Jump to content

Photo

Eurovision Song Contest 2007


  • Please log in to reply
144 replies to this topic

#101 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 May 2007 - 17:43

Har ett starkt minne av att hon sjöng den på svenska, men det kanske var när hon vunnit som hon gjorde det, eller åtminstone en svengelsk version.
Det var på den tiden som det fortfarande var kul och jag fortfarande tittade på melodi & schlager festivalen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#102 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 May 2007 - 19:02

Har ett starkt minne av att hon sjöng den på svenska, men det kanske var när hon vunnit som hon gjorde det, eller åtminstone en svengelsk version.


Mitt minne håller inte med - men jag är inte säker. Men mitt minne är rätt säker på Charlotte Pirelli sjöng den helt på engelska.

Carola däremot hade problem med Fångad av en Stormvind där hon höll på att brista ut i engelska i sjungandet. Stort nervdaller om hon skulle klara att hålla sig till svenska. Då allt var klart och hon fick sjunga fritt blev det engelska.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#103 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 May 2007 - 19:48

Hon heter Charlotte Perelli. Pirelli är ett däckmärke. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#104 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 May 2007 - 19:48

Sjöng Charlotte Nilsson/Perelli på svenska eller engelska i Jerusalem?! Svaret finns i den här länken....

Edited by Walker, 14 May 2007 - 19:49.


#105 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 May 2007 - 20:33

Okej, egentligen tycker jag det är rätt ohyfsat att skriva ett inlägg och sedan säga att man sticker (det inbjuder inte direkt till att svara), men jag skall ta upp mitt svar här ändå. Jag hoppas dock inte att du försvinner, för det är inte min mening då jag börjar argumentera och diskutera. (Jag är mjuk och snäll som en fluffig krambjörn egentligen, men jag vet att mitt språk och debattering är rätt antagonistisk. Go figure!)

Rekomenderad läsning: Andreas Nunstedts krönika i Expressen (borde vara söndagsupplagan) och Maries blogginlägg (se tidigare länk).

Kvalité är objektivt, smak är det inte. Det är subjektivt. Smak säger om vi gillar det vi hör eller inte. Det är ofta det som kommentarerna i tidningarna är så upprörda över - bidraget föll inte i deras smak. Kvalité däremot visar hur bra musikerna är på musik (hur skickliga är de på sina instrument? Skrev de bidraget själv? Hur står det rent musikaltekniskt i sitt utförande mot de andra bidragen?).

Det finns givetvis ytterligare en dimension här också, som du kan välja att hävda, nämligen scenshowen. Det har inget att göra med musiken dock, utan med uppträdandet. Hade Ukraina en scenshow? Ja, det tar jag inte från dem. Jag tycker inte det var bra, men rent strategiskt var det smart och fungerande. Men det krävs mer än det - man måste ha musikaspekten också. Jag tror det var XC som var inne på det tidigare i tråden.

Jag är ingen skicklig musiker, så min insikt här är ytterst begränsad då jag saknar stor kompetens. Så nej, kvalitét är inte personligt. Och nej, jag har ingen stor kompetens här att hävda. Min lilla insikt säger mig dock att Ukrainas musikaliska del var undermåligt och inte särskilt värt att komam så högt upp. Har vi någon musiker här på forumet med insikt i komponering och musikaliskt utförande får den gärna tillrättavisa mig och beskriva hur den utmärker sig som en värdig vinnare.

Tanken att tävla i musik är inte förenlig, i min mening, med att låta folk röstar. De röstar på sitt grannland eller på vad för musik de gillar - inte på musiken som nödvändigtvis är bäst. Det blir inte en tävling i musik, det blir istället en popularitetstävling (vilket Marie berör i sin blogg).

Och det är här vi går in på vad jag menar med kulturkrock. Först måste det definieras. Jag syftar inte på att låten har etniska inslag, så som det antytts i poster från andra tidigare här. Jag talar istället om just väst-östindelningen. Marie är inne på det i sin blogg - folk röstar på grannländerna (vilket är ett faktum - alla som såg röstomgången kan konfirmera det). Det här är, som Marie skriver, inget nytt. Det fanns förut också - även om det var i betydligt mindre utsträckning. Det har trappats upp rejält i och med öststaterna. Det är just av det här skälet som jag tjatar om Nunstedts krönika så mycket - för den tar upp det här problemet på ett väldigt vettigt sätt och gör vad många undviker - komma med konstruktiva lösningar.

Det jag kan rekomendera dig Freja är att leta fram Nunstedts krönika och läsa den. Vet inte, men den borde väl finnas också på Expressen? (Hade jag haft en bättre uppkoppling skulle jag letat fram den åt dig.) Den tar nämligen upp mycket vettiga tankegångar på hela problemet med kulturkrocken och hur man löser det. Mycket läsvärd, även om man inte vill debattera.

Jag vet inte om det gjorde dig klokare på vad jag menade eller inte? Om du tycker jag missat något eller undvikit något - säg till då så ska jag svara. Jag förväntar inte att folk ska köpa allt jag säger utan ifrågasättande nämligen - jag vill ha mothugg så att man kan ha en argumentation eller debatt kring ett ämne. Det blir roligare än vanligt tyckande då.

Sjöng Charlotte Nilsson/Perelli på svenska eller engelska i Jerusalem?! Svaret finns i den här länken....


Och för oss som knappt får iväg våra poster för linan är så seg och därmed inte kan se det, så kanske någon kan avslöja svaret? :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#106 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 May 2007 - 20:39

Charlotte sjöng på engelska. Take me to your heaven. startnummer 15 för den som mot förmodan vill ha den bonusinfon :rolleyes:

Edited by Walker, 14 May 2007 - 20:40.


#107 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 May 2007 - 20:40

OK, jag hade fel, hon sjöng på Engelska första gången.
Men hur var det när hon hade vunnit då?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#108 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 May 2007 - 20:45

OK, jag hade fel, hon sjöng på Engelska första gången.
Men hur var det när hon hade vunnit då?


Charlotte sjöng på engelska men den avslutande strofen sjöng hon på svenska. Minns även att hela svenskteamet stod bakom henne på scenen, Bert Karlsson pratade som vanligt i sin mobil.


Här är länken till Andreas Nunsteds Krönika
ifall någon vill läsa och komentera

http://www.expressen.se/noje/1.677163

Edited by Walker, 14 May 2007 - 20:56.


#109 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 May 2007 - 05:24

Tack Walker både för svaret på vilket språk och för länken till krönikan!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#110 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 May 2007 - 08:25

Nu har jag också läst krönikan och han säger ju detsamma som jag (nästan). Och att det är en stor fördel att vara med i semifinalen kan väl ingen opponera sig emot. Så länge det är folket som röstar så är de mer benägna att rösta på något de hört flera gånger och som börjat sätta sig i huvudet mer än något de hör för första gången.

Jag tror nog att EBU och resp. lands arrangörer (västeuropa då) har mycket att fundera över och prata om innan planerna för nästa års tävling spikas. Vi kan nog förvänta oss förändringar i någon form, men kanske inte alltför radikala - det kan vara farligt det också - om det låter likadant i övriga västländer som det gör här hemma i Sverige.

Hans kommentar om vem som har störst chans att slå internationellt är helt irrelevant däremot. Främst för att det inte har med ESC att göra, men också för att det inte finns någon korrelation mellan exponeringen i ESC och en internationell karriär. Se bara på Carola som vunnit tävlingen, som har en fantastisk röst (vad man än tycker om hennes person i övrigt), som ser bra ut och som satsat utomlands flera gånger, men som aldrig lyckas ändå.

-----------------------------

En artikel om möjliga vägar att gå mot en förändring av nuvarande upplägg plus vad några proffs tycker finns att läsa i Sydsvenska dagbladet.

Länk: http://sydsvenskan.s...ticle238629.ece

1. Klaga på att östeuropeerna bara röstar på varandra?
Ingen idé. Väst röstar också på Öst. Om bara ”västländernas ” röster hade räknats i lördags så hade ändå Serbien vunnit, de fem toppländerna varit de samma och The Ark hamnat på kvalplats, enligt en sammanställning som Expressen har gjort.

Ojdå. Ja, då föll ju det argumentet att östländernas röstande på varandra var avgörande.

5. Betala oss in i finalen?
Fem länder är direktkvalificerade till finalen: Spanien, Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Italien. Italienarna var dock fräcka nog att nobba tävlingen i år, trots gratisplatsen i finalen.
– Den möjligheten finns inte. Det är fem länder som på grund av sitt stora invånarantal i kombination med det man betalar i deltagaravgift har den förmånen, säger Svante Stockselius.

Jag hade för mig att det var fyra länder. Det förvånar inte att Italien är en av dem, men de har väl inte varit med i tävlingen på många år? De satsar istället på sin egen San Remo-festival, höjdpunkten för smetiga schlagers och smörsångare. ;)

6.Slåss för att återinföra jurysystemet?
Tidigare delade en jury i varje land ut poängen. Jurysystemet, som försvann i slutet på 1990-talet, gav Sverige flera segrar. Numera är det ersatt av telefonomröstningar i varje land. Fast Sverige har faktiskt lyckats vinna en gång när det var telefonröster som avgjorde: 1999.
– Vi har ju jurygrupper i varje deltagande land som en back up om något skulle gå fel med tekniken under telefonröstningen. Men erfarenhetsmässigt vet vi att resultatet blir ungefär det samma, det skiljer sig väldigt lite mellan resultatet från jurygrupper och telefonomröstningen, säger Svante Stockselius.

Ja, han borde ju veta som mångårig chef för eventet. Jag tror dock att vi skulle slippa sådana bidrag som Ukrainas med ett juryförfarande. (Jag har fortfarande inte sett eller hört sången ;) )
Support your local search and rescue unit - get lost.

#111 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 May 2007 - 08:40

Ja, du tangerar mycket av hans åsikter Marie - det var därför som jag sagt det om och omigen tidigare i tråden ;)

Just det där sista som Stockelius säger i punkt sex vet jag inte om det nödvändigtvis är sanningen. Vi behöver bara se hur det var i Sverige med Stenmarck vs. Gröndahl (sp?). Däremot tror jag att han är tvungen att skydda ESC:s ställning innan den kan utvärderas. Att direkt efteråt gå ut och säga att det bara är att lägga ned skiten är väl kanske inte så smart om man är chef. ;)

Jag håller med dig om att pajasnumret aldrig skulle komma så som nu med en jurygrupp. Ytterst svårt att tro det.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#112 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 May 2007 - 18:06

Serbiska ESC-vinnaren Marija till Sverige

På fredag (18/5) kommer vinnaren av Eurovision Song Contest 2007, Marija Serifovic, till Sverige. EBU (European Broadcasting Union) ger ESC-vinnaren möjligheten att resa runt i Europa och presentera sig själv och sin musik. Under sex dagar besöker Marija Serifovic därför Danmark, Spanien, Sverige, Holland, Grekland och Tyskland.
Under fredagen kommer Marija Serifovic att uppträda i Gallerian i Stockholm (kl 12.00) samt i Folkets park i Malmö (kl 17.00). Marija kommer också att vara med i SVT-programmet Bobster (SVT1, kl 19.00-19.30) på fredagskvällen innan hon flyger vidare till Amsterdam.


Support your local search and rescue unit - get lost.

#113 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 May 2007 - 18:15

Läste det i aftonbladet igår. Undrar om hon kommer att sjunga ESC-versionen eller en engelsk version.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#114 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 May 2007 - 22:29

1. Klaga på att östeuropeerna bara röstar på varandra?
Ingen idé. Väst röstar också på Öst. Om bara ”västländernas ” röster hade räknats i lördags så hade ändå Serbien vunnit, de fem toppländerna varit de samma och The Ark hamnat på kvalplats, enligt en sammanställning som Expressen har gjort.

Ojdå. Ja, då föll ju det argumentet att östländernas röstande på varandra var avgörande.


Men varför gav väst i så stor grad höga poäng till öst?

#115 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 May 2007 - 22:51

Kanske för att de tyckte om de låtarna? Eller ska vi också börja pinka revir och rösta på västlåtarna bara för att?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#116 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 May 2007 - 23:52

Jojovisst de röstade på den bästa låten. Nej vi ska inte vara lika revirpinkade, vi ska rösta på den låten med störst hitpotential, t ex Ukrainas "Wild dances" för att ta en vinnare från öst. Årets vinnare har ingen given hitpotential som Ruslana, Sertab eller Elena.P hade. Den kommer tillskillnad från dessa inte ingå i de kommersiella kanalernas spellistor.

Har en teori om varför västländer eller västligt orienterade länder röstade som de gjorde. Eller vad som till en del kan ha inverkat. Men jag väljer nog att behålla den för mig själv.

#117 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 May 2007 - 06:16

Nej, dela med dig av dina tankar Walker. Jag är som alltid nyfiken och intresserad. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#118 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 May 2007 - 08:18

Jag hör den gärna också! :)

Ahrvid Engholm postade följande text på SKRIVA-listan (skriva@freelists.org), som är en e-postlista som berör skrivande och allmän fantastik:

Jag är tydligen med i dagens Namn och Nytt i DN, en lätt lustifik text angående schlagerfestivalen. Har inte sett det själv än, men nedan är iaf texten som jag sände till dem:

Ett anspråkslöst förslag

Ett schlagerspöke härjar i Europa. Efter Västeuropas totala eurovisionsförnedring måste något göras. Från Stettin vid Östersjön till Trieste vid Adriatiska havet har en ridå av notblad sänkt sig över kontinenten.
Det bästa västeuropeiska bidraget kom på 17:e plats! Och de flesta andra åkte ut i semin. Gråtande holländare och schweizare sågs vilset stappla runt i Helsingfors.
De beräknande östeuropeerna bara röstar på varandra. Och de är många - för många. Länder som Sovjet, Jugoslavien och Tjeckoslovakien delade ju upp sig. Vi patriotiska västeuropéer saknar helt enkelt röstnumerär för att mota schlagerspöket i grind.
Men vi KAN göra något!
Det räcker inte med att Italien kommer tillbaka. Vi måste in med Monaco och Luxemburg igen. Sedan har vi Lichtenstein, San Marino och Vatikanen. Det är sex röster.
Vi i Norden drar vårt strå till stacken. In i schlagerslaget kastar vi Färöarna, Åland, Grönland. Vi kan nog övertala Belgien att ställa upp som Flandern och Vallonien. Fem härliga, underbara röster till.
Storbritannien får offra sig, och ställa upp med England, Skottland, Wales och Nordirland. Nog kan vi även klämma in Jersey, Guernsey, Sark, Alderney och Isle of Man! Åtta nya, fräscha västeuropeiska schlagerröster!
Om jag nu räknat rätt, blir det nitton nya förvirrat leende ansikten som bräker "First I must congratulate you for a spectacular show" och sedan säkrar den så hett åstundade sångbucklan.

--Ahrvid Engholm


Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#119 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 May 2007 - 08:36

Vad hjälper det om dessa ändå lägger sina röster på östblocket? :P

Helt plötsligt har den här sångtävlingen blivit ett vi-och-domscenario. Märkligt... :mellow:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#120 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 May 2007 - 09:55

Absolut ingenting - men jag tyckte det var en rätt roligt artikel och kunde inte låta bli att posta den. Tänkte likadant innan jag såg statistiken.

Inte alls märkligt, utan rätt så väntat med tanke på hur de utvecklat tävlingen.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#121 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 May 2007 - 10:24

Just vad gäller Storbritannien så är det ju ganska lustigt att de tävlar med endast en deltagare, med tanke på att de på så många andra tävlingsområden representeras av de olika nationsdelarna, främst sport iofs, men det här inte så långt ifrån det området.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#122 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 May 2007 - 13:16

Håller med om det. Kan kanske ha att göra med att det kostar att vara med i Melodifestivalen också?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#123 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 May 2007 - 13:55

Nja, det kostar ju att vara med i sportevenmang också, det är nog andra orsaker till nationsdeltagandet här.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#124 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 May 2007 - 14:39

Men det är en enorm skillnad på sport och annat. Folk är överhuvudtaget villiga att slänga ut massor med pengar om bara ordet sport finns med. Det finns liksom ingen spärr där i huvudet. Vem sjutton vill t.ex. se en B-lagsturnering i Ishockey? (Läs: Karjala Cup och allt vad det nu heter.) Trots det slänger TV-kanaler ut multum för att få visa det.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#125 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 May 2007 - 15:34

Det finns upenbarligen tillräckligt många för att det ska löna sig att köpa in såna sportevent och sända dem eftersom de gör det. ;)

Jag gissar dock att varje land har en röst inom EBU och det är där gränsen går för bidragen också. Alltså skulle man inte kunna få med separata bidrag för Färöarna, Jersey etc eftersom de står under resp. nations EBU-tillhörighet. Det är ju dessutom bara en tv-kanal i resp. land som får vara med, annars kunde det finnas en från TV4, en från TV 3 etc som tävlar för Sverige. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.