Jump to content

Photo

Sherlock Holmes


  • Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 October 2008 - 23:36

IMDb >> Sherlock Holmes (2009)
Director:Guy Ritchie
Writers:Lionel Wigram (comic book) and Arthur Conan Doyle (characters)
Release Date: 2009 (USA)
Genre: Action | Adventure | Crime | Drama | Mystery more
Plot: Detective Sherlock Holmes (Downey Jr.) and his stalwart partner Watson (Law) engage in a battle of wits and brawn with a nemesis whose plot is a threat to all of England.




Empire: Movie News - Sherlock Holmes Casting Confirmed
01 October 2008
Update: But big bad still a secret?

This news is so hot off the press that our fingers are burning. As these very words are being typed, a London press conference for Guy Ritchie's Sherlock Holmes is confirming that Jude Law has been cast as Dr Watson, Kelly Reilly as his love interest Mary, and Mark Strong as villain Blackwood.

Rather more handsome and a hell of a lot younger than the middle-aged, moustachioed Watson of legend, Law's casting alongside Robert Downey Jr (as Sherlock Holmes) confirms that Ritchie's version will be a sexier, edgier and more action-tastic take on Sir Arthur Conan Doyle's greatest creation. We're also told that this Watson will be no bumbler, Downey Jr. emphasising his background as a military surgeon and war veteran.

Also added to the cast roster is Kelly Reilly who will be playing Mary, Watson's love interest (the self-same Miss Mary Morstan who became the good doctor's wife after the mysterious events of The Sign Of Four), who causes tension between Watson - who wants to marry her - and Holmes - who resents her competition for Watson's affections.
Factor in the recent revelation that Rachel McAdams will be playing Irene Adler (also referred to in the original stories as The Woman, a wily female criminal who evaded the great detective in A Scandal In Bohemia) and Mark Strong as Blackwood ("a mysterious new adversary") and it appears that Ritchie is creating something of a greatest hits mash-up of Doyle's best stories.

Also at the press conference, we asked whether there is yet another bad guy yet to be announced, in addition to Blackwood and Adler (perhaps a certain Professor Moriarty?). The cast remained tight-lipped (although Downey Jr grinned broadly) and producer Lionel Wigram simply declined to answer at this point. Which we're taking as a strong suggestion that there may be another nemesis to come.

But then secrecy was the word of the day. Ritchie would not confirm whether Holmes will don the traditional deerstalker, or even if he'll wear tweed, and stayed quiet on plot details. He did tell us that the production will be shooting in the Victorian streets of London and Liverpool, and that scenes will be shot in Freemason's Hall (where the press conference took place) and at St. Paul's Cathedral.

Producer Joel Silver also confirmed that the film will be a PG-13 (so bye-bye, scenes of Holmes taking cocaine). Everyone involved referenced the fact that this will be an action-packed Holmes, but emphasised that all his abilities, including bare-knuckle boxing and martial arts expertise, are sourced from Conan Doyle's books.

IESB.net - Movie News, Reviews, Interviews and More! - SHERLOCK HOLMES BEGINS PRODUCTION IN LONDON
Wednesday, 01 October 2008

UNDER THE DIRECTION OF GUY RITCHIE - Robert Downey Jr. Stars in the Title Role Alongside Jude Law, Rachel McAdams, Mark Strong and Kelly Reilly.
/.../


First Look: Robert Downey Jr as Sherlock Holmes | /Film

SHERLOCK HOLMES Like You've Never Seen Before!


Edited by Garm, 29 February 2016 - 01:50.
Tillägg av tagg.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 October 2008 - 19:12

SHERLOCK HOLMES Set to Hit Theaters Nov 20, 2009. | Mania.com
By: Mania Editorial Staff
Date: Friday, October 17, 2008
Source: Warner Bros.

Warner Bros. Pictures have updated their database for Sherlock Holmes by setting a November 20, 2009 release date. This has the film going up against Sony's upcoming animated film Planet 51 next fall. The upcoming Arthur Doyle adaptation, which will be based off a coming comic, will star Robert Downey Jr., Jude Law, Rachel McAdams, Mark Strong and Kelly Reilly. Director Guy Ritchie leads production which is currently shooting in London, based on a screenplay that Ritchie co-wrote with Tony Peckham.

Plot Summary: Robert Downey Jr. brings the legendary detective to life as he has never been portrayed before. Jude Law stars as Holmes' trusted colleague, Watson, a doctor and war veteran who is a formidable ally for Sherlock Holmes. Rachel McAdams stars as Irene Adler, the only woman ever to have bested Holmes and who has maintained a tempestuous relationship with the detective. Mark Strong stars as their mysterious new adversary, Blackwood. Kelly Reilly will play Watson's love interest, Mary.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 January 2009 - 19:19

Downey Jr. Gets a Raise on 'Sherlock' at Hollywood.com
Filmmaker Guy Ritchie has given Robert Downey Jr. a boost!

The director has asked Downey Jr., who plays the iconic detective in the movie Sherlock Holmes, to wear a pair of four-inch platforms in his shoes - in a bid to raise him up to co-star Jude Law's level, reports British newspaper The Sun.

Ritchie has ruled that the actor must wear the lifts in every scene he shares with Law, who plays Holmes' sidekick Dr Watson - so that the sleuths are the same height.

A source tells the tabloid, "Rob is stumbling around a lot and cursing Guy over the si


Varför just bara i scenerna med Law nu när man vet det, eller är väldigt uppmärksam så kommer det säkert märkas att han inte har extra inlägg i skorna i scenerna utan honom, då tänker jag på att Law har en scen mot Karaktär B, sen är det Downeys tur, och sist är alla tre med i samma scen. Kommer man då inte märka att Downey helt plötsligt ev. blivit en aning längre än Karaktär B än tidigare.

Edited by Georgia, 19 January 2009 - 19:19.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 May 2009 - 13:36

Första trailern har dykt upp.


Film news Sherlock Holmes trailer online | TotalFilm.com

The first trailer for Guy Ritchie’s take on Sherlock Holmes has arrived online and you can watch it below.

So, how is it? Well, it’s certainly interesting. If the filmmakers were intending to create a rip-snorting blend of comedy, action and general Ritchie style, then bravo.

But if you’re expecting a traditional Sherlock Holmes adventure? Well, except for the names and the fact he’s on a case, move along, nothing to see here.

Still, Downey looks like top value as usual, and appears well matched with Jude Law’s slightly stuffy (but obviously handy when it comes to action) Watson.

The shirt-free Downey fight scene you’ve likely already seen in still pics form looks like a deleted scene from Snatch, but otherwise the film seems – on the evidence of this first trailer alone – like a lot of fun.

And Rachel McAdams rocks.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 May 2009 - 16:08

Heheh, ser festlig ut. :D Homes Hollywood-style. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 October 2009 - 17:56

Tv-trailer för filmen.



[+] - [+]

Edited by Cartman, 20 October 2009 - 18:48.


#7 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 October 2009 - 18:37

Ooo... Shiny!
Support your local search and rescue unit - get lost.

#8 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 November 2009 - 12:02

slashfilm.com - Sherlock Holmes Movie Trailer #3: Action Packed!

#9 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 January 2010 - 17:43

Märkligt tyst om den här filmen här. Själv är jag ordentligt peppad på den här, och t. om min flickvän vill gå och se den med mig. Tillhör inte vanligheterna att vi har samma filmsmak. ;)

Sen tror jag, av vad jag har läst mig till, att den här filmens variant av Sherlock är närmare bokens Holmes än vad många tror. Vi har skapat oss en bild som bygger mycket på gamla tv-serier och filmer, ungefär eller exaktsom vi gjort med James Bond, där Daniel Craig blev en James Bond som var närmare böckernas än kanske någon annan skådespelare varit. Samma gäller filmerna i stort då.
*Hockey och superhjältar*

#10 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 January 2010 - 18:26

Vilket sammanträffande: två kollegor pratade om den här idag där den ena tyckte den var kanon medan den andra sa att den var ett sömnpiller :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#11 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 11 January 2010 - 19:47

Såg den på bio i förr går.

Popcorn versionen av Sherlock Holmes där han och Watson är mer action hjältar än de stillsamma detektiver som man är van vid. Och det funkar faktiskt helt ok. Downey Jr. är som vanligt charmig och rolig och har en bra kemi tillsammans med Jude Law. Guy Richie vet också vad han gör i sin första riktiga stor budget film. Resultatet är en skön matinéfilm som var väldigt trivsam att se på bio. En tvåa verkar dessutom oundviklig då huvudskurken Moriarty bara finns i bakgrunden här och listigt nog ser man aldrig hans ansikte heller så att Ritchie inte behöver casta honom förrän till nästa film. Ryktet säger att han är ute efter Brad Pitt. Kan bli intressant. :)

Wylie: med tanke på ditt betyg så undrar jag över vad det är i filmen (Sherlock Holmes) som du inte riktigt tycker fungerar? :)

Framför allt är storyn väldigt banal och klichéeartad precis som man kan förvänta sig i en sån här film. Det är mer James Bond än Sherlock Holmes. Förutom karaktärerna som påminner mer om cowboys från vilda western. Kort sagt det är mycket yta och för lite substans.

Men apropå det så glömde jag nämna scenografin. Dom har lyckats återskapa 1800-tals London på ett riktigt snyggt sätt.

