Jump to content

Photo

Godzilla (Klassiska filmserien)


  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#26 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 June 2019 - 23:30

Godzilla vs. Mechagodzilla (1974)
 
När en mystisk grotta hittas i Okinawa med en Shisa staty av den Ryukyu kungliga familjen Azumi's beskyddar-lejon, King Caesar, så börjar arkeologerna Keisuke Shimizu, Saeko Kanagusuku och Professor Wagura undersöka en profetia som är målad på väggarna vars tecken börjar bli sanna. Samtidigt så undersöker Keisuke's bror, Masahiko, Professor Hideto Miyajima och hans dotter Ikuko Miyajima en mystisk rymd-titanium som har hittats i en annan grotta medans en mystisk man kallad Nanbara smyger omkring. När Godzilla plötsligt dyker upp och anfaller Tokyo och misshandlar sin trogna vapenbroder Anguirus så verkar slutet vara nära. Men snart uppenbarar sig en till Godzilla. Det blir snabbt uppenbart att den första Godzilla är egentligen en cyborg, en Mechagodzilla, som styrs av gröna apliknande rymdvarelser från tredje planeten vid Svarta Hålet som vill invadera Jorden.

Jag har sett den här filmen flera gånger tidigare då den ingick i en VHS-serie av utvalda Godzillafilmer som släpptes i Sverige under mitten av 1990-talet. Där ingick Godzilla (1954) (felaktigt namngiven titeln Godzilla, King of the Monsters! (1956) med Amerikanska rollistan trotts att det var det japanska originalet), Ghidorah, the Three-Headed Monster (1964)Godzilla vs. Mechagodzilla (1974), Godzilla vs. King Ghidorah (1991), Godzilla vs. Mothra: The Battle for Earth (1992), Godzilla vs. Mechagodzilla II (1993) och Godzilla vs. SpaceGodzilla (1994). Alla på Japanska med Svensk text.

Det här är den blodigaste filmen i serien hittills. Serien började bli mer blodig och våldsam efter Eiji Tsuburaya's död då Godzilla serien under hans försök att göra om den till en barnserie började hamna bak andra monsterserier. Den här filmen hade också en betydligt mer komplicerad storyline, något filmerna inte hade haft på rätt länge.

Musiken är jazzig. Jag har aldrig riktigt gillat musiken i den här filmen men många fans älskar den just för att den är så annorlunda. Filmen i sig räknas av fans som den bästa av 70-tals filmerna (vilket egentligen inte är så svårt) och har betydligt högre produktionsvärde än de senaste filmerna. En välgjord film som inte ser like lågbudget ut som de tidigare. Den sålde betydligt bättre än förra filmen men sedan så var också förra filmen den största floppen hittills i serien och den första i serien som sålde mindre än 1 miljon biljetter. Den här var fortfarande en flop och en av deras sämst sålda Godzillafilmer.

Professor Miyajima har en väldigt underlig rökpipa i järn som han har skapat vars skål innehåller en metall kallad astrenocon (så vitt någon vet så är det ett påhittat martial). Om man delar på pipan så blir det elektromagnetiska vågor mellan delarna som förstör positiva och negativa elektroder. Den är löjligt kraftfull och en väldigt underlig sak att ha med men att hitta på vetenskap är något som Japaner alltid har gjort i filmer. Till skillnad från Amerikanska filmer så försöker de inte använda riktig vetenskap som grund eller bryr sig om att läsa på hur saker fungerar utan de hittar på istället. Även nu så innehåller många Japanska filmer och TV-serier overklig påhittad vetenskap, trots att filmen/serien i sig inte är Sci-Fi eller fantasy. En annan sak är att folk i Japanska TV-serier och filmer ofta brukar ha lätt att tro på det övernaturliga eller underliga vilket har givit bilden av att Japaner i verkligheten är väldigt öppna till allt och tror på allt möjligt.

 

I den här filmen så gör Godzilla sig elektromagnetisk genom att låta blixtar träffa honom, något som verkligen känns underligt. Och han använder krafterna som om han var en Jedi.

