Jump to content

Photo

Tecknade filmer vi minns från vår barndom...


  • Please log in to reply
96 replies to this topic

#76 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 April 2008 - 12:16

En film jag kommer ihåg är om Apkungen eller Kung Markatta. Den gick när jag var väldigt ung och jag kommer knappt ihåg nåt från den annat än apan med staven och att jag tyckte den var väldigt bra. Jag såg den på TV så jag antar att det var SVT eftersom det känns så länge sen.

Här är den på imdb: http://www.imdb.com/title/tt0059855/

Posted Image

Någon annan som minns den?


Jo, jag minns att jag såg en film om Apkungen när jag var liten, och att jag tyckte att den var bra.
Bilderna ser inte helt bekanta ut, men det beror förmodligen på att det var oerhört länge sedan jag såg den.

#77 Cactus

Cactus

    Lieutenant

  • Members
  • 84 posts

Posted 01 April 2008 - 14:22

The Secret of N.I.M.H/Brisby och NIMS hemlighet (1982)
Ingen barnfilm. Den är mörk, blodig och hemsk. Men också bra. :)
Handlar om en mus mamma som har ett hus på en åker. Men tiden närmar sig för att åkern ska plogas och hennes hus kommer bli förstört. Hon kan inte flytta pga att hennes son är alvarligt sjuk. Så hon beger sig till de visa råttorna för att be dem om hjälp. Något som den onda råttan Jenner utnytjar för att mörda råttornas ledare Nicodemus.
Filmen är skapad av Don Bluth (Landet för Längesedan, Anastasia, Titan A.E)
Filmen fick en uppföljare The Secret of N.I.M.H 2: Timmy to the Rescue som, ironiskt nog, är en tramsig och dålig barnfilm.


Best. Movie. Evor. Vet inte hur många gånger jag kan ha sett den här filmen. En viktig poäng är att Don Bluth inte har något att göra med uppföljaren, och säger själv att de inte ens har för avsikt att se filmen någonsin.

Iaf. Den här hyrde jag som .. nioåring eller nåt? Den var faktiskt tillåten från 11 år stod det på videoomslaget och jag störde mig alltid på att textningen i filmens första minuter är helt osynkade. (Om någon kan ordna fram den gamla svenska hyrfilmen så är jag en köpare!) Senare kom filmen ut dubbad - mycket underligt med tanke på att filmen som sagt inte är någon barnfilm. Ja, utom i USA då eftersom blod, våld, terror och död är barnvänligt. (Det är bara lite i slutet, men ändå. :D )

Som sagt en av mina favoritrullar. Jag har den på 4 olika DVD och 4 olika Laserdiscar. :D Den kom förra året ut i en "Family Fun Edition", som av någon anledning har nästan likadant omslag som den gamla versionen - en fult tecknad färgglad bild som återigen försöker lansera filmen som någon barnrulle för hela familjen. Men, denna utgåva har en mycket trevligt remastrad version av filmen - i både full frame och hårdmattad anamorfisk widescreen. Tyvärr bara 2-kanalsljud, men man kan inte få allt. Extramaterialet är halvdant, en allt för kort intervju-making-of, och ett mycket bra kommentarsspår. Med största sannolikhet kommer den senare att ges ut på Blu-Ray, och då blir det väl dags att köpa en sån spelare också...

#78 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 December 2008 - 16:39

Kom på att jag glömt att fråga om en sak. Såg för ett tag sedan att Barnkanalen visade/visar den klassiska serier Dundermusen (DangerMouse) på helgerna och jag tyckte den fortfarande var rätt chramig av det lilla jag såg. Blev senare påmind (genom att Erika har ett så fint användarfoto :) ) och kom på min fråga igen. Någon som vet om serien finns utgiven på DVD, fick reda på så mycket iaf att det getts ut något i början av 2000- talet men det är ju rätt länge sedan och kan vara svårt att hitta skulle jag tro.

#79 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 13 December 2008 - 04:07

Jag minns Balattack (eller hur det nu stavades) med viss värme.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#80 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 December 2008 - 10:53

Carty: Dangermouse Collection [12 DVD] - Megastore.se Den släpptes 2006 och verkar kunna beställas fortfarande.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#81 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 December 2008 - 12:18

Ser man där. Så utomordentligt trevligt att hela serien finns på DVD. Lustigt att jag inte fick någon träff på den utgåvan utan enbart äldre utgåvor. Nevertheless, riktigt glädjande och kanske ett framtida inköp.

Tack för hjälpen. :)

#82 Prue

Prue

    Commander

  • Members
  • 174 posts
  • Gender:Female
  • Location:Gnällbälet
  • Interests:Böcker, sova,rpg & Varulvar.

Posted 03 February 2010 - 21:38

Åå The Secret of N.I.M.H/Brisby och NIMS hemlighet
Mycket bra film. Måste ha vhs hemma nånstans, fick dvd för några årsen.

Leda, var en film jag gillade mycket.
Leda - The Fantastic Adventure Of Yohko
Synd att man inte fått tag i orginal versionen. Mycket på 80-tals filmer/serier var klippta.

Sen växte man även upp med Ewoks
Ewoks intro
Var verkligen glad i den serien.


Förutom det så var man mycket inne på ; He-man, defender of the earth, Bravestarr, Silver fang & Rai - Grottpojken.
Skriet från vildmarken den tecknade/anime versionen var en film man kunde se flera gånger om.

Hm minns lite om Dundermusen också.
Men det måsta vart riktig länge sen man såg på den serien.

Ena kusinen & jag var ett tag frälsta i ; Jem and the Holograms
Into på Jem and the Holograms
Dockor, kasseter, vhs, posters sammlade man på.

-- ------ ----- -----

Kanske sent svar, men men
Wylie : Låter som du tänker på Apkungen
Apkungen - Da no tien gu
Svenska title var ; Kung Markatta

sida om apkungen
Där kan man få lite mer info

Edited by Prue, 03 February 2010 - 21:39.

Posted Image

FenriUlven Forumet ~ Deviantart Konto

"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."


#83 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 15 June 2010 - 19:16

Nu ska vi se....

I början på 80-talet så hyrde bensinmakarna ut VHS band, och det var innan disney kom med sina tv-serier, så de hadde tagit in en drös japanska anime, dubbade till svenska.
Så som Starzinger och Cyborg 009. Fruktansvärt brutala scener för att vara barnvänligt. Särskilt en ep ur Starzinger då Kogo (hjälten) dödar en sovande "monsterblomma" tack vara att en annan person självuppoffrande öppnar monstrets ögonlock, så Kogo kan skjuta monstret i ögat, väl medveten om att explosionen kommer att döda honom också, Kogo vägrar först, men när solen börjar gå upp och monstret börjar vakna har han inget annat val än att skjuta och därmed rädda planeten från monstret. Efter det återvänder han till sitt rymdskeppet. Där erkänner han för Prinsessan (hjältinnan) att han medvetet dödat en annan människa, men nämner inte omständigheterna (troligtvis för att han vill bli straffad för vad han har gjort) Prinsessan använder sina magiska/mentala? krafter för att straffa honom, vilket gör att han rullar runt skrikande och gråtande av smärta.

Särskilt Kogos vilja att bli straffad fast det inte var hans "fel" gjorde djupt intryck på mig.

Sedan har vi Goliat, en-cellsam historia, Tintin, Dunder-Musen och inte minst HE-Man på VHS.

Sedan kom Kabel tv och man kunde se Action Force, M.A.S.K Transformers.

Ankliv (ducktales?) var en av mina favorit serie.

Någon som mins Vicke viking?

Mins också en serie på tv3 De mystiska guldstäderna, ganska unik eftersom alla ep hängde samman i en lång berättelse. Japansk/Fransk vilket gör att våldsnivån, eller snarare våld får hemska konsekvenser var hög. Mins hur folk blir sönderbrända av en dödsstråle i slutstriden. Såg serien igen fast då på engelska och då hadd den stora saxen varit framme.

#84 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 June 2010 - 08:30

Någon som mins Vicke viking?

Vagt, den gick på TV3 för inte så fruktansvärt länge sedan va?

Mins också en serie på tv3 De mystiska guldstäderna, ganska unik eftersom alla ep hängde samman i en lång berättelse. Japansk/Fransk vilket gör att våldsnivån, eller snarare våld får hemska konsekvenser var hög. Mins hur folk blir sönderbrända av en dödsstråle i slutstriden. Såg serien igen fast då på engelska och då hadd den stora saxen varit framme.

Köpte serien nyligen på DVD (engelsk utgåva). :thumbsup:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#85 Joel93

Joel93

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 19 September 2012 - 20:42

Tjenare.

Kom på en film som jag såg på i slutet av 90-talet då jag va cirkus 6-7 år, men kan inte komma ihåg vad den heter.

Det handlar om en pojke som då sover i sin säng, och då i hans dröm så börjar sängen att gå.
Sen minns jag någon om att han får en nyckel till "mardrömmarnas land" tror jag de va. Det är en stor gubbe med mycket skäg, och han blir tagen av "mardrömmen" som den pojken låste upp dörren till.
Har sökt på google efter allt med mardrömmar och drömmar, och drömarnas land osv., någon som vet?

Jätte tacksam för svar!!

#86 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 September 2012 - 21:21

Det där låter defenitivt som Little Nemo: Adventures in Slumberland. (Storyn stämmer iaf med NES-spelet med samma namn).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#87 Joel93

Joel93

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 19 September 2012 - 21:35

De va så den hette ja :P glömmer aldrig den, tack för hjälpen :)

#88 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 September 2012 - 08:53

Så lite så. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#89 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 September 2012 - 15:21

Oh, spelet minns jag med värme. Visste dock inte att det fanns en film. Hmm. Den blir man ju nyfiken på att se om man kan få tag på. Något du har sett XC?

#90 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 September 2012 - 16:29

Spelet är väldigt bra, minns att vi spelade det hela familjen och rätt ofta
Är inte helt säker, jag har ett vagt minne av att ha sett filmen (och att dne skiljer sig något från spelet) men helt säker är jag inte. Trodde först att den eventuellt kunde ha legat på någon av de gamla Video Pocket Klubben-kassetterna men mina listor innehåller dock inte titeln. Få se om man får inspiration längre fram och leta upp filmen och se den.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#91 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 September 2012 - 13:29

Jag har sett filmen. Dessutom har jag boken med de första Nemo-serierna samlade. Verkar som att det finns fem volymer till, men att de inte har översatts till svenska.

#92 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 September 2012 - 13:09

@XC: Tack för svaret. Jag är också lite sugen på att leta fram filmen och se den någon gång.

@DGH: Schysst med länken. Och intressant omdöme. Man blir sugen på att se filmen efter att ha läst det. Och intressant där att en av böckerna fanns översatt. Det var mer än vad jag visste om. Skulle vara kul att läsa den.

#93 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 September 2012 - 11:11

Den tycks finnas att handla här.

#94 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 September 2012 - 14:00

Tack för tipset. Jag skall se mig om efter den på andra ställen först. Annars kan det säkert bli ett inköp direkt från Alvglans.

#95 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 15 October 2012 - 12:28

Jag fortsätter på Nemo-snacket: Idag är det hundrasju år sedan första avsnittet av serien publicerades. Kolla in dagens Google doodle!

#96 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 January 2013 - 19:41

Jag hittade ovannämnda seriealbum på antikvariat idag. Av pärmen att döma så ser den ut att en gång i tiden har tillhört ett bibliotek, men håller för det väldigt god kvalité. Priset var 55 kronor så det var inget att orda om. Nu är den min!

 

DSC_0006_zpsa7896935.jpg



#97 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 January 2013 - 13:51

Yeah!