Jump to content

Photo

The Pacific


  • Please log in to reply
68 replies to this topic

#26 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 April 2010 - 21:25

Jag kan försöka. Komma ihåg tider är inte riktigt min grej heller.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#27 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 April 2010 - 12:44

Marianne: eller så kan du börja med att titta i tv-tidningen. :P

Det här är för övrigt en serie som jag ska se framöver. Troligtvis när SVT visar den senare under året. Jag gillade BoB och den här verkar minst lika bra och intressant.

#28 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 April 2010 - 13:52

Ett annat tips är ett återkommande alarm på mobilen eller i datorn. Funkar utmärkt för mig när jag ska komma ihåg TV-program. Såvida man inte har åkt iväg på någonting. Då hjälper inte larmet utan blir istället en elak påminnelse om vilket dåligt minne man har.

@Carty: Har du sett Generation Kill? Grymt bra miniserie om kriget i Irak av David Simon.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#29 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 April 2010 - 14:53

@WT: nope. Jag skrev följande i tråden på SFN. Var ganska trött på det kriget just då minns jag. Men jag har hört mycket, mycket bra om den serien efteråt, så den borde jag helt klart ta en närmare titt på. :)

Bra tips där ang att inte missa filmer/tv-serier. Det måste jag testa.

#30 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 April 2010 - 15:07

@WT: nope. Jag skrev följande i tråden på SFN. Var ganska trött på det kriget just då minns jag. Men jag har hört mycket, mycket bra om den serien efteråt, så den borde jag helt klart ta en närmare titt på. :)

Det tycker jag absolut att du ska göra. Även om man inte finner Irakkriget i sig så intressant så är det en otroligt välskriven serie som fokuserar mer på soldaterna än själva kriget. Precis som i The Pacific är det förhållandevis lite action med tanke på vad det handlar om. Och om TB inte övertygat dig om Alexander Skarsgård så kommer GK att göra det. Han är mycket bättre i den serien.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#31 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 April 2010 - 15:27

Tack för tipsen :) TV-tidningen går bort vid dylika tillfällen för då måste jag ju komma ihåg att kolla i den :D
Har börjat göra som dig, Wylie, och lägger till i kalendern på nallen, men av nån anledningen så missade jag det i går. Kan tillägga att jag kom åtminstone ihåg att Pacific skulle vara, bara klockslaget som blev lite fel... :P
Nåja, jag får en ny chans i kväll så vi får väl se om jag lyckas denna gång.

GK såg jag lite grann av och vill gärna se mer av den. Får ta den vid tillfälle (så mycket annat som pockar på uppmärksamhet just nu)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#32 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 April 2010 - 15:34

Tur för dig att det går på Canal + som är så generösa med repriser. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#33 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 April 2010 - 16:00

Det tycker jag absolut att du ska göra. Även om man inte finner Irakkriget i sig så intressant så är det en otroligt välskriven serie som fokuserar mer på soldaterna än själva kriget. Precis som i The Pacific är det förhållandevis lite action med tanke på vad det handlar om. Och om TB inte övertygat dig om Alexander Skarsgård så kommer GK att göra det. Han är mycket bättre i den serien.


Så Generation Kill är mer som The Hurt Locker med andra ord? Att den fokuserar mer på individerna och vad som händer med dom tack vare ett krig, än själva krigandet i sig?

Det ska sägas att jag är lite svårflirtad när det gäller tv-serier/filmer som fokuserar kring krig, men att jag tycker man oftas hittar rätt när man flytar lite fokus från "pang-pang" (lite enkelt uttryckt) till vad som händer med männskan i sig.

Jag har sett lite av Alexander Skarsgård i Generation Kill. Mer klipp och intervjuer och han känns helt rätt för den rollen och han verkar ha lagt ner mycket i att få rollen så bra och trovärdig som möjligt.

Tack för tipsen :) TV-tidningen går bort vid dylika tillfällen för då måste jag ju komma ihåg att kolla i den :D


Se till att du har den liggandes framme. Eller vik ut den och häng över tv-skärmen. :ph34r: :P

#34 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 April 2010 - 19:58

Japp, skönt med Canal Plus. Och hör och häpna: nu sitter jag bänkad framför tv:n, redo för Pacific :popcorn: Just nu kör de ett kort program om John Basilone, både den verkligen personen och hur de gestaltar honom i serien. Kul att se.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#35 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 26 April 2010 - 20:02

Bra där. :)

Är det inte lite spoilrigt då?

Edited by Wylie Times, 26 April 2010 - 20:04.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#36 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 April 2010 - 21:08

Sådärja, nu har jag sett avsnittet. *nöjd med mig själv*

Spoilrigt? Well, den är ju baserad på verkliga händelser så... ;) Sedan tycker jag att det ger lite mer att få höra personer som verkligen var med då berätta hur de upplevde det. Får en att förstå att det verkligen har hänt på riktigt. Blir mer påtagligt och det blir lättare att ta sig till serien. Måste ju även tillägga att jag inte är så rabiat med alla tv-serier/filmer att jag inte vill bli spoilrad (med måtta, observera) utan det beror helt på vad det är för något.

...

Bra avsnitt som visade prövningarna de utsattes för ute i djungeln. Slutkörda, både fysiskt o psykiskt. Moralen i botten. Tre månader i lera och regn. Skorna förmultnade o tånaglarna ruttnade :urk:

Kuslig men talande scen med soldaten Gibson som omsorgsfullt förberder sig för att sakta strypa en överlevande japan. Leckie och en annan soldat står tyst och ser på.

Ja, Leckie igen, denna gång hör han till underrättelsetjänsten. Stackarn, ger upp och ligger bara där på britsen. Skickas till sjukhuset och där har vi en rolig scen när han får byta om och lämna ifrån sig bälte och rakblad. Han håller upp en pistol som han tog från det japanska lägret och frågar vad han ska göra med den. Ha ha. Den var bra. Skrämde nog skiten ur den stackars soldaten!
Även Gibson hamnade där på sjukhuset - föga överraskande.

Avsnittet tappade dock tempot mot slutet som handlade om Leckies vistelse på sjukhuset.

Ännu ett lugnt avsnitt som fokuserar på dom psykologiska aspekterna av kriget. Återigen står Leckie i fokus och jag kan väl tycka om att det blir lite för mycket på honom även om jag gillar honom och själva storyn är jätte bra.

Jag gillar oxå honom och storyn, men det skulle ju handla om fler personer som du mycket riktigt noterade och det skulle vara skönt med en liten mix i stället.

Antagligen blir det ett "Flags of our Fathers avsnitt" längre fram.

Hur menar du?

Men jag håller med om att man saknar gruppkänslan lite. Övriga karaktärer får rätt lite utrymme.

Ja, lite bristen här i serien faktiskt. Där lyckades BoB bättre, men nu är vi ju bara i början på säsongen så det kan ju ta sig. Hoppas jag :)

Men, för att klargöra att jag inte sitter och klagar så tycker jag att det här var ett riktigt bra avsnitt och precis som jag hoppades har serien vuxit till sig ordentligt efter dom första stapplande avsnitten (som garanterat blir bättre vid en omtitt)

Parentesen är även jag övertygad om stämmer.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#37 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 03 May 2010 - 00:36

Oj, hade jag inte svarat här? :blush:

Spoilrigt? Well, den är ju baserad på verkliga händelser så... ;)


Givetvis vet man hur större händelser kommer att sluta men man vet ju inte nåt om vad som hände specifika karaktärer och det är iaf inte sånt som jag vill veta i förväg.



Sedan tycker jag att det ger lite mer att få höra personer som verkligen var med då berätta hur de upplevde det. Får en att förstå att det verkligen har hänt på riktigt. Blir mer påtagligt och det blir lättare att ta sig till serien.


Det håller jag med om förutom det sista. I BoB la dom intervju avsnittet i slutet vilket är perfekt. Jag vill inte veta mer om dom förrän serien är klar. Då är det väldigt intressant att forska mer i det.

Kuslig men talande scen med soldaten Gibson som omsorgsfullt förberder sig för att sakta strypa en överlevande japan. Leckie och en annan soldat står tyst och ser på.


Ja det var rätt uppenbart vart det var på väg med honom.

Avsnittet tappade dock tempot mot slutet som handlade om Leckies vistelse på sjukhuset.


Det hade jag faktiskt inget emot. Tvärtom tycker jag att den här serien har för det mesta funkat bättre när det är lite lugnare och man får se andra sidor av kriget.


Antagligen blir det ett "Flags of our Fathers avsnitt" längre fram.