Edited by Wylie Times, 11 January 2010 - 19:49.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 January 2010 - 19:49

Frågan är som sagt vad Sherlock Holmes egentligen är. Böckernas Sherlock ska vara mycket närmare den här filmen än vad vi kan ana. Så lite Bond över Sherlock Holmes låter alldeles utmärkt IMHO. :)
*Hockey och superhjältar*

#13 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 11 January 2010 - 19:54

Det är väl inget fel i sig att ha en story där allt är hisnande action och en diabolisk superskurk ligger bakom det hela. Problemet är att det har gjorts så många gånger förr vilket gör det hela en aning urvattnat. Att bara göra det tekniskt mer imponerande håller inte för mig men som sagt det är en underhållande film ändå. För stunden.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#14 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 12 January 2010 - 00:57

Märkligt tyst om den här filmen här. Själv är jag ordentligt peppad på den här, och t. om min flickvän vill gå och se den med mig. Tillhör inte vanligheterna att vi har samma filmsmak. ;)

Sen tror jag, av vad jag har läst mig till, att den här filmens variant av Sherlock är närmare bokens Holmes än vad många tror. Vi har skapat oss en bild som bygger mycket på gamla tv-serier och filmer, ungefär eller exaktsom vi gjort med James Bond, där Daniel Craig blev en James Bond som var närmare böckernas än kanske någon annan skådespelare varit. Samma gäller filmerna i stort då.


Jag ser också fram mot filmen, verkar som en kul rulle helt enkelt :)

Har du läst några av böckerna? Jag har aldrig läst en Sherlock bok, men sett en hel del s.k trogna tolkningar av Holmes och där är han knappast en actionhjälte. Snarare torr & analytiskt. Fast i Roger Moores version var han lite av en actionhjälte och så klart i Basil Mus :D .

#15 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 January 2010 - 07:49

Näe, jag har inte heller läst någon bok än, men jag har läst på om karaktären Sherlock. Och han verkar ju ha sina excentriska stunder, missbrukar kokain och ska tydligen även i böckerna "roa sig" med att slåss på gatorna. Så inte bara brittiskt torr...jag har några böcker hemma som ska läsas när tillfälle ges, kan rapportera då. ;)


Men jag har inte läst någon James Bond-bok heller, har däremot läst mig till hur bokens agent skiljer sig från typ Roger Moores.

Edited by Kermit, 12 January 2010 - 07:57.

*Hockey och superhjältar*

#16 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 12 January 2010 - 13:33

Jag har läst all Sherlock Holmes som finns. Stort fan i alla fall i ungdomen.

Helt klart är han inte en torr, brittisk nörd utan en komplex person med gott om mörka sidor och en fäibless för såväl droger som slagsmål. Jag känner inte att den nya filmen i sig är ett avsteg från böckerna snarare från hur han framställts på tv/film. Granadas tv-serie med Jeremy Brett som Sherlock Holmes fångar rätt bra de mörka sidorna och det mer "hårda" hos Sherlock Holmes även om han knappast (on-screen) är någon actionhjälte, men det insinueras.

Sherlock Holmes får gärna båda knarka och slåss och vara en riktig jävel, men hans stora tillgång och akilleshäl är och förblir hans skarpa intellekt. Det är ju därför han knarkar, han blir lätt uttråkad. Detta måste framgå om man vill vara trogen originalet. Att Sherlock Holmes är en osedvanligt smart person som i ganska stor utsträckning plågas av sitt intellekt och drivs av en omättligt behov att tillfredställa detta intellekt. Att detta ibland tar sig utryck i ett intresse för våldets tekniker och narkotiska preparat är inte så konstigt. Hans down-perioder mellan äventyren är inga tebjudningar direkt.

Jag är med andra ord varken upprörd eller förvånad över Holmes som actionhjälte och dekadent figur, frågan är bara om de lyckas hålla balansen mellan action och det andra, med andra ord om komplexiteten frankommer och om historien är bra.

Edited by dukeofnewyork, 12 January 2010 - 13:34.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#17 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 January 2010 - 14:57

Bra skrivet! Och det verkar stämma med den uppfattning jag har utan att ha läst mig till utifrån böckerna. Jag tror och hoppas i alla fall att Robert Downey jr. klarar av den där balansen du pratar om, en briljant dekadent människa med fäbless för action klarar han trots allt av. Se bara Iron Man. :)
*Hockey och superhjältar*

#18 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 12 January 2010 - 17:48

Ingen fan av Iron Man själv, men det berodde inte på Robert Downey Jr. Tror han är perfekt som Sherlock Holmes så som de verkar vilja framställa honom i den nya filmen.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#19 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 January 2010 - 03:24

Jag såg filmen idag och jag måste säga att jag förväntade mig ett stoprt steg från böckerna men istället fann jag att den här filmens tolkning av Sherlock Holmes var väldigt trogen orginalet och hade med många saker som de vanligtvis skippar t ex att han boxas, är en mästare på självförsvar och de mer komplexa delarna av karaktären. Visst, han är mycket lösare och skabbigare här medans han vanligvis är mycket torrare, gentlemana aktigare och har ett mer välvårdat hår. Men de har balanserat honom mycket väl och de bra sakerna överväger klart de negativa.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#20 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 21 February 2010 - 03:42

Oops, glömde bort den här tråden, men kopierar det jag skrev under Senast sedda film så skäller inte Georgia ut mig :P

Kan ju börja med att nämna att jag ej läst några böcker, endast sett några avsnitt från tv-serien med Jeremy Brett.