 

Många undrar säkert varför Mechagodzilla kallas för en cyborg. Är den inte en robot då cyborg betyder att den har organiska delar? I den här filmen så säger de bara att den skapades genom att studera Jordens största hot, Godzilla. Eftersom Godzilla vid den här tiden är en hjälte så betyder det troligen original Godzilla som blev dödad i första filmen och bara hans skelett blev kvar (det kan även vara så att de menade Jordens största hot mot deras invasion). I senare filmer så konstaterar de att Mechagodzilla är skapad med hjälp av original Godzilla's skelett.
 
Ryukyu var ett oberoende kungarike som invaderades av Japan 1609 och upplöstes 1879. Shisa statyerna avbildade deras skyddslejon som härstammade från Kinesiska skyddslejon. King Caesar är därimot helt påhittad men inspirerad av statyerna. Och han var helt värdelös i filmen. Godzilla hade klarat sig lika bra utan honom.

 

Jag minns att jag hade blandade känslor över den hör filmen sist jag såg den. Dels musiken och den smått löjliga handlingen men också Godzilla's mänskliga beteende och hur värdelös King Caesar var. Men jag uppskattar faktiskt filmen betydligt mer nu. Och jag måste erkänna att jag skrattade lite åt Godzilla's mänskliga beteende nu medans jag troligen hade blivit irriterad när jag såg de andra för 5 år sedan.

 

Betyg: Bra+


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#27 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 June 2019 - 03:14

Terror of Mechagodzilla (1975)
 
Interpol söker efter resterna av Mechagodzilla på havets botten men kan inte hitta ens ett spår av den. Istället stöter de på en vattenlevande dinosaur, Titanosaurus, vars existens tidigare var en teori av den galna Dr. Shinzo Mafune som var besatt av tanken att kunna kontrollera djur. Interpol Chef Tagawa skickar leder en grupp som ska lösa problemet så han skickar Biologen Akira Ichinose och hans gammla skolkamrat, Interpolagenten Jiro Murakoshi, för att leta efter doktorn i hopp om att han ska kunna hjälpa dem med den nya varelsen.
Men de är inte ensamma. Rymdvarelserna från den 3:e planeten vid Svarta Hålet, nu ledda av den sadistiska Mugal, återuppbygger Mechagodzilla för ett nytt försök att förstöra Tokyo så att de kan bygga en egen stad och påbörja koloniseringen av Jorden innan deras hemplanet sugs in i det Svarta Hålet, och de vill ha hjälp från Dr. Mafune och hans underliga dotter Katsura.
 
En direkt uppföljare på förra filmen, Godzilla vs. Mechagodzilla (1974), vilket är väldigt ovanligt i den klassiska serien. Filmen börjar till och med med en mindre recap av Godzilla's strid mot Mechagodzilla i förra filmen, vilket jag tror är första gången.
Det här är den 15:e och sista filmen i Shōwa serien's kontinuitet.
Serien har varit på väg nedåt sedan Eiji Tsuburaya's barnfilm "Godzilla, Minilla, Gabara: All Monsters Attack / Godzilla's Revenge" (1969), en film där de förlorade en stor del av sina fans och var så dålig att serien aldrig återhämtade sig riktigt igen. Man kan säga att den filmen gav Godzillaserien ett dödligt sår som aldrig läkte och sakta förblödde serien. Den här filmen blev nådastöten. Den sämst sålda filmen i seriens historia och dödade därmed Godzillaserien på 1970-talet. Det skulle sedan ta 9 år innan nästa film kom, The Return of Godzilla (1984), vilket var en reboot av serien.

Skådespelaren som spelade Keisuke Shimizu i förra filmen spelar en karaktär som dör i början av den här filmen. Ser man båda filmerna direkt efter varandra eller har ett bra minne för skådespelare's ansikte så kan man lätt uppfatta det som att det var Keisuke Shimizu som dog där, speciellt när det handlar om en direkt uppföljare. Men officiellt så spelade han en annan karaktär.

