Jump to content

Photo

Veronica Mars


  • Please log in to reply
48 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 02 January 2006 - 11:12

20:00 Veronica Mars (20:40)
Amerikansk dramaserie från 2004. Del 1 av 22. Livet för 17-åriga Veronica Mars förändrades när hennes bästa väninna Lilly mördades. Hennes far var sheriff i småstaden Neptune och ansvarade för mordutredningen. Han tvingades att avgå när ledtrådarna pekade åt "fel" håll. Veronica är nu fast besluten att ta reda på vad som verkligen hände. I rollerna: Kristen Bell, Enrico Colantoni, Teddy Dunn. Även 13/1 och 14/1 [42928]


Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 January 2006 - 12:40

En mycket hyllad serie på Tv-land om inte annat. ;)

Vi får väl se ...

Det är bara första avsnittet som går i repris två gånger. Sedan visas bara eftermiddagsreprisen dagen efter originalavsnittet, alltså på fredagarna.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 January 2006 - 13:01

Kanske ska kolla på detta...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 02 January 2006 - 13:18

En mycket hyllad serie på Tv-land om inte annat. ;)

Självklart är den bästa serien på tv nu hyllad!

Nu måste jag göra lite skamlös reklam också: veronicamars.se

:D

#5 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 02 January 2006 - 15:06

Självklart är den bästa serien på tv nu hyllad!


Låter lovande med så mycket beröm... :) Vad är det som gör serien så bra? Självklart ska jag kolla in serien, men det skulle vara kul att få höra vad man kan förvänta sig.
Posted ImagePosted Image

#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 January 2006 - 15:09

Ska man äntligen få se vad som ska vara så bra med denna serie :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 January 2006 - 15:31

Självklart är den bästa serien på tv nu hyllad!

Säger du ja. :P

Jag har förväntningar på den, men jag väntar trots allt med viss skepticism på den. Har blivit besviken på haussade serier mer än en gång det senaste året och är kanske lite för cynisk för att fullt ut uppskatta det som andra hyllar så högt. Jag säger bara: Desperate Housewives och Grey's Anatomy ... :rolleyes:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#8 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 02 January 2006 - 16:16

Låter lovande med så mycket beröm... :) Vad är det som gör serien så bra? Självklart ska jag kolla in serien, men det skulle vara kul att få höra vad man kan förvänta sig.

Desperate Housewives och Grey's Anatomy ... :rolleyes:

Det går verkligen inte att jämföra och den sorts uppmärksamhet de serierna får är helt annorlunda. GA har en viss charm som jag gillar, men det är ändå bara en serie som är sådär lagom underhållande och inget du förälskar dig i, som t ex Buffy. Veronica Mars är en kvalitetsserie rakt igenom och Kristen Bell i huvudrollen är lysande. Sen finns det även andra otroligt bra karaktärer, en nästan rakt igenom fantastisk cast.

Det kan ta något avsnitt att helt sätta sig in i serien, det kan tyckas vara mycket introduktion i början och sen kommer arcen mer igång också. Charmig serie, underbara karaktärer, en mordgåta som nystas upp långsamt som arc, andra gåtor, underhållande CotW där Veronica är detektiv och löser stora och små brott. Det finns en stor del humor i serien också, likt Buffy, och de gillar även att använda popkulturella referesner. Och allt med en noir-känsla. :)

Det är den typen av serie du verkligen kan fastna ordentligt för, något jag inte trodde när jag först hörde talas om den. Är det en serie som tagit över efter Buffy är det VM. Det finns ju många serier som jämförs med Buffy tidigare, skillnaden här är att det inte är något övernaturligt och vår hjältinna har inga superkrafter, hon är bara streetsmart. Joss Whedon har sagt att detta är den enda serien han tycker gör sig förtjänt av att jämföras med Buffy, när han sett hela säsong 1 skrev han ett fantastiskt inlägg om serien på Whedonesque och the Joss seal of approval går inte att förneka heller. ;)

#9 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 11 January 2006 - 21:26

Påminnelse om att serien börjar på SVT2 imorgon kl 20:00.

Hur många här kommer titta? :)

#10 Sötnosen

Sötnosen

    Senior Captain

  • Members
  • 663 posts
  • Location:Solna
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 11 January 2006 - 21:45

Påminnelse om att serien börjar på SVT2 imorgon kl 20:00.

Hur många här kommer titta? :)


Jag ska definitivt kolla! :D
Posted ImagePosted Image

#11 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 11 January 2006 - 22:02

Påminnelse om att serien börjar på SVT2 imorgon kl 20:00.

Hur många här kommer titta? :)


Efter att ha läst ditt hyllningsinlägg ovan så måste jag ju så klart se det. :)

#12 leeloo

leeloo

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 23 posts

Posted 11 January 2006 - 22:05

jag tänker också se den! jag blev riktigt nyfiken nu, hoppas att den är så bra som den verkar :)

#13 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 11 January 2006 - 22:26

Jodå, jag ska självklart se den. :) Sedan kommer jag att skriva vad jag tycker. :evil:

;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#14 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 11 January 2006 - 22:41

Hehe, jag förväntar mig en lång och utförlig recension av Marie. :P

#15 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 12 January 2006 - 09:53

Skal också försöka kidnappa tvn :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#16 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 12 January 2006 - 22:03

Well, vad tycktes? Om ni lyckades kidnappa tvn? :)

#17 leeloo

leeloo

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 23 posts

Posted 12 January 2006 - 22:30

Jag tyckte att den var riktigt bra, det ska bli spännande att se hur serien fortsätter :) Jag gillade Kristen Bell, det var kul att Enrico Colantoni från Galaxy Quest var med också.

#18 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 January 2006 - 22:47

Jag tyckte det var ett väldigt forcerat avsnitt med en massa "snabbspolningar" för att få med så många karaktärer som möjligt och så många facetter av Veronicas personlighet som möjligt.

Visuellt var det väldigt snyggt dock, med den genomgående gröna färgen som 'hook'.

För att vara en så välbeställd överklassmiljö var det ovanligt många nedslitna ställen som såg billiga ut i Neptune också. :P

Jag är inte övertygad om att det är en serie för mig. Men jag har inte övergett den heller ännu. ;)

Klagomål på serien: Var är snyggingarna?? :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#19 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 13 January 2006 - 00:24

Nej, jag tycker heller inte serien har några direkta snyggingar, inte i detta avsnittet ivarjefall, men det behövs heller inte då serien är så otroligt bra på alla andra plan.

I piloten är det mycket som ska presenteras men speciellt focerat tycker jag inte det är. Visst är det en viss mängd info som ska in men sättet de valt att presentera det på är bra. Jag var inte såld på piloten första gången jag såg den, så här i efterhand kan jag fortfarande delvis se varför, men att jag ändå borde gillat den mer pga dialogen och hela stämningen.

Serien är ju menad att berättas i noir-stil också, det kanske är/blir en vanesak, och nu när karaktärerna presenteras första gången får du ju bara väldigt små delar av dem, något som verkligen utvecklas. Ge serien ett antal avsnitt, den växer otroligt.

Edited by Illyria, 13 January 2006 - 00:25.


#20 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 13 January 2006 - 09:28

Lyckades se 20 minutter :(

De mittarste 20 minutter så fattade inte så mycket :(

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#21 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 13 January 2006 - 11:26

FX: du får försöka se en av repriserna, de går idag 16:35 och imorgon 23:15.

#22 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 13 January 2006 - 12:07

Jag gillade piloten och förhoppningsvis kan det komma att bli en av mina favvoserier i framtiden. :) Den påminner en aning om Smallville, mest för att Veronica har flera likheter med Chloe Sullivan, men det betyder inte att det är det enda som gör den bra. Jag hoppas del två håller samma stil.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#23 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 13 January 2006 - 12:54

Nej, jag tycker heller inte serien har några direkta snyggingar...

Serien är ju menad att berättas i noir-stil också, det kanske är/blir en vanesak, och nu när karaktärerna presenteras första gången får du ju bara väldigt små delar av dem, något som verkligen utvecklas. Ge serien ett antal avsnitt, den växer otroligt.


Veronica ser väl bra ut?

Det får gärna bli mer "noir-stil" för min del...

Den påminner en aning om Smallville, mest för att Veronica har flera likheter med Chloe Sullivan, men det betyder inte att det är det enda som gör den bra. Jag hoppas del två håller samma stil.


Tycker den var bra mkt bättre än Smalville och jag hoppas den fortsätter så...

#24 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 13 January 2006 - 13:00

Den var inte speciellt bra...Jag hade gärna velat ha en mer realistisk och äkta tolkning av ungdomar, men det här känns ganska krystat och falskt. Det känns inte speciellt angeläget..Den hade ju sina ljusa stunder, så jag kanske fortsätter titta i alla fall...

Det som förvånade mig mest var seriens soundtrack, som kändes ganska smart och dyrt (!)...Det var The Streets, Blue Öyster Cult och andra stora band, och sånt brukar det vara snålt med i TV-serier...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#25 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 13 January 2006 - 13:04

FX: du får försöka se en av repriserna, de går idag 16:35 och imorgon 23:15.


Tack för tipset :thumbsup:

Skal bli i dag 16.35 :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling