Jump to content

Photo

Slavfödd - tecknare/respons sökes


4 replies to this topic

#1 chili19

chili19

    Cadet First Year

  • Members
  • 7 posts

Posted 19 February 2010 - 14:06

En ny serie jag skrivit på. Som ni ser har jag nu fått hjälp om hur jag ska bättre skriva seriemanus. Jag fick ett riktigt manus av Hedvig Häggman-Sund som jag har tittat på när jag skrev dethär.

Nu vill jag gärna se lite respons. Vad som kan bli bättre eller om någon kanske kan tänka sig att göra lite skisser av sidorna. Jag har fortfarande mycket att lära men, som jag ser det, så är dethär bättre än vad jag skrivit förrut. Då främst för att jag nu har skrivit sida för sida och inte blandat sidorna.

Attached Files



#2 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 20 February 2010 - 13:18

Jag har laddat ner manuset och ska läsa igenom det. Jag återkommer med synpunkter.

Det absolut svåraste under hela tiden med SSS existens är för manusförfattare att hitta tecknare. De flesta tecknare vill nämligen helst teckna sina egna idéer. Det allra bästa är faktiskt att försöka hitta en tecknare själv. Jag skulle rekommendera att du sätter ihop en liten kort presentation av storleken på projektet och sen hoppar runt och postar en tecknare-sökes-"annons" på alla tecknarforum du kan hitta.

Det man som tecknare vill veta innan man läser manus är saker som genre, om det är mycket eller lite action, hur många sidor, om det ska vara färg eller svartvitt, om det är nån speciell teknik som är önskvärd eller som inte fungerar och hur fria händer man får.

Några tips då:

Det är förstås större chans att hitta superhjälteintresserade på såna forum och scifiintresserade på deras specifika forum.

De flesta tecknare älskar action och ogillar dialogtunga sekvenser eller mycket stillsam vardag för att det helt enkelt inte är lika spännande eller kul att teckna.

Sidantalet bör alltid vara så lågt som du kan få det utan att offra berättelsen i sig. Det av två anledningar: Det tar väldigt lång tid för de flesta att rita, speciellt när det ska göras. I allmänhet är en sida per vecka en mycket snabb takt. Det andra är att det kostar pengar att trycka och SSS försöker få in så mycket handling per sida vilket ger valuta både för läsaren och SSS.
SSS är för det mesta i svartvitt men tryckeriet är bra så de flesta tekniker, blyerts, tusch, laverade eller datorgråskalor fungerar bra. Syns det på datorskärmen så kommer det synas i tryck. En serie i färg tar längre tid att göra och kanske måste man hitta en separat färgläggare förutom tecknaren. Även här gäller att allt som syns på datorskärmen syns i tryck. Dock kan en del färger bli lite förstärkta men det är inget som förstör något.

När det gäller fria händer så är de mest i upplägget av sidlayout (hur många rutor man kan eller inte kan klämma in, och ibland, speciellt vid actionsekvenser hur mycket som händer i varje ruta) och här är det viktigaste bara att kommunicera med tecknaren hela tiden så att inget blir ritat i onödan och måste göras om.

#3 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 20 February 2010 - 15:33

Jag har redan förklarat mycket det du har sagt till Carro, så hon är fullt beredd att inte få svar av en tecknare omedelbart. Men tack för dina tips iaf =)

#4 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 20 February 2010 - 16:00

Tänk vad många sekunder och fingertoppsceller jag kunde ha sparat om jag vetat det från början :)

Nåja. Nu har jag nåt jag kan klippa ut och klistra in till andra som letar tecknare.

#5 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 February 2010 - 18:39

Caroline har verkligen lagt ned en massa jobb på manuset och förtjänar lite åsikter tycker jag. Jag ska fatta mig kort.

Storyn känns lite utdragen. Det borde gå att tajta till berättandet lite. Varför inte inleda med att Tezzla anländer till marknaden? Det bör gå att fånga stämningen där. Flera scener går att berätta tajtare.

Manuset kan på vissa ställen beskriva sånt som är oväsentligt för tecknaren eller mycket svårt att rita. Exempel på svårt att rita är bild 1 på sid 2. Ska man rita att huset ligger i utkanten av byn (alltså en utomhusbild)? Eller ska man rita den härdade mannen i hans säng? Eller både och i samma bild, för det är ju så det är beskrivet. Till oväsentligheterna hör t ex bild 3 sid 4. Vi ska rita att han bugar. Men vi behöver ju inte veta att han sedan ska gå iväg, för det ska vi ju inte rita. Eller ska vi lägga till en ruta där han går?

På sina håll beskriver textboxarna det som visas i bilden. Lite onödigt, för vi ser ju redan vad som händer, så skriv hellre något som kompletterar eller fördjupar bilderna/berättelsen.

Kentaurens uppdykande var en överraskning. Jag fattade från början inte att det var en sorts fantasiberättelse, men det livade upp det hela lite.

I några rutor är det väldigt mycket dialog. Många pratbubblor i samma ruta kan uppfattas som jobbigt att läsa och påverkar rytmen.

Nu verkar det som om det bara finns att klaga på. Men jag tror att Caroline har ett inre driv och en förmåga att få saker ordentligt gjorda. Och detta är mycket viktigt om man ska skapa serier, så jag hoppas verkligen att hon fortsätter att vara lika ambitiös. Då lossnar det kanske ordentligt en dag! Lycka till!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier



Reply to this topic