Filmen var den första i serien som visade nakna bröst under en operation, fast de var uppenbart falska.

Dr. Shinzo Mafune är en intresant karaktär. Han är så fast i sin bitterhet över att ingen trodde på honom när han påstod att han hade hittat en levande dinosaur, en varelse som inte har hittats innan pga att den är fredlig och håller sig undan och som han älskade pga det. Så han använder sin uppfinning till att kontrollera den och göra den aggressiv så att den anfaller folk, bara för att visa att han hade rätt. Med resultatet att den kommer att bli sedd som ett monster och hatad, och anfallen. Han är villig att förstöra en oskyldig varelse för att bevisa att han hade rätt. Snacka om hyckleri. Inte nog med det, han allierar sig med rymdvarelser som vill erövra Jorden och döda miljontals människor för att akademin inte trodde på honom. Han skyller hela mänskligheten för allt som har hänt honom. Hans dotter dog under ett av hans experiment (men räddades av rymdvarelserna som gjorde henne till en cyborg) och sedan 2 gånger till under hans hämndbegär, och hans besatthet gjorde att hans fru dog. En minst sagt sorglig karaktär som inte inser hur galen han är eller hur fel han har.

I den här filmen så går de från bara modeller tillbaka till det klassiska med att klippa ihop två olika rullar för att få det att se ut som om där är ett monster i staden. Troligen gjorde de det av budget orsaker och det är på gott och ont. Det bra är att man ser människor fly i skräck vilket ger mer av en skräck känsla att det är något hemskt som händer (modellerna kändes ofta tomma och livlösa) men det dåliga är att det ibland skär sig lite i bilderna och storleken på monsterna blir fel. Vid det här laget så var det en gammal och omodern teknik då det fungerade sämre i färg. Jag måste säga att ibland använder de det för mycket, som i scener med människor där de sedan klipper för snabbt så det ser ut som om de försvinner spårlöst.

Musiken är helt fantastisk. Full orkestermusik som det ska vara när den fantastiska Akira Ifukube är tillbaka. Mannen som skapade alla den populäraste Godzillamusiken redan i första filmen från 1954. Medans de försökte använda populärmusik istället under 60-70-talet så blev hans musik standard för Godzilla under 90-talet.
Regin var för det mesta bra. Filmen regisserades av Ishiro Honda som också regiserade originalet från 1954 samt många av de bästa filmerna i serien. Ironiskt nog så regisserade han även "All Monsters Attack" (1969) som är den sämsta filmen i serien och blev seriens död. Men troligen gjorde han sitt bästa med det manus och den budget han fick. Den här filmen blev hans sista som regissör.
Det här är också sista Godzillafilmen med skådespelaren Akihiko Hirata som har varit med i de flesta Godzillafilmerna från den första 1954, men aldrig som samma karaktär. Han skullen också ha varit med i "Return of Godzilla" (1984) men gick bort samma år.

Slutet är bitterljuvt. Godzilla och Interpol samarbetar och vinner över Mechagodzilla och rymdvarelserna, men kostnaden blir en flickas och en oskylldig varelses död (Titanosaurus). Sedan så är frågan om Mugal kom undan eller inte. Skeppen som sprängdes i slutet kan ha varit hans. Det känns som att de lät det vara osagt ifall de valde att göra en till film med de här rymdvarelserna. Men filmen är avslutande utan några lösa trådar.

 

Filmen var lika bra som förra filmen. Den har, precis som förra filmen, fått mycket uppskattning senare. Problemet för serien var inte att de här två sista filmerna var dåliga utan att folk inte gav dem en chans pga att tidigare filmer var dåliga och fick aldrig en chans att komma över det då de producerades så ofta.

