Jump to content

Photo

Haj-sommar på SFN! Filmfest!


  • Please log in to reply
108 replies to this topic

#26 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 September 2013 - 02:18

Jaws/Hajen (1975)
 
You're gonna need a bigger boat!
 
Den lilla Ön Amity's turist tid har precis börjat när ett dödsfall inträffar i vattnet. Ön's nya Polischef, Brody, reagerar snabbt och, då allt pekar på att det handlar om en Haj, stänger stranden. Men Amity's borgmästare tror inte på att det hela är ett större problem och ställer sig helatiden mot Brody's beslut. Mer och mer går det upp för Brody att han måste själv ta tag i det hela om han ska stoppa hajen som terroriserar ön. Till sin hjälp får han Haj-experten Hooper och den ökända hajfiskaren Quint.
 
Baserad på ett manus och en bok av Peter Benchley som i sig är inspirerad av verkliga hänbdelser som inträffade 1916 i New Jersey där en Haj dödade 4 personer och alvarligt skadade en 5:e (Filmen "12 Days of Terror (2005)" är baserad på den händelsen) och historien om världen största haj fångad med lina samt den då populära Rogue-teorin om Hajar (som nämns i filmen men som de flesta inte längre tror på) att en Haj tar ett revir där den stannar tills maten tar slut och kan fästa sig vid människokött.
 
Ryser fortfarande av första scenen. Fortfarande lika obehaglig efter alla dessa år. Likdant med scenen med pojken (då de fortfarande, och speciellt då, är ovanligt att de dödar barn på film)
Bäst är fortfarande när de 3 hjältarna ger sig ut på havet efter hajen men den långa inledningen gör den biten destu bättre.
Fast vettifasiken om jag hade åkt med på Orca och fiska haj. Speciellt inte då man måste klättra utanpå båten för att ta sig fram på den.
Älskar scenen när de jämför sina ärr och Brody tittar på sitt blindtarms ärr då det är det ända han har. :P Innan Quint berättar om USS Indianapolis (som är en sann historia, btw).
 
Minns när jag såg den här för första gången. Jag låg i mammas knä och hon höll för ögonen på mig när det var något hemskt. Fast jag fick bara se halva för sedan skulle jag gå och lägga mig. Var väldigt irriterad över det och fortfarande så klarar jag inte av att bara se en halv film utan jag måste se hela än hur dålig den är. Sedan tog det några år innan jag såg den igen, då hela.
Fortfarande en av mina absoluta favoritfilmer och den har åldrats väl. En lång film men den är så bra att man aldrig har tråkigt och jag tillochmed önskar den var längre. Det finns en 6 minuter längre version.
Musiken är fantastisk och specialeffekterna håller fortfarande bra och är faktiskt bättre här än i uppföljarna.
Jag blev grymt sugen på att läsa boken då jag bara har skummat igenom den när jag var liten och igentligen bara läst slutet.
 
Lite kul fakta. Hooper skulle ha dött i filmen (precis som i boken) men en haj trasslade in sig i en tom bur när de skulle filma riktiga hajar till filmen och det hela blev så bra att de beslutade sig att ändra hans öde med att han flyr ut ur buren.
I boken är slutet helt annorlunda. Där ligger en panikslagen Brody i vattnet och väntar på att hajen ska döda honom när den bara plötsligt dör mitt framför honom. Troligen var det giftpilen som Hooper använde som han lyckades sticka den med men det hela förklaras aldrig i boken.
 
Steven Spielberg gjorde filmen för manuset påminde så mycket om filmen Duel (1971) han hade gjort innan så han såg det hela lite som en spirituel uppföljare. Han skrev om manuset en hel del sedan. Orginal-manuset Peter Benchley skrev var mycket mer actionladdat då filmbolaget ville ha mindre drama och skippa den långa inledningen. Ironiskt nog så blev slutresultatet att inledningen blev över halva filmen.
 
När de gjorde filmen gick mycket fel och de hade väldigt lite tid på sig att filma. En av de större problemen de hade var den mekaniska Hajen som de hade svårt att få att fungera vilket är orsaken att man inte ser hajen under större delen av filmen utan bara fenan. Från början var det meningen att hajen skulle synas redan från början. Det hela skapade en ny trend med att inte visa monstret fören i slutet av filmen som de flesta monsterfilmer sedan körde med efter det. Därför, om ni ser gammla monsterfilmer före Jaws, så visar de oftast monstret redan i början. Vid ett tillfälle fick de bara den mekaniska hajen att ligga på sidan så de var tvugna att filma en scen med att hajen simmade och attackerade på sidan. De lyckades tillsista att få den att fungera lahom tills de skulle filma finalen.
 
Filmen gav hajar ett enormt dåligt rykte och hajdödandet ökade katastrofalt. Så pass att Steven Spielberg och Peter Benchley ångrade att de gjorde filmen och började sedan jobba lite med att visa för allmänheten att filmen överdrev.
Filmen har fått mycket kritik för att hajen är överdrivet stor (7,5 meter) men det stämmer inte helt. Då en Vithaj vanligtvis bara blir runt 6 meter lång så är det inte fullt ovanligt att hitta de som är 7 meter långa och betydligt större än så har rapporterats (upp till 10 meter) och dokumenterats. Saken är bara den att det krävs att en expert mäter och väger den för att det ska anses stämma till 100% vilket gör att många forskare räknar inte de som är större trots bildbevis och mätningsrapporter gjorda av folk som kan sin sak, och de få väldokumenterade och varifierade av experter anses vara tillfälligheter. Forskare tror därför i grunden inte på dokumenterade Vithajar som är längre än 6 meter. Men samtidigt så är det så att Vithajar växer hela sitt liv så då de flesta blir dödade långt innan de når sin ålder (30 anses vara åldern de kan bli men det beror på att de inte hittat äldre än att det är vetenskapligt bevisat att de inte blir äldre), i teorin borde de kunna bli betydligt större. Men då miljontals hajar dödas årligen så får de sällan en chans att växa fullt ut så sanningen är att vi vet helt enkelt inte hur långa eller gammla de blir. Rekordet ligger på 11 meter men det är ett gammalt rekord och med största sannolikhet så hinner de inte bli så stora i dag.
 
En av de filmer alla måste se någon gång. Det är ett måste! Har du inte sett den så gör det för du missar verkligen! Har du sett den, se den igen!
 
Betyg: Awesome!

 

 

Kan väl hålla med om att de var dåligt förberädda. Men då ska vi också tänka på att hajen var mycket större och starkare än de anade. Planen var ju att ta med hela hajen till land så de hade säkert väntat sig 4-5 meter. Fiskespöt var innan de visste hur stor den var. Ett sådant kan ta rätt stora fiskar.

SAedan så får vi tänka på att det inte förekommer så stora hajar i de vattnen och Quint har aldrig jagat en sådan, vilket är orsaken han blev så fanatisk om det. Så han hade inte bättre redskap. Det de hade borde ha räkt till de flesta hajar.

 

@Garm: På tal om Moby Dick. Från början skulle Quint introduceras med att titta på Moby Dick (1956) i en biograf och skratta så åt specialeffekterna att alla andra går därifrån. Men de fick inte rättigheterna att använda filmen för Gregory Peck som trotts att han erkände den hade dåliga effekter inte ville bli gjord till åtlöje.

Och visst är filmen klyschig. Men vi får också tänka på att den skapade många av de klyscher. När filmen kom så var de inte klysher än. :P

Shaw skrev föresten om sin monolog där han berättade om sin förflutna. Kanske hade det med saken att göra att resultatet blev så bra.

 

 

@Libby: Kom igen. En till kan du väl hänga med på? ;)


Edited by Crusader, 03 September 2013 - 02:37.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 September 2013 - 17:28

FÖRST!
 

*


Hajen 2 / Jaws 2 (1978) [US]
I KORTHET: Amity Island lider fortfarande av sviterna från den fatala hajattacken fyra år tidigare; Vaughn har övertygat alla om att han inte var en penningkåt idiot, Mike Brody är nu totalt insnöad på segling och Polischef Brody är sparsmakat paranoid i närheten av vatten.
DET BRA: Hela plotten kring ungdomarna och ungdomarnas seglingsutflykt fungerar bra som en språngbräda för den här filmen. Och hade kunnat få vara ännu mer dominant i storyn. Och man lägger inte ned allt för mycket tid kring problemet Brody har att övertyga stadsstyrelsen om att en ny haj lurar kring stränderna. (Även om jag gärna hade sett att Vaughn kunnat lära lite av sina misstag och inte vara samma inkompetenta jubelåsna som sist).
DET DÅLIGA: Jag har lite svårt för hur hajen ger sig på stora och döda objekt så som den gör i den här filmen. Bortsett från de två första anfallen (dykarna och vattenskidåkaren) så anfaller den båtar som är bra mycket större än den själv. Den här hajen jagar inte för att äta - den är bara utstuderat elak och för min del är det svårt att svälja. Jag är inte helt säker med har inte Brodys son Mike åldrats lite väl mycket på 4 år? Och lillabror nästan inte alls?
SOM HELHET: Grundstoryn är på många vis minst lika bra som i första filmen, visst finns det detaljer som är hårdsmälta men det går att leva med. Kul dessutom att så pass många av skådespelarna återvänder.
PS: Både Steven Spielberg och Richard Dreyfuss ("Hooper") inbjöds till filmen men bägge var upptagna med Närkontakt av tredje graden som halkat efter i schemat. Erland Josephson erbjöds sedan att ta över Dreyfuss roll men svarade: "I rather have intellectual battles with Liv Ullmann, than fighting with some shark".


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 September 2013 - 23:04

Jaws 2 (1978)

 

Open wide!

 

Livet har återvänt till det normala igen på ön Amity och turisterna strömmar åter igen dit. Martin Brody jobbar hårt som ön Amity's polischef något som satt press på relationen med hans tonåriga son Mike.
Just som alla i Amity känner sig säkra att gå ut i vattnet igen börjar folk försvinna i vattnet runt ön och snart börjar han misstänka att en ny haj har tagit sig till Amity's stränder men ingen på ön tror det är annat än paranoia efter de hemska händelser som hände för 4 år sedan. Men det är inte paranoia om där faktiskt är något där ute och en ny Vithaj, lika stor som den första, har kommit till ön. Är det bara en tillfällighet eller har den första hajens död kallat hit den för att hämnas? Och hur ska Brody, den här gången helt på egen hand, hantera den här nya krisen?
 
Direkt uppföljare på världens genom tidernas bästa hajfilm, vilket också betyder att den har mycket att leva upp till. Många anser den här tillhöra en av de sämta haj-filmerna som har gjorts och jag kan bara inte förstå det. Visst är den inte lika bra som första och den har vissa problem men den är fortfarande en fantastiskt bra film och en av de bästa i genren. Bra skådespelare (överlag bättre än första), och då det är samma specialeffekter som första så är även de bra och fantastisk musik.
 
Som med första filmen så är några av de bästa scenerna mellan Brody och yngsta sonen Sean. Något som får mig att önska att de hade gjort en film där far och son kämpade mot en haj tillsammans. Sean har altid varit en av mina favoritkaraktärer i serien.
 
Kommer ihåg hur förvirrad jag var som barn över den här filmen. Då jag visste att hajen i första filmen sprängdes undrade jag klart hur den kunde överleva och komma tillbaka igen. :P
 
En sak jag minns att jag irriterade mig på när jag såg den första gången var att de så snabbt gjorde sig av med Mike genom att slå honom medvetslös när saker verkligen börjar hända, och det gör det fortfarande. Det hade passat så mycket bättre om han hade fått vara lite hjälte som sin far, redan här.
 
Ett problem som filmen lider av är att de försöker för hårt att överträffa första genom att göra allt strörre och coolare (vilket är ett fel de flesta hajfilmer har). T ex scenen med kvinnan som av misstag häller bensin på sig och spränger sin båt är fortfarande lika dålig.
Inledningen är inte alls lika intresant här som i första filmen men andra halvan väger upp det.
När det gäller att borgmästaren återigen inte tror på honom så kan man ha mer förståelse den här gången. Tillskillnad från första filmen så har Brody väldigt svaga bevis här. Men han är ändå en idiot som vägrar ens se möjligheten.
 
En spännande och grymt underskattad film.
 
Betyg: Fantastiskt Bra
 
 
@XC: Jo, den här var lite väl galen i båtar men det var första med. Den sänkte ju 2 stycken och en roddbåt. ;) Men här hämtar de mycket inspiration från den gammla myten att hajar hämnas om man dödar en. En myt som de bygger vidare på i 4:an.
I första filmen var Mike 12-13 år gammal och här är han 17. I första filmen var Sean bara runt 4 såg det ut att vara men här verkar han vara runt 8. Jag tycker det stämde rätt bra. :)

 

Sedan vill jag gå lite på djupet med en sak. Steven Spielberg var aldrig intreserad av den här filmen. Han var därimot intreserad av att göra en prequel om Quint under World War II. Det var den idé som först kom fram när de skulle göra en ny Jaws men filmbolaget ville ha en uppföljare så planerna lades ner. Sedan körde allt ihop sig för filmen (ännu en regisör fick sparken) och Steven Spielberg började jobba på prequel idén (då det var den ända idén han var intreserad av) med att skriva på manuset men han kunde inte börja producera fören efter ett år (av grunder som du skrev) och filmbolaget ville ha en film genast (då den här redan var 3 år försenad), så en ny regisör anlitades.

 

Orsaken den var försenad var Roy Scheider. De tvingade honom att vara med i filmen då han hade hoppat av en annan film pga bråk med regisören/producenten och var tvungen att göra en annan för att inte bryka kontrakt. Han gjorde allt för att slippa. Han skrev på för 3 filmer på raken bara för att vara uptagen och han tillochmed försökte få folk att tro att han var mentalt galen för att slippa. När de väl började filma så bråkade han dagligen med regisören och tillochmed hamnade i slagsmål med honom. Orsaken var att han tyckte att regisören spenderade förmycket tid på detaljer, teknik och de mindre skådespelarna istället för de stora skådespelarna som honom själv. Plu att regisören inte rådfrågade honom innan han gjorde ändringar.

Minns hur shockad jag blev när jag för första gången läste vilken diva han var och hur han ansåg sig själv vara bätte och viktigare än alla andra.

Men en bra sak får man iallafall säga om honom, trotts hur mycket han hatade att behöva göra filmen och bråkade bakom kameran så gjorde han alltid sitt bästa framför. Han kunde aldrig tänka sig att spela dåligt bara för att han hatade filmen utan gjorde alltid sitt bästa och jobbade hårt.

 

När 3:an skulle göras och journalister frågade honom om han kunde tänka sig vara med så började han gapskratta och sa att inte ens Mephistopheles kunde övertyga honom att göra den och att filmbolaget var smarta nog att inte ens fråga. :P


Edited by Crusader, 05 September 2013 - 01:10.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#29 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 September 2013 - 09:16

Jag fick intrycket av att Mike var lite yngre i ettan men då är det bara jag som missbedömt hans ålder.

Jag tycker inte heller den här filmen så så pjåkig - finns betydligt sämre försa uppföljare tycker jag. Det märks  att man fått ordning på tekniken, för hajen syns mer än någonsin och det förtar kanske spänningen lite och bitvis spiller det nästan över på actionfilm. Sedan håller jag med dig: ett av problemen är att ta de populära elementen från ettan och göra dem större och coolare. Vilket inte fungerar. Visst anfaller hajen i ettan också båtar - men inte på samma sätt som den här, den här verkar nästan leta efter båtar att ge sig på. Hämnd-teorin är kanske en annan sak med den här filmen som inte riktigt funkar.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#30 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 September 2013 - 00:20

Lite sen till partyt anländer jag med mitt omdöme för den andra filmen. Som faktiskt är ungefär som den första, dvs att den har samma styrkor och svagheter. Själv väljer jag att bortse från allt vad logik heter, för det är där filmens större brister återfinns. Men så var det ju även med den första filmen. Och som sagt, jag tror knappast att man eftersträvade realism rakt igenom i dessa filmer. Med det sagt så blev jag lite förvånad över att det gick att göra en passande uppföljare. Man kan ju se det som ganska enkelt att göra "en till hajfilm" där man kokar ihop något bara, men här tjänade man på att få tillbaka en del av skådespelarna från den första filmen och med dom även karaktärerna. Synd bara, som sagt, att man inte fick med Richard Dreyfuss också. Även den här filmen är kanske i det längsta laget, för jag tycker att den blir riktigt bra först när ungdomarna ger sig iväg i båtarna för att ta sig till fyren. Fram tills dess så är det en blandad kompott av både bra och intressanta scener, med sådana som egentligen in tillför något till handlingen eller för den framåt. Favoritscener i den här filmen är nog när Brody står uppe i tornet och spanar efter haj och hur han sedan reagerar efter att han tror sig se något i vattnet. En annan är när Brody sitter och preparerar sina kulor. I båda dessa filmer så målar man upp en riktigt intressant karaktär i Brody. Och en sak som jag har glömt att säga tidigare är hur bra John Williams musik till filmerna är. Inte bara det klassiska och odödliga ledmotivet, utan alla annan musik med.

 

@Crusader: Vilka härliga omdömen som du bjuder på. :thumbsup: En massa information som jag inte visste om sedan tidigare och som gör att filmtitten blir ännu bättre när man får svar på en del frågor som man fick under själva titten av filmerna.



#31 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 September 2013 - 07:27

Även den här filmen är kanske i det längsta laget, för jag tycker att den blir riktigt bra först när ungdomarna ger sig iväg i båtarna för att ta sig till fyren. Fram tills dess så är det en blandad kompott av både bra och intressanta scener, med sådana som egentligen in tillför något till handlingen eller för den framåt.

Håller med, tror inte jag upplevde den här som riktigt lika lång som ettan (trots att det bara skiljer 10 minuter) därför att den får sig ett sådant uppsving mot slutet. :)


Favoritscener i den här filmen är nog när Brody står uppe i tornet och spanar efter haj och hur han sedan reagerar efter att han tror sig se något i vattnet.

Kan man nog säga att den var nog min också - för den scenen var typ den enda jag mindes från den här filmen innan jag såg den i förrgår. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#32 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 September 2013 - 14:24

Det enda som jag mindes från filmen innan jag såg om den var scenen i slutet där Brody dödade hajen med en elkabel. Annars var det som att se filmen för första gången (uppfriskande), vilket säger hur länge sedan det måste vara som jag såg filmen senast.

 

På tal om Mike så håller jag med dig, jag upplevde honom som mycket yngre än 12-13 år i den första filmen. Så där tycker jag att dom har missat lite, för det känns helt enkelt inte trovärdigt för fem öre, även om det var så man tänkte.

 

Jag håller också med dig kring hajen, men som jag skrev så är det här som dessa filmer har sina brister. Dom är inte direkt logiska eller realistiska. Men som tur är har dom andra kvaliteter som gör dom sevärda.

 

Och jag tycker att det hade varit bättre att man lagt mer fokus på ungdomarnas utflykt och inte så mycket tid på Brody och dennes förehavanden i land där han måste springa runt och övertyga folk. Igen. Att dom har ett hajproblem.

 

Intressant trivia där om Erland Josephson. Tänk honom i den rollen. Eller ja, det är rätt svårt att göra det faktiskt. ;)



#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 September 2013 - 17:41

Hajen 3 / Jaws 3-D (1983) [US]
I KORTHET: Mike har blivit stor och flyttat hemmifrån och jobbar numera på Sea World tillsammans med flickvännen. Brorsan Sean är på ingång från Colorado (där han studerar på tryggt avstånd från havet och dess vargar) när en av grindarna mot havet trasslar. Bröderna Brody, hajmagneter som de är, tvingas åter se hajen i vitögat*.
DET BRA: Jag har en bekännelse att göra. Det här var alltid min favorit bland hajen-filmerna. Jag gillade miljön (med temaparken) och undervattenstunnlarna och hur hajen mer eller mindre förvirrar sig in i parken. Och faktiskt, så tycker jag fortfarande. Storyn är på det hela taget riktigt bra och bygger vidare på mytoset riktigt bra. Inga fåniga hämnd-teorier bara en fruktansvärd slump. Karaktärerna är riktig bra de med och jag gillar hur man låter tjejerna för en gångs skull komma fram och inte bara vara offer. Scenen där Kay och Mike flyr undan hajen med hjälp av delfinerna är riktigt häftig. Sedan måste jag säga att parkägaren Calvin Bouchard fungerar bättre här än vad "borgmästare Vaughn gjorde i de två första (där Vaughn bara var en jubelåsna är Calvin iaf en acceptabel karaktär). För sin tid skulle jag vilja säga att special effekterna är riktigt bra - skraltiga med dagens mått mätta och knappast så övertygande man önskat att de varit. Här och där finner man spår av scener som uppenbarligen var designade speciellt för 3D (som t.ex. armen som flyter runt). Här och där har man dessutom digitala effekter som för sin ålder är godkända.
DET DÅLIGA: Även om slutet iofs är helt OK och funkar så är det på det hela taget svårt att förlikas med tanken på att handen med granaten skulle vara så tillgänglig... Och special effekterna lever mycket på sin charm, men en del av mig kan inte låta bli att le vid tanken på en re-release av 3D versionen av den här filmen.
SOM HELHET: Som det verkar lär den här behålla titeln som min favoritfilm i serien, bra story och över lag en trevlig produktion. Man återgår till en av ettans stora poänger: man ser inte hajen hela tiden.
PS: Bess Armstrong, Lea Thompson och Louis Gossett Jr. den här filmen bjuder på en del bekanta ansikten.
*}: Låter det stå "vitöga" med flit för att reta folk såklart. ;)

*


Det enda som jag mindes från filmen innan jag såg om den var scenen i slutet där Brody dödade hajen med en elkabel. Annars var det som att se filmen för första gången (uppfriskande), vilket säger hur länge sedan det måste vara som jag såg filmen senast.

Jag upplever det unefär likadant. Minns vissa detaljer men f.ö. är det som att återupptäcka de här filmerna.

 

På tal om Mike så håller jag med dig, jag upplevde honom som mycket yngre än 12-13 år i den första filmen. Så där tycker jag att dom har missat lite, för det känns helt enkelt inte trovärdigt för fem öre, även om det var så man tänkte.

Skönt att det inte bara var jag. Som kände så. Räknade efter på skådespelarna och de var faktiskt 12 resp 7 år när första hajen spelades in. (Chris Rebello "Mike" dog f.ö. redan 2000 i en hjärtattack 37 år gammal).

Edited by XC, 06 September 2013 - 17:42.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 September 2013 - 23:22

Den här filmen kan jag inte ha sett många gånger tidigare för det mesta kändes som nytt. Eller ja, allt kändes nytt då jag inte kom ihåg någonting av filmen sedan innan. Och det är hur trevligt som helst att återupptäcka filmer. I vissa avseenden så är den tredje filmen rent av bättre än sina två föregångare. Att den här uppföljaren skulle vara så hatad är anmärkningsvärt, för dålig är den då inte. Faktum är att jag känner lite som XC skrev efter att ha sett den här, att den sticker ut och får mig att gilla den, om inte mer, så lika mycket som dom andra två. Jag gillar också att man har satt en temapark i fokus och att haj mer av en slump letar sig in i den och utgör ett hot. Just temaparker brukar ofta fungerar riktigt bra i filmer. Jurassic Park, Final Destination 3, Beverly Hills Cop 3, bara för att ta ett par exempel. Speltiden som jag har anmärkt på tidigare är här precis lagom. Man får en tajt film som gör det den ska utan att ta några omvägar och dra ut på saker och ting. Handlingen är som sagt var bra och karaktärerna känns både intressanta och välspelade. Faktum är att man fick till bra skådespelare här. En tonårsförälskelse dök upp (Lea Thompson) och så blev jag påmind om hur bra både Dennis Quaid och Louis Gossett Jr. har varit. Eller kanske fortfarande är, för ärligt så har jag inte sett dom i några direkt nya filmer. Som XC skrev så fungerar Calvin bättre än vad borgmästare Vaughn gör i dom två tidigare filmerna. Även om jag måste tillstå att Vaughn var välspelad trots att man ogillade karaktären skarpt. Jag gillar även karaktären Philip FitzRoyce som känns lagom bindgalen. Jag ser att skådespelaren Simon MacCorkindale gick bort 2010 i sviterna av cancer. Och så har vi Bess Armstrong som gör ett kanonjobb med Kay. Jag noterar att filmens regissör Joe Alves bara har regisserat den här filmen. Han var dock "second unit director" både på Jaws och Jaws 2 innan. Över huvud taget så verkar han inte ha jobbat så förskräckligt mycket inom branschen vilket är synd med tanke på vilket bra jobb han gjorde med den här filmen. Men kanske att han fick avsmak efter all avsky som han har fått utstå från "förståsigpåare". En annan sak som jag noterade är att den välkända författaren Richard Matheson var med och skrev filmens manus. Visuellt så är den här filmen störtskön. Även om jag tycker att den har sina brister, speciellt när man ser hajen i närbild, då märker man att mekaniken inte riktigt fungerar tillfredsställande. Men som jag skrev i omdömet till Jaws så är det att betrakta som patina idag. Just att den här filmen hade scener ämnade i dåtidens 3D är rätt häftigt. Jag har alltid gillat den typen av 3D-effekter för att dom är såda kalkonvarning på dom. Det är väl därför som jag gillar t.ex. Friday the 13th 3 som har ett liknande upplägg på 3D-effekterna. Och dom vanliga specialeffekterna sitter ofta som dom ska, även om dom bär spår av dåtidens teknik, men det är för det mesta bara charmigt i en sådan här film. Favoritscenen i denna film är en sådan, närmare bestämt när Philip FitzRoyce blir uppäten av hajen och vi får se det inifrån hajens mun. Om jag inte minns helt fel så får man se en liknande scen filmad ur samma "point of view" i filmen Jättehajen. Eller så blandar jag ihop den med någon annan film.



#35 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 September 2013 - 00:33

Jaws 3-D / Jaws III (1983)
 
Mike Brody och hans flickvän Dr. Kay Morgan jobbar på vattenparken SeaWorld i Florida. När hans vattenrädda bror Sean Brody kommer och hälsar på och faller för den vackra vattenskidåkerskan Kelly Ann Bukowski så verkar det som att de 4 skulle få en mycket trevlig tid tillsammans. Men snart blir det trubbel när en 3 meter lång Vithaj visar sig a tagit sig in i parken. Den ökända äventyraren Philip FitzRoyce ser det hela som en fantastisk chans att få publicitet och föreslår föreståndaren Calvin Bouchard att döda den på TV skulle bli en hit.
 
2:a uppföljaren och början på slutet. En underskattad film som faktiskt är rätt bra om man bortser från de dåliga effekterna och den dåliga regin. Med en av mina favoritskådespelare i huvudrollen, Dennis Quaid.
Med 10,5 meter lång gör det här till seriens största haj. Jag kom ihåg den här hajen som den fulast och att den såg ut att vara gjort av en blandning av ett målat betongblock och Papier-mâché, men den såg faktiskt rätt OK ut, speciellt för sin ålder.
Beslutet att göra den för 3-D gjorde också att filmen fick en dålig skum bildkvalitet. Specialeffekterna är rätt dåliga och regin är inget vidare, även då Joe Alves säkert gjorde sitt bästa.
En sak jag reagerade starkt på är att Hajen kan backa. Hajar kan inte backa.

Sedan är väl filmen aldrig skrämande, eller så värst spännande heller. Inte som i de första två där man höll andan när någon hamnade i vattnet.
 
Först planerad att seriens producenter att vara en parodi av de första 2 filmerna och skulle göras av de som gjorde National Lampoon filmerna (Var av "Ett Päron till Farsa" är mäst känt). De kom rätt långt i planeringen tills Universal satte sig imot. De ville ha en skräckfilm full med action och var rädda att en parodi hade dödat serien.
Manusförfattaren bakom Steven Spielberg's Duel, Richard Matheson, var nästa att ge sig på den. Han ansåg att bäst var om den utspelar sig på någon helt annan plats utan några karaktärer från första filmerna i huvudrollerna. Men Universal tvingade honom att skriva in Brody-bröderna som huvudroller, att hajen skulle vara samma som i 2:an (som på något vis hade överlevt) , mer action, mindre drama och att komikern Mickey Rooney skulle ha en av huvudrollerna. När Mickey Rooney tackade nej så föll hela den idén.
Sedan skrev manuset om så många gånger av så många olika manusförfattare att ingen vet vems idé filmen igentligen bygger på. Guerdon Trueblood fick credit för storyn men det ända av hans är att en haj simmar fel och blir fast.
Sedan valde de Joe Alves som regisör. Även då han jobbade med de första 2 filmerna som productions designer så var det den ända filmen han någonsin regiserade.
Det hela blev en soppa. Filmen gick bra på bio men inte på långa vägar lika bra som de första 2 så Universal klassade den som en flopp och valde sedan att peta bort den som canon och priducera nästa film som den "riktiga" Jaws 3 (vilket är varför de inte passar så bra ihop).
 
En rätt bra film, trotts allt. Inte på långa vägar lika bra som de första 2 men absolut inte lika dålig som vissa anser den vara.
 
Betyg: Bra

 

 

Efter att ha läst era omdömmen så är jag i shock. Vet inte vad jag ska säga... :o


Edited by Crusader, 07 September 2013 - 00:43.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#36 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 September 2013 - 07:31

@Garm: Så kul att du upplever filmen lite mer som mig. :) Att jag upplever Calvin som bättre än Vaughn beror nog på att Calvin ger ett intryck att iaf bry sig om de folk han har omkring sig. Något Vaughn aldrig gav intryck till att göra. FitzRoyce dödscen har jag tudelade känslor för. Dels är det en rätt cool scen men samtidigt är det något i den (kanske det skraltiga genomförandet) som gjorde att den kändes väldigt fånig. Och visst fungerar nöjesparker utmärkt som backdrop till filmer med lite spänning i (även om hajen 3 kanske inte är någon chiller).

 

@Crusader: Det glömde jag säga i mitt omdöme, att filmens kanske största twist är att hajen inledningsvis bara är 3 meter. :P Tack för all trivia, jag tycker det var ett bra beslut att plocka storyn från Amity och Universal tog troligtvis rätt beslut att kräva att bröderna Brody (eller någon Brody) är närvarande i filmen. Och nu fick jag förklaringen varför det skaver mellan den här och 4:an, jag skall erkänna att jag inte mindes mycket men jag minns att reagerat på att filmerna inte leker snällt med varandra. Och chock? För att jag erkänner att jag håller den här som favorit? :) Eller för att vi inte avskyr den som annars kanske är vanligast? Du borde känna iaf mig vid det här laget. :P


Edited by XC, 07 September 2013 - 07:33.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#37 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 September 2013 - 14:26

@Crusader: Och du borde känna även mig och min filmsmak vid det här laget. ;) Tack för ännu ett intressant omdöme späckat med dina åsikter och trevlig trivia. Det känns som att man valde rätt beslut trots allt för filmen blev ju bra. Vilket jag inte tror hade varit fallet om någon av dom andra idéerna hade blivit verklighet. Och det märks faktiskt inte i den färdiga filmen att det var en hel del strul med filmen på planeringsstadiet och med dess manus.

 

@XC: Scenen kanske blir bra just för att den är som den är. Lite lagom överdriven och med en del tekniska brister i specialeffekterna. Så tror jag att det är för mig i alla fall. :) Och jag håller med Calvin fattar ju en del beslut av ren omtanke för sina medarbetare. Vaughn gick väl motvilligt med på något beslut men var överlag mer intresserad av sin egen agenda än något annat.



#38 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 September 2013 - 14:55

Jo, jag borde ha vetat bättre. ;) Jag hade inte väntat mig att ni skulle avsky den, bara inte tycka den var den bästa i serien. Det är så jag är lite orolig för morgondagen att ni ska tycka den är allra bäst. :P

 

Jag håller inte riktigt med om Calvin och Vaughn. Jag tycker att Vaughn gjorde vad han tyckte var bäst för ön. Han såg "the big picture" (eller ansåg iallafall det) och valde att blunda för möjligheten av mer problem i hopp om att allt skulle bli bra. Han var en blind idiot men han menade väl.

Calvin var mer en girig idiot. Den ända omtanken för personalen han visade var när han räddade tjejen i slutet. Alla hans beslut handlade om att spara pengar och tjäna fler. Han la ut Vithaj-ungen framför publik för att få in mer pengar, han stängde av pumpen i ett försök att kväva hajen för att det var det billigaste alternatrivet (och det gick ju åt skogen), när de fångade Vithaj-ungen så var han först orolig över den och utrustningen.

Jag tror den stora skillnaden är att Calvin sover gott på nätterna då han säkert inte inser sina fel medans Vaughn troligen fick ett nervöst sammanbrott och en stressframkallad hjärtattack efter händelserna i 2:an.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 September 2013 - 08:13

Där tycker jag Calvin och Vaughn väldigt lika - bägge tycker sig se den större bilden (med ser egentligen bara till sin egen plånbok) och bägge tar beslut som främst gynnar dem själva. Men de är helt olika i hur de bemöter 'det är en haj på området'-problematiken. Och där tycker jag Calvin kanske är den som sköter sig bäst av de båda.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#40 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 September 2013 - 19:12

Alltid. Först.
 
*
 
Hajen 4 / Jaws: The Revenge (1987) [US]
I KORTHET: Marin Brodys änka Ellen förlorar sonen Sean i ytterligare en hajolycka och är nu helt insnöad på idén om att en haj medvetet jagar familjen (inklusive makens hjärtattack krediteras hajen).
DET BRA: Börjar i Amity och relokaliseras sedan till trevliga Bahamas.
DET DÅLIGA: Jag har aldrig gillat den här filmen. Som yngre undrade jag vad sjutton man höll på med när man skrev storyn - inget stämmer med hur det borde vara. Då hade man heller inte IMDb Trivia sektion påpassligt till hans i mobilen. (Faktum är att man hade väl inte mobiler till var mans alls skulle jag tro). Man låtsas som om 3an aldrig hände, fine: idén med reboots hade inte slagit på bred front 1987. Karaktärerna är helt uppåt väggarna, Mike ger intrycket av att närma sig 40 och Sean känns yngre än i 3an. Och Ellen Brody springer mest runt och är hysterisk, jag kan inte bestämma mig för om karaktären bara är dåligt skriven eller om Lorraine Gary inte hanterar rollen tillfredsställande; som vanligt väljer jag att hellre fria än att fälla. Den här saknar spänning helt och hållet. Och den är fullständigt ointressant på alla nivåer, och tillför inget som helst nytt till serien. Sedan korrigerade men en av karaktärsmissarna från trean genom att låta Mike vara den välutbildade och hans fru den som svingar svetsen.
SOM HELHET: Jag fortsätter att låtsas om att den här aldrig någonsin producerats.
PS: Lorraine Gary återvänder (i en sjukt ful frisyr) till sin roll från 2an mer av plikt (hon har inte gjort någon mer efter den här) än något annat skulle jag tippa.


Edited by XC, 08 September 2013 - 19:13.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#41 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 September 2013 - 21:20

Jaws: The Revenge / Hajen 4 (1987)

När yttligare en stor Vithaj kommer till Amity åker änkan Ellen Brody till de Vithajfria Bahamas öarna där hennes son Michael Brody och hans familj bor, övertygad om att den är ute efter hennes familj för hämnd efter de hajar hennes make dödade. Väl där försöker hon slappna av och umgås med den charmiga piloten Hoagie men hon känner på sig att Vithajen är påväg. Håller hon på att bli galen eller har hajen simmat ända från Amity för att ta henne?
Hajen är tillbaka, och den här gången är det personligt!

Romantisk Thriller och 3:e uppföljaren på Jaws.
Bygger vidare på temat från de första två filmerna att hajar är intelligenta och hämndlystna. Ett försök att få nytt liv i Jaws serien genom att styka Jaws 3-D och kalla den här filmen för den riktiga Jaws 3 med titlen som den 3:e filmen i Jaws trilogin. Resultatet blev helt annat och istället är det den här filmen som fans vill stryka från serien. Inklusive jag själv som annars ogillar reboots eller när de stryker vissa filmer i en filmserie. De dödar Martin offscreen, Sean i början av filmen, Michael är en jäkla idiot, Ellen är galen och bara 2 personer dör i hela filmen. Inte bara en dålig film utan en mesig film.
Och slutet tillhör de sämsta, minst logiska, sluten i filmhistorien. Då testpubliken inte gillade orginalslutet och Universal tvingade regisören att byta slut så gjorde han såhär och jag kan inget annat än tänka mig att han gjorde det på ren jävelskap för att de ändrade hans slut. En annan sak är att Jake, vilket känns uppenbart, inte var menad att överleva men publiken ogillade hans död.
Filmen dödade serien totalt då ingen vågade ge sig på att göra fler Jaws filmer (inte officiellt, iallafall) men trotts det så var alla inblandade väldigt possitiva till den innan den kom ut. Michael Caine t ex gillade manuset, framförallt att han fick ha en romans med någon i hans egen ålder för en gångs skull. Han har erkänt att han aldrig har sett filmen men han ångrade inget för pengarna köpte honom ett nytt hus. :P
Lorraine Gary fullkommligt älskade manuset och sa att den här filmen skulle bli bättre än första filmen och överlägset den bästa i serien. Då regisören var den som gav henne sitt genombrott så var hon inte svår att övertala att vara med.
Möjligen hade filmen varit bättre utan någon koppling till Jaws eller karaktärerna. Svårt att veta. Just nu är bara början (innan de dödade min favoritkaraktär ) och musiken bra.
Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror det här var filmen som från början planerna var att Hajen var spöket från den första Hajen som kom tillbaka för att hämnas.


Orginalslutet:


Älskar ni de första Jaws / Hajen filmerna, se ALDRIG den här. Gillar ni bara dem... se inte den här ändå. Men tyckte ni de andra filmerna bara var OK så..., nej, se den ändå inte.

Betyg: Dålig-

 

 

@XC: Nu fick jag förtroende för dig igen. :)


Edited by Crusader, 08 September 2013 - 21:23.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#42 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 September 2013 - 21:56

För att vara en del i Jaws-franchise så är hajen med väldigt lite i filmen. Den har typ bara en biroll i ett drama som aldrig engagerar eller lyfter. Inte riktigt det man vill se när man ser en Jaws-film. Karaktärerna är numera ointressanta och det känns som att flera av skådespelarna har valt att medverka för att kamma hem stålarna. Det är väl bara Michal Caine (Hoagie) som jag tycker gör en godkänd insats, även om karaktären i sig, som han spelar, är rätt trist. En av dom värre karaktärerna i filmen är väl den som Mario Van Peebles spelar (Jake), snacka om stereotyp. Handlingen är ointressant och saknar samma typ av logik som dom tidigare filmerna har i sina svackor. Bara att här är hela filmen fylld av brist på logik. Och handlingen är tråkig om något. Verkligen märkligt och framförallt synd att man inte valde att ha med lite mer spänning och action. Nu blir det bara en snoozefest av allt. Så tyvärr blir den inte så dåliga att den blir bra. Utan bara dålig. Någon favoritscen har jag inte men slutet från det att Hoagie, Jake och Michael landar på vattnet tills att filmen är slut får mig att småskratta vid ett par tillfällen, främst för att allt är så otroligt överdrivet, klyschigt och skrattretande uselt. Alltid något, även om jag hade föredragit att filmen hade varit bra istället.



#43 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 September 2013 - 22:08

Nu känner jag mig lugnare! Alla är överens om 4:an! :thumbsup:

 

 

Btw, orkar ni se den 5:e och säkert ännu sämre filmen också? Hade varit kul att slippa vara ensam om att såga den. :P

 

 

Btw, var blev Rick Hunter av? Ligger lite efter nu. ;)


Edited by Crusader, 08 September 2013 - 22:09.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#44 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 September 2013 - 23:15

Jag tror att XC kanske har tänkt att se Cruel Jaws, men jag vet inte helt säkert. Själv så lutar det åt att jag skippar den.

 

Jag undrar också var Rick Hunter tog vägen. Han skrev visserligen att han skulle vara med om inget oväntat inträffade. Han har inte varit online på forumet sedan den 29 augusti så något kom kanske i vägen. Trist oavsett, för jag hade sett fram emot hans omdömen.


Edited by Garm, 08 September 2013 - 23:16.


#45 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 September 2013 - 23:25

Samma här.

 

Synd att du skippar den. Kan förstå att man kanske inte är sugen på att se en film man i förväg vet säkert är usel men jag tycker det är värt det bara för att se folks min när man säger att man har sett "Hajen 5". :D


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#46 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 September 2013 - 23:30

Jag skulle vilja se Cruel Jaws, bara att jag inte känner för att göra det just nu. Jag är, ärligt talat, lite mätt på hajfilmer efter att ha sett dessa fyra. Men när jag väl ser Cruel Jaws så ska jag kommer ihåg den här tråden så att ni får läsa mitt omdöme då. Och jag kommer givetvis att läsa andras omdömen för den filmen och försöka att kommentera lite när ni har sett filmen. :)


Edited by Garm, 08 September 2013 - 23:42.


#47 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 September 2013 - 08:38

Jag skall definitivt försöka se Cruel Jaws (jag grundade ju med både Bait och Reef före dem här).

 

Tack för klippet med originalslutet Cruz; som f.ö. det var om möjligt ännu sämre. Var det inte så att man ändrade slutet efter premiären dessutom? Tyckte jag läste det på IMDb. Sedan är det ju underhållande med en haj som vrålar som en 60-tals dinosaurie. :P

 

Håller dessutom med om att Michael Caine kanske är den enda som gör ett bra jobb i filmen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#48 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 September 2013 - 16:10

Jag håller med om att originalslutet var om möjligt ännu sämre än det som vi nu fick se.

 

Vad säger ni, ska vi ut och jaga haj tillsammans? :P Jag tänkte nämna tidigare att jag har ett helt gäng sådana, inklusive en riktigt stor likt den som dom använder i filmen. Tyvärr hittade jag inte den, men likväl dom lite mindre.



#49 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 September 2013 - 17:31

Vill vi ens veta varför du har ett gäng sådana? :P

 

Själv jobbar jag men Crusader kanske är sugen på en fisketur? ;)


Edited by XC, 09 September 2013 - 17:32.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#50 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 September 2013 - 00:16

Pappa plockade med sig dom när han jobbade inom Säkmat, dom skulle ändå gå till destruktion så han kallade det för "löneförmån" och plockade med sig dom hem. Sedan så har dom bland annat använts som rekvisita när jag och dåvarande vänner spelade in film i början av 2000-talet. Nu ligger dom mest och tar upp plats, men man vet aldrig när man får användning av dom. Som nu t.ex. ;)

 

Man kanske skulle testa och slänga ut en i något vattendrag häromkring och se om man får napp. Kanske inte haj, men någon muterad mört eller varför inte en hoppande piraya. :P