Jump to content

Photo

Superman-boken här


  • Please log in to reply
52 replies to this topic

#1 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 17 October 2005 - 21:10

Tänkte bara säga det att den nya superman-boken på svenska har nu kommit. Endast 239:- på www.SerieAkuten.se. Men skynda innan den tar slut, lagret räcker inte för evigt. Även ett växande sortiment av andra böcker o tidningar på både svenska o engelska (även andra språk) finns samt prenumerations service på tidningar o annat kul från USA.

SerieAkuten

/MVH SerieAkuten

Edited by Kermit, 28 April 2006 - 22:21.


#2 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 17 October 2005 - 23:16

Vilka serier innehåller boken?
I love the smell of napalm in the morning

#3 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 18 October 2005 - 08:28

Serierna är från följande Amerikanska tidningar:

Superman (vol1): nr 1 (Ursprung), 4 (Lex Luthor), 164(Lex Luthor), 30 (Mr. Mxyzptlk)
Superman (vol 2): nr 2 (Lex Luthor), 11 (Mr. Mxyzptlk)
Superman Villains Secret Files nr 1
Superboy (vol 1): nr 68 (Bizarro)
The man of Steel: nr 5 (Bizarro)
Action Comics nr 252 (Supergirl), 241 (Fortress of Solutide)
Superman/Batman: nr 8 (2004) (Supergirl)
Worlds Finest nr 94 (Superman/Batman)
Superman/Batman Secret Files 2003 (Superman/Batman)
Superman Annual (Vol 1): nr 3 (Fortress of Solitude)
Superman Metropolis Secret Files nr 1 (Fortress of Solitude)

Ja det ska nog vara de som fans med

Mvh SerieAkuten

#4 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 18 October 2005 - 14:41

Jag kan inte se någon röd tråd.. det är inte samma författare/tecknare va? Eller kör man bara de enskilda klassiska episoderna från Stålmannens universum?
I love the smell of napalm in the morning

#5 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 18 October 2005 - 15:27

Nej den röda tråden har uteblivit. Olika tecknare/författare till episoderna. de är även tagna från olika tidsperioder. Någon kommer ju från 1938 medan andra är nya, t.ex. Superman/Batman 8 med supergirl. Nej vad de satsat på här är olika personer ur Supermans krets. Några avsnitt med Lex Luthor, lite Mr. Mxz..., lite Fortress och lite Supergirl m.m. Vist är boken läsvärd men den kan vara lite rörig för en person som inte läser de senaste superman titlarna från USA. Sedan Stålmannen lades ned 1991 (TYST MINUT NU!!!) har det inte kommit ut några nya avsnitt med superman med något ordning. Och för att inte tala om Supergirl, när var hon med senast i Sverige, 1986 tror jag i en ruta eller två. Annars får man gå tillbaka till ca 1982 för att läsa om henne.
Och vill man veta mer vad som händer efter dessa historiers avslut så får man ju leta upp de olika TPB som finns, på engelska.

Och om man nu ända har satsat på serier med de olika figurerna kring superman så var är hunden. Han har varit med längre än den nya supergirl.

Men överlag så tycker jag att boken är bra, kul att man äntligen ger ut något DC här i Sverige. Hoppas att denna boken leder till något mer än bara en bok.

Vi får väl se...

Mvh SerieAkuten

Edited by www.SerieAkuten.se, 18 October 2005 - 15:29.


#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 October 2005 - 15:56

Jo, det är lite mysko att de inte kör i ordning som de (vad jag förstår) gör i Batman-boken.

Men å andra sidan så har det ju kommit ut mycket Superman under årens lopp, och de vill väl försöka visa så mycket som möjligt som får plats.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 18 October 2005 - 17:17

Jag var inne på redaktionen igår och fick mig ett par ex. av boken.

Omslaget ser ut så här:

Posted Image

Innehållet har jag redan presenterat förut i någon annan tråd, men här har ni det igen.
I kronologisk ordning:

Superman (vol. 1) nr 1
Sommaren 1939
[Supermans ursprung och krafter]
Manus: Jerry Siegel
Bild: Joe Shuster

Superman (vol. 1) nr 4
Våren 1940
[Superman mot Lex Luthor]
Manus: Jerry Siegel
Bild: Joe Shuster

Superman (vol. 1) nr 30
September–oktober 1944
"The Mysterious Mr. Mxyztplk!"
Manus: Jerry Siegel
Bild: Ira Yarbrough

Action Comics nr 241
Juni 1958
"The Super-Key to Fort Superman"
Manus: Jerry Coleman
Teckningar: Wayne Boring
Tusch: Stan Kaye

World’s Finest Comics nr 94
Juni 1958
"The Origin of the Superman-Batman Team"
Manus: Edmond Hamilton
Teckningar: Dick Sprang
Tusch: Stan Kaye

Superboy (vol. 1) nr 68
Oktober 1958
"The Amazing Bizarro"
"The Runaway Super-Creature"
"The Battle with Bizarro"

Manus: Otto Binder
Bild: George Papp

Action Comics nr 252
Maj 1959
"The Supergirl from Krypton!"
Manus: Otto Binder
Bild: Al Plastino

Superman Annual (vol. 1) nr 3
Sommaren 1961
[Hemligheten bakom Ensamhetens fästning]
Manus och bild: Okänt

Superman (vol. 1) nr 164
Oktober 1963
"The Showdown Between Luthor and Superman!"
"The Super-Duel!"

Manus: Edmond Hamilton
Teckningar: Curt Swan
Tusch: George Klein

The Man of Steel nr 5
December 1986
"The Mirror, Crack’d ..."
Manus och teckningar: John Byrne
Tusch: Dick Giordano

Superman (vol. 2) nr 2
Februari 1987
"The Secret Revealed!"
Manus och teckningar: John Byrne
Tusch: Terry Austin och Keith Williams

Superman (vol. 2) nr 11
November 1987
"The Name Game"
Manus och teckningar: John Byrne
Tusch: Karl Kesel

Superman Villains Secret Files nr 1
Juni 1998
"A Child’s Garden of Villainy"
"The Origin of Metallo"
"The Origin of Brainiac"
"The Origin of Doomsday"
"The Origin of the Cyborg"
"The Origin of the Toyman"
"The Origin of Lex Luthor"

Manus och teckningar: Stuart Immonen
Tusch: José Marzan, Jr.

Superman Metropolis Secret Files nr 1
Juni 2000
[Supermans nya fästning]
Manus: Mark Schultz
Bild: Chuck Wojtkiewicz

Superman/Batman Secret Files 2003
November 2003
"When Clark Met Bruce"
Manus: Jeph Loeb
Bild: Tim Sale

Superman/Batman nr 8
Maj 2004
"The Supergirl from Krypton: Alone"
Manus: Jeph Loeb
Bild: Michael Turner

Formatet är detsamma som Batman- och V for Vendetta-böckerna.
Sidantalet är 228 (+ försättsblad).
ISBN är 91-7269-709-1.

Berättelserna är mycket riktigt inte presenterade i kronologiskt ordning inuti boken.
I stället är de indelade i olika sektioner med fokus på några utvalde vänner, fiender och företeelser.

Boken inleds med en introduktion ("Vem är Superman?"), följt av Supermans usprung som det återberättades i Superman nr 1 från 1939.
Därefter följer ett antal serier med fokus på i tur och ordning:
* Lex Luthor
* Mr Mxyzptlk
* Bizarro
* Supergirl
* Batman
* Ensamhetens fästning.

Varje sektion innehåller serier med både pre-Crisis- (Gold och/eller Silver Age) och post-Crisis-versioner av de olika figurerna, och inleds med en kortare presentation av figurerna i fråga.

Anledningen till att serierna inte presenteras helt kronologiskt är väl att man på det här viset får en tydligare jämförelse mellan de klassiska och moderna versionerna av de olika figurerna.

Sedan Stålmannen lades ned 1991 (TYST MINUT NU!!!) har det inte kommit ut några nya avsnitt med superman med något ordning. Och för att inte tala om Supergirl, när var hon med senast i Sverige, 1986 tror jag i en ruta eller två. Annars får man gå tillbaka till ca 1982 för att läsa om henne.