Även å det här är sista filmen i den här serien så är den inte den sista kronologiskt då det är "Destroy All Monsters" (1968) som utspelar sig i den avlägsna framtiden 1999 ( :P ). Därför har jag väntat med den då den kändes som ett passande avslut. Speciellt då den nya Godzillafilmen tar mycket inspiration från den. Den ska också vara en av de bästa av de klassiska Godzillafilmerna. Men innan dess så har jag andra filmer att se då flera monster från andra Toho (filmbolaget som äger Godzilla) filmer är med i den och jag vill se deras respektive film först.
 
Betyg: Bra+


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#28 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 June 2019 - 01:49

Inte en Godzilla-film men eftersom monstret "Varan" finns med i "Destroy All Monsters" (1968) så tänkte jag se dess ursprungsfilm först.


Varan (1958)

När mystiska dödsfall inträffar i ett avlägset område kallat "Japan's Tibet" i Tohoku så bestämmer sig reportern Yuriko Shinjo och fotografen Horiguchi för att åka dit och undersöka då hennes bror var en av de som dog. Doktor Sugimoto skickar med forskaren Kenji Uozaki för att hjälpa henne. När den lokala prästen varnar dem för deras lokala gud Baradagi's vrede så vägrar de tro honom och övertalar många av de andra byborna att följa med in i skogen. Det hela visar sig vara ett stort misstag för i en sjö i skogen bor en väldigt aggressiv förhistorisk jätteödla kallad "Varan", en varelse som kan både leva i vatten, på land och sväva. Defence Force anser att Varan är en risk för rikets säkerhet och beslutar sig för att döda den men det enda de lyckas göra är att förstöra dess hem och reta upp den ännu mer. Varan's vrede över att förlora sitt hem gör den snart till ett hot för hela Japan.

Toho's sista svartvita Kaiju film och anses av många vara en av deras svagaste. Och jag kan förstå varför. Utdragna militärscener (när de marscherar eller anfaller Varan) som gjorde mig uttråkad och en väldigt dålig början där de försöker lägga upp det om en dokumentär där Doktor Sugimoto berättar om händelsen. Doktor Sugimoto är förresten en väldigt tråkig karaktär som aldrig visar några känslor mer än att se uttråkad ut och aldrig kommer med egna förslag efter sitt eget misslyckande utan bara drar ner alla andras idéer. I filmen så ska han vara den där extra smarta vetenskapsmannen som förstår bättre än alla andra och löser det till sist men för mig så känns han rätt trög och tråkig. Och hans idé att förgifta en sjö med kemikalier känns väldigt underlig.
Sedan så kan man undra varför de här monsterna alltid anfaller Tokyo. :P Filmen hade varit bättre om den hade stannat i skogen för det var den intressantaste och mest spännande delen.

Namnet och jätteödlans utseende är väldigt förvirrande för oss Svenskar för inte ser den ut som en Varan. Orsaken är att det inte handlar om vad vi kallar Varan. Varan är ett Svenskt namn på en grupp ödlor i släkten Varanus i familjen Varanidae som t ex på engelska heter "Monitor". I filmen så är "Varan" (av familjen Varanopode) namnet på en förhistorisk jätteödla som forskarna känner igen men som dog ut för 185 miljoner år sedan. Det är tveksamt att det är en total tillfällighet att varelsen heter "Varan" utan de har troligen tagit det från släkt och familjenamnet till de vi kallar Varaner eller det utdöda släktet Varanopidae. I filmen så är den en triphibian, en varelse som kan både leva i vatten, på land och flyga (eller i det här fallet sväva). "Varan" är en översättning då den i Japan skrivs som "Baran". I Japan så är troligen V och B samma tecken och det kan vara svårt att veta vilket det ska vara vilket får mig att undra om "Baradagi" egentligen skulle ha varit "Varadagi" och jag är visst inte den ända då man kan hitta den översättningen på nätet.

Jag kan inte låta bli att tycka lite synd om Varan. Det enda den ville var att få vara i fred i sin sjö men de beslutade sig för att den måste dö och förgiftar sjön för att göra det. Det är först när den har förlorat sitt hem som den ger sig av och blir ett hot för hela Japan.

