Jump to content

Photo

Stardust / Stjärnstoft


  • Please log in to reply
76 replies to this topic

#26 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 July 2007 - 13:44

Neil Gaiman har sett filmatiseringen av sin bok och gör för ComingSoon.net ett uttalande om upplevelsen.

Mycket intressant och trevlig läsning. Lyfter fram några highlights.

CS: I understand you had or were at a screening for "Stardust" recently, a few days ago?

Gaiman: I was. I saw it on, umm.. Sunday, in England.

CS: What was it like? Was it like what you thought it would be, close to the book?

I was going to say it was an astonishingly faithful film, but that makes it sound like one of those films like "Rosemary's Baby" or even like "Sin City" where if you've read the book or comic there's no real point in seeing the film because there's nothing that you won't have seen before, and vice versa. They don't do it like that. If you have read the book there's going to be a lot of surprises, but having said that, it's astonishingly faithful to the spirit of the book. There's no doubt that what you're watching here is absolutely "Stardust" and that makes me so happy.


Filmen fick även en PG-13 av MPAA för "some fantasy violence and risque humor" vilket jag tycker låter bra och passar bokens ton.

Edited by Cartman, 02 July 2007 - 13:47.


#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 July 2007 - 14:23

LÅter lovande. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 July 2007 - 14:36

I Agree! :)

Det känns bra att filmen är trogen boken men att man även har tagit sig friheten till en del ändringar. Det är lite som när George R. Romero uttalande sig för något år seda om vad han tyckte att dom skulle göra en remake av hans film Dawn Of The Dead för några år sedan.

Han svarade att han tycker det är okej så länge man tar grundidén och gör den till något eget. Att göra en remake som är så lik originalet som möjligt var bara löjligt, han pekade på ett utmärkt exempel, nyinspelningen av Psycho som kom 1998.

I det längsta hoppas jag att ändringarna i detta fall inte är alltför vågade eller ologiska, utan håller sig inom ramarna för att ge boken rättvisa och för att göra en bra film av den.

#29 Firiel

Firiel

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 02 July 2007 - 15:06

Åh, författaren gillar filmen, då måste det ju bli bra. Har känt mig lite tveksam sen jag såg trailern, men jag litar på Gaiman och ser numera otåligt fram emot filmen. :)

#30 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 04 July 2007 - 14:11

Fast Gaiman var väl rätt inblandad i filmen. Var ofta på inspelningsplats och så...

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#31 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 July 2007 - 14:28

Om jag har förstått det hela rätt så var han väldigt inblandad i filmen, dels var han ju producent samt följde filens utveckling och hade ett bra samarbete med hela produktionsteamet. Jag har alltid fått det intrycket att han oftast har en bra kontakt med dom han jobbar med, tror han är rätt någa med det så att det blir rätt från första början.

Det finns lite mer information om det som rör Stardust i den artikel jag länkade till i inlägg 28.

Saxar ut lite intressant läsning.

CS: You've been working a lot in film recently. Compared to films like "Beowulf" or "Coraline, " how would you describe your involvement with "Stardust"?

Gaiman: What I got to do with "Stardust" was very odd because what I got to do with "Stardust" was be a producer and I actually got to be a producer who did lots of big and important things early on. For example, I got to put Matthew Vaughn, the director, together with Jane Goldman, the scriptwriter. I've known Jane forever and liked and trusted her and thought she'd be a really good scriptwriter, and thought she'd be right for this, and put them together and they hit it off and I was enormously relieved when suddenly they were off and making it. And I sort of traded a lot of things for influence. My deal with Matthew Vaughn was an astonishingly simple deal, which was that he had the film rights for absolutely nothing, but that I got to really be listened to. I got an amount of influence and input that nobody really gets, if you're just the writer on the thing. And I was incredibly proud and lucky that they gave me that.

CS: Why Matthew Vaughn? I loved "Layer Cake" but watching it, the first thing that comes to my mind is not "Stardust."

Gaiman: I guess that… the background on this is -- it will probably make a little more sense if I tell you the sort of history and how we got there. Or it may make a little more sense. Matthew and I met when Matthew was the producer on the first film I ever made, the only film I've ever directed, a little thing called "A Short Film About John Bolton." And he -- mostly because his wife had read it and loved -- read "Stardust" and loved it. He was saying it was, at the time, something that he really wanted to produce. And he wound up doing "Layer Cake," which was a script they had put together for Guy Ritchie and Guy didn't want to do it for various reasons -- and Matthew couldn't find a director who he liked and trusted with the material -- so he did it himself. But it wasn't so much Matthew was a… he wasn't born to do gangster material, he just had this script and wanted it to be made, and made well. And the kind of stuff, when we talked, that he really wanted to do, he wanted to do a fairy tale. He wanted to do "Stardust" and he wanted to do it properly. So that meant that I didn't think of him as "well he's that 'Lock Stock' and 'Snatch' and 'Layer Cake' guy." As far as I was concerned he was a very smart, nice producer who I liked, who had now started directing and had turned out to be really good at it.

#32 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 July 2007 - 08:22

Exclusive Stardust Clip! - ComingSoon.net

ComingSoon.net has your exclusive first look at a new clip from Paramount Pictures' Stardust, opening in theaters on August 10. Directed by Matthew Vaughn and based on the best-selling graphic novel by Neil Gaiman and Charles Vess, the fantasy-adventure stars Claire Danes, Charlie Cox, Sienna Miller, Ricky Gervais, Jason Flemyng, Peter O'Toole, Michelle Pfeiffer and Robert De Niro. Ian McKellen narrates the film.

The clip features Michelle Pfeiffer as the evil witch, Lamia, who overpowers Tristan (Cox) and Yvaine (Danes). Lamia needs Yvaine, who was a star that transformed into a girl, to become young again.

You can watch the clip using the QuickTime link below!
QuickTime (12.5MB)

Ahh. Det blir bara bättre och bättre. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#33 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 July 2007 - 12:20

:thumbsup:

Filmen går från klarhet till klarhet. Tror fortfarande att detta kan bli den hittills bästa filmatiseringen av Neil Gaimans böcker.

Jag längtar oerhört mycket efter att få se den :popcorn:

#34 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 July 2007 - 12:34

Next up: it's Neil Gaiman, creator of Stardust, and Jane Goldman, the screenwriter. They're about to show us a clip, and "It's a long one" according to Neil. Jane sets up the footage for us: Lamia, the queen, has set up a trap for the star that has fallen to Earth. Neil goes on to say, "For those of you who have no idea what we're talking about, this is a film called Stardust that comes out August 10th." In the clip, Michelle Pfeiffer (Lamia) turns two goats into humans, makes a friendly-looking Inn appear out of nowhere, and bingo ... here comes the star, played by Claire Danes. Not a bad power to have, all the way around. The footage looks great, and I don't think Michelle Pfeiffer has been in anything mythological since Ladyhawke, which I only mention because I love that movie. The crowd goes wild. I have to admit, it looks pretty awesome.

Someone asks Neil if the entire book is in the movie, and it isn't. They've adapted it to be more "filmic," according to Gaiman. "It's like the Earth 1 and the Earth 2 versions of the script, which is a reference I can only make here."

A fan asks about Robert DeNiro's part, and wondered if his role was expanded before or after he was cast. According to Goldman, the part had already expanded, although once they scored DeNiro, it expanded even further."


Rapport från Comi-Con

Posted Image

Posted Image

Posted Image

#35 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 August 2007 - 19:15

LÄste just på CanMag att det nu börjat dyka upp recensioner. :)

The Hollywood Reporter anger Bottom Line: A magical adult fairy tale. som under titel till sin och Victoria Alexander (FilmsInRewiv.com) inleder med Simply divine fantasy. Pfeiffer casts a spell on it outshining the fallen star..

Låter lovande. :)

(Lägger till Rotten Tomatoes i första posten när jag ändå håller på).

Edited by XC, 02 August 2007 - 11:03.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#36 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 01 August 2007 - 21:22

XC, I second that :)

Den där recensionen får verkligen mina förväntningar att bli högre:

The entire production and CGI magic are wondrous and I have been telling everyone that this is the Potter fantasy adults should see. You will see “Stardust” twice.

Håller tummarna för att filmen verkligen kommer vara så bra :)

En fråga: har filmen premiär ungefär samtidigt över hela världen eller får den en tidigare premiär i USA?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#37 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 02 August 2007 - 00:01

Bara åsynen av skådespelarna får mig att vilja se filmen... Har ingen aning om vad det handlar om...
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#38 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 August 2007 - 11:01

MovieZine uppger (tyvärr) 5 oktober 2007 som svensk premiär.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#39 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 August 2007 - 12:08

IMDb upger samma datum. Men jag hoppas att den hittar hit lite tidigare, dock inte speciellt trovärdigt.

Trevliga recensioner. :)

#40 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 August 2007 - 12:46

Trevlig intervju med filmens regissör, Matthew Vaughn.

#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 August 2007 - 08:46

Can Magazine publicerade i dag en bunt posters:

[img]http://imgred.com/tn/http://www.canmag.com/images/front/movies2007/stardustposter7.jpg[/img] [img]http://imgred.com/tn/http://www.canmag.com/images/front/movies2007/stardustposter5.jpg[/img]
[img]http://imgred.com/tn/http://www.canmag.com/images/front/movies2007/stardustposter6.jpg[/img] [img]http://imgred.com/tn/http://www.canmag.com/images/front/movies2007/stardustposter8.jpg[/img]

Älskar färgerna. :)

Edit: Det stod Dustin Hoffman på CanMag - men jag tror det skall vara Robert De Niro på den där sista. :)

Edited by XC, 06 August 2007 - 10:10.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#42 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 August 2007 - 14:02

Håller med om att färgsättningen är riktigt, riktigt fin. :)

Jag skulle inte ha någonting emot att ha en av dom där hängandes på en vägg hemma hos mig.

Exclusive Video Interview with Neil Gaiman

Ju mer egna positiva uttalanden som Neil gör om filmen så stiger mina agna förväntningar ett litet snäpp. Jag hoppas verkligen på den här filmen och jag tror faktiskt att det är en bra film, redan nu innan jag ens har sett den.

Får hoppas att jag inte har fel. :P

Edited by Cartman, 06 August 2007 - 15:04.


#43 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 August 2007 - 15:03

Speltiden är satt till 130 minuter. Tycker det låter både bra och intressant. Hade nog inte förväntat mig en så lång film. Så länge innehållet är bra så blir jag nöjd, oavsett speltid.

Edited by Cartman, 09 August 2007 - 13:22.


#44 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 August 2007 - 13:23

En riktigt bra recension :hurrah: :thumbsup:

#45 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 August 2007 - 16:55

Fantasylegendar kommer till Sverige

Författaren Neil Gaiman, mest känd för sitt serieepos "Sandman", besöker Fantastisk filmfestival i Lund (13-22 september) där han ska göra pr för filmen "Stardust" som bygger på romanen med samma namn.

Filmen, med bland andra Robert de Niro, Claire Danes och Michelle Pfeiffer, har svensk premiär på festivalen där den är öppningsfilm. Biopremiären sker den 5 oktober.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#46 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 September 2007 - 13:17

Wow! Det skulle jag gärna ta del av. Får se om jag kan få ledigt och få tag på biljetter. :)

#47 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 September 2007 - 09:20

Svenska dagbladet har en artikel om Stardust. (Ja en del andra filmer nämns också - men det är Stardust som står i fokus.)

Fantasykungen Gaimans fluffiga film

- Man snackar skit på en fest och önskar sig de där favoritskådisarna. Till "Beowulf" fick jag Anthony Hopkins och Angelina Jolie - det är som att peka i en godisaffär. (Källa)

:lol:

Edited by XC, 15 September 2007 - 09:28.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#48 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 September 2007 - 12:42

SVT visade igår en intervju med Neil i något program (kanske kulturnyheterna?) och det var rätt bra. Det var väl iofs ingenting nytt som kom upp, dom visade en del inslag från filmen som jag faktiskt inte sett tidigare, men det är alltid trevligt att se och höra Neil. Kanske att inslaget finns att se på SVT's hemsida?

Edited by Cartman, 15 September 2007 - 12:43.


#49 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 September 2007 - 16:11

Ett litet tips bara.

Science Fiction Bokhandel har en tävling där dom har en massa fina priser att vinna.

Första pris
2 fribiljetter till filmen, en anteckningsbok, ett värmeljus och en lyxutgåva av boken.

Andra pris
2 fribiljetter till filmen, en anteckningsbok, ett värmeljus och en pocketutgåva av boken.

Tredje till tionde pris
2 fribiljetter till filmen och en pocketutgåva av boken.


Jag mailade även SF för några dagar sedan och frågade hur premiären ser ut för filmen i landet. Den kommer enligt filmbolaget ha premiär i hela landet och med ett eventuellt undantag för mindre orter som kanske får vänta lite längre.

Fint, då behöver jag inte oroa mig över att jag inte kommer få möjlighet att se den under öppningshelgen. :thumbsup:

#50 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 September 2007 - 15:39

Någon som är intresserad av en svensk version? Bloggywood har just släppt sin recension av filmen (ger den 5 av 6 till och med).

Recension: Stardust på Bloggywood - En blogg om film.

Men det ska sägas, att inleda (och avsluta) en film med att Sir Ian McKellen är berättarröst – det är att ha halva segern vunnen. (Källa)

:)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)