Superman hade ju faktiskt en egen tidning i slutet av 90-talet också (Superäventyr, som sedan döptes om till Stålmannen innan den lades ner).
Den var visserligen rätt svår att hänga med i eftersom man kastades rakt in i pågående handling i första numret, men det rörde sig i alla fall om ett års utgivning av Supermans amerikanska kärntitlar i kronologisk ordning ...
Sedan var han ju med i de fyra supertjocka nummer av JLA (drygt 20 am. nummer) som publicerades på svenska 2001, och i flera nummer av Gigant samma år.
Men, det är klart, han har ju inte exponerats till döds om man säger så. ;)

Supergirl syntes i betydligt mer än två rutor i Gigant nr 4/2001, i den förtjusande Superman/Gen13-crossovern.
Jag älskade den serien. :wub:

Och om man nu ända har satsat på serier med de olika figurerna kring superman så var är hunden. Han har varit med längre än den nya supergirl.

Tanken var ju att visa upp både gamla och nya versioner av de olika figurerna, och då föll det sig ganska naturligt att ta med Loeb och Turners Supergirl vid sidan av Binder och Plastinos klassiska version.

Inte för att jag har något emot Krypto.
Jag har till och med en t-shirt med jycken på. ;)
Posted Image

#8 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 18 October 2005 - 17:41

Jo du har rätt angående Superäventyr, Han (superman) var ju med där men jag har för mig att det även publiserades flera repriser av gamla klassiker i de numrena förutom de nya serierna. Förövrigt så översattes Bibbo Bibowski (tror han hette så) till något så dumt som Kalle eller liknande. Varför? Har inte varit med om något så dumt sedan 60-talets Marvelserien tror jag. Lika så översätts Fortress of solitude till Ensamhetens fästning. Varför översätta alla dessa namn när vissa inte översätts. Finns säker flera exempel i denna boken (och andra för den delen). Nu kan jag ju först att vissa namn kan vara svåra att inte översätta men ändå.. Ensamhetens fästning. Den gamla nordpolsfästbningen med nycklen var bättre. Dock passar ju inte det namnet nu längre.
(Jag tycker mig ha sett både Batman, Supergirl, Krypto mfl i den på en gång så så ensamt är där inte.)

Och när det gäller Superman/Gen 13 crossovern som gick i Gigant så var det väl (mestadels) Caitlin fairchild som var Supergirl där. Inte den riktiga så att säga. Med de krafter och förutsättningar som hon har/hade. Har jag helt fel eller? Men serien var bra den också.

Hoppas att det blir lite mer DC nu när det är en ny Superman fillm på gång (och Wonder Woman mfl. Det har ju trots allt publiserats enhel del DC nu i år då det gäller Superhjältar. Batman bok, Superman bok, Batman filmtidning (jag har säkert glömt något). Får väl hoppas på att detta bara är en början för trots allt så är det en bra början. DC ger trots allt ut flera bra serier som är väl värda att visa för den svenska marknaden.

Mvh www.SerieAkuten.se

Edited by www.SerieAkuten.se, 18 October 2005 - 17:43.


#9 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 18 October 2005 - 18:26

Jo du har rätt angående Superäventyr, Han (superman) var ju med där men jag har för mig att det även publiserades flera repriser av gamla klassiker i de numrena förutom de nya serierna. Förövrigt så översattes Bibbo Bibowski (tror han hette så) till något så dumt som Kalle eller liknande. Varför?

Nej, det var inga klassiker med i Superäventyr, men det fanns några episoder där Stålis reste genom tiden som tecknades i samma stil som de klassiska serierna av Curt Swan m.fl.
När det gäller översättningen så är jag osäker på varför man valde att översätta alla namn (själv jobbade jag aldrig med denna tidning).
Förmodligen berodde det på att man ville använda namnet Stålmannen och därför beslutade att översätta alla andra namn för konsekvensens skull.
Fast att Bibbo blev Kalle var ju minst sagt lustigt!