Märks att Guy Richie ligger bakom filmen med sina rappa dialoger och sättet han stannar upp filmen för att sedan övergå till slowmotion. Robert Downey JR bra i rollen som Sherlock och fungerar bra ihop med Jude Law, som gestaltar Watson. Riktigt snygg scenografi och foto. Svagheten får jag nog lov att säga är historien som inte är särskilt spännande. Inget nydanande om jag säger så. Och ska jag erkänna, ibland blir det för mycket av Sherlocks kvickheter. Om det beror på skådespelaren eller regin ska jag låta vara osagt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#21 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 21 February 2010 - 17:28

Storyn är för luftig, Rachel McAdams roll känns onödig för handlingen och Mark Strongs antagonist är ganska blek. Men den pulpiga tonen passar bra för materialet, som lyfts av kemin emellan den dynamiska duon.

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 March 2010 - 14:08

Du är ett flertal snäpp smartare än mig, Mjolnir, så jag uppfattade aldrig t.ex storyn som luftig. Tyckte det ofta var smart med tillbakablickar på vad som egentligen hände, men särskilt var miljöerna och samspelet mellan Jude Law och Robert Downey jr (och deras insatser för sig också) riktigt bra. Sen är kanske inte storyn så nydanande som någon sa, men det behöver den inte heller vara IMHO.
*Hockey och superhjältar*

#23 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 11 March 2010 - 15:21

Med "luftig" menade jag att den ofta sticker av på sidospår, som när Irene Adler drogar Holmes och lämnar honom fastkedjad till sängen. Jag har inte storyns detaljer i färskt minne men tjänade det där något syfte eller gjordes det bara för humorn när hushållerskan kommer in? Jag tror iaf att manuset hade vunnit på att trimmas ner till en mer koncentrerad form.

Jo, scenografin och gestaltningarna av Holmes och Watson är de största behållningarna. Ett "vågat" inslag i deras förhållande, som jag inte tror någonsin har prövats förr, är att Downey Jr och Law spelar dem med en påtagligt homoerotisk underton. I en scen, strax efter Watsons tillfrisknande, faller de ju nästan i armarna på varandra. Men samtidigt som det är ganska tydligt ges det en mogen behandling och görs inte till föremål för billiga gags.

Jag uppskattade också att de undvek trendföljande genom att inte piffa upp miljöerna med diverse steampunk-tillbehör, något som annars är populärt just nu i genreberättelser i det viktorianska England. Det tenderar att vara en ytlig fernissa man bara slänger på för estetikens skull och behövs IMO inte i en SH-adaptation (fast då hade den här tråden definitivt hört hemma i huvudforumet :) ).

#24 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 March 2010 - 21:40

Ja, förstår vad du menar nu nu med "luftig", men samtidigt måste jag erkänna att jag fnissade åt just den scenen. Det hade kunnat bli platt fall, men Downey jr. levererade den på ett så torrt sätt att det fungerade för mig i alla fall.

Och där håller jag med dig, visst fanns det några homoerotiska undertoner, eller som jag tolkade det var det Holmes som i så fall hade en liten "fling" för Watson, vilket skulle kunna passa in i Holmes briljanta person. Men det viktiga är, som du mycket riktigt påpekade, att det sköttes smakfullt, och inte blev ett gäng "höhö"-scener.

Haha, ja, den lilla gränsen för den gode Sherlock att vara OT eller inte är ju hårfin, det har du också alldeles rätt i. Men det är ju också en sjusärdeles laddad fråga, som man inte ska nysta i. :popcorn: Men kan också hålla med i att Steam-punk inte är en nödvändighet här, Sherlock Holmes i sig kan helt enkelt bära en film, det var viktigt att bevisa och det tycker i alla fall jag att de lyckades med.
*Hockey och superhjältar*

#25 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 11 March 2010 - 22:47

Har för mig att det så småningom ska komma en komedi-variant på Holmes med Sasha Baron Cohen och Will Farrel, och jag gissar att skämten är nog rätt så "höhö". Inget fel med det om det är kul, men problemet ligger väl i just där att det ofta inte är det.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight