanske inte ens läst xmen idag...

...sen är det klart att det inte är självklart att det är bra bara för det är riktat till äldre Agent X9 intresserar mig föga och som Kermit påpekade innan är det inte alls bra om det bara är övervåld och sex, snarare tvärtom men historier och berättelser måste utmana sinnet på något sätt

#33 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 22 July 2004 - 13:28

Varje gång jag är i Göteborg blir det ett obligatoriskt besök på Dolores en eminent affär, trist att man har en trettio mil dit, har köpt många av mina abslolut favvo serier där

#34 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 July 2004 - 13:30

Jodå, utmana sinne måste det göra. Morrisons X-Men gjorde verkligen det efter ett par tunna år med många tråkiga historier i X-Men.

Har själv tappat intresset för superhjälteserier emellanåt, men det finns alltid där för mig. De gånger jag har lagt av har jag insett att jag bara har förnekat vad jag gillar. Och numera finns det en hel del bra serier. Både som publiceras i Sverige och som inte gör det.

Trivs alldeles utmärkt med Marvel. :)
*Hockey och superhjältar*

#35 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 22 July 2004 - 13:33

Ja, Agent X9 har jag inte köpt på ett bra tag pga av att alla Modesty Blaise är bara repriser som jag redan har läst, och om det var längre sedan Largo Winch var med i den.. :(

X-Men, de senaste 2 nr har jag inte köpt, gillar inte den nya inriktningen riktigt, känns som om allting är lite för inspirerat av X-Men filmerna...som jag gillar men ändå inte lika mycket som mina X-Men tidningar...komplicerat..

Serier från DC har jag egentligen aldrig varit så intresserad av. deras hjältar har aldrig i sereiform fallit mig i smaken. Marvel började jag gilla först när jag började läas X-Men..men nu känns det att jag skulle behöva något nytt..eller gammalt...
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#36 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 July 2004 - 13:39

Har väl aldrig heller varit något stort fan av DC. Läst lite Batman här och där, en del Green Arrow. Men är inte alls så insatt i deras universum.

Hmmm, Morrisons X-Men.. vet inte om det är SÅ inspirerat av filmen. Det finns där, visst. De ville väl spinna vidare på intresset som filmen väckte...men det är minst lika mycket av klassiska Claremont/Byrne-X-Men. Nu när Whedon har börjat skriva Astonishing X-Men är det också riktigt lovande.

Gillar Xavier, och tycker att hans idé om att mutanter och människor ska kunna leva ihop är som det ska vara, inte alls någon "hippie-ideologi", men det är desto roligare nu när Xavier härjar i en egen titel och Scott får ta det ansvar han borde ha fått för länge sen och leda skolan.
*Hockey och superhjältar*

#37 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 22 July 2004 - 13:41

Iaf så har mitt intresse för den svenska X-Men tidningen tynat bort..

Men ser fram emot den nya Jubilee tidningen som kommer i september.. :D
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#38 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 July 2004 - 13:42

Ska Jubilee få en egen tidning i USA? Oj. Ja, där ser man vad Marvels policy att minska på X-titlarna var värd. :P
*Hockey och superhjältar*

#39 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 22 July 2004 - 13:52

Ska Jubilee få en egen tidning i USA? Oj. Ja, där ser man vad Marvels policy att minska på X-titlarna var värd. :P

Tror de bara gillar att skapa en massa titlar och sedan lägga ner dem för att skapa nya..
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#40 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 July 2004 - 13:54

Eller så håller inte alla figurer för en helt ny serie, men däremot en "limited series". :)
*Hockey och superhjältar*

#41 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 22 July 2004 - 13:56

Jepp, det också.... :P
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#42 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 22 July 2004 - 14:41

Men ser fram emot den nya Jubilee tidningen som kommer i september..


Ärligt talat kan de ju lika gärna ge draken Lockhead en egen tidning så som Marvel håller på...är det någon som inte haft en egen tidning?

#43 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 22 July 2004 - 14:44

.....*tänker*..............
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#44 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 22 July 2004 - 17:35

Utav den Svenska utgivningen föredrar jag X-Men, helt klart.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#45 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 23 July 2004 - 04:00

Håller med dej Kermit. Marvel Knight titlarna verkar mycker intressantare. Speciellt Spider-man, som jag har hunnit läsa första nummret av.

#46 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 23 July 2004 - 08:55

Jag tycker svenska X-Men och Spider-Man funkar fint...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#47 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 23 July 2004 - 09:22

Men visst hade det varit kul med lite flera "intressanta" serietidnigar? :)
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#48 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 July 2004 - 09:27

Fasen vad ordet "intressant" används mycket här. Nästan missbrukas. ^_^

På ett sätt vore det kul, men det har varit ganska sällan som jag har köpt de andra. Köpte t. ex inte ett endaste nummer av Witchblade eller Magic Fantasy. En av anledningarna var att de objektifierade tjejerna mer än någon annanstans jag har sett, och det gillar jag inte alls.
Kolla bara på bilderna på Witchblade MJ postade i en annan tråd. Minimala dressar, enorma bröst och en liten getingmidja. Blä. :P
*Hockey och superhjältar*

#49 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 23 July 2004 - 09:33

Jag gillade både Witchblade & Magic Fantasy.. :)

Nog för att de kunde ha minimala kläder i Witchblade men det förnekar inte en mycket fascinerande story och talangfulla tecknare..som även kunde rita männen mycket snygga..

Och X-Men tidningarna har också haft sin del av lättklädda superhjältinnor.. :P
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#50 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 July 2004 - 09:39

Jo, vet att X-Men hade en sån period. Alla serier i den här genren har väl haft det. Undvek dock serier under nittiotalet när detta var som värst när jag tröttnade på det.

Men visst, historierna är det viktigaste. Finns inga tecknare i Image som intresserar mig så väldans, däremot.

Men de intresserade mig bara inte, och så spelade plånboken in i det hela.
*Hockey och superhjältar*