Jump to content

Photo

Dr Who - Spoilers säsong 3/29


  • Please log in to reply
391 replies to this topic

#51 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 17 May 2006 - 17:30

Who-fans är vana. Detta är den 10:e doktorn (av 13 möjliga enligt mytologin). Hamnar vi vid nummer 13 och serien fortfarande håller på så hittar de nog på nåt, dock.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#52 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 17 May 2006 - 17:31

Jag är inte van och det känns lite såpaaktigt att byta ut skådepspelare... :P

Hoppas David Tennant stannar ett bra tag!

#53 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 17 May 2006 - 17:54

Lite videos:

1:a till 2:a doktorn:

2:a till 3:e doktorn:

3:e till 4:e doktorn:

4:e till 5:e doktorn:

(hittar inga fler)

Litet musikmontage med den bästa doktorn (första):



och andra doktorn:

http://www.youtube.com/watch?v=K6-nD8S_qqw

Introt till Tv-filmen med 8:e doktorn:

http://www.youtube.com/watch?v=wQjrw4aOBRY

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#54 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 May 2006 - 20:28

Skulle Cappy kunna lista de logiska luckorna i GitF. Jag kan inte komma på någon speciell som inte adresserades i avsnittet. Ja, förutom den som nämndes i commentatorstracket då.


Det mesta. :P

Ett sliskig love story. Känns ologisk. (Vem sjutton skulle vilja dregla över en blond bimbo, när man kan dregla över en Blond Rose :P )

Vad som sänkte hela alltet var att han verkade så nere över Bimbons död, när det egentligen var rätt enkelt att motverka det. Tardis ffs!



Mickeys sätt är jobbigt, han är lite barnslig också, men jag tycker inte han är en total katastrof, hoppas på någon utveckling där också. Mamman är värre, och där kan jag inte se någon utveckling.


Ah, okej. Det där kan jag köpa. Och jag tyckte det var sant i säsong 1 också. Men jag tycker redan har börjat utvecklas.

I senaste avsnittet står han ju på sig själv rätt bra.

Hoppas David Tennant stannar ett bra tag!


Han har skrivit på för säsong 2 och 3 hittills.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#55 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 17 May 2006 - 22:01

Ett sliskig love story. Känns ologisk. (Vem sjutton skulle vilja dregla över en blond bimbo, när man kan dregla över en Blond Rose :P )

Vad som sänkte hela alltet var att han verkade så nere över Bimbons död, när det egentligen var rätt enkelt att motverka det. Tardis ffs!


Om logiken brister på att Doktorn faller för Du Pompadour även fast Rose finns i närheten har det ju att göra med personlig smak och inte brist på logik. I annat fall skulle jag tycka att det varit helt logiskt då jag aldrig fattat varför folk dreglar över Billie Piper. (Där kan vi snacka bimbo)

Förvisso hade det varit enkelt att åka tillbaka med Tardis men jag tror inte Doktorn ville ändra mer på tidlinjen genom att dyka upp ännu en gång. vilket låter helt vrickat men som du säger har serien sin egen konstiga interna logik.


Mickeys sätt är jobbigt, han är lite barnslig också, men jag tycker inte han är en total katastrof, hoppas på någon utveckling där också. Mamman är värre, och där kan jag inte se någon utveckling.


Ah, okej. Det där kan jag köpa. Och jag tyckte det var sant i säsong 1 också. Men jag tycker redan har börjat utvecklas.

Han är lite bättre än i säsong 1 där jag tyckte att han fungerade mest som en dörrstopp för storyn. Men jag tycker fortfarande inte om honom. (För att som sagt inte tala om Jackie) Captain Jack var ungefär hundra gånger bättre.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#56 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 May 2006 - 22:49

Om logiken brister på att Doktorn faller för Du Pompadour även fast Rose finns i närheten har det ju att göra med personlig smak och inte brist på logik.


Det var sarkastisk skrivet, om det undgick dig. ;)

Givetvis har sådant med smak att göra, men det är inte särskilt logiskt (eller för den skull) särskilt intressant att se Dr. Who springa runt som en love-sick-puppy i varje avsnitt. Två på rad blir för mycket.



I annat fall skulle jag tycka att det varit helt logiskt då jag aldrig fattat varför folk dreglar över Billie Piper. (Där kan vi snacka bimbo)


Rose är långtifrån någon bimbo. Hon har ju vuxit ifrån den rollen, vilket gör att det är så oootroligt trist att se att man slungar tillbaka Karaktärsutvecklingen till "Rose fångas och måste komma och räddas av den heroiske doktorn". Big yawn.

Att Mickey däremot blir det känns mer logiskt. Hade han varit the damsel in distress tror jag det fungerat mycket bättre.



Förvisso hade det varit enkelt att åka tillbaka med Tardis men jag tror inte Doktorn ville ändra mer på tidlinjen genom att dyka upp ännu en gång. vilket låter helt vrickat men som du säger har serien sin egen konstiga interna logik.


Jupp, den har sina egen logik (och det har alla narrativ). Och i det här fallet tycker jag inte den håller. Min första tanke var precis som din, men det känns som den inte riktigt håller. Först och främst att Doc begår misstaget att lämna henne och gå tillbaka genom eldplatsen. Ett sådant misstag ser jag inte en Timelord begå. Sedan att han inte åker tillbaka - för hur skulle det förändra tidslinje mot om hon hade följt med honom som han tänkt göra först? Inte alls.

Han är lite bättre än i säsong 1 där jag tyckte att han fungerade mest som en dörrstopp för storyn. Men jag tycker fortfarande inte om honom.


Håller helt med om säsong 1. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#57 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 18 May 2006 - 00:43


Om logiken brister på att Doktorn faller för Du Pompadour även fast Rose finns i närheten har det ju att göra med personlig smak och inte brist på logik.


Det var sarkastisk skrivet, om det undgick dig. ;)

Um, jo lite kanske.

Rose är långtifrån någon bimbo. Hon har ju vuxit ifrån den rollen, vilket gör att det är så oootroligt trist att se att man slungar tillbaka Karaktärsutvecklingen till "Rose fångas och måste komma och räddas av den heroiske doktorn". Big yawn.

Jag menade mer Billie Piper där än Rose som jag håller med om att ha börja växa ifrån bimborollen. Men jag tycker å andra sidan inte heller att Reinette var en bimbo.

Edited by Wylie Times, 18 May 2006 - 00:45.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#58 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 May 2006 - 07:59

Varför har ni spoilermarkerat eran diskussion?
är ju jättejobbigt att läsa ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#59 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 18 May 2006 - 09:03

Därför att det inte finns någon spoilervarning i rubriken antar jag.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#60 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 18 May 2006 - 09:47

Exakt, en dålig formulerad rubrik och ingen undertitel gör att man ska spoilermarkera det.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#61 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 May 2006 - 12:05

Dags att inflika lite kommentarer här, då jag sett Tooth & Claw, Shool Reunion och The Girl In the Fireplace också.

Först vill jag säga att sämsta avsnittet hittills denna säsongen är New Earth. Även om jag gillade det också.

Tooth & Claw: Pauline Collins som Queen Vic :D Har goda minnen av henne från Upstairs Downstairs och jag tycker hon passade utmärkt i rollen. Jag gillade varulven, väldigt snyggt. Det var också intressant med planteringen med att doktorn och Rose förbjöds att komma tillbaka ... Och så avstampet för Torchwood.
School Reunion: ASH gör ett bra jobb som vanligt. Läskig! Läbbiga fladdermöss, synd på den långe mörke läraren som är så snygg. :blush: Jag förstod dock aldrig logiken bakom att det måste vara just barn? En gammal assistent dyker upp och har med sig hunden som hon fick vid skilsmässan: Först blir Rose svartsjuk på deras tidigare förhållande, samtidigt som förra frun blir svartsjuk på nya frun och sedan finner de en gemensam grund i att finna fel hos mannen istället. Konventionellt och billigt, men det funkar som comic relief. Första frun vill ha tillbaka mannen och försöker använda hunden som bete, men han har uppenbarligen gått vidare i livet, även om han visar glädje i att återse henne och minns deras tid med värme.

TGITF: Underbart avsnitt! :wub: Bäst hittills denna säsongen av de jag sett. Jag håller helt med Wylie i hans första kommentar om avsnittet. Fascinerande och tankeväckande med de olika tidsperspektiven mellan rymdskeppet och Frankrike. Och doktorn blir kär! Har han varit det tidigare någon gång?

Jag tycker att det var blev mycket med två doktorn-har-känslor-avsnitt på raken sådär, men förhoppningsvis rättar de till det framöver. Anledningen till att man väljer att göra såhär är tvådelad har jag kommit fram till:
Dels så ger man storyn ännu en dimension genom att distansera Rose från doktorn. Där använder man både Mickey :urk: som någon för Rose att ty sig till och Madame de Pompadour för doktorn att förälska sig i. Förgäves för honom, eftersom han inte klarar av att andra dör och han är "evig" (det är han ju uppenbarligen inte, men närapå). Dels så skickar man ett meddelande till publiken/fansen att det är inte meningen att Rose och doktorn ska vara ett par. Det visar man genom att ta in en gammal assistent som han övergivit, med sorg i sinnet men utan ånger och genom att han oväntat blir förälskad.


Jag har svårt för att sätta sifferbetyg, för jag ändrar mig ofta, så det avstår jag ifrån.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#62 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 May 2006 - 12:45

Ah, crap. You're all suffering from a mental breakdown! :(

Jag är ensamast i hela världen... *kryper in i ett hörn och gråter*

:P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#63 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 May 2006 - 08:39

Rise of the Cybermen + Age of Steel: Mera Rose och familjen. *suck* Enough already! Efter TGITF så var storyn om cybergubbarna inte alls lika intressant. Och Mickey är borta ur serien. Hoppas jag. Får tillstå att han lyfte något i de här avsnitten, men jag förstår inte riktigt meningen med att ha honom som en svartsjuk, men avståndstagande f.d. pojkvän. Efter TGITF borde det stå klart att något romantiskt förhållande mellan doktorn och Rose inte finns på agendan. Och här antyds precis motsatsen - wtf? :unsure:

Storyn i sig var väl okej, men om det nu var så osannolikt att de hamnade i denna parallellvärld, hur kunde det då vara så enkelt att åka därifrån?

