Jump to content

Photo

Django Unchained - Quentin Tarantino


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 01 May 2011 - 10:48

Quentin Tarantinos nya film har fått en officiell titel, "Django Unchained". Temat kommer vara västern (naturligtvis i hans egen tappning :)) och Christoph Waltz kommer medverka. Intressant att se vad herr Tarantino hittar på denna gång. Produktionen sägs börja i år.

Tarantinos beskrivning av filmen:

"I'd like to do a Western. But rather than set it in Texas, have it in slavery times. With that subject that everybody is afraid to deal with. Let's shine that light on ourselves. You could do a ponderous history lesson of slaves escaping on the Underground Railroad. Or, you could make a movie that would be exciting. Do it as an adventure. A spaghetti Western that takes place during that time. And I would call it 'A Southern.'"


Någon som påstått sig läsa manuset har följande att säga:

"The title character Django is a freed slave, who under the tutelage of a German bounty hunter (Christoph Waltz) becomes a badass bounty hunter himself and after assisting Waltz on taking down some bad guys for profit, is in turn assisted by Waltz in tracking down his slave wife and liberating her from an evil plantation owner. And that doesn't even half begin to cover it! This film deals with racism as I've rarely seen it handled in a Hollywood film. While it's 100 percent pure popcorn and revenge flick, it is pure genius in the way it takes on the evil slave owning south. Think of what he did with the Nazis in Inglourious and you'll get a sense of what he's doing with slave owners and slave overseers in this one. It's violent and funny and full of great Tarantino monologues and shoot outs (and slave rapes and slave tortures) and the center piece of the script is this fantastic relationship between Django and his Obi-Wan Waltz and it all just f*cking works in the way only Tarantino makes it work."


Posted Image

Källa: comingsoon.net


Edit: lagt till premiärdatum i underrubriken.

Edited by Synon, 16 June 2011 - 06:15.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 May 2011 - 13:36

Även om jag blev lite besviken av hans Inglourious Basterds så kommer det bli kul och intressant att se Western á la Tarantino. Karln gör mig sällan besviken med sina filmer och även dom sämre av dom håller hög kvalité. Så givetvis ska även denna film och tillika hyllning till genren ses.

Det ska bli spännande att se vilka han castar i filmen. Det finns ju en hel del gamla rävar inom genren som skulle kunna få vara med och känner jag Tarantino rätt så kommer det säkert att bli så i någon utsträckning.

Dessutom känns ju Morricone given till att göra filmmusiken.

Edited by Piranhaconda, 02 May 2011 - 15:46.


#3 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 02 May 2011 - 15:24

I vanlig ordning bygger det på något annan har gjort tidigare. Förhoppningsvis blir det bättre än hans s.k krigsfilm Inglourious Basterds.

Tarantino är ett äkta fan till gamla obskyra gangsterfilmer, skräck och samuraifilmer mm, det har synts tydligt i hans filmer. Jag hoppas att Taranino visar lika mycket kärlek och respekt till westerngengren som han gjort med kungfu & gangstergenren, för hans tolkning av klassisk krigsfilm hade inte det oavsett lysande skådespeleri av Christopher Waltz.

Hoppas verkligen en TarantinoWestern blir lika coolt och underhållande som det låter, låt det inte bara bli en cool affisch med Brad Pitt igen.

#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 May 2011 - 15:45

Givetvis så lånar Tarantino. Frågan är om han kan göra film på något annat sätt. ;)

Django tycker jag är bra, en klassiker. Men jag hoppas att han kokar ihop något eget och inte lägger mer fokus än nödvändigt på just den filmen. Han visade en viss problematik med Inglourious Basterds så jag hoppas att han tog viss lärdom av det och faktiskt insåg vad som fungerade och vad som inte gjorde det.

Brad Pitt var ju t ex inte fullt så passande i sij roll till den filmen så jag hoppas att han väljer skådespelare med lite mer omsorg den här gången.

#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 May 2011 - 16:14

Han är visst inne på det anti-rasistiska spåret nu. :)

Men varför "Django"? Det finns redan en berömd Spagettiwestern serie vid namn "Django".
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 May 2011 - 16:28

Namnet Django i Tarantinos titel är väl hans sätt att hylla filmen med Franco Nero som Walker länkar till. :)

Lite som att han hyllade den klassiska filmen The Inglorious Bastards från 1977 när han gjorde sin egen häromåret.

#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 May 2011 - 20:29

Will Smith som Django? Hm, vet inte riktigt vad jag ska tycka om det... Klarar han av en sådan här roll?

Mer att läsa på News in Film där man kan ana att det kan ligga mer bakom den tanken...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 June 2011 - 06:16

Premiären är satt till 25 december 2012. USA, men vi får väl se om det blir runt juletiden även här i Sverige.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#9 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 June 2011 - 21:44

Precis som artikel skriver är jag tveksam till om Smith tackar ja till rollen. Tarantinos filmer går inte riktigt ihop med hans image.

Han tjänar väldigt bra med pengar på dom breda action/komedier/familjefilmer han brukar göra, dessutom är hans två Oscarsnomineringar i Ali & Pursuit of happyness till fullo bevis för att han är en aktad skådespelare. Han är ingen fördetting som skulle tjäna på att lyftas upp av Tarantino.

Det finns bättre kandidater om nu Tarantino äntligen vill göra om framgången med Travolta. Dvs plocka upp en föredetting och göra honom cool igen. Ge rollen till till Malcolm-Jamal Warner istället, Malcom vem då undrar säker många.

"Theo Huxtable" i "The Cosby Show".

Där har vi verkligen en person som inte haft så lysande karriär sedan 90talet, är i rätt ålder och skulle troligtvis direkt tacka ja till det erbjudandet att prata sexminnen på hästyggen och meja ned löjligt många rednecks med en Gatling Gun*. Min inte helt vilda gissning hur filmen kommer att bli.

(1860-talets variant av kulsprutan)

#10 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 June 2011 - 15:09

Enligt Variety så kommer Jamie Foxx att spela huvudrollen och stämmer det så sjunker mitt intresse för filmen rejält kan jag säga. Han är ingen favorit hos mig om jag säger så.

Tycker Walkers förslag låter mycket intressantare!

Edited by Synon, 23 June 2011 - 15:10.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#11 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 February 2013 - 11:08

Det är en lättsam och lättflytande historia Tarantino bjuder oss på denna gång, som vanligt kryddad med bra manus och dialog och så klart en hel del blod. Man får följa Jamie Foxx's Django som från sitt slavliv blir friköpt av tandläkaren/prisjägaren dr. King Schultz spelad av Christoph Watlz. De två bildar ett bra team, och när Schultz får veta att Djangos fru heter Broomhilda (efter Brünhilde), är tysktalande och såld till en sydstatsbaron beslutar de sig för att försöka få henne fri. Där hamnar de i Monsieur Candies (Leonardo DICaprio) och hans betjänt Stephens (Samuel L. Jackson) våld.

 

Tarantino har ju uppenbarligen alltid gillat klassisk Western, tidigare filmer har ju alla mer eler mindre haft såna element i sig, så det måste ha varit skönt för honom att helt få hänge sig genren. Det syns också, för det bra flyt på handlingen och man tröttnar aldrig trots längden på 2:45. Alla skådespelare verkar njuta av sina roller, undrar om det kan bero på att de i vanlig QT-anda är lite lagom härligt skruvade och överdrivna. Det blir aldrig pastisch/kalkon av det dock, skådespelarvalen är som vanligt för bra för det. Härligt att se Waltz som genomgående vänlig, och DiCaprio/Jackson som obehagliga typer. Feministen i mig ropar att det borde funnits plats för fler starka kvinnor (har ju inte varit ett problem för QT innan), men det stör inte när man tittar.

 

Som vanligt är den verkliga historien sklidrad genom en QT-skrattspegel. Det blir dock aldrig lika bisarrt överdrivet som i Inglourious Basterds. Det jag kan sakna jämfört med den är väl att den här historien ibland saknar nerv; även om den är oförutsägbar nog för att ständigt hålla en intresserad kan jag sakna de där otroligt bra, täta och spännande scenerna som fanns i förra. Men filmen som helhet är bättre än den, och klart sevärd.

 

Betyg: Mycket Bra


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#12 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 February 2013 - 16:50

Jag erkänner att jag hade vissa förväntningar på filmen. Jag menar, Quentin Tarantino. Vad har han hittat på denna gång? Tyvärr infriades inte förväntningarna, tvärtom. Blekt manus, skådespelare som spelade över, dålig inpassning av musik (och som i många scener gav sken av transportsträckor) och förvånansvärt normalt foto och klippning utan större innovationer. Och alldeles för lååååång. Zoe Bells roll blev väldigt liten och då hon var i fokus några gånger (jag läste att tanken var att hon skulle få en bakgrundshistoria och vara med i en slagsmålsscen) så undrar jag varför det slarvades så med något som påbörjades, men ej slutfördes. Slarvigt och ofokuserat, Tarantino! Men inget negativt över Christoph Walz som levererade som alltid.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#13 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 25 February 2013 - 08:18

Jag gillade den! Tycker att det var en snygg pastisch och blandning av Western och (lite) blaxploatation-filmer. Visst var den åt det humoristiska hållet, men det hade jag inga som helst problem med.
*Hockey och superhjältar*

#14 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2013 - 14:27

Bara jag som tyckte den var på tok för lång? Och, som jag nämnt tidigare, tycker jag inte Jamie Foxx är någon vidare skådespelare och Samuel L Jackson (som jag brukar gilla) fick fritt spelrum och blev enbart påfrestande med sitt överdrivna skådespel.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#15 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 25 February 2013 - 17:09

Jag tyckte den var lite för kort. :whistle:

Nä vars, men jag tog längden som en liten blinkning till Leone, som gärna filmade 3-timmars epos.


