Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5


  • This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 June 2011 - 18:12

1000 inlägg till. Vi är bra!

Lite att tänka på:
  • Ingen namedropping. Det här hemma i "Vad tittar du på"-tråden i Medlemshörnan.
  • Betyg är valfritt men vi förutsätter att du skriver lite om vad du tycker om filmen. Vi gillar visserligen hela avhandlingar men två, tre meningar är fullt godtagbart.
  • Har filmen en egen tråd så posta ditt omdöme där - i dessa fall är det tillåtet att namedroppa filmen här. Vi älskar gamla trådar. Ju dammigare desto bättre. På tal om gamla trådar: här är de tidigare trådarna för den som vill grotta ned sig:
  • Det är inte förbjudet att skapa nya trådar om filmer. Vi gillar sådant också. Posted Image
  • Trots att denna tråd ligger i offtopic är det fullt tillåtet att posta filmer som inte är släppta i Sverige, respektera dina medpostare och spoilermarkera sådant som kan förstöra upplevelsen för andra.
--
Boog & Elliot 2: Vilda Vänner mot Husdjuren / Open Season 2 (2008) [US]
Så fick då Elliot sin Giselle till sist, och kalla fötter till på köpet. Storyn gillar jag i stort, hela Wiener blir hundnappad-intrigen funkar och pudeln (stackarn - en av föräldrarna måste ha varit ett får) Fifi är härligt over-the-top. Kärleksdramat med Elliots kalla fötter känns rätt trist och avslagen. Det känns som om vi fått den typen av storys flera gånger tidigare och det tillför inte så mycket här. Samma typ av humor som i första filmen, men då utan några överdrivna mobbing-partier. Dock så är det en del skämt som slår slint. Varken koncepten "kaninkrig" (tänk kuddkrig men med levande kaniner) eller 500kg Boog som bärs fram av hjorten Giselle är något jag klarar av att uppskatta. Filmen bjuder inte på några stora förändringar karaktärsmässigt. Några nya men många gamla också. Största överraskningen är kanske att Beth inte återkommer. Men beslutet känns samtidigt helt rätt. Buddy tillhör de roligaste karaktärerna och Elliot är aningen skrikig för att vara ärlig.
Filmen har samma snygga visuella stil här som i ettan, även om det märks att man troligtvis dragit ned på budgeten, animeringen är billig och påminner mycket om den i Trubbel i Sagoland (men avgjort snyggare här). Det är som om man inte haft råd och tid att lägga på det där sista lagret med klarlack.
Den stora höjdpunkten i filmen är kanske slutscenen, men ack så trist att man förstör en lovande svensk version av The Carpenters "Close to You" med att envisas att tecknade figurer inte skall sjunga bra utan "roligt" och gärna så det skär sig mellan figurernas röster.
Tvärt emot vad det kanske låter som är filmen sevärd och bjuder upp till fniss precis som sin föregångare; bristerna till trots.

Edited by XC, 31 August 2011 - 19:30.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 June 2011 - 23:49

Bram Stoker's Dracula (1992)

När hans flickvän dör så svär Dracula att aldrig dö och för evigt käna mörkrets krafter. 400 år senare planerar han att flytta till London och skaffar sig en mäklare, Jonathan Harker. Men när han får se en bild av Harker's flickvän, Mina, så faller han för henne övertygad om att hon är hans kärlek återfödd.

Jag är nog den ända som inte gillar den här filmen. Jag har aldrig gillat den. Eftersom det var många år sedan jag såg den sist så tänkte jag ge den en ny chans men det var svårt och plågsamt att se den. Speciellt mot slutet så suckade jag mäst och bara väntade på att den ska ta slut. Visst är den snyggt gjord men den sert också väldigt falsk ut och hur så många kan hylla den till skyarna kan jag bara inte förstå.
Dock ger jag den ändå ett högre betyg än jag skulle vilja pga bra skådespelare och vissa bra scener.

4/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 June 2011 - 05:24

Jag gillar verkligen den här filmen, och det för att den antagligen är närmare boken än något annat vi har sett. Det var också skönt att inte se den klassiska Christopher Lee-varianten av Dracula, minns jag. Gary Oldman är helt fantastisk här!
*Hockey och superhjältar*

#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 June 2011 - 08:23

Även jag gillar den. Mycket tack vare Gary Oldman som är helt outstanding och äger hela filmen. Han får verkligen fram en massa känslor hos sin karaktär som förstärker storyn. Sedan är ju förpackningen inte fy skam heller. Nej, nu pratar jag om filmen som helhet och inte herr Oldman (som iofs är charmig så...) :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 June 2011 - 09:00

Jag sällar mig också till hyllningskören: tom. Keanu Reeves gör det bra när han har lite fler ansiktsuttryck. Så du har helt enkelt fel, Crusader :P.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 June 2011 - 14:17

Jo, den är närmare boken när det gäller repliker och händelser men långt ifrån när det gäller karaktären Dracula. Och att tvinga in en kärlekshistoria mellan Dracula och Mina var bara förmycket. De gjorde en Titanic, bara det att här funkar det inte.
Visst, Gary Oldman spelar bra och räddar mycket av filmen men Dracula var han inte.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 June 2011 - 21:12

Boog & Elliot 3: Cirkusvänner / Open Season 3 (2010) [US]
Hmm. Verkar som om animeringen blev bättre igen... Eller också är det jag som var petig förra filmen. Storyn följer den utveckling som den haft i de tidigare filmerna: Boogs vänner har nästan alla skaffat familjer och den årliga grabbträffen ställs in. Ensam och utanför drar Boog ut på en egen grabbträff med Dinkelman. Det funkar, allt ifrån Boogs oförståelse för familje-konceptet till hela björnbyte-intrigen på cirkusen faktiskt. Humorn känns mer renodlad - visst kaninkriget förekommer här med men inte i samma utsträckning. Det är inte heller lika mycket parasit-humor (dvs humor som är på andras bekostnad). Laman i filmen antar jag skall vara rolig när han pratar, jag tycker mest det är äckligt. Många av karaktärerna från förra filmen återvänder - inklusive servicekillen på PunMart/-Gas. Imponerande att man lyckas klämma in nya karaktärer utan att det känns som om de gamla blir åsidosatta. Slutet är lite väntat och passande även om jag har svårt att bestämma mig för överraskningen på tjejträffen på slutet.
Bäst: När Weiner kör bilen till samt parkerar husbilen utanför cirkusen.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 July 2011 - 21:30

Jeanne d'Arc (1999) [FR]
Jeanne d'Arc är en historisk figur som till och med letat sig in i den svenska undervisningen till jag minnas. Luc Bessons version av historien är kanske inte historiskt korrekt, men den är underhållande och på många plan trovärdig. Luc Besson målar på friskt med sepia-infekterade färger som känns kyliga och det passar in i berättelsen rytmik och ton - en ton som är allt annat än varm och gosig.
Milla Jovovich gör en bra roll som det franska helgonet som fick upprättelse 500 år efter sin död. Jag kan inte påstå att hon passar i den där kortklippta frisyren hon har större delen av filmen - men hon är inte direkt ful i den heller. Hon förmedlar den religiösa blindheten, hur Jeannes (precis som Julius Caesar före henne) blinda tro på sitt eget öde till slut blir hennes fall. Och med bravur så gör hon en roll som det är svårt att tycka riktigt synd om, det funkar fram till slutet (där man saknar lite att känna lojalitet med huvudkaraktären). Hon har bra stöd av både kända och okända ansikten, där Dustin Hoffman gör en riktigt bra roll som Jeannes samvete (i gestalter av Satan/Gud/Jesus).
Apropå Jeannes samvete så måste jag tillägga att den delen av intrigen är riktigt intressant och på många vis väldigt snyggt implementerad i storyn. Tillsammans med den franske kungens svek (som möjliggjorde att engelsmännen fängslade henne) så ger det en dualitet åt slutet. Dels ett icke-religiöst avslut där Jeanne inser att hon sett vad hon ville se då hon främst ville hämnas sin systers död och dels en där man kan tolka det som att Frankrike egentligen inte förtjänade den eldsjäl som Jeanne med all säkerhet var.
Eric Serra lägger som alltid till ett snyggt och prydligt soundtrack, en gullig feature på min utgåva av filmen är att man kan se filmen med endast soundtracket i högtalarna. Har sett lite av filmen på det viset och det är sannerligen en udda och trevlig upplevelse.

Edited by XC, 01 July 2011 - 21:31.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 July 2011 - 10:02

Baksmällan

OK men för grabbig komedi om de fyra vännerna som vaknar utan något som helst minne av vad de gjorde under svensexan i Vegas. Men där en saknar en tand, det är en tiger i badrummet, och en av vännerna saknas - och det är den saknade som ska gifta sig. Filmen funkar för att man dras med i deras eget sökande av vad som hände föregående kväll, det är mer och mer bisarra saker som uppdanas och den har en del sköna replikskiften. En falsksjungande och rätt självironisk Mike Tyson är också bra. Men som sagt, dras ned av den grabbiga tonen och den allmäna bilden av att det här är hur en "stag night" ska vara - när det egentligen borde ses som en total katastrof.

Betyg: OK
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 July 2011 - 19:37

På Andra Sidan Häcken / Over the Hedge (2006) [US]
Tänk dig: Storskogen 2006! Du kliver efter en hel vinters sömn ut ur ditt ide tillsammans med familjen och konstaterar att någon smällt upp en häck tvärs igenom din skog. Med en god portion humor (skrattade rentutav högt på ett par ställen[1]), roliga karaktärer, oneliners som funkar och kanske en och annan kliché slinker med dock nästan obemärkt. Men framför allt så handlar det om familjeband. Bra rytm i berättandet som växlar ton utan att tappa takten. Jag måste berömma manusförfattaren som i scenen där vagnen sticker upp i luften tillsammans med Verne och RJ att man avhåller sig från skrik dialog utan serverar scenen med ett uppfriskande "Oj, oj".
Roliga karaktärer där man lyckats bra med filmens skurk villaföreningens ordförande Gladys. Fler bra repliker där "Jag struntar i om den strider mot Genevé-konventionen" är en som jag skall försöka lägga på minnet. Annars gillar jag den hyperaktiva ekorren, speciellt när han druckit energi-dryck.
Visuellt är den bra rakt igenom. Bra färger, texturer och animeringen är i princip tipptopp. Uppe på det riktigt trevlig musik att avnjuta till.
Väldigt underhållande film att avrunda en arbetsam dag på jobbet med.
--
[1] För den som inte är helt bekväm med det avslöjandet kan jag också avslöjat att jag jobbat 12h förmiddag idag. :P

Edited by XC, 02 July 2011 - 19:39.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 July 2011 - 23:12

XC: kan du inte se om den när du är pigg och utvilad och berätta om du skrattar lika gott denna gång? :P

...

Alien 3 (1992)

Ripleys kamp fortsätter, denna gång på en straffkolonni på en avlägsen planet efter att hennes räddningskapsel kraschlandat där.

Denna gång i regi av David Fincher som gör ett bra jobb. Tar vid på ett elegant sätt där förra filmen slutade. Gillar filmen som håller uppe tempot och spänningen in i det sista. Sett den en gång tidigare, men det var några år sedan. Utmärkt foto och kameraarbete med en viss förkärlek för kameravinklar i markplan som gör att vi ser upp mot karaktärerna. Funkar bra. Mycket bra filmmusik som backar upp händelserna. Stabila skådespelare med några kända namn som (ja, förutom Sigourney Weaver) Charles S. Dutton, Charles Dance och Lance Henriksen. Även storyn fungerar och jag gillar hur de lyckas föra franchisen framåt, men ändå göra sin egen grej av det hela.

4/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 July 2011 - 19:46

@Synon - skall bränna ut den på dvd - så en omtitt är inplanerad (men inte tablålagd).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 04 July 2011 - 22:25

Alien 3 (1992)

Såg du Special Edition eller bioversionen? SE versionen är ju nästan en annan film och en mycket bättre om du frågar mig :)

Sen tyckte jag att du gav Camerons Aliens lite väl lågt betyg :P

Winter is Coming


#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 July 2011 - 12:00

Legender från Övärlden / Tales from the Earthsea / Gedo Senki (2006) [JP] XC (2008), Carty (2008)
Den här filmen faller antagligen in i samma kategori filmer som JJ Abrams Star Trek. Dvs den lider mest av sin logotyp. Ursula K Leguin (som jag tror kritiserat typ alla adaptioner av böckerna om Övärlden) uttryckte det som att det är Goro Miyazakis film inte hennes böcker. Det här är en av de få tillfällen där jag inte bara kan förstå kritiken av en adaption utan delvis hålla med om den. (Även om det är länge sedan jag läste den nu). Och står fast vid att det handlar inte om en adaption, det handlar inte om en film som är "löst baserad" på sin förlaga. I storyn och dess mytologi så gör ursprungsböckerna bara en helt kort cameo och lånar ut namn och idéer till den här filmen. Och det är synd. För storyn är bra och mytologin intressant - om man glömmer konceptet "övärden" som skall vara dess förlaga.
Visuellt är den väldigt snygg och gedigen - precis som Giblis andra filmer håller den väldigt hög klass tekniskt och visuellt. Kanske kan jag tycka att färgerna är lite skarpare här än vad man kanske är van att få från Gibli. Som alltid känns det dessutom som om gamla figurer får göra små roller i den här filmen, var väl en 3-4st iaf som jag kände att jag sett från tidigare filmer. Det är väl inget som stör utan känns mer som en charmig Gibli-detalj. F.ö. så känns ingen av karaktärerna riktigt originella i sin utformning. Förutom Cob som jag inte blev riktigt klok på - ser ut som en kvinna, rör sig som en kvinna, låter som en kvinna (iaf i den japanska dubb på min dvd) men allt tyder på att det är en man? Amerikanarnas Willem Dafoe är kanske mer träffande i rollen (vad vet jag).
Den är sevärd, stark och välskriven story men borde aldrig fått etiketten övärlden om sin hals; för förlagan är här mer en börda än ett säljargument.

Edited by XC, 05 July 2011 - 12:02.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 July 2011 - 21:44

Det där var på pricken, XC; du sammanfattar varför jag både gillar och inte gillar den där filmen.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 July 2011 - 10:49

Tack fiskrens. Kände själv att jag fick till det. :) Jag brukar normalt kunna bortse från förlagorna när det gäller adaptioner men här är skillnaderna för stora för att kunna ignoreras. Vilket är synd, för det är inget fel på filmen annars.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 July 2011 - 19:00

De Glömda Själarnas Ö / De Fortabte Sjæles Ø (2007) [DA/SE/DE]
Han är kanske inte här längre och kan erkänna det själv, men Carty har sett fram emot det här omdömet länge.
Attans! Danskarna har verkligen fått till en bra film här. Precis som med Nya Zeeländska Under the Mountain så är det en härligt mörk chiller för den yngre publiken. Och precis som JK Rowling så lyckas man väva en historia som har något för alla, den är lagom kuslig för målgruppen och lagom mogen för den som passerat den; en riktig familje-chiller således.
Spännande och välskriven story måste jag få lov att säga som väver in en del humor utan att det känns krystat eller som att berättandet snubblar till. Mytologin gillar jag skarpt, tycker man fått till hela den paranormala delen bra och kombinerat den väl med de magiska aspekterna. Man får bonus för den historiska biten som utspelar sig på 1870-talet och där en kvinna är den starkaste. Visuellt är den snygg, att säga godkänd är att underkänna den. Special effekterna löper linan ut och är i princip sömlösa och det känns som om man inte fått nöja sig med mindre för att få det att gå ihop på slutet. Bra rekvisita och välvalda miljöer sätter pricken över i.
Bra skådespelare rakt igenom, det hjälper att man fått till bra karaktärer redan på manusnivå. Extra bra att man får till manéren vid användandet av magin till att kännas naturliga. Guldstjärnor delas ut till Lucas Munk Billing i rollen som "Hermann" (i "Sylvesters" kropp) och Anette Støvelbæk (som "Beate"). Den ene lyckas leverera en roll där han trots sin ringa ålder inte känns plågsamt lillgammal eller som att han spelar över[1] och den andra glänser i slutscenerna som mamman som accepterar och hänger på utan att skrika på barnen i vild panik. "Linea" spelas f.ö av Beate Bille som som kanske främst påminner mig starkt om Bridget Reagan i Legend of the Seeker.
Vill man se bra nordisk genrefilm så ska man ge den här en chans. Låt inte etiketten "familj" på omslaget skrämma bort er.
--
[1] Detta innebär ju givetvis också en guldstjärna till regin. :)

Edited by XC, 06 July 2011 - 19:03.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 July 2011 - 20:01

Såg du Special Edition eller bioversionen? SE versionen är ju nästan en annan film och en mycket bättre om du frågar mig :)

Kör Alien franchisen på blu-ray och tyckte det lämpade sig bäst att börja med bioversionerna för att sedan, någon gång vid lämpligt tillfälle, ta itu med specialversionerna. Kan för övrigt meddela att filmerna gör sig alldeles ypperligt i detta format.

Sen tyckte jag att du gav Camerons Aliens lite väl lågt betyg :P

Man får vad man förtjänar! ;)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 July 2011 - 18:00

Ella den Förtrollade / Ella Enchanted (2004) [US/IE/UK]
[07.07.2011] [SFN*]
Jag är nästan löjligt förtjust i alla former av filmatiseringar av riktigt klassiska sagor. Anne Hathaway gör en otroligt charmig rollprestation som Ella som fick lydnadens gåva av sin gudmor Lucinda som nyfödd. Hur människan lyckas dölja det för sin omgivning i alla år (speciellt som styvsystern listade ut det på några minuter) är kanske en av de mer störande detaljerna i grundstoryn men går att ignorera. Storyn i övrigt känns väldigt klassisk och välskrivet hopkok av kända sagor med Askungen som gedigen grund att stå på.
Mitt i denna värld av klassiska sagoelement och som bebos av pysslingar, feér, troll och jättar väver man in en del trevliga moderna detaljer som rulltrappor och "fylleflygning". Snygg rent visuellt med bra special effekter. Bra musikval där valet av Queens "Somebody to Love" och Elton Johns "Don't Go Breaking My Heart" känns välvalda och passande.
Det här är väl kanske inget för action-fantasten då det snarare är en charmig romcom förklädd till light-fantasy men med bra skådespelare som Cary Elwes (som är duktig på matiné-maner f.ö.) och Anne Hathaway blir det en riktigt underhållande äventyrs-matiné.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 07 July 2011 - 21:04

Sedmero krkavců är en tjeckisk tv-film från 1993 och bygger på sagan De sju korparna som även finns i flera olika versioner där De vilda svanarna av H.C. Andersen är nog den mesta kända versionen.
I den här versionen handlar det om sju bröder som inte är några exemplariska gossar och en dag går en lek för långt och deras höggravida mor förbannar dem, vilket olyckligtvis förvandlar sönerna till korpar. Flera år senare beslutar deras syster sig för att hjälpa dem och för att kunna det måste hon sy sju skjortor samt aldrig prata medan hon utför denna uppgift för då kan inte förbannelsen brytas. En dag får en prins syn på henne och han låter henne flytta in på slottet och hon fortsätter med att utföra sin uppgift. Nu är allt inte så enkelt för prinsen har nämligen en syster och hon är inte speciellt snäll...
Helt okej film även om den är lite seg, men skådespelarna gör ett godkänt jobb. Däremot kändes Petr Hapkas musik lite anonym här, i alla fall i jämförelse med Panna a netvor, Perinbaba (slovakisk-tysk film från 1985 som bygger löst på sagan Mor Hulda) och Vandronik som allihop hade minnesvärda musikstycken.
Men i övrigt är Sedmero krkavců godkänd underhållning för stunden och kul att se ”Mrakomor” i rollen som en god familjefar. :P

Och givetvis lite bilder också...

Spoiler


#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 July 2011 - 12:07

Jag har sett den danska filmen "De Vilda Svanarna" från 2009 [IMDb] (som bygger på HC Andersen-versionen). Drottning Margrete hade varit med och designat kostymer i filmen. Den filmen är rätt bra - och har för mig att den även är rätt kort så kanske är den inte lika seg som du upplever den tjeckiska.

Musketeer, the (2001) [DE, LU, UK, US] #XC-18.03.2011
De roliga fighingscenerna, som känns mycket som en uppdatering av klassiska matinéfilms manér - gör den här filmen. Lagom med humor, välskriven intrig och bra insatser både framför och bakom kameran gör den väldigt sevärd.

Edited by XC, 08 July 2011 - 11:51.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 08 July 2011 - 15:50

Jag har sett den danska filmen "De Vilda Svanarna" från 2009 [IMDb] (som bygger på HC Andersen-versionen). Drottning Margrete hade varit med och designat kostymer i filmen. Den filmen är rätt bra - och har för mig att den även är rätt kort så kanske är den inte lika seg som du upplever den tjeckiska.


Den verkar intressant. Tack för tipset. :)

#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 July 2011 - 16:47

Så lite så, det kul att få bjuda tillbaka. :)


--
Guru, the (2002) [UK/FR/US]
Kom på den här när jag såg Jimi Mistry i Ella den Förtrollade igår. Ryggraden i den här filmen är den vanliga standardmallen för rom-coms. Visst finns det små detaljer som skiljer den från mängden: Bollywood-temat och porrfilmsbolaget. Men på det stora hela är det samma visa: pojke möter flika, flicka har redan en fästman och pojke sliter som ett djur för att få henne. (detta undertiden som han leker indisk guru och får i hop det med en annan tjej). Sedan en stor "slutet gott allting gott" på slutet där pojke vinner flicka och fästman vinner pojke. Typ.
Klart underhållande komedi men som kanske inte är riktigt så rolig som den vill vara. Många scener är det en typ av situationshumor som iaf jag har lite svårt att ta till mig.

Edited by XC, 08 July 2011 - 16:49.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 08 July 2011 - 20:24

Es waren einmal drei Schwestern är en östtysk (numera tysk) dockfilm från 1982 och den här filmen har faktiskt även visats i svensk tv, men jag minns inte den svenska titeln.
Filmen handlar om tre systrar och en magisk källa. Den magiska källan är egentligen en ung man som har blivit förtrollad av en ond häxa och resten kan ni nog räkna ut.
Väldigt fin dockfilm av samma gäng bakom den lika fina Die Schöne und das Tier, jämnt tempo, bra röstskådespelare och det var även kul att få se filmen igen. :)

Som vanligt vill jag bjuda på lite bilder...
Spoiler


#25 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 July 2011 - 09:07

True Grit

Meeeeh. Coen brorsor: sluta göra remakes. Det här är visserligen bra mycket bättre The Ladykillers men det säger inte så mycket och när man har en av de mest originella rösterna i Hollywood så tycker jag att man borde lägga fokus på att skriva sina egna manus istället för att göra onödiga remakes. Jag säger inte att alla remakes är onödiga men Henry Hathaways film från 1969 står sig bra än idag. (och ja, jag vet att det tekniskt sett inte är en remake när det är en filmatisering av en bok men det gör inte mitt argument mindre gällande)

Så, då fick jag det sagt och kan går över till att prata om själva filmen. :) För vad jag där har egentligen ingenting med filmen att göra. Det är en riktigt bra film. Jeff Bridges för en mycket bra insats som Rooster Cogburn och trots att han kämpar i motvind mot John Waynes ikoniska portätt så lyckas han rollen till sin egen. Imponernade. Mer imponerande är dock Hailee Steinfeld som är fantastisk i rollen som Mattie. Vore det inte för Melissa Leo skulle jag nog säga att hon hade haft goda chanser på Oscarsgalan. Coen brödernas känsla för dialog sitter som vanligt perfekt och filmen ser förbaskat snygg ut. Coens DP of choice Roger Deakins är som vanligt top notch. Nu ångrar jag att jag inte gick och såg den på bio iaf. :( Men man får stå sitt kast. Så det här kanske inte var så onödig remake iaf och ser man till Coen brödernas två senaste filmer (A serious man och Burn after reading) så kanske jag egentligen hoppar i galen tunna som klagar på att dom väljer att filma en efter en förlaga. För det här är Coens bästa sen No Country for Old Men som också är baserad på en bok. Ja ja, så kan det gå. Där pratade jag omkull mig själv och för eran underhållning skriver jag inte om inledningen heller. ;)

4/5



Nu har jag också sett den här, och tyckte att den var ganska trevlig. Du som har sett båda versionerna... Hur stor är skillnaden mellan dem? Bygger den nya på den gamla eller gör den något annat byggt på samma bok?