Jump to content

Photo

Game of Thrones Säsong 5


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#26 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 June 2015 - 04:26

Tycker inte det var en för lång scen. Det hade inte alls fått samma effekt om de hade komprimerat den. Som du säger skildrade scenen skam och utsatthet, och att dra ut den gjorde det väldigt plågsamt.
*Hockey och superhjältar*

#27 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 18 June 2015 - 13:46

Har vart tvungen att ta några dagar efter sett avsnitt 10, är helt slut! :P

 

5x10 Mothers Mercy

 

Ja jäklar vilken säsongsavslutning! Speciellt de tre sista avsnitten har varit bland de bästa GoT har levererat och då har ändå serien alltid levererat om ni frågar mig.

 

I Winterfell vart det många frågor, dödade verkligen Brienne Stannis? Jag är högst osäker på det eftersom man aldrig fick se hugget men av vilken anledning skulle hon ha tvekat för? Måste i så fall varit någon som stoppat henne i så fall. Och Sansa och Theon (som äntligen visade lite mod hoppade över muren? Borde det inte varit rena dödsdomen? Visst var det snö på marken men det var samtidigt jäkligt högt. Oavsett som Stannis lever eller inte så är hans armé besegrad och hans familj död dessutom lämnade ju Melisandre honom.

 

I Braavos då, vilket rått jäkla mord på Meryn Trant av Arya! Fick riktiga psykopatvibbar av henne för egentligen första gången. Och passande nog var hennes straff av Jaqen att hon blev blind, tror dock inte att det kommer att vara länge mer ut av en del av hennes träning gissar jag.

 

I Dorne som hela denna säsong har varit den svagaste delen hände det i alla fall något nu. Ytterligare än Lannister som dör men denna gång kände man ju endast medlidande, synd om Jaime som får vara en Pappa i ungefär 10 sek endast. Detta kan starta ännu ett krig kan man tro men denna gång kan jag inte se hur Lannisters ska kunna vinna, de blir bara svagare för varje säsong nu. Det jag framförallt är missnöjd på Dorne är ju Sandsnakes, speciellt när de var Oberyns döttrar.

 

I Meereen så får Tyrion tillfälligt styra nu när Daenerys är på vift och Jorah och Daario har gett sig iväg att leta efter henne, tror dock Tyrion med hjälp av Varys (kärt återseende för övrigt) kan göra ett utomordentligt jobb med att sköta staden, han gjorde ju ett mycket bra jobb med Kings Landing i säsong 2. Och så fick återse Dothrakis igen, kanske kan Daenerys utöka sin armé tillräckligt nu för att äntligen börja bege sig till Westeros. Eller så har Dothrakis fortfarande sin heder att aldrig följa en kvinna, då kan man kanske hoppas på en strid mellan Unsullied och Dothrakis i nästa säsong, det skulle vara episkt! :thumbsup:

 

Kings landing då, scenen med Cersei var plågsam attt titta på men samtidigt ganska nödvändig för att äntligen bryta ner den hemska kvinnan totalt, vi kommer nog få se en helt annan Cersei i nästa säsong. Kul att återse en zombiefierad The Mountain också där i slutet! Vem kommer någonsin kunna stoppa honom nu?

 

Och så slutligen The Wall och Nightwatch, ja vad ska man säga? Egentligen var det inte konstigt det kan ju knappt ha funnits en enda person i Nightwatch kvar som gillade han efter att han skickat iväg Sam då. Men jag är inte alls säker på att detta var det sista vi såg av Jon Snow i nån form dock, finns mycket teorier om vad som kan hända vissa helt galna dock men andra klart logiska om man har tittat noga efter ledtrådar... en viss Melisandre red ju in i Castle Black precis innan ju...

 

Omtumlande säsong där allt och lite till hände och som vanligt en lååååång väntan till nästa säsong :upset:


Winter is Coming


#28 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 18 June 2015 - 17:28

Nästa säsong? Är det någon som hört något om den? Serien har ju hunnit ikapp böckerna nu på de flesta håll och kanter, och framtiden verkar helt oskriven.



#29 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 June 2015 - 17:51

Det spekuleras en del om att Winds of Winter (alltså nästa bok) ska vara på gång nu, och dessutom lär ju Benioff och grabbarna som gör tv-serien vara insatta i vad George R.R. Martin har tänkt kommer att hända. Bland annat hintade man ju ganska rejält om en stor fan-teori som har haft en del ledtrådar i böckerna också. I första boken tänkte jag en del på det i alla fall.
*Hockey och superhjältar*

#30 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 June 2015 - 18:11

Jo, manusförfattarna ska ha fått åtminstone slutet och huvuddragen klara för sig, så inte TV-serien och böckerna spretar alltför mycket. Det har de redan ändå; mycket som var förändrat / tillagt i den här säsongen.

Något förenklat kan jag tycka att det var så här bok 5 & 6 borde varit skrivna. Det finns lite kvar från bok 6, men det räcker knappast till en hel säsong så de måste ge sig in i "framtiden" nu. Har fattat det som att den håller på att skrivas.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#31 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 December 2015 - 01:38

Säsong 5 kommer att börja sändas på SVT1, fredag 15 januari, med start klockan 23.05.



#32 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 December 2015 - 12:54

Har den alltid gått så här sent i Sverige?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#33 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 December 2015 - 23:12

På SVT ja. Innan dess så har den ju sänts i diverse betalkanaler. Det var väl den främsta anledningen som gjorde att SVT sa upp avtalet med HBO när det gäller att köpa in nytt från dom, att andra hade rättigheter att visa och visa i repris, till den grad att SVT först kunde visa långt efter alla andra, inte minst USA-sändningarna. Men dom var ju hyggliga nog att behålla rättigheterna för en del av serierna som dom redan sänder. Om nu någon följer SVTs sändningar av t.ex. GoT vill säga. ;)

Säsong 6 har premiär i April på HBO Nordic och C More. Ligger säkert väldigt nära USA-sändningarna.

Så SVT sänder väl säsong 6 först i början av 2017.

Edited by Garm, 13 December 2015 - 23:15.


#34 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 30 May 2016 - 15:41

Har vart tvungen att ta några dagar efter sett avsnitt 10, är helt slut! :P

 

5x10 Mothers Mercy

 

Ja jäklar vilken säsongsavslutning! Speciellt de tre sista avsnitten har varit bland de bästa GoT har levererat och då har ändå serien alltid levererat om ni frågar mig.

 

I Winterfell vart det många frågor, dödade verkligen Brienne Stannis? Jag är högst osäker på det eftersom man aldrig fick se hugget men av vilken anledning skulle hon ha tvekat för? Måste i så fall varit någon som stoppat henne i så fall. Och Sansa och Theon (som äntligen visade lite mod hoppade över muren? Borde det inte varit rena dödsdomen? Visst var det snö på marken men det var samtidigt jäkligt högt. Oavsett som Stannis lever eller inte så är hans armé besegrad och hans familj död dessutom lämnade ju Melisandre honom.

Jag tolkade det som att det var därför de hoppade(Sansa och Theon), de ville avsluta livet medan de fortfarande hade chansen. (Håller på och se ifatt GoT så inga spoilers, har inte sett säsong 6 ännu)



#35 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 30 May 2016 - 21:58

Jag håller också på med säsong 5 just nu och det är en kamp hela tiden. Det är jobbigt med alla dessa dilemman som huvudpersonerna ställs inför för jämnan, och man blir så förbannad över alla felaktiga val dom gör. Jag orkar faktiskt sällan se ett helt avsnitt på en gång, det blir små tuggor av eländet för min del. Samtidigt går det ju inte att sluta se, för man MÅSTE bara få veta hur det går. En hemsk serie i ordets alla betydelser.



#36 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 31 May 2016 - 22:58

 

Har vart tvungen att ta några dagar efter sett avsnitt 10, är helt slut! :P

 

5x10 Mothers Mercy

 

Ja jäklar vilken säsongsavslutning! Speciellt de tre sista avsnitten har varit bland de bästa GoT har levererat och då har ändå serien alltid levererat om ni frågar mig.

 

I Winterfell vart det många frågor, dödade verkligen Brienne Stannis? Jag är högst osäker på det eftersom man aldrig fick se hugget men av vilken anledning skulle hon ha tvekat för? Måste i så fall varit någon som stoppat henne i så fall. Och Sansa och Theon (som äntligen visade lite mod hoppade över muren? Borde det inte varit rena dödsdomen? Visst var det snö på marken men det var samtidigt jäkligt högt. Oavsett som Stannis lever eller inte så är hans armé besegrad och hans familj död dessutom lämnade ju Melisandre honom.

Jag tolkade det som att det var därför de hoppade(Sansa och Theon), de ville avsluta livet medan de fortfarande hade chansen. (Håller på och se ifatt GoT så inga spoilers, har inte sett säsong 6 ännu)

 

Jag vill svara men eftersom jag precis sett avsnitt 6 av säsong 6 så blir allt en spoiler om jag svarar :P

 

Libby, hur kan man kalla Game of Thrones ett elände och en hemsk serie? En mental plåga skulle jag snarare kalla den för! :popcorn:  :thumbsup:  B)


Winter is Coming


#37 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 01 June 2016 - 05:29

Jag tror nog vi menar samma sak.