Varan verkar ha en underlig kraft. Alltid när Varan anfaller så blir det en hemsk blåst men det förklaras aldrig i filmen.

En sak som överraskade mig med musiken var att jag kände igen mycket från senare Godzilla-filmer, bla filmens main theme. Ett stycke som oftast används för Rodan som ju också är en flygande varelse.

En lite underlig sak. I filmen så åker de buss och de kontrollerar deras biljetter när de kommer fram.

Jag tror det här är den första Japanska monsterfilmen jag har sett där vissa är skeptiska till att monstret existerar. Dock får man ta i beräkning att de egentligen är skeptiska till att en gud skulle existera.

Jag skrattade lite när mitt under attacken mot Varan de undrar om de ska pröva med kraftfullare attacker men generalen säger nej för då kanske de gör Varan förbannad. Känns lite meningslöst att använda svaga attacker för att inte göra den för upprörd. :P

Slutet låter det ligga öppet om Varan dog eller inte, ifall de ville göra en uppföljare. Varan sväljer en bomb och dyker ner i havet och sedan ser man en explosion. Då filmen inte blev så lyckad så gjordes ingen uppföljare och planerna på "Godzilla vs. Varan" blev aldrig av. Men i "Destroy All Monsters" (1968) får vi veta att Varan överlevde och bor på Monster Island med de andra monsterna.

En OK film med många fel och mycket bortslösat potential.

Betyg: OK-


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#29 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 June 2019 - 20:01

Varan the Unbelievable (1962)

Cmdr. James Bradley är stationerad tillsammans ned hans Japanska fru Anna i en liten by mitt inne i skogen på en ö där han ska överse kemiska experiment i den lokala saltvattensjön för att komma på ett billigare sätt att göra saltvatten drickbart. Men han har problem att övertala befolkningen att flytta innan de blir förgiftade då de tror att deras gud lever i botten på deras heliga sjö så han tvingas be Kapten Kishi kalla in militären som kommer tungt beväpnade för att skrämma infödingarna, och med dem kommer även hans svägerska Shidori Isoh och hennes make Paul, två journalister för en vetenskapstidning. När han får veta att han har blivit hatad i Tokyo pga beslutet så ångrar han sig och bestämmer sig för att låta infödingarna vara kvar men förbjuda dem att gå nära sjön. Allt verkar gå bra men efter experimentet så börjar underliga saker hända runt sjön. Snart är det klart att något lever i sjön, en stor förhistorisk reptil kallad Obaki och den nöjer sig inte med att förstöra byn utan ger sig snart av mot ön's ända storstad.

Inte en ny film utan den Amerikanska versionen av "Varan" (1958). Jag hade läst att den skulle vara rätt annorlunda men jag hade aldrig kunnat ana just HUR annorlunda den var. För det första så är den 20 minuter kortare, trots att de har lagt till en massa nyinspelat martial (typ halva filmen). Handlingen är annorlunda, karaktärerna är annorlunda (de är bokstavlig helt andra karaktärer med ny bakgrund), scener har en helt annan betydelse än i originalet, för att nämna några saker. Den har till och med en egen IMDb sida. :P Och filmen är, till skillnad från många andra Amerikanska versioner av Japanska monsterfilmer, inte dubbad utan har fyra nya karaktärer som pratar engelska och förklarar handlingen medans resten pratar Japanska.
Exempel på annorlunda saker är James Bradley, hans fru Kapten Kishi och pojken Matsu helt nya karaktärer. Paul och Shidori Isoh, som är Kenji Uozaki och Yuriko Shinjo i originalet och inte är gifta eller ens romantiskt involverade (och här är de bara sidokaraktärer). Och bara Yuriko var en journalist. Där var inga kemiska tester i originalet utan istället undersökte de en sällsynt fjäril. Det som i första filmen var ett försök att döda Varan (som i den här filmen kallas "Obaki") med kemiska vapen var i den här filmen bara James' experiment. Och Tokyo är nu en storstad på ön vars namn jag inte vet hur man stavar. :P Slutet skiljer sig också. I originalet så lurar de Varan att äta bomber som man borrar in i bergväggar och de exploderar i den så den tar sig ut i havet igen innan där kommer en ny explosion och man vet inte om den är död. I den här versionen så meddelar James via radio att de ska använda hans kemikalier som de spränger under Varan och förgiftar den innan den kravlar sig tillbaka ner i havet med frågan om den kommer att dö eller inte.

Så vilken version är bättre? Båda har bra och dåliga delar. Den här hade lite underliga klippningar men betydligt bättre tempo. Originalet var mer spännande men också utdragen.

Betyg: OK-


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#30 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 June 2019 - 20:27

En still film som inte är med Godzilla men utspelar sig i samma universum. Orsaken är att filmens monster, Manda, är med i "Destroy All Monsters" (1968).


Atragon/Atoragon (1963)

Susumu Hatanaka och Yoshito Nishibe är fotografer som specialiserar sig på lättklädda kvinnor. En natt så bevittnar de underliga saker vid hamnen som en ångande dykare och en bil som kör ner i havet med ånga som kommer upp ur vattnet. När de intervjuas av Polisdetektiv Ito så får de veta att där har varit flera kidnappningar den natten och rapporter om väldigt varma människor involverade.
När Susumu får syn på den vackra Makoto Jinguji så bestämmer han sig för att hon ska vara hans nästa model och de bestämmer för att följa efter henne bara för att lyckas rädda henne och hennes morbror Admiral Kosumi från en mystisk man som påstår sig vara en agent från Mu-imperiet, en legendarisk kontinent som sägs sjönk i Stilla Havet för ca 12000 år sedan men fortfarande existerar i en undervattenstad där de använder Jordens inre värme som energikälla. Snart får de ett meddelande där Mu hävdar att de en gång regerade över världen och tänker göra det igen. De påstår att Makoto's pappa, Ubåt Kapten Hachiro Jinguji som försvann spårlöst under Andra Världskriget, fortfarande lever och i hemlighet jobbar på en ny superubåt. De kräver att ubåten förstörs och att världen ger upp annars kommer de att anfalla och skicka deras gud Manda för att förgöra dem. FN vägrar att tro på något av det men när mystiska attacker börja hända över hela världen så blir de ändå tvingade att sätta in resurser för att leta efter fienden. Problemet är att deras bas verkar ligga så djupt ner att ingen ubåt klarar att dyka ner där. Snart hör Makoto's pappa av sig och tillsammans med den mystiska reportern Uoto Unno åker de för att träffa honom på hans hemliga ö och se hans flygande och borrande superubåt Atragon/Gotengo.

Mu nämns även i Godzillafilmen "Godzilla vs. Megalon" (1973) men där sägs det att den sjönk för 3 miljoner år sedan och blev Seatopia. Eftersom båda filmerna räknas som canon så blir det lite av en krock då det handlar om 2 olika undervattenscivilisationer som ligger i samma hav. Möjligen kan det vara att Seatopia var mycket mindre och låg utanför men båda gör referenser till Påskön. Mu ser väldigt underligt ut. Alla är fortfarande klädda som de troligen var klädda för 12000 år sedan och använder stenkistor och liknande i stenbyggnader men har också högteknologiska maskiner och datorer. Det hela ser väldigt underligt ut.

Atragon är det Amerikanske namnet på ubåten Gotengo som användes i dubbningen. Det blir underligt att den är kvar trots att det namnet inte finns i den Japanske versionen mer än i textöversättningen. Namnet är taget från filmens första internationella titel "Atoragon" som var en hopsättning av "Atomic dragon" men det nämns aldrig heller.

Nationalism är temat i den här filmen. De talar mycket om patriotism och att offra sig för sitt rike. Deras aktioner under Andra Världskriget låter nödvändiga i filmen när de äldre talar om det. och båda parter i det här nya kriget vägrar att hitta en fredlig lösning. Och ubåten som är den stora räddningen skapades inte av Kapten Hachiro Jinguji för att bekämpa Mu utan för att hjälpa Japan att bli ett stort imperium igen. Faktum är att han först vägrar använda den för att rädda världen från Mu för han tänker bara använda den för att göra Japan till en stormakt igen. Det är viktigt att påpeka att det här gäller den äldre generationen som var med om kriget. Den yngre, som bara var barn under kriget, verkar inte bry sig om imperialism eller ens veta vad patriotism är. Men i slutet så inser man just vad de ville säga med filmen och det är inte hur bra nationalism är utan hur farligt det är. Mu-imperiet är lika fanatiska som Japan var under Andra Världskriget och vägrar ge upp ens när de är besegrade så Japanerna tvingas göra mot dem vad USA gjorde mot Japan och spränga hela deras stad och utrota dem alla. Det hela blir väldigt poetiskt och starkt. Jag kan inte hjälpa att rysa när jag ser slutet hur Japanerna massakrerar sina fiender (som kallar sig den överlägsna rasen, precis som Japanerna brukade kalla sig) och spränger deras stad) och inte ens då så går deras kejsarinna med på en fredlig lösning utan väljer att dö med sitt folk. Det hela är en sorglig påminnelse om vad som hände på riktigt men med Japan på i den andra rollen. I slutet så känner man att Kapten Hachiro Jinguji slutligen inser just hur farligt hans blinda patriotism och nationalism var när han mötte en fiende som kände likadant.
Imperialism framkommer även i senare Godzillafilmer som t ex en av filmerna på 90-talet där de får veta att Japan i framtiden kommer att bli ett stort världsledande imperium igen och västvärlden kommer att vilja stoppa dem.

Det är väldigt underligt med den mystiska reportern Uoto Unno. Det är uppenbart från början att han är en Mu-spion på sättet han klär sig och beter sig. Han är klädd som om det är isande vinter och har alltid handskar på sig och ingen verkar komma på idén att kolla om han är het som de andra från Mu.

Filmen var mycket bättre än väntat. Det ända jag blev besviken på var att när Atragon väl kommer i strid så är den så överlägsen sin fiende att det finns ingen spänning i det. Manda blir också besegrad som ingenting. Jag hade velat haft lite tuffa och kola strider. Men hela idén verkar vara att Mu kände sig överlägsna alla andra men träffade en fiende som var överlägsen dem. Att än hur oövervinnerlig man känner sig så är man inte det utan där kan alltid komma en starkare fiende.

Betyg: Bra+


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#31 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 June 2019 - 01:46

Då var det dags för den stora finalen. Godzillafilmen som inspirerade bioaktuella "Godzilla II: King of the Monsters" och är det här filmuniversumets motsvarighet till "Avengers" eller "House of Frankenstein/Dracula". Jag hade egentligen tänkt se "Frankenstein vs. Baragon" (1965) och "King Kong Escapes" (1967) först då där är monster från dem också i den här filmen men hann inte.


Destroy All Monsters (1968)

I den avlägsna framtiden 1999 ( :P ) så har U.N.S.C. (United Nations Science Committee) skapat en utforskningsstation på månen och rymdraketer åker dit dagligen. Vid ön Ogasawara så har en undervattensforskningscenter byggts för att studera havslivet och experimentera på fiskar med artificiell evolution. Alla världens monster har fångats in och hålls på ön som nu kallas "Monsterland" och de kontrolleras från ett underjordiskt kontrollcenter där Dr. Otani och Kyoko Yamabe jobbar. Plötsligt förlorar omvärlden kontakten med Monsterland och snart börjar monsterna anfalla olika delar av världen. Rodan anfaller Moskva, Mothra Peking, Manda London, Baragon och Gorosaurus Paris och Godzilla New York. Dr. Stevenson och Dr. Yoshida beordrar Kyoko's bror Captain Katsuo Yamabe, som precis har anlänt till månen, Astronaut Ogata och resten av besättning på raketen Moonlight SY-3 att återvända till Jorden och landa på Monsterland för att undersöka vad som har hänt då de är bäst utrustade för jobbet. Väl där får de veta att rymdvarelser från en planet mellan Jupiter och Mars kallad Kilaak ligger bakom det hela och kontrollerar alla monster.

Den 9:e Godzillafilmen och kronologiskt den sista i Shōwa Godzillaserien. Den här filmen borde ha hetat "All Monsters Attack". Eller vad sägs om GodzillaRodanMothraAnguirusKing GhidorahMinilla (från "Son of Godzilla" (1967) och "All Monsters Attack" (1969)), Gorosaurus (från "King Kong Escapes" (1967)), Manda (från "Atragon" (1963)), KumongaBaragon (från "Frankenstein vs. Baragon" (1965)) och Varan (från "Varan" (1958))! Baragon och Varan är mer cameos. Baragon skulle ha haft en större roll men kostymen blev skadad i ett tidigare användande så de skrev istället in Gorosaurus i filmen för att ta över de scenerna. Faktum är att bytet var så sent att filmen fortfarande nämner det som Baragon i en scen men man ser Gorosaurus (man kan tolka det som att de båda gör det). Även Manda är mer av en större cameo. Varan skulle troligen ha haft en riktig roll i filmen från början då den fanns med på tidig concept art. Fråh början så var det tänkt att även King Kong och Ebirah (från "Ebirah, Horror of the Deep" (1966)) skulle vara med men de byttes ut. King Kong pga att licensen gick ut och de kunde inte förnya den.

Monsterland (monsternas fängelse i den här filmen) och Monster Island (där Godzilla och hans vänner bor i de andra filmerna) är inte samma ö.

Filmen var nog en aning mer påkostad än de flesta andra i serien då den, vad jag kan se, inte återanvänder några klipp och har helt ny musik (som förresten är fantastisk). Faktum är att senare filmer i serien återanvänder en massa material från den här. De använder också mycket filmteknik för att t ex få människor att synas på landskapsminimodellerna.

Kilaaks ser först ut som människor men visar sig bara vara en förklädnad och deras egentliga utseende är mycket bizarre. En brun-guldig stenliknande klump med en silvrig slemmig tentakel. Det är en metallisk livsform som kräver extrem hetta för att leva men även i kyla så dör de inte utan bara hamnar i dvala. En intresant idé. Fast man kan undra varför de skulle vilja ta över Jorden och förslava människorna när de inte kan leva här naturligt. De säger att de gör det för att de vill skapa en stor vetenskaplig civilisation men frågan är varför?

I slutet så kom det som jag hade väntat på. Den slutliga stora striden mot King Ghidorah där han besegras en gång för alla. Något jag faktiskt inte hade väntat mig då han alltid brukar fly i slutet. Men den här gången så blev han totalkrossad och dödad. Faktum är att det inte var mycket till strid då han blev rätt snabbt ägd med så många monster mot honom. Jag hade kanske velat haft mer av en kamp. Men de har gjort honom betydligt mindre kraftfull sedan hans första film och i en film så besegrar Godzilla honom mer eller mindre själv. Den ända riktiga besvikelsen är att Godzilla och de andra monsterna kontrollerades av människorna under den striden. Jag hade hellre sett Godzilla och de andra besegra King Ghidorah på eget initiativ (han får dock tillbaka kontrollen i slutet och besegrar rymdvarelserna). Faktum är att monsterna beskrivs mer som djur här och är mer sidokaraktärer. Det här är den enda Godzillafilmen jag kan komma på där Godzilla inte känns som en huvudkaraktär och det är synd. Men samtidigt så vet jag inte om den här filmen egentligen borde räknas som en Godzillafilm. Han är inte huvudkaraktär och fokusen är inte på honom. Dessutom så passar den inte i kontinuiteten med resten av Godzillafilmerna då den dessutom utspelar sig över 30 år in i framtiden. Det känns mer som en crossover film där han bara råkar på att vara med. Men den är fortfarande mycket bra.

Betyg: Mycket Bra


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif