Jump to content

Photo

The Story of Film - SVT och SVT Play


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 June 2013 - 14:33

Filmintresserade: missa inte Mark Cousins "The Story of Film" som just nu visas på SVT och SVT Play. Första avsnittet gick igår på SVT, "Filmens födelse 1900-1920". 15 avsnitt.

 

Del 1 av 15 på SVT Play


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 June 2013 - 19:48

Låter intressant, skall se om jag kan få tid. Ser att den dessutom går i repris i morgon så jag skall se till att spela in den.

 

PS. Slänger du in en länk till SVTs sida för programmet också för den som vill ha tablåer och sånt?

The story of film | SVT.se

 

 

Edit: Pallade inte med att lämna det där å:et så där istället för och. :P


Edited by XC, 02 June 2013 - 19:49.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 June 2013 - 22:16

Jag tipsade om detta längst ner i detta inlägg, men det läste ni nog inte.

 

Ett klart ambitiöst projekt. Om än ganska så omfattande (nästan i överkant) och inte alltid så välgjort som man kunde ha hoppats på.



#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 June 2013 - 22:22

Jo, jag minns ditt inlägg nu när du nämner det. Var meningen att det skulle läggas in i kalendern innan jag glömde det. :teflonminne:


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 June 2013 - 23:40

Jag har nog samma minne jag med skulle jag tro. ;)

 

Jag ser nog några av dom avsitten som jag inte har sett, men det är inget jag kommer att följa från start till slut. Har så mycket annat jag hellre vill se.



#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 June 2013 - 06:06

Nej, är inte inne i den tråden så ofta ska erkännas. Med mitt minne så har jag svårt att komma ihåg om det är en bit in i framtiden så jag föredrar saker som ligger närmre (läs: typ samma dag). :P


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 June 2013 - 14:36

Nej, den tråden verkar inte direkt uppfylla det syfte som jag hade önskat när jag startade den. :(



#8 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 15 June 2013 - 22:34

Har nu sett två avsnitt och gillar det jag sett trots att uppläsaren är väldigt tråkig och de hastar förbi vissa klipp. Vete sjutton om jag kommer att ha tålamod att följa den via SVT. Kanske letar upp den på nätet och beställer den istället för det är mycket roligare att se flera avsnitt på raken! Särskilt med detta intressanta ämne!

 

Pst. Hade ingen aning om att holly betyder järnek. :P


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#9 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 June 2013 - 23:47

Jag såg 7 avsnitt innan jag inte mäktade med mer. Det var en kombination av saker som gjorde att det hela rann ut i sanden, men i samma veva så hade jag läst att SVT skulle visa serien. Så jag ska väl passa in dom resterande avsnitten tror jag.

Jag kan hålla med om uppläsaren. Mark borde ha överlåtit det jobbet åt någon annan, men jag antar att det här är ett rätt personligt projekt att han inte ville göra det.

Serien finns utgiven i UK på DVD över 5 skivor om du blir sugen på att beställa den. Vet inte om en svensk utgåva är att räkna med. Man kan ju även fråga Discshop om dom tar hem den, men frågan är hur dyr den blir då. Om du inte redan har testat så kan du beställa den från Zavvi, eller så har du ju Play också. Och så brittiska Amazon, som till och med erbjuder en steelbook-utgåva. Det är direktlänkar till produkten.

Edited by Garm, 16 June 2013 - 00:35.


#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 June 2013 - 08:03

Har bara sett första avsnittet än så länge. Ämnet är intressant och bra sammansatt, men uppläsarens ton av "ointresserad" och "besserwisser" gör inte att man längtar efter nästa avsnitt.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)