Jump to content

Photo

The Pacific


  • Please log in to reply
68 replies to this topic

#1 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 February 2010 - 01:32

“Pacific” is an upcoming World War II miniseries produced by HBO and Dreamworks and is the successor to HBO’s mega-hit, Band of Brothers. It is scheduled for a television release on HBO in March 2010. “Pacific” is based on the books “With the Old Breed,” by Eugene Sledge, which was hailed by historian Paul Fussell as “one of the finest memoirs to emerge from any war,” and “Helmet for My Pillow,” by Robert Leckie (recipient of the Marine Corps Combat Correspondents Annual Award), as well as original interviews conducted by the filmmakers and Hugh Ambrose. Continuing the World War II oral history work begun by his father Stephen E. Ambrose (author of the book “Band of Brothers”), Hugh Ambrose serves as a consultant on the miniseries.


http://www.youtube.com/watch?v=e99B80crU3E

http://www.youtube.com/watch?v=smoNSbMs9Yo



Efter mycket snack och lite verkstad är The Pacific äntligen här. Ska bli väldigt spännande att se. :D

Edited by Wylie Times, 26 February 2010 - 01:35.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#2 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 February 2010 - 09:47

Tack för tipset, Wylie.
Den här ska jag helt klart se för Band of Brothers är en favorit hos mig, så det bådar ju gott :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#3 Glima

Glima

    Lieutenant

  • Members
  • 95 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 February 2010 - 13:28

Undrar hur många år den här har varit under utveckling egentligen? Måste vara bra många år nu.

Jag ska se den i vilket fall som helst. BoB var riktigt bra och sällan har man väl lyckats att skildra WWII lika bra som i den serien.

#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 05 April 2010 - 22:51

Premiären på Canal + var 4/4. Undertecknad har nu sett första avsnittet och tycker det är mycket lovande. Känner verkligen vibbarna från BoB och kommer självklart fortsätta följa serien. Mycket väljgord, bra manus och bra skådespelare. Blev lite chockerad när jag hörde prislappen per avnsitt: 20 miljoner dollar :o

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 April 2010 - 02:25

Såg också premiären. En del har tydligen klagat på "för lite action!", men då är man ju bara dum. Här blir det en mer krypande obehag, det och rötsår. Tror att det här kan bli riktigt bra.
*Hockey och superhjältar*

#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 April 2010 - 08:55

"För lite action", vad tror de att det är? Die Hard in the Pacific eller? :rolleyes: :lol: Upppenbart att de ej sett Bob som är så mycket mer än action för i så fall hade jag knappast fastnat för den. Jag kräver mer av en film/tv-serie än en massa hormonstinna, skjutglada soldater som ser sitt vapen som en förlängning av något annat :D Så jag tror att The Pacific ligger bra till för min del. Gillar ju fokuset på den mänskliga sidan.

Edited by Synon, 06 April 2010 - 08:55.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 April 2010 - 17:02

Fast i Band of Brothers var det mycket fokus på det mänskliga samtidigt som det smällde ordentligt. Fast jag har inte heller något som helst problem med hur den här serien verkar arta sig, jag gissar på (vet egentligen inte så mycket om kriget på de där fronterna) att det slet mer på psyket och kroppen på ett annat sätt.
*Hockey och superhjältar*

#8 tntclr

tntclr

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 134 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 April 2010 - 17:58

Gillade BoB så det här ska kollas upp
"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#9 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 April 2010 - 19:54

@Kermit: Nej, jag menade inte att BoB inte hade någon action, däremot att den även innehåller så mycket mer än det. Liksom The Pacific. För nog var det action i första avsnittet tycker jag. Det är den mänskliga aspekten i dessa serier jag gillar för visst påverkas psyket av krig på det ena eller andra sättet.