Lika så översätts Fortress of solitude till Ensamhetens fästning. Varför översätta alla dessa namn när vissa inte översätts. Finns säker flera exempel i denna boken (och andra för den delen). Nu kan jag ju först att vissa namn kan vara svåra att inte översätta men ändå.. Ensamhetens fästning. Den gamla nordpolsfästbningen med nycklen var bättre. Dock passar ju inte det namnet nu längre.
(Jag tycker mig ha sett både Batman, Supergirl, Krypto mfl i den på en gång så så ensamt är där inte.)

När det gäller just Fortress of Solitude så valde jag att översätta detta eftersom jag anser att det Supermans egen beteckning på stället snarare än något officiellt namn.
Det är ju inte direkt någon plats som finns med i DC-universumets guideböcker till Nordpolen.

Jag brukar jämföra fiktiva namn med verkliga sådana och översätta eller inte översätta därefter.
Ta "Satan's Canyon" t.ex. som förekommer i boken.
De allra flesta verkliga geografiska namn i USA heter detsamma i Sverige ... "Grand Canyon" är väl det bästa exemplet här.
Därför valde jag att behålla "Satans's Canyon" i min översättning.

En byggnad som "Fortress of Solitude" är däremot inte lika självklar.
En amerikansk institution som "The White House" kallas ju ständigt för "Vita huset" i Sverige.
Och är "Fortress of Solitude" verkligen ett egennamn eller är det bara något som Superman har valt att kalla sin ensliga tillflyktsort?
Själv anser jag att det rör sig om det senare, även om platsen med tiden blev allt mindre exklusiv.

Och när det gäller Superman/Gen 13 crossovern som gick i Gigant så var det väl (mestadels) Caitlin fairchild som var Supergirl där. Inte den riktiga så att säga. Med de krafter och förutsättningar som hon har/hade. Har jag helt fel eller? Men serien var bra den också.

Du har helt rätt. Fairchild hade en betydligt större roll än Supergirl i den serien.
Min poäng var bara att Supergirl har dykt upp i Sverige i mer än en ruta eller två sedan 1986.
Hon dyker ju upp ett antal gånger i den serien och har en ganska minnesvärd konfrontation med Fairchild på slutet.

Hoppas att det blir lite mer DC nu när det är en ny Superman fillm på gång (och Wonder Woman mfl. Det har ju trots allt publiserats enhel del DC nu i år då det gäller Superhjältar. Batman bok, Superman bok, Batman filmtidning (jag har säkert glömt något). Får väl hoppas på att detta bara är en början för trots allt så är det en bra början. DC ger trots allt ut flera bra serier som är väl värda att visa för den svenska marknaden.

Mer grejer är på gång. Så mycket kan jag säga. ;)
Posted Image

#10 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 18 October 2005 - 19:25

Låter bra det dära.

Men när det gäller Superäventyr, är du helt säker att det inte var med klassiker i den? Jag har helt före mig det men man kan ju ha fel...

Varför hette den superäventyr från början och inte Stålmannen/Superman? Var det pga av rättighetsskäl (typ tidningen Spock hette spock och inte star trek för många år sedan)? Var så fallet och man fick rätt att använda namnet stålmannen efter ett tag så verkar det ju rätt dumt att starta en tidning med stålmannen och inte kalla den det. Bätte att vänta i så fall med att starta den tills man fick använda namnet. När den sedan fick heta stålmannen så lades den ju ner... Tala om att gräva sin egen grav. Hoppas ni inte gör sådana misstag i framtiden.



Förresten du som kallar dig Wookie, vem är du, berätta gärna lite om dig. Vad du jobbar med (endel vet man ju).

#11 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 19 October 2005 - 12:53

Wookiee> Något julalbum på g?
Frugans brorsöner är superhjältefrälsta och jag vill ju hålla lågan brinnande, men något annat julalbum än Fantomen finns ju inte i "actionhjälte" facket.

#12 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 19 October 2005 - 13:06

Men när det gäller Superäventyr, är du helt säker att det inte var med klassiker i den? Jag har helt före mig det men man kan ju ha fel...

Jag är 99 % säker på att alla serier kom från Dan Jurgens-perioden, strax efter det att Stålis fått tillbaka sin gamla dräkt (efter den blåvita energidräkten).
Jag har tidningarna i nån garderob här hemma, så jag kan alltid kolla upp saken om du inte tror mig. ;)

Varför hette den superäventyr från början och inte Stålmannen/Superman? Var det pga av rättighetsskäl (typ tidningen Spock hette spock och inte star trek för många år sedan)? Var så fallet och man fick rätt att använda namnet stålmannen efter ett tag så verkar det ju rätt dumt att starta en tidning med stålmannen och inte kalla den det. Bätte att vänta i så fall med att starta den tills man fick använda namnet. När den sedan fick heta stålmannen så lades den ju ner...

Jag har för mig att det var precis så, att man inte kunde använda titeln Stålmannen p.g.a. upphovsrättsliga skäl, men att det löste sig på något sätt till slut.
Helt säker är jag dock inte.
Redaktören Janne Eriksson borde veta mer om detta.

Det största problemet med Superäventyr/Stålmannen var nog ändå att storyn var väldigt svår att ta sig in i, eftersom man kastades mer eller mindre rakt in i en pågående handling.
Varför valde man då att köra just dessa serier?
Förmodligen för att serien redan rullade i Danmark (eller var det Finland?) sedan en tid tillbaka, och eftersom tidningen var en nordisk samproduktion kunde inte svenska Egmont själv välja vilka serier som skulle ingå i tidningen.
Med facit i hand hade det nog varit bättre att vänta in en lämpligare story att börja med.

Förresten du som kallar dig Wookie, vem är du, berätta gärna lite om dig. Vad du jobbar med (endel vet man ju).

Janne Helander heter jag.
Jag har översatt och textat serier för Semic/Egmont sedan 1996 och jobbat med tidningar som Star Wars, X-Men, Witchblade, Darkness, JLA, Gigant, Digimon, Magic Fantasy och Fantomen, samt flera av årets superhjälteböcker.
Jag har också frilansat som redaktör för Star Wars sedan 2003.
Posted Image

#13 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 19 October 2005 - 13:06

Kanske inte julalbum men några serietidningar finns ju samt böcker. T.ex. så finns ju tidningarna Spider-man, X-men samt filmtidningen om Batman och Fantastic Four. Även några böcker har ju kommit, Batman, Superman, Fantastic Four, Spider-man (för nått år sedan) samt en spider-man pocket (även den för nått år sedan). Och glöm inte Mega Marvel som kommer några gånger om året. Och så fins ju Fantomen och Fantomen Krönika. Så lite finns ju i tidningsväg men album är det ont om, åtminstone nya. Men så finns det ju en enormt stor marknad med importerade från utlandet men det är en annan historia...

#14 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 19 October 2005 - 13:15

Wookiee> Något julalbum på g?
Frugans brorsöner är superhjältefrälsta och jag vill ju hålla lågan brinnande, men något annat julalbum än Fantomen finns ju inte i "actionhjälte" facket.

Ytterst tveksamt, men jag har ganska dålig koll på vilka julalbum som är planerade.
Jag är ju bara en simpel frilansare trots allt. ;)
Posted Image

#15 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 19 October 2005 - 13:16

Kul att veta lite om dig Wookiee.

Själv heter jag Jonny Holm och har hållt på och läst serier sedan 1980 då jag började med Kalle Anka. Sedan blev det Stålmannen ca 1984 och utvidgade med de andra supertidningarna som kommit och gått. Har hållit på och handlat med serier i flera år nu och sedan början av 2005 driver jag en hemsida med försäljning av dylika serier o andra relaterade prylar. Jobbar med detta nu på heltid.

Samlar själv på de gamla hederliga serierna typ stålmannen, läderlappen mfl. Ju äldre desto bättre.

Du känner nog inte till mig men jag tror att vi har haft kontakt några gånger. Om inte annat via mail o brev men det var några år sedan.

Ja nu vet du vem jag är också.

www.SerieAkuten.se

#16 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 19 October 2005 - 14:21

Hmm, okej.
Du tänker inte på den andre Janne (Eriksson) som är redaktör för Marveltidningarna?
Folk brukar ha en tendens att blanda ihop oss ... även på förlaget, faktiskt. ;)

Fast det utesluter ju inte att vi har haft kontakt ändå.
Posted Image

#17 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 19 October 2005 - 18:25

Nej jag tror det var du, mailade om något engång...
Spelar ingen roll.

#18 2097

2097

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 15 December 2005 - 05:39

Jag älskade de dan-jurgens-numren av Superäventyr/Stålmannen, perfekt att komma in i och härligt med de olika erorna. Inspirerat av Alan Moores Supreme, kanske?

Dessutom var det härligt med översättningen, det är värdelöst att den nya boken heter "Superman", översättning av alla namn är plikten. Jag tycker att det tar bort mycket av nördfaktorn.

Hmm, tips för utgivning: kanske Azzarello/Lee -- For Tomorrow skulle passa bra. Jag älskade dialogen mellan prästen och

På samma sätt tycker jag att det är värdelöst att spindis numera kallas "Spider-Man" även på svenska. Av trademarkskäl, förmodar jag. Kasst!

Jag läser hellre serierna på engelska än på denna sjuka blandning av svenska och engelska.

Detta gäller "hjältenamnen" som Läderlappen, Stålmannen, Järven och så vidare. Inte egennamn som Perry White, behöver inte heta Pelle Vitsson.

Det jag mest av allt vill se på billig svenska är serier från Vertigo Comics.

#19 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 15 December 2005 - 09:24

Det där om att supergirl inte har varit med i en svensk serie sen 86 är knappast konstigt, de hade väl död på henne där nånstans så det blev nog rätt dött överlag.
Nu fins det ju en ny igen sen några år tillbaka, de är inte måttligt tjatiga med samma koncept om och om igen.

#20 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 15 December 2005 - 12:28

"Super-Team" gick 1992 och Supergirl var med lite där med. Den tidningen körde med DC klassiker och hade några riktigt bra serier, blandat med de mer "roliga" och korkade 50-talsserierna av Dick Sprang etc.


Även jag ogillade valet av serier som publicerades i Stålmannen/superäventyr 1999. Kändes som hela grejen var inte genomtänkt.


Egmont i Finland kör med DC Special som är riktigt bra,de har med de grejerna som säljer bäst i USA, som Batman:Hush, Superman/Batman,Superman:For tomorrow etc.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#21 2097

2097

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 16 December 2005 - 06:26

Här finns några av serierna som gick i Superäventyr/Stålmannen.

Jag tycker i alla fall att det är bloody brilliant. Det gav en historisk tyngd åt hur serien hade utvecklats (fram- och tillbaka) under årens lopp.

#22 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 16 December 2005 - 18:36

Rent kommersielt så tycker jag att det var självmord att ge ut den typen av Superman serier. Vilket det kanske var eftersom tidningen inte kom ut i mer än typ 9 nummer.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#23 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 16 December 2005 - 21:56

Är Superman verkligen nån större hit här huvudtaget?

Han personifierar ju Amerikansk hjälte.

För mig är han väldigt karaktärslös och så uppumpad med krafter så hoten mot honom alltid måste vara gigantiska för att vara minsta intresanta.

Han funkar väl som figur i riktigt stora händelser och liknade, men som huvudperson blir iaf jag less på honom rätt snart, standard hjältepersonlighet 1A typ.

Är man inte redan en fan av honom så är det nog svårt att lura folk att läsa om just honom enbart.

Och pre-crisis superman med ännu enormare krafter var ju näst intill sövande trist, möjligen i nostalgisyfte när han har superhundar och skit runt sig.

Årets Stålmannendissning :D

#24 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 16 December 2005 - 22:16

Är Superman verkligen nån större hit här huvudtaget?



Hans tidning sålde väll rätt bra i Sverige från 1950 tills att man la ner tidningen 1991. Det är rätt länge. Sen sålde Super-Team bra i de nummer den gick. Tyvärr laddes den ner av andra skäl. Varför är Superman i andra medier så populär i andra länder, t om i Sverige så är serier som Smallville, och Lois and Clark (då den gick) en väldigt populär serie. Superman: Returns lär vara jävligt populär här också.

Han personifierar ju Amerikansk hjälte.



And...?. Batman personifierar på många sätt en amerikansk hjälte också.




För mig är han väldigt karaktärslös och så uppumpad med krafter så hoten mot honom alltid måste vara gigantiska för att vara minsta intresanta.



För mig är han tillsammans med Batman den bästa karaktären som skapats, och faktumet att han är populär fortfarande, efter så många år,ett bevis på att han är allt annat än karaktarlös. Superman är så intressant som skaparna gör honom. "In his heart, he is as vulnerable as any of us" som Grant Morrison beskrivit Superman.




Han funkar väl som figur i riktigt stora händelser och liknade, men som huvudperson blir iaf jag less på honom rätt snart, standard hjältepersonlighet 1A typ.



Han funkar såpass bra som huvudperson att Action Comics är inne på # 834. Igen verkar det som nån saknar att se det stora hela, att utan Superman så skulle vi inte ha en superhjälte-serie industri. Nämner det ofta, ingen bryr sig,men jag har vant mig .


Är man inte redan en fan av honom så är det nog svårt att lura folk att läsa om just honom enbart.



Så alltid när någon blir ett fan av en karaktär så är det för att tidningen lurar av honom eller henne? Smallville är ett exempel, Superman Returns kommer bli ett annat ,som bevisar just att Superman får nya fans.

Och pre-crisis superman med ännu enormare krafter var ju näst intill sövande trist, möjligen i nostalgisyfte när han har superhundar och skit runt sig.




Föredrar John Byrnes Superman, men hur menar du Pre-Crisis? när Superman först introducerades så kunde han t ex inte flyga och var inte i närheten så stark som han sen senare blev, sen finns 50-tals versionen, 70-tals versionen etc, då Superman krafter varierade en väldans massa. Och förresten, Krypto finns kvar, och nummret av Superman/Batman då han var med, var en av det årets bäst säljande serier, kanske inte för Kryptos skull då...mer Michael Turner. Tycker att Krypto är ett smågulligt koncept, han har ju egen animerad TV-serie i USA, och om sådana animerade serier får ungar att vilja läsa serietidningar istället för att spela POKEMON eller nåt annat sk*t så är jag all for that.

Årets Stålmannendissning




www.supermanreturns.com
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#25 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 16 December 2005 - 22:32

Golden age superman är trevlig på sitt sätt, jag undantar den perioden.

Men nej jag har aldrig sett nån karraktär i den figuren, som du säger är det upp till författaren, men de har verkligen inte gjort särskilt mycket med honom.

Batman är verkligen inte den amerikanske store hjälten som stålmannen är, stålmannen slåss för the american way och allt vad det är.

Jag föredrar absolut den version som kom direkt efter crisis, den svagare varianten, men med tiden har de åter ökat hans krafter till nivåer som gör det mesta ointressant i mina ögon.
Man förstår liksom inte varför han inte bara far runt i superhastighet och gör slut på alla brott.

Nu är inte serier om realism, men nån måtta får det vara.

Jag avskyr de 60tals historier där stålmannen gör saker utanför serierutorna, kul kanske att läsa nångång och garva åt men fy fasen för att verkligen läsa det, de måste ju ha hittat på historierna medan de skrev.

Smaksak förstås men för mig är han ingen intressant karraktär till sammans med tex Hal Jordan GL, en typisk hjältepersonlighet det med.

Att det går hem i USA är inte förvånande, men jag tror inte en tidning bara om honom bär sig här.

Seriehjältar på film är väldigt inne nu och säkert komer även supermanfilmen bli stor, de tycks dock inte locka folk till att läsa serier.

Din kommentar om att inga superhjältar skulle finnas alls utan superman, möjligt,. men troligen hade de ändå funnits. Visst är Superman en ikon och det sägs att hans logo är en av de mest igenkända i världen, men det gör inte att jag gillar honom mer, för mitt inlägg var om vad JAG tyckte.

Edited by Agentum, 16 December 2005 - 22:36.