../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#16 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 February 2013 - 22:54

Jag kan faktiskt hålla med Synon om längden. QT verkar ha svårt att döda sina darlings men det är å andra sidan mitt enda klagomål. Resten av filmen är briljant rakt igenom. Det enda konstiga med Samuel Jacksons skådespeleri tyckte jag var scenen där han är ensam med DiCaprio och han helt plötsligt släpper sin karaktär och börjar prata som Jackson brukar prata i QTs andra filmer. Jag kan köpa att han spelar en roll inför andra men det blev en alldeles för stark och underlig konstrast i hans skådespeleri. Som om det egentligen var Ordell från Jackie Brown som dolde sig bakom all make up.


"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#17 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 February 2013 - 01:35

Django Unchained (2012)
 
Slaven Django blir köpt av tandläkaren Dr. King Schultz för att hjälpa honom som prisjägare. Django's förhoppningar är att en dag som fri man köpa tillbaka sin fru, Broomhilda. Men resan dit är mörk och tvingar Django att göra hårda beslut.
 
Quentin Tarantino tar sig ann en av de populäraste westerkaraktärerna och gör som vanligt något helt eget av det. Det finns säkert 30 Django-filmer och de flesta med olika skådespelare så varför inte.
En mycket bra Western full med humor, underliga karaktärer, extremt våld och blod, och givetvis stjärnspäckat. En film jag snöt av från början till slut. Aldrig långtråkig och aldrig att blicken med lätthet släppte bioduken. Inte fören mot slutet dvs. då tröttheten kommer när man inser att filmen inte är slut ännu.
En film jag kan klart rekomendera alla som gillar Western eller Tarantino andra filmer.
 
Betyg: Fantastiskt Bra+
 
 
Jag tyckte inte den kändes för lång. Inte fören efter den blodiga showdown då man insåg att den inte var slut ändå.
Jag håller med om att de slösade bort Zoe Bells karaktär. De fick en att bli intreserad av karaktären och tro att det var något speciellt med den och sedan inget.
När det gäller Samuel L. Jackson's karaktär jag tyckte jag också att det bröt karaktär men jag tror det var medvetet. Han spelade dummare, äldre och envisare än han var vilket märktes i slutet när han kastade undan käppen och rättade på sig. Ärligt talat så undrar jag om inte han igentligen var högsta hönset och Calvin Candie igentligen jobbade för honom. Men lite tråkigt att det rätta jaget var så SLJ steriotypiskt. Men det skulle inte förvåna mig om karaktären är släkt med någon från Tarantinos andra filmer. Som bekant så gillar han att göra sina filmer till ett universum och köra en röd tråd igenom med gemensama släktingar osv.


Edited by Crusader, 27 February 2013 - 01:44.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#18 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 February 2013 - 12:34

Några små klargöranden bara. Hon hette Brunhilde, eftersom hennes ägare var tysk. Det var bara amerikanerna som inte kan tyska som sa Broomhilda. Sen sägs det att Django och Brunhilde är tänkta att vara förfädrer till Shaft (ja, ni vet, klassiska Shaft), vilket förstärks ytterligare att att hon hette Brunhilde von Shaft.

Sen hade jag inget problem med att Zoe Bell inte hade en stor roll...tänk t ex på hur lite Boba Fett gör i de klassiska Star Wars-filmerna!

Candie jobbade inte för Stephen. Definitivt inte. Men visst blev han lite stursk och slutade darra när han fick sig ett glas. ;-)
*Hockey och superhjältar*

#19 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 February 2013 - 15:58

Hon hette Broomhilda för det var vad hennes papper sa (Broomhilda von Shaft). Att hon först fick namnet Brunhilde är en annan sak men ingen mer är doktorn fattade det och han var den ända som kallade henne det. I credits så står hon som "Broomhilda von Shaft". Likadant i de bilder som släptes före filmen och actionfiguren:

 

DjangoUnchained_Broomhilda.jpg

django-unchained-series-1-action-figure-


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#20 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 February 2013 - 17:13

Och det är ju för att amerikaner inte fattar tyska, tillika att de nya ägarna inte heller gjorde det.
*Hockey och superhjältar*

#21 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 13 May 2013 - 16:28

Hmm, för oss som inte kan få nog av Django;

 

Klick

 

:duh:


../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