Roger Lloyd Pack i rollen som Lumic övertygade mig inte heller, men det har nog med att göra att jag älskar honom i rollen han har i The Vicar of Dibley. :D

Support your local search and rescue unit - get lost.

#64 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 24 May 2006 - 11:50

28x05-06
Håller med Marie. Varför ska dom hela tiden ta upp Rose tråkiga familj? Nu är iaf Mickey (förhoppningsvis) borta för gott. Om nu bara Jackie kunde bli uppgraderad till Cyberman i Doktorns universum också.

Mickey-Rickey grejen återvände iaf på ett roligt sätt. Men jag tycker dom kunde ha skojat till det med Rickeys utseende lite grann som det annars brukar vara populärt att göra i alternativa verklighet avsnitt, som att t ex ha gett honom långt hår och mustasch eller nåt. :)

Själva cybermännen då? Jodå jag gillade verkligen deras nya utseende och röster. Dom var helt klart behållningen i två annars mediokra avsnitt.


Rise of the Cybermen: 5/10
Age of Steel. 6/10

Edited by Wylie Times, 24 May 2006 - 11:50.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#65 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 May 2006 - 12:36

Jag vet ju inte hur de har framställts förut, men att cybermen stampar omkring och morrar "Delete! Delete!" påminner väldigt mycket om hur Daleks tar sig fram och bara säger "Exterminate! Exterminate!" Jag hade gärna sett lite mer variation på the baddies. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#66 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 24 May 2006 - 14:24

Cybermen i "vårt" universum tillkom genom att en planet (Mondas) gick lite i överdrift när det gällde att skapa reservdelar till människor. Och nej, de säger inte "Delete", dock så fick de nån slags urge att säga "Excellent" senare i serien, vilket kan vara lite udda med tanke på att de inte har några känslor.. :P

http://en.wikipedia.org/wiki/Cybermen

Denna "originstory" rekommendas mycket: http://en.wikipedia....iki/Spare_Parts

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#67 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 24 May 2006 - 14:45

Denna "originstory" rekommendas mycket: http://en.wikipedia....iki/Spare_Parts

Att dom inte gjorde en remake av det avsnittet istället. Det låter ju bättre.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#68 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 24 May 2006 - 14:52

Avsnittet bygger "löst" på den (fast de liknar inte varandra speciellt mycket). Precis som Dalek-avsnittet byggde på Big Finish-äventyret "Jubilee"...

http://en.wikipedia....ctor_Who_audio)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#69 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 30 May 2006 - 19:41

28.07 The Idiot's Lantern Kvinnors frigörelse speglat med både gott och mindre gott resultat.

Nja, det här hade väl kunnat göras mycket bättre - eller? Inget favoritavsnitt direkt.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#70 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 31 May 2006 - 02:30

28.07
Nä det här var inget vidare. Väldigt ojämn säsong hittills. Men nästa vecka är det äntligen dags för besök på en annan planet. :D

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#71 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 31 May 2006 - 09:42

Helt ok avsnitt, även om det knappast är den bästa för säsongen. Mark Gatiss förra avsnitt (The Unquiet Dead) var bättre. Bra miljöer dock.

Syns kanske lite att RTD inte skrivit avsnitt på ett lite tag (antar att han har koncenterat sig på att få igång Torchwood).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#72 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 31 May 2006 - 20:12

Rise of the Cybermen + Age of Steel
Tyckte det var ett bra dubbelavsnitt.

Blev lite nyfiken på var doktorn har träffat Cybermännen förut.
Äntligen så var Mickey inte en sån mes han brukar vara, och så blir han inte kvar i serien.


The Idiot's Lantern
Nja, inte så bra avsnitt.

Men nästa avsnitt verkar desto bättre.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#73 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 31 May 2006 - 20:27

http://en.wikipedia.org/wiki/Cybermen kan man få lite info på, som sagt.


De såg ett huvud på van Stattens museum i säsong 1. Nåt som också refererades till i dubbelavsnittet nu.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#74 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 June 2006 - 18:02

Nu är det tydligen klart att Billie Piper slutar efter den här säsongen Undrar vem nästa companion blir .

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#75 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 15 June 2006 - 19:03

Nu är det tydligen klart att Billie Piper slutar efter den här säsongen Undrar vem nästa companion blir .

YEEES! Störde mig rejält på henne i dom senaste två avsnitten som annars var väldigt bra.

Det skulle vara coolt om hon "died in battle" som Fan själv förutspådde.

Edited by Wylie Times, 15 June 2006 - 19:05.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter