Jump to content

Photo

Snapphanar


  • Please log in to reply
70 replies to this topic

#1 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 26 December 2006 - 01:47

Lysande! Helt lysande! Jag är helt kär! :wub:
Jag är faktiskt imponerad och lite hoppfull inför svensk film-framtid. :)
Nu ska jag pallra mig iväg och hyra Storm också, samma killar som gjort den och den har fått bra kritik från pålitliga kompisar. ;)
De har också gjort De Drabbade som gick på SVT för några år sen, om någon här såg den serien? Eller det kanske bara var jag som såg den. ;) Den var intressant men lite ojämn. Jag hade nog gjort ett annorlunda slut...men jag är ju ingen regissör. Än.
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 December 2006 - 01:59

Jo, Marie är också imponerad och förälskad i serien - i första avsnittet iaf. Snygga miljöer, solida skådespelarinsatser och välgjort manus. Gillar att de snackar danska också och inte något fejk med "vi-pratar-svenska-för-att-alla-ska-förstå-men-vi-låtsas-att-vi-är-danskar".

Förstår dock nada av hypade Tuva Novotnys storhet... :blink:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 December 2006 - 10:39

Jag gillade den också och även "De Drabbade" som de gjorde för några år sedan.
Däremot var "Storm" det värsta skit jag någonsin sett!

Winter is Coming


#4 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 26 December 2006 - 11:49

Jo, Marie är också imponerad och förälskad i serien - i första avsnittet iaf. Snygga miljöer, solida skådespelarinsatser och välgjort manus. Gillar att de snackar danska också och inte något fejk med "vi-pratar-svenska-för-att-alla-ska-förstå-men-vi-låtsas-att-vi-är-danskar".

Förstår dock nada av hypade Tuva Novotnys storhet... :blink:


Naje, helt ärligt så var hon den svagaste skådisen där. ;)
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 December 2006 - 11:51

Storm är ett svenskt mästerverk! Det är filmiskt vackert och en äkta Lynch-/Silent hill-stämning i sig. Gillar man dem så kommer man älska Storm.

De Drabbade är den bästa svenska serien någonsin och de två sakerna fick mig att älska Snapphanar. Eller rättare sagt, kommer få mig att älska Snapphanar. Jag har inte sett det ännu. Skall se alla tre på rad nämligen ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 December 2006 - 11:51


Förstår dock nada av hypade Tuva Novotnys storhet... :blink:


Naje, helt ärligt så var hon den svagaste skådisen där. ;)

Men den snyggaste :wub:

Winter is Coming


#7 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 26 December 2006 - 11:53



Förstår dock nada av hypade Tuva Novotnys storhet... :blink:


Naje, helt ärligt så var hon den svagaste skådisen där. ;)

Men den snyggaste :wub:


Tyckte du inte Svart-Stina var snyggare? Det tyckte jag. :)
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 December 2006 - 11:55

Tuva är underbar :wub:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 26 December 2006 - 12:09

Tyckte att händelseförvecklingen spårade ur lite när de kom till byn Leijonhufvud förhöll sig i. Blev en del konstruerade vändnigar där men bra annars.

#10 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 26 December 2006 - 13:02

Om jag får gissa så blir Nils och Tuvas karaktär kära i varandra.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#11 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 December 2006 - 14:43

Jag håller med allt det possitiva som skrivits om serien. Underbart första avsnitt. Lite som en Svensk Sagan om Ringen fast med en mer verklighets förankring. Typ Fantasy film lite löst baserad på verklighet.
Tuffa strider, 1600 tals pistoler som inte behöver laddas mellan skotten, överdrivet bra hjältarm och en episk story. Allt vad man kan önska. :P
Kommer deffinitivt se de andra 2 delarna. :)

Jag var väldigt överaskad över hur bra den var med tanke på allt dåligt jag har läst om den och hur andra som har sett den inte gillade den men jag tror att de har väntat sig en mer korrekt dokumentär-aktig serie/film och då blir man nog riktigt besviken. För man får ett underbart acktionäventyr.
Den här måste jag ha på DVD. :P

Jag älskade både Storm och De Drabbade. Svensk film/serie industri börjar äntligen ge oss bra filmer/serier efter alla stolskott de gett oss under åren. :)

Edited by Crusader, 26 December 2006 - 14:46.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#12 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 December 2006 - 15:25

GG: Det var en ganska självklar utveckling från ögonblicket de fick syn på varandra. ;)

Jag tycker också att Svart-Stina är snyggare. Dock kunde hennes hårförlängningar gjorts lite mindre tydliga. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#13 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 26 December 2006 - 17:20

Missade såklart att titta och den går inte i repris förrän 14 januari?

#14 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 December 2006 - 18:38

Det finns inte tillgängligt på hemsidan? Jag såg i tidningen idag att kvällens avsnitt går i repris den 21 januari.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#15 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 December 2006 - 18:56

jo det ligger på deras hemsida nu, men kvalitén är inte den bästa tycker jag.

Winter is Coming


#16 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 26 December 2006 - 19:09

Jag är redigt imponerad av Stein och Mårlind.

De är verkligen det coolaste som hänt Sverige i filmväg sen... ... ... Darken Katla i Bröderna Lejonhjärta
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#17 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 December 2006 - 20:52

Jag är redigt imponerad av Stein och Mårlind.

De är verkligen det coolaste som hänt Sverige i filmväg sen... ... ... Darken Katla i Bröderna Lejonhjärta

Ja, det håller jag verkjligen med om. De har lyckats få ut Sverige från det typiska dramaträsket det har varit i innan och gjort saker som faktiskt är fantasifullt och bra.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#18 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 December 2006 - 22:03

Kvällens avsnitt var lika imponerande välgjort som första delen. Mycket bra! Applåder till teamet!

Sandby slott är misstänkt likt Vadstena Slott, men man tager vad man haver. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#19 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 December 2006 - 22:05

Ja, serien fortsätter lika bra. Och Vålnaden gjorde mycket i avsnittet också liksom slutet.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#20 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 December 2006 - 22:09

Frågan är ju också nu om Hedvig flyr tillsammans med gänget eller om hon återvänder till Leijonhufvud? Hon gör ju mest nytta som femtekolonnare tillsammans med honom än i skogen tillsammans med de andra.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#21 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 26 December 2006 - 22:09

Ja, detta var ännu bättre än förra avsnittet!
Vi kan göra annat än tunga dramafilmer i Sverige numera!

Winter is Coming


#22 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 December 2006 - 22:40

Ja det ska bli spännande att se avslutningen imorgon. :) Synd att det bara är ett avsnitt kvar, lite deprimerande. :(
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#23 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 26 December 2006 - 23:16

Återigen är jag mycket imponerad! Allt är inte perfekt, naturligtvis, men detta är mycket bra! :D
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#24 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 December 2006 - 23:22

Och danska skådisar man känner igen! :wub:

Mera sånt här i fortsättningen och svensk dramaproduktion kan bära huvudet högt i stolthet framgent. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#25 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 27 December 2006 - 00:28

Farsan satt och såg på't, jag kom in i det hela precis i slutet. verkar vara en ganksa ok serie, från det lilla jag såg.
Men som farsan sa, de skulle fan ha det textat.. ;)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<