@tntclr: tycker jag du ska göra.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 April 2010 - 19:58

Det är det jag menar, BoB hade massor av action men lyckades ändå balansera det med den mänskliga aspekten. Fast visst hände det grejer i the Pacific också, och dessutom tror jag att den skiljer sig bara en gnutta är positivt. Det blir troligtvis fortfarande en skitbra tv-serie och man lär fortfarande lära sig att krig är ett helvete.
*Hockey och superhjältar*

#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 April 2010 - 20:06

Ja jag tror vi egentligen menar samma sak. :D Nu har ju jag bara sett ett avsnitt och de du nänmde som klagat på bristen på action kanske sett ytterligare några avsnitt. Fast för min del är det shit the same för jag tror jag kommer att gilla den om den fortsätter som hittills. Och som du säger "krig är ett helvete" och det är bra att vi blir påminnda om det genom dylika tv-serier.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 April 2010 - 20:30

Ja, vi menar nog ungefär samma sak, och för min del behöver det inte vara krigande ens i varje avsnitt. Det verkar finnas en slags psykologisk faktor i den här tv-serien på ett lite annat sätt. Fast jag ska också försöka se fler avsnitt... :)
*Hockey och superhjältar*

#13 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 April 2010 - 20:57

He he, ja vi får återkomma efter nästa avsnitt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#14 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 April 2010 - 22:19

Undrar vem som vinner?

*biter på naglarna*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#15 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 06 April 2010 - 23:09

Jag har också sett första avsnittet nu. Det är precis som i BoB och Generation Kill svårt att hålla reda alla karaktärer i första avsnittet. Det brukar ta ett par avsnitt men det känns bra tycker jag. BoB och GK mjukstartade också med avsnitt där det inte hände så mycket. Faktum är att det här avsnittet var riktigt actionfyllt i jämförelse så jag vet inte vad folk som förväntat sig mer action egentligen tänker på. Det kommer nog mer än tillräckligt av den vara i kommande avsnitt var så säkra på det. Jag är faktiskt förvånad att dom hoppade fram till Guadalcanal så tidigt i avsnittet. Jag trodde det skulle komma först i slutet av avsnittet. I övrigt är allt mycket välgjort precis som man förväntar sig.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#16 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 07 April 2010 - 05:26

Jag gillade scenen där de kom i land på ön, där när man länge, länge, bara fick se soldaternas reaktioner som man inte riktigt kunde tyda. Och med BoB i färskt minne hade jag nog väntat mig att krigets fula ansikte skulle möta dem direkt, men så blev det sådär istället. :)
*Hockey och superhjältar*

#17 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 11 April 2010 - 16:33

Del 2

Jag börjar få lite kläm på huvudpersonerna men det är fortfarande väldigt rörigt och det hjälpte inte direkt att det var så mycket strid i det här avsnittet. Det tråkiga med ett sånt här avsnitt så här tidigt är att man inte riktigt är så investerad i karaktärerna än vilket gör att man inte alls blir lika emotionellt utkramad som efter Bastogne avsnitten i BoB.

Men det var ändå ett bra avsnitt. Jag gillar nog Leckie och hans grupp mest än så länge. Men även Basilone är väldigt bra. Jon Seda har kommit långt sen Homicide. Jag antar att Eugene som tänker ta värvning kommer få en större roll längre fram.

William Sadler är f.ö. också klockren.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#18 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 April 2010 - 20:13

Ja, ingen kan ju klaga på brist på action i avsnittet :) Bra kräm i ljudet. Gillar att de filmat på så sätt att mitt i kaoset så hänger man ändå med. Vet åtminstone vem fienden är. Inte alltför vanligt i krigsfilmer då det oftast är en enda stor röra där man inte vem som är vem. Jobbigt. Nåja, ser fram emot blu-ray utgåvan av The Pacific som borde bli outstanding.

Jag har fortfarande lite problem med att få ordning på karaktärerna, i synnerhet deras namn fast det är å andra sidan ingen nyhet för min del :D

Serien lyckas diskret få fram det tragiska med krig, alla som får ge sitt liv. För vad kan man undra? För att någon ska bli herre på täppan? Så sorgligt att se personer man precis lärt känna bli dödade. Ena stunden var de där, levande, skrattande för att i nästa stund ligga där med tom blick, stirrandes upp i himlen...
Usch, sorgligt och hemskt är vad det är. Bra sagt av pappan som inte var överförtjust i att sonen skulle ta värvning: Problemet med förra kriget var inte de sargade kropparna de fick ta hand om, utan de sargade själarna. Han vill inte att gnistan ska försvinna ur sonens blick. :(


Edit: Glömde en sak som jag lägger till nu. Tycker de får fram på ett fint sätt kamratskapen som av förståeliga skäl uppstår dem emellan. Gemenskapen som bildas. Gillar scenen med killarna ombord på båten och deras fascination över en kopp riktigt kaffe. Och servitören som ser upp till dem, berättar att hemma i USA är de hjältar. Måste vara en märklig känsla att komma direkt från ett krig hem till vardagen, bli sedd som en hjälte efter allt elände de varit med om. Omställningen till ett vanligt liv kan inte vara det lättaste.

Edited by Synon, 16 April 2010 - 09:37.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#19 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 19 April 2010 - 21:19

03

Australien. Bra avsnitt som visar hur de för ett ögonblick fick låtsas som att allt var som vanligt igen, tillbaka till livet igen med flickvänner, familj, middagar etc. Men trots det så finns kriget ändå med där i bakgrunden och gör sig påmind: Stella som gör slut med Bob av rädsla för att han inte kommer överleva vilket kommer krossa hennes mammas hjärta, soldater som får kallelse mitt i picknicken etc.

Fin scen mellan Bob och Stellas mamma när de sitter ute mitt i natten och pratar. Hon säger att hon ska be för att han kommer tillbaka till dem. Hans min säger att han inser allvaret i situationen: finns ingen garanti att han kommer att överleva kriget. Sorgligt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#20 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 19 April 2010 - 22:16

Del 3

Tycker att det här avsnittet var ett kliv uppåt. Skrivet av George Pelecanos som skrivit många avsnitt av The Wire. :)

Ett sånt här avsnitt hade jag önskat mig tidigare för att lära känna karaktärerna men samtidigt så funkar det ännu bättre just för att man vet vad dom har varit med om. Mer fördjupning på framför allt Leckie och jag gillar honom så inget mig emot. Välberättad kärlekshistoria. Basilone återvänder till USA för att sälja war bonds som i Flags of our fathers. Jag gissar att både han och Leckie återvänder till sina kompanier om det inte utvecklar sig mer parallellt. Phillips är den enda andra karaktären som får lite fokus och jag misstänker att det har att göra med hans kompis Eugene.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#21 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 April 2010 - 09:48

Ja, i det här avsnittet gjorde Leckie (eller Bob som jag kallade honom bara för att Stella & Co kallade honom för det :)) stort intryck hos mig. Gillar honom skarpt och tyckte så synd om honom när han blev dumpad :( Dumma Stella!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#22 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 April 2010 - 09:55

Ja precis. Dom hade en sån fin romans där också dumpar hon honom. :( Jag som tänkte att han skulle återvända till Australien efter kriget...

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#23 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 April 2010 - 10:11

Jag med :( Och så skicka honom tillbaka till kriget med brustet hjärta.. Inte bra, hur ska han nu få energi till att ta sig igenom eländet?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#24 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 April 2010 - 19:13

Del 4

Ännu ett lugnt avsnitt som fokuserar på dom psykologiska aspekterna av kriget. Återigen står Leckie i fokus och jag kan väl tycka om att det blir lite för mycket på honom även om jag gillar honom och själva storyn är jätte bra. Tanken är väl att det ska vara tre huvudpersoner som jag har läst. Leckie, Basilone och Sledge. Sledge dök upp i början av avsnittet i en ganska konstig scen. Varför ens ha med den om han inte skulle vara med mer i avsnittet? Basilone var inte med alls men jag antar att han kommer tillbaka. Antagligen blir det ett "Flags of our Fathers avsnitt" längre fram. Men jag håller med om att man saknar gruppkänslan lite. Övriga karaktärer får rätt lite utrymme.

Men, för att klargöra att jag inte sitter och klagar så tycker jag att det här var ett riktigt bra avsnitt och precis som jag hoppades har serien vuxit till sig ordentligt efter dom första stapplande avsnitten (som garanterat blir bättre vid en omtitt)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#25 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 April 2010 - 20:15

Suck. Verkar inte alls vara min grej att följa en serie på tv - kommer ju aldrig ihåg rätt tid (denna gång var det rätt dag iaf) :rolleyes: Mao blev det ingen Pacific för mig ikväll :(

Wylie, du kanske får börja påminna mig?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.