Hur menar du?


Huvudpersonerna i Flags of our Fathers får ju, precis som John Basilone, åka tillbaka till USA och turnera som hjältar för att sälja war bonds. Så jag tänkte att det kommer säkert ett avsnitt som fokuserar på det.



Del 5

Jag måste säga att jag ogillar den ojämna balansen mellan karaktärerna i serien. Alltså hur mycket tid som ägnas åt dom. I det här avsnittet kommer slutligen Sledge in i fokus och Leckie tar ett steg tillbaka vilket känns naturligt men Basilone var kraftigt underrepresenterad och det efter att ha varit helt borta i ett par avsnitt. Jag tycker dom kunde ha delat upp det snyggare. Förra avsnittet handlade ju enbart om Leckie.

Men bortsett från det så var det ett riktigt bra avsnitt igen. Sledge verkar inledningsvis vara den tråkigaste av huvudkaraktärerna men jag hoppas och tror att det vänder. Jag gillade scenerna mellan honom och Philips. Man har ju gått och väntat på en återförening där sen första avsnittet och det är intressant att se hur olika dom är nu.

Sen är det svårt att inte tänka på Saving Private Ryan när det kommer en sån här landstigning och
vilket inte direkt är någon fördel med tanke på hur mycket snyggare det var i SPR. Förvisso en lite orättvis jämförelse kanske men ändå. Lavamiljöerna var dock riktigt läckra och jag kom även faktiskt att tänka på Full Metal Jacket där i slutet med eldarna och ruinerna.

Kanske var det även min nya favvo karaktär Snafu som fick mig att tänka på det. Vilken myskille! :D

Edited by Wylie Times, 03 May 2010 - 00:38.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#38 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 May 2010 - 12:48

Oj, hade jag inte svarat här? :blush:


Du glömde mig. ;)


Det tycker jag absolut att du ska göra. Även om man inte finner Irakkriget i sig så intressant så är det en otroligt välskriven serie som fokuserar mer på soldaterna än själva kriget. Precis som i The Pacific är det förhållandevis lite action med tanke på vad det handlar om. Och om TB inte övertygat dig om Alexander Skarsgård så kommer GK att göra det. Han är mycket bättre i den serien.


/.../ Så Generation Kill är mer som The Hurt Locker med andra ord? Att den fokuserar mer på individerna och vad som händer med dom tack vare ett krig, än själva krigandet i sig? /.../



#39 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 03 May 2010 - 13:18

Så Generation Kill är mer som The Hurt Locker med andra ord? Att den fokuserar mer på individerna och vad som händer med dom tack vare ett krig, än själva krigandet i sig?

D'oh! :wacko:

Jag var inne i tråden och hade tänkt svara på både ditt och Synons inlägg för jag kommer ihåg att jag har läst dom men jag hade antagligen inte tid just då och sköt upp det. Nåja.

Hurt Locker är en rätt bra jämförelse tycker jag. Det fokuseras på en grupp soldater genom reportern Evan Wright (vars bok serien är baserad på) som följer dom runt i början av kriget. Jag gjorde även en jämförelse med In the Valley of Elah när jag skrev om serien på TVL i fråga om hur krig påverkar människor. Elah kunde ha varit en fortsättning på GK.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#40 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 May 2010 - 13:40

Oj, hade jag inte svarat här? :blush:

Hrmf, nej. Nåja, bättre sent än aldrig heter det ju så du är förlåten. Denna gång ;)

Vad gäller Pacific så är det bara att acceptera att söndagkväll inte är en bra tid för mig :blush: Ska försöka komma ihåg den ikväll, har lagt in påminnelse i mobilen.

Generation Kill finns på min att-se-lista. Lite surt att jag missade den när den gick, men men. The Hurt Locker och In the Valley of Elah är ju två bra filmer och nämner du dem i samma veva som GK så väcker du även min nyfikenhet rejält :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#41 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 03 May 2010 - 14:04


Oj, hade jag inte svarat här? :blush:

Hrmf, nej. Nåja, bättre sent än aldrig heter det ju så du är förlåten. Denna gång ;)

Det var storsint av dig. :)

Generation Kill finns på min att-se-lista. Lite surt att jag missade den när den gick, men men. The Hurt Locker och In the Valley of Elah är ju två bra filmer och nämner du dem i samma veva som GK så väcker du även min nyfikenhet rejält :)

Härligt. Då förväntar jag mig att du lagt den på din inköpslista nu. ;)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#42 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 May 2010 - 14:12

Jag är en snäll flicka - när jag känner för det ^_^

Du får väl påminna mig så jag inte glömmer bort den?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#43 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 03 May 2010 - 14:14

Jag ska försöka. Vilken tid är det?

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#44 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 May 2010 - 14:42

Hihi, jag menade GK :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#45 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 May 2010 - 14:48

D'oh! :wacko:

Jag var inne i tråden och hade tänkt svara på både ditt och Synons inlägg för jag kommer ihåg att jag har läst dom men jag hade antagligen inte tid just då och sköt upp det. Nåja.

Hurt Locker är en rätt bra jämförelse tycker jag. Det fokuseras på en grupp soldater genom reportern Evan Wright (vars bok serien är baserad på) som följer dom runt i början av kriget. Jag gjorde även en jämförelse med In the Valley of Elah när jag skrev om serien på TVL i fråga om hur krig påverkar människor. Elah kunde ha varit en fortsättning på GK.


Bättre sent än aldrig. :)

Jag har faktiskt inte sett In the Valley of Elah. Jag gillar ju regissören och flera av skådespelarna och filmen i sig verkar riktigt intressant. Jag får se till att kolla in båda två. För när krig börjar kretsa kring människorna och krigets påverkan på dessa, ja då blir det gensamt intressantare än när det bara handlar om action rakt av. Mycket lovande. :)

Hihi, jag menade GK :P


När det gäller den här serien (och andra) så är en tv-tidning alltid bra att ha tills hands. ;) :P

#46 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 03 May 2010 - 15:02

Hihi, jag menade GK :P

:lol: Trodde du behövde special hjälp med att komma ihåg The Pacific.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#47 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 May 2010 - 15:09

Förstod det, Wylie :lol:

Carty, tv-tidning: Nja, det jag syftade på var när den gick för ett? år sedan ;)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#48 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 May 2010 - 15:18

Synon: jag menade ju givetvis att du kan behöva en tv-tidning till att hålla reda på dina Canal+-serier som du följer :P, samt att det rent allmänt är bra att ha en sådan. ;)

#49 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 May 2010 - 21:21

Tack för påminnelsen, Wylie :hug:

Jag kan bara hålla med dig om det du skrev: väldigt ojämn balans mellan karaktärerna och Sledge fastnade inte jag heller för. Han kändes mer som en biroll. Gillade även jag scenerna mellan honom och Sid Philips, där den senare mer kändes som huvudpersonen. Och Basilone? Jag har noll grepp om honom och inte hjälpte den korta glimten vi fick av honom i kvällens avsnitt. Däremot kändes det bra när Leckie dök upp. Gillar honom. Ett tecken på att de lyckats förankra den karaktären (inte så konstigt med all tid han fått).

Jag tycker det fick till landstigningsscenen väldigt bra. Stressen, paniken när de är "sitting ducks" på stranden och så många av dem blir slaktade. Högarna med kroppar som ligger där på stranden. Burr, otäckt. Kaoset i skogen när de ska försöka hitta sitt kompani samtidigt som de försöker hålla undan för de vinande kulorna. Jäkligt bra gjort och riktigt stressande att se.

Hehe, ja Snafu är det svårt att inte lägga märke till :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#50 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 10 May 2010 - 12:05

Del 6

Helt klart är The Pacific som bäst i dom lugna avsnitten. Här var det regelrätt krig i hela avsnittet och medan det var väldigt bra och snyggt gjort engagerade det inte som tidigare avsnitt. En del har väl att göra med skiftet av karaktärsfokus. Man har inte riktigt lärt känna Sledge och dom andra i hans kompani än men jag gissar jag att resten av serien kommer att fokusera rätt tungt på Slegehammer. Gissningsvis kommer dom återvända till Basilone också. Men Leckie är sårad och dom andra i hans kompani som har följt har antingen åkt hem, dött eller blivit sårade. (Bara Chuckler kvar) Så hans story är nog färdig nu skulle jag gissa. (Dom följer nog upp honom i sista avsnittet eller så)

Tack för påminnelsen, Wylie :hug:

Varsågod. :) Behövs en till påminnelse i kväll eller?

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter