Jump to content

Photo

Star Wars-box till Blu-Ray 2011


  • Please log in to reply
80 replies to this topic

#26 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 05 May 2011 - 13:37

Det är lite för tidigt att redan komma med slutomdöme, förutom omslagen så gav inte infon från Lucas Film så mycket om innehållet. Folk vill veta om det blir några förändringar/förbättringar i filmerna, t ex rättat till den felaktiga färgen på Lukes ljussabel från 2004 års DVD med Episod IV osv. (Allmänt mycket klagomål på brist på info i theforce.nets forum om det här igår)

Jag tror inte det blir några större förändringar i filmerna den här gången, varför släppa ut allt godis nu när dom snart kommer på 3D-bio?! Däremot kommer 3D-Blu-Ray 2.0-boxen troligen bli intressant någon gång i början på 2020-talet :lol: .

Än så länge finns ingen info som gör att jag bara måste köpa en Blu-Ray-spelare. Jag kommer säkert köpa även den här boxen men inte på en gång, dessutom så lär väl extramaterialet gå att få tag i om det skulle visa sig intressant ;). Som det ser ut i dagsläget kan jag lika gärna se 2004 års utgåvan.

Edited by Walker, 05 May 2011 - 13:39.


#27 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 May 2011 - 15:54

Fast om några större ändringar hade gjorts så skulle det ha kommit fram igår när den här nyheten släpptes. Lucas är ju sällan sen att påtala sådana saker. Givetvis finns det fortfarande en chans att han har arbetat med filmerna, men personligen så hoppas jag att han har låtit bli. Jag är väl puritan antar jag och vill ha Star Wars som dom har varit så länge jag kan minnas. Dock är jag helt för det faktum att han restaurerar bild och ljud samt förbättrar en del effekter. Jag gillar inte när han gör större ändringar eller lägger till nya scener.

Just till 3D versionerna av filmerna finns det ju en viss risk att Lucas med vänner har lekt lite med tanken på hur storslagna en del scener skulle kunna bli om man lade till något nytt. Eller att han förhöjer befintliga scener genom att ändra om.

Själv är jag nöjd med dom utgåvor jag har av filmerna och jag samlar inte lika slaviskt som en del andra vänner gör. Vissa har mer eller mindre köpt allt som släppts, OT på VHS (både vanligt format och widescreen) innan SE släpptes, både guld och silverboxarna av SE, den efterföljande boxen av SE som släpptes strax innan AotC hade premiär och innehöll en preview av just den filmen som ett försäljningsargument, SE på LaserDisc, sedan PT på DVD, SE på DVD i boxen tillsammans med Empire of Dreams, samt SE utgåvorna efter det som även innehöll OT i tidigare versioner.

Lite för mycket för mig, så jag har nöjt mig med SE (silverboxen) på VHS och som jag faktiskt har kvar än idag, SE boxen på DVD med Empire of Dreams samt nu The Complete Saga på Blu-ray. Det räcker med att uppgradera en gång varje gång det kommer ett nytt format. Bäst av allt är dock OT som dom var innan SE gick upp på bio. Det är så jag kom i kontakt med Star Wars och det är så jag tycker att filmerna fungerar bäst. PT är ju en helt annan sak, där man både lyckades och misslyckades i min mening.

Jag skulle också göra som dig och vänta på mer information om du inte redan har en Blu-ray spelare. Det finns ingen anledning att köpa en sådan innan vi vet mer, för som du säger är man mest sugen på extramaterialet så lär det dyka upp i vilket fall som helst och då kan man gott nöja sig med DVD-utgåvorna av filmerna. Jag köper mest för att jag redan har en Blu-ray spelare och för att jag har gjort som sak att köpa filmerna varje gång det dyker upp ett nytt långvarigt format att se dom i.

För övrigt är det trevligt med någon mer på det här forumet som har hängt med i Star Wars svängen ett tag. :)

Edited by Piranhaconda, 05 May 2011 - 15:56.


#28 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 23 July 2011 - 13:00

Det har ganska nyligen släppts en teaser kring Deleted Scenes. Verkar riktigt lovande, speciellt Solos fightscen med stormtrooper inne i bunkern på Endor. Visste inte ens att den existerade förrän jag såg dokumentären Returning to Jedi på youtube (rekomenderas!!)

http://www.youtube.com/watch?v=RlMjnHvlehw

Edited by Walker, 23 July 2011 - 13:01.


#29 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 July 2011 - 13:43

Jag tycker inte att bortklippta scener ger speciellt mycket om jag ska vara ärlig, speciellt inte sådana som dessa. Däremot sätter jag stort hopp till att dokumentärerna samt annat extramaterial som rör inspelningen av dessa filmer och dylikt är bra och informativt. I samma anda som Empire of Dreams helt enkelt. Det tillsammans med att få se filmerna högupplöst skulle göra mig mer än nöjd.

#30 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 July 2011 - 16:30

Jag tror däremot att filmerna kan förhöjas med bortklippta scener infogade, t ex Lukes avsked med Biggs på Tatooine, sandstormen osv.

Empire of dreams var en välgjord dokumentär, kanske den bästa som gjorts om Star Wars, så det blir svårt att toppa det. Min förhoppning angående bakommaterielet är en like ärlig dokumentär som EoD fast om Prequells. Finns en hel del att beskriva där.

#31 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 July 2011 - 12:09

Den typen av bortklippta scener kan fungera. Jag har sett dom som både fungerar inklippta och dom som inte gör det.

Instämmer helt i det som du säger kring en liknande EoD dokumentär fast som kretsar kring PT.

Tack för tipset om Returning to Jedi, den ska jag kolla in sedan. :)

#32 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 26 July 2011 - 20:30

Den typen av bortklippta scener kan fungera. Jag har sett dom som både fungerar inklippta och dom som inte gör det.

Instämmer helt i det som du säger kring en liknande EoD dokumentär fast som kretsar kring PT.

Tack för tipset om Returning to Jedi, den ska jag kolla in sedan. :)


EoD vågade ta upp problem som uppstått med filmerna, t ex att Lucas till en början "idiotklippte" en egen version av Episod V när han var missnöjd med Irvin Kershners. Lyckligtvis insåg han till slut att Kersh hade rätt ;-) På samma sätt hoppas jag en EoD II vågar ta upp den sanne historien om Jar Jar Binks.

Samma person har även gjort Star Wars Begins och Building an Empire. När the forcecast intervjuade Jambe Davdar (mannen bakom filmerna) berättade han att folk på ILM inofficiellt gjort tummen upp för det här. Riktigt intressanta dokumentärer om man gillar gamla filmerna. Han håller tydligen på med en ny dokumentär om Indiana Jones-filmerna.

http://www.youtube.c...jambedavdar#p/p

#33 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 July 2011 - 13:16

Det är en av sakerna som är bra med EoD, den mer kritiska tonen som trots allt återfinns. Nu minns jag inte helt delen med att Lucas "idiotklippte" en egen version av ESB, men det var ju tur att han kom till självinsikt.

Ingen kan ju ta ifrån Lucas hans skapelse, men ibland har dess upphovsmän/kvinnor fingrarna i kakburken när dom inte borde ha det. Problemet med Lucas är väl att han dels känner ett konstant behov av att gå tillbaka och ändra lite här och där i filmerna under åren. Dels för att han anser att det blir bättre, men även för att göra en "ny" version tillgänglig för fansen och på det dra in lite stålar. Men det mer allvarliga problemet (vilket blev tydligt i och med PT) är att han borde ha överlåtit till någon annan att både skriva manus till filmerna samt även låtit någon annan fått regissera dom. Trots allt har ju Lucas gjort en hel del bra med handlingen i PT, men det som gjorde OT så bra var just att han till stor del överlät finliret år någon annan och jag tror att om han hade gjort samma sak med PT så hade filmerna blivit bättre. Men det är ju givetvis bara en gissning från min sida.

Kul med ett fan som har fått tummen upp från "huvudkvarteret". Sådant är ju bara bra. Jag ska se om jag kan hitta dom övriga dokumentärerna som han har gjort och även hålla ett öga på den han ska göra om Indy.

En dokumentär som jag är sugen på att se är dels Star Wars: The Legacy Revealed som verkar intressant. Även den mer humoristiska The People vs. George Lucas.

Är det några som du har sett och kan rekommendera?

#34 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 27 July 2011 - 13:52

Var ett tag sedan jag såg EoD, kanske blandar jag samman det med en annan SW-dokumentär. Får erkänna att jag sett dom flesta.. ;) Men som jag minns det hade EoD en oväntat kritisk/ärlig syn på utvecklingen av filmerna.

