Jump to content

Photo

Bergman - geni eller nolla?


  • Please log in to reply
81 replies to this topic

#26 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 12 November 2004 - 20:42

Frågan är om han orkar lyfta oscar...


...han ser nog hellre spektaklet hemifrån det kära Fårö...

...den lågmälda saraband lär väl inte vara en oscarkanditat heller för den delen eftersom jänkarna föredrar lite mer fart, fläkt och färg...

<{POST_SNAPBACK}>



Tja den som lever får se. Fast helt borta är väl inte de lågmälda dramerna i oscarsammanhang se bara på Pianot, Gilbert Grape etc.

Om han inte får det för Saraband så är det inte helt otippat att han får en hedersoscar för lång och trogen tjänst. De måste ju inse att han inte kommer att leva hur många år som helst, eller hur?

#27 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 27 November 2004 - 23:45

Såg just Bergmans "Persona". Vilken upplevelse! Här hade jag förväntat mig en överpretentiös tråkfilm och får något helt annat. Mystisk, stämningsfull, otäck, erotisk ... helt fantastisk! :)
------>Sci-Fi Nytt <-------

#28 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 28 November 2004 - 16:26

Såg just Bergmans "Persona".  Vilken upplevelse! Här hade jag förväntat mig en överpretentiös tråkfilm och får något helt annat. Mystisk, stämningsfull, otäck, erotisk ... helt fantastisk!  :)

<{POST_SNAPBACK}>



Har inte sätt "Persona" men eftersom du säger att den är bättre en förväntat så kanske man borde ge den en chans. Ska gå ner till min lokala videohandlare och se om den finns inne.

Någon som köpt "Bergman-boxen" än? Har nog aldrig sätt en så dyr DVD-box, över 800 kr!!!
Men kvalitet kostar väl antar jag...

#29 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 November 2004 - 16:56

Två saker. Kan han inte vara någonting mellan geni och nolla? Varför antingen eller? ;)

Och det andra. Varför kan så få stava till sett?. Se, såg, sett. ;)
*Hockey och superhjältar*

#30 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 28 November 2004 - 17:04

Två saker. Kan han inte vara någonting mellan geni och nolla? Varför antingen eller? ;)

Och det andra. Varför kan så få stava till sett?. Se, såg, sett. ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Jovisst kan man se honom ett mellanting mellan geni och nolla, men eftersom den kulturella eliten så ofta geniförklarar honom känns det lite rebellisk (nåja..) att kalla Bergman för nolla.

När det gäller stavningen - antingen så kan det förklaras att många har bråttom när de postar inlägg och inte bryr sig att kolla stavningen, eller så misslyckades våra gamla svensklärare så fatalt att lära oss stava sätt/sett...

#31 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 November 2004 - 17:26

eller så misslyckades våra gamla svensklärare så fatalt att lära oss stava sätt/sett...


Ja, det verkar faktiskt som att lärarna har misslyckats. :(


Angående Bergman, är det fortfarande så att han är så geniförklarad? Jag kan också hålla med om att han har satts på en piedestal lite väl mycket, men samtidigt är det så typiskt oss svenskar att vända oss emot det som vi ibland *gör* bra. Här har vi en svensk världsberömd regissör, och så många utländska regissörer nämner honom som sin främsta eller en av de främsta influenserna.

Men vad gör vi? Vi är "rebelliska" och ser honom hellre som en "nolla".
*Hockey och superhjältar*

#32 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 28 November 2004 - 17:45

Här har vi en svensk världsberömd regissör, och så många utländska regissörer nämner honom som sin främsta eller en av de främsta influenserna.

Men vad gör vi? Vi är "rebelliska" och ser honom hellre som en "nolla".

<{POST_SNAPBACK}>


Jo tyvärr är det så att Jante-lagen i viss mån lever kvar..."Du ska inte tro att du är något"..i vårt land.

#33 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 28 November 2004 - 19:36

Men sanningen är att Bergman varit orörbar sen 80-talet. Man får inte kritisera honom, det går inte, inte om man är (en någorlunda etablerad) skribent av något slag.
------>Sci-Fi Nytt <-------

#34 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 November 2004 - 19:41

"Sanningen är". Mja, jag tycker det kom en diskussion om det för ett antal år sedan, och sen dess så har det luckrats upp lite.
*Hockey och superhjältar*

#35 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 29 November 2004 - 12:44

"Sanningen är". Mja, jag tycker det kom en diskussion om det för ett antal år sedan, och sen dess så har det luckrats upp lite.

<{POST_SNAPBACK}>



Jovisst har hans "geni-gloria" bleknat en aningen med åren, men för det stora flertalet kulturjournalister och skådespelare är Bergman fortfarande kung

#36 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 29 November 2004 - 18:21

För mig är både Alfred Hitchcock och Stanley Kubrick kungar. Bergman är som sagt, inte min grej.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#37 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 01 December 2004 - 15:09

För att utvekcla Bergman-debatten så ställer jag en ny fråga...

Vilken seriehjälte/skurk är mest Bergman?

Jag föreslår David Banner/Hulken eftersom han likt Bergman kämpar mot sina inre demoner.. :D

#38 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 December 2004 - 15:11

Han heter Bruce Banner, skulle jag bara vilja inflika. ;)
*Hockey och superhjältar*

#39 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 01 December 2004 - 15:14

Han heter Bruce Banner, skulle jag bara vilja inflika. ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Beklagar detta fatala misstag... :blush:

"He´s name is Bruce Banner, he´s name is Bruce Banner..."

#40 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 01 December 2004 - 15:16

Bruce Wayne - En pretantiös kille som brottas med inre demoner och som har ett komplext förhållande till relationer i allmänhet. Dessutom kan ju batcave liknas med fårö castle. Batman - Bergman rent språkligt finns det flera likheter i namnet.

#41 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 December 2004 - 15:17

I TV-serien hette han David Banner (av den urbota dumma anledningen att de som gjorde den tyckte Bruce lät för "bögigt") :P ,
men i serien har han alltid hetat Bruce. Filmen Hulk gjorde en liten "hyllning" till tv-serien genom att döpa Bruce´s pappa till David. Att Bruce sen gick runt i större delen av filmen under namnet Krentzler är en annan femma. :rolleyes:
*Hockey och superhjältar*

#42 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 01 December 2004 - 15:21

Bruce Wayne - En pretantiös kille som brottas med inre demoner och som har ett komplext förhållande till relationer i allmänhet. Dessutom kan ju batcave liknas med fårö castle. Batman - Bergman rent språkligt finns det flera likheter i namnet.

<{POST_SNAPBACK}>


Dessutom så kommer ju Bergman från relativt välbärgad bakgrund, precis som Bruce Wayne. Bergmans skildring av sin barndoms överklassjul i Fanny och Alexander skiljer sig nog inte så mycket från den unge Bruce upplevelser från julfirandet på Wayne-residenset..

#43 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 02 December 2004 - 17:18

Hmmm det kanske ligger en hund begraven här...

#44 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 05 December 2004 - 13:39

..men den seriehjälte som Bergman mest påminner om är väl Fantomen. Båda omges med mystik och fruktan...
"När Bergman talar isar blodet hos skådespelare..." Båda anväder sig flitigt av dödens symboler, exempelvis så påminner Dödens dräkt i "Det sjunde inseglet" en hel del om fantomendräkten, om man bortser från masken..

#45 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 07 December 2004 - 19:45

Om man ska återgå till den mer seriösa Bergman diskussionen så har mästaren faktiskt inte bara gjort tungsinta dramer utan faktiskt thrillers och skräckfilmer!!!! För att nämna några (Källa imdb.com)

The Serpent's Egg (1977) Tagline: The kind of terror that could never be... until now... until Bergman!

Skammen (1968) Ingmar Bergman's psychological study of how humans react in a situation of war

Vargtimmen (1968) An artist in crisis is haunted by nightmares from the past in Ingmar Bergman's only horror film, which takes place on a windy island...

Djävulens öga (1960) The devil has a stye in his eye, caused by the purity of a vicar's daughter. To get rid of it, he sends...

Osv...

#46 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 18 December 2004 - 22:44

Hur blev det med Persona-tittandet då?
------>Sci-Fi Nytt <-------

#47 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 18 December 2004 - 23:00

Hur blev det med Persona-tittandet då?

<{POST_SNAPBACK}>


Det har tyvärr inte blivit något Persona-tittande än beroende på att de enda Bergman-filmer min lokala videohandlare hade inne var Det sjunde inseglet, Hets och Saraband...visst det fanns en Bergman-box att köpa men 800 kr känns lite för dyrt. Men det blir väl tillfälle att uppleva Persona i Svt så fort Bergman plockar ner skylten, för då lär väl hans samlade verk visas i Svt...

#48 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 December 2004 - 08:23

Har inte sett så mycket Bergman. Men både Smultronstället och Fanny och Alexander är ju skitbra! Scener ur ett äktenskap är rätt bra också.

Hollywood har länge försökt locka över Bergman utan att lyckas. Det hade ju varit spännande att se hur det hade gått.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#49 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 19 December 2004 - 14:00

Har inte sett så mycket Bergman. Men både Smultronstället och Fanny och Alexander är ju skitbra! Scener ur ett äktenskap är rätt bra också.

Hollywood har länge försökt locka över Bergman utan att lyckas. Det hade ju varit spännande att se hur det hade gått.

<{POST_SNAPBACK}>


Javisst hade det varit spännande att se vad Bergman hade kunnat göra i Hollywood, hade han slagit igenom på låt oss säga i slutet på 80-talet istället för 50-talet hade han definitivt stuckit till Hollywood precis som Billy August gjorde. Frågan är vad som hindrade Bergman från att pröva lyckan i Hollywood, det kan väl inte ha varit språkproblem eftersom han åtminstone i intervjuer pratar hyfsad skolengelska..Någon som kan ge en förklaring till detta kulturella mysterium?

#50 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 December 2004 - 14:02

Han kanske bara inte ville? :P
*Hockey och superhjältar*