Jump to content

Photo

Asimov's Future History


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 27 February 2014 - 19:51

...med det menar jag givetvis hans stora opus där Robot-/Imperie- och stiftelseböckerna ingår.

Har för första gången snart läst (och lyssnat när ljudböcker finns) igenom hela rasket i kronologisk ordning. Inklusive sånt som skrivits av andra (förutom Susan Calvin-trilogin eftersom bara två böcker av den kommit ut hittills).

Jag tänkte köra 5 titlar per post, så att det inte blir så mycket. Nån som har nån åsikt om det jag diskuterar så skriv gärna... :)

1) A Boy's Best Friend (Novell)
En sen (och sämre) version av Robbie. Pojke med robothund. Utspelar sig 1995 i Asimov-universumet. 3 stjärnor av 10.

2) Robbie (Novell)
Den här har jag jämt gillat, ända sedan jag läste den för första gången som liten knatte i Jag, Robot. Liten tjej älskar sin barnskötarrobot. Morsan är inte lika tolerant. Utspelar sig 1998 i Asimov-universumet. 8 av 10.

3) Robot AL-76 Goes Astray (Novell).
Robot kommer på avvägar. Komisk och kul robotnovell. Utspelar sig 2006 i Asimov-universumet. 7 av 10.

4) Insert Knob A in Hold B (Novell).
Kort knepig novell som tydligen skrevs under en tv-sänd panel. 350 ord lång, så kort. Och inte speciellt bra. Utspelar sig 2010 i Asimov-Universumet. 2 av 10.

5) Runaround (novell)
Ännu en av Asimovs "låt oss försöka töja de tre lagarna så långt som möjligt"-noveller. Sådär. Första Powell och Donovan-novellen. Utspelar sig 2015 i Asimov-universumet. 5 av 10.

Mer kommer...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 February 2014 - 18:06

Ny dag, fem till...

6) Reason (Novell)
Direkt fortsättning på förra, skulle man kunna säga. Mer Powell och Donovan. Inte jättefavoriter, men småkul. Utspelar sig 2015 i Asimov-universumet. 5 av 10 där också.

7) Catch That Rabbit (Novell)
Tredje Powell & Donovan-novellen. Utspelar sig 2016 i Asimov-universumet. 5 av 10 som vanligt. Småputtrigt, men det finns bättre.

8) Liar (Novell)
En robot som kan ljuga. Susan Calvin på fallet. Trist novell, enligt min mening. Utspelar sig 2021 i Asimov-universumet. 3 av 10.

9) Satisfaction Guaranteed (Novell)
Kärlekskranka robotar. Susan Calvin återigen på fallet.. ;) Jag gillar den här novellen. Utspelar sig 2023 i Asimov-universumet. 8 av 10.

10) Balance (Novell av Mike Resnick)
Från boken "Foundation Friends", där annat löst folk skriver i Asimov-universumet. Sådär novell med Susan Calvin. Utspelar sig 2024 i Asimov-universumet. 6 av 10.

Puh, många noveller är det. "Lyckligtvis" är ju stora massan i början (när "robot-revolutionen" börjar, så att säga.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 February 2014 - 23:12

Ett litet interlud här, eftersom jag håller på med den.

Nån mer än mig som är lite småsur på Asimov att han aldrig fortsatte efter "Foundation and Earth". Var det fler än mig som köpte "The Second Foundation trilogy" med hopp om att någon av böckerna skulle avsluta den cliffhangern? (Nå, Brin:s bok gav ju hopp iaf, men)...

I sådana fall så kan jag rekommendera ett fan-fic (förvånansvärt välskrivet fanfic):

https://www.fanficti...dations-Resolve

För att få fullt nöje av den bör man ha läst alla Foundation-böcker, inklusive "The Second Foundation"-trilogin. Jag är inte klar än, men halvvägs in så... Recension av den kommer när jag når dit i listningen ovan (kommer att ta ett tag).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 March 2014 - 03:35

Om man som mig är lite nyfiken på att läsa något av författaren, ska man då göra som dig och börja i början, så att säga, eller ska man gå direkt på hans mer kända alster?

#5 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 01 March 2014 - 10:49

Att läsa robotnovellerna och stiftelsetriologin hör till allmänbildningen och du kan mycket väl börja med dem. Sedan, om man fått mersmak, kan man ta resten i ordningsföljd. Jag har läst allt, men jag lovar att det behövdes lite extra jävlaranamma innan jag var färdig. Asimov blev bara segare och segare i språket ju äldre han blev.



#6 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 March 2014 - 21:46

Stiftelsetrilogin är absolut läsvärd, det vågar jag säga även om jag inte läst dem sen tonåren. Den tidens sci-fi kan kännas lite föråldrad numera, men det är fortfarande välskrivna historier.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 March 2014 - 01:38

Tack till er båda för tipsen. Får försöka att råda bot på min bristande allmänbildning. Jag har varit på gång tidigare, men hört så mycket varierande åsikter kring hans författarskap att man valt bort och prioriterat annat. Men så ibland väcks ens nyfikenhet till liv igen och det är väl då man ska passa på, för jag bildar mig gärna en egen uppfattning.

#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 March 2014 - 02:33

Skall man bara läsa en sak av Asimov så rekommenderar jag Stiftelsetrilogin. Vill man veta mer så kan man läsa mer givetvis.. ;) Jag rekommenderar dock inte att läsa prequelsarna innan trilogin (eftersom de spoilar vissa saker).

Som nämnt så är de flesta av Asimovs tidigare verk bättre än de som kom på 80-talet, men det nya är inte dåligt på något vis.

När det gäller just Robot/Imperie/Foundationböckerna så har ju en massa andra skrivit i det universumet också. Läser man Prequelsarna (och de två uppföljarna) så rekommenderas andra trilogin av Benford, Bear och Brin (även om just Benfords bok är rätt så usel så uppväger Bears och Brins böcker med råge). En sak att tänka på när det gäller just Brins bok är att han sysslar mycket med att knyta ihop lösa trådar från alla möjliga tidigare Asimov-böcker, så det kan vara bra att ha läst resten också.

Har man tid och lust och inte läst något tidigare så borde nog rekommendationen vara att läsa böckerna i publiceringsordning förutom Imperieböckerna (som kronologiskt sett skrevs baklänges om jag inte missminner mig. De är dock rätt så fristående, så).

Slänger in de fem nästa:

11) Lenny (Novell)
En småknepig novell med Susan Calvin. Barnrobot?.. :P Utspelar sig 2025. 6 av 10.

12) Blot av Hal Clement (Foundation's Friends)
Har inte så mycket att säga om den här. Inte min favorit, och jag tappar alltid koncentrationen och glömmer bort vad den handlade om. Utspelar sig 2026. 1 av 10.

13) Little Lost Robot (Novell)
Ah, nu börjar jorden snart röra sig ut mot rymden, med Hyperbasen (där de arbetar på den hyperatomiska driven). Kul Calvin-historia. Utspelar sig 2029. 8 av 10.

14) Escape (Novell)
En slags fortsättning på Little Lost Robot där en konkurrent till U.S. Robots and Mechanical Men har problem. Utspelar sig 2330. 8 av 10.

15) Cal (Novell)
En robot som författare? Inte speciellt bra, tyvärr. Utspelar sig 2031. 4 av 10.

Typ ungefär halvvägs genom novellerna nu, om jag inte räknar fel.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 March 2014 - 15:24

Tack för vägledningen. Det får bli Stiftelsetrilogin till att börja med, så får vi se om jag får blodad tand och vill läsa mera.



#10 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 02 March 2014 - 16:43

Peak: Kom just att tänka på att "Liar" som du numrerat som nummer 8 faktiskt var en mycket viktig novell. Kanske inte då, när den skrevs, men senare när Asimov började väva ihop robotarna med stiftelsen. På sätt och vis var det den där lögnaren som var upphovet till allt som kom senare. Ganska intressant hur det kan bli...



#11 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 02 March 2014 - 19:23

Oh Robotnovellerna har man läst många gånger, jag tycker om de^^ Och instämmer med Libby ovan.