Instämmer att det var ett misstag att Lucas styrde för mycket själv i PT, från början var det faktiskt tänkt att andra skulle skriva manus och regissera filmerna men något fick Lucas att ta den totala kontrollen. Personligen tycker jag den kollektiva insatsen från 70/80talet är att föredra, visst är det hans grej till hundra procent, fast inget fel att ta in synpunkter från andra. Men nu ska jag inte fastna i den här diskussionen för sjuttioelfte gången, hänvisar istället till mina blogginlägg "Mannen som kunde räddat Phantom Menace", se nedan.

1,2

Star Wars: The Legacy Revealed har jag inte sett men ska kolla upp, har tyvärr inte History Channel. The People vs. George Lucas har jag bara sett trailen men inte lyckats hitta den färdiga filmen på nätet. Har den ens haft riktig premiär? Känns inte som den typen av dokumentär SVT köper in, men vem vet.. ;)

Edited by Walker, 27 July 2011 - 13:54.


#35 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 July 2011 - 13:17

Det är dags att se om EoD snart känner jag. Även filmerna, men där tar det emot lite. Man kan dom ju utantill och då är en omtitt inte så kul. Senast jag såg EoD var då boxen släpptes så det är ju ett tag sedan. Jag har precis som dig sätt många dokumentärer i ämnet och det är rätt lätt att blanda ihop saker. Inte sagt att du gjorde det nu, för det kan lika gärna vara jag som har ett dåligt minne. ;)

Tack för länkarna till dina blogginlägg, dom ska bli intressanta att få läsa. Alltid kul att ta del av andra fans och nördars tankar kring gemensamma intressen. :D

Jag vet inte vad som hände med The People vs. George Lucas. Den har ju turnerat runt på diverse filmfestivaler runt om i världen men en regelrätt release på DVD verkar den inte ha fått än. Det är väl först då som man kan hitta den och se den på något sätt. Den verkar klart underhållande. När det gäller Star Wars: The Legacy Revealed så har jag förvisso History Channel, men jag vet mig inte om att den har visats på den versionen av tv-kanalen som jag har tillgång till. Jag läste om den på ett annat SW-forum för ett tag sedan och tyckte att den skulle vara intressant att få se. Har dock inte letat så noga efter den om jag ska vara ärlig.

#36 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 August 2011 - 14:33

Raka vägen från TheForce.Net

Det ser minst sagt lovande ut.

Den sjätte, till RotJ finns att se via följande länk eftersom man tydligen inte kan visa mer än 5 mediafiler i ett och samma inlägg.

The official Star Wars YouTube channel has posted one scene preview from each of the six movies in beautiful 720p HD to get you pumped for the September 16th release of the complete saga on Blu-Ray.


http://www.youtube.com/watch?v=fY7q4PrkX6Q

http://www.youtube.com/watch?v=7qJknFhPi4Q

http://www.youtube.com/watch?v=o8SLnj3PtMU

http://www.youtube.com/watch?v=0IUDtDV0r1E

http://www.youtube.com/watch?v=cem4Cw93_0U

#37 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 19 August 2011 - 15:27

Jo det ser rätt lovande ut, men ingen gigantisk skillnad mot 2004 års version, fast kanske inte rättvisande att bedöma kvaliteten utifrån en youtubefilm. Jag kommer troligen inte investera i blureayspelare än, men givetvis lika nyfiken som alla andra vad innehållet kommer att bli i boxen.

Det som gör mig besviken utifrån den nya teasern till extramaterialet är att de inte verkar gjort någon förbättring av bortklippta scener. Exempelvis scenen där Luke tittar på rymdslaget ovanför Tatooine i sin kikare eller klippet där Han Solo flörtar med en tjej på cantinan. Allt det där går redan idag att se på yotube i repig och svartvit version, tyvärr visar de lika usel bildkvalitet på trailen. Ingen kristallskarp bildförbättring eller colorering utan allting förblir vid det samma, hade förväntat mig mer av Lucasfilm. Men det kommer väl i superbluyray-versionen 2017 :lol: Lagom till...suck 40årsjubileet, råkar vara född på bemärkelsesåret 1977.

#38 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 August 2011 - 15:24

Jag håller med om att man gott kunde restaurera sådant material som har en del år på nacken. Annars brukar det vara vanligt att i överföringen mellan DVD-Blu-ray utgåvor av en film, låter bli att göra extramaterialet högupplöst. Som LotR utgåvorna för att ta ett exempel. Vilket jag tycker är lite trist men det kanske kostar för mycket och att efterfrågan på högupplöst extrmaterial är litet. Men i fallet med Star Wars så finns ju en del av extramaterialet inte ens utgivet tidigare och då är det trist att Lucasfilm inte gör mer för att stärka kvalitén.

#39 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 31 August 2011 - 22:44

Jag har nog tyckt att många av Lucas förändringar/tillägg i Star Wars filmerna har varit bra och försvarat flera av dem med detta kan jag INTE försvara om det stämmer. WTF!?

http://artsbeat.blog...rn-of-the-jedi/

Winter is Coming


#40 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 September 2011 - 13:36

Jag har svårt för dom flesta ändringar som Lucas har gjort med sina filmer. En del kan jag dock acceptera. Annars är jag mer positivt inställd till att man förbättrar den visuella biten i filmerna där det verkligen behövs.

Vi är helt överens om att det som artikeln tar upp känns helt omotiverat och väldigt onödigt. Jag instämmer till fullo i det som Simon Pegg säger.

Nu undrar man ju hur många fler ändrigar som Lucas har gjort med filmerna inför den stundande Blu-ray releasen.

#41 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 September 2011 - 14:27

Vad komiskt scenen blev nu. :P

#42 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 September 2011 - 14:49

Fast det där är väl lite samma som kritiken mot att Vader sa "Noooo!" när han vaknade upp som en (i brist på bättre beskrivning) cyborg. Vad skulle han säga liksom? Samma när han för första gången på många känner att den goda sida som finns i honom vaknar och han ser den man som har skulden till allt detta på är på väg att döda hans son som han bara precis har fått återse. Har ni något bättre förslag? Min poäng är alltså att det är väldigt traumatiska stunder för Anakin, och det är inte direkt som att man bryr sig om att slänga ur sig en halvironisk eller cool fras där?
*Hockey och superhjältar*

#43 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 03 September 2011 - 13:28

Inte sett scenen, däremot hört klippet i Theforcecast. Inget stort fan av "Nooo" i Episod III, men tycker det lät rätt ok i sin nya kontext. Vaders/Anakins först korta bestämda "No" lät betydligt bättre än "vrålet" som senare kommer. Synd att dom lät James Earl Jones spela in ett nytt "Noo" för ROTJ, inget direkt fel med ordvalet, däremot är inte framförandet/ljudmixen den bästa. Ett "nej" kan framföras på så olika många sätt, personligen gillar jag inte Vaders Chwebacka-vrål-framförande av no. Fast man kanske uppfattar scenen annorlunda när man får se den.

(Fast de ligger väl i släkten, vrålar inte Luke också "noooo" på Bespin... :whistle:)

Ska bli intressant att se hur alla ortodoxa Original-Trilogister tar detta och övriga förändringar, angående ROTJ ryktas enligt theforcecast att Hayden Christensen numera inte bara är forceghost utan även filmat Anakins dödscen i Vader-kostym. Om två veckor vet vi om det stämmer.

Edited by Walker, 03 September 2011 - 13:30.


#44 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 September 2011 - 14:20

Haha, ja precis. Luke har ett rätt utdraget "Noooo!" också, men jag vidhåller ju att man inte bryr sig om att låta cool i de situationer det handlar om. :)
*Hockey och superhjältar*

#45 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 03 September 2011 - 14:50

Som sagt repliken "No" kan framföras på många olika sätt...


#46 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 September 2011 - 22:12

Hm... Konstigt collage.

The big NO förekommer väl i alla SW-filmerna? Någon har rentav kallat det för familjen Skywalkers valspråk.

#47 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 September 2011 - 07:55

Haha, ja, det kanske är Skywalkers egna "I have a bad feeling about this"?
*Hockey och superhjältar*

#48 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 05 September 2011 - 17:00

Hmmm har inte Leia en form av "Noooo-skrik" när hon avvärjer sig från Jabbas tunga?! Så visst kan det vara Skywalkarnas inofficiella valspråk.

#49 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 September 2011 - 17:20

Säger Amidala någonsin det?
*Hockey och superhjältar*

#50 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 05 September 2011 - 18:04

Hon skriver väl till när Aklayen (eller vad den där vita katråttan heter) river henne på Geonosis, men det är knappast ett regelrätt "Skywalker noooo!". Dessutom är hon ingen Skywalker om man ska hårdra det, så hon har väl lyckligtvis inte det annorlunda "noo-skriket" i generna.

Undrar om vi får höra Shmii Skywalker framföra "noo-skriket" i en bortklippt bluray-scen